Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Ik Heb een mini 1000HLE van 83 vandaag heb ik een 2de hands cilinderkop er op gezet moet alleen het aanhaalmoment van de cilinderkopbouten nog weten en de afstelgegevens van de kleppen!!

SVP voor zondag(NMM7)

Groeten Stefan

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

hoi,
Zet de cilinderkopmoeren vast in een aantal fasen met 68Nm van binnen naar buiten
zet de tuimelaarasmoeren vast met 32 Nm

de klepspeling is 0.30 mm

controleer / zet open
1 / 8
3 / 6
5 / 4
2 / 7
8 / 1
6 / 3
4 / 5
7 / 2

dit heet de "samen negen" methode

succes

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

oke alles snap ik behalve het volgende.

controleer / zet open
1 / 8
3 / 6
5 / 4
2 / 7
8 / 1
6 / 3
4 / 5
7 / 2

hoe moet ik dit zien 1 tm 8 zijn dat de kleppen van links naar rechts?
heeft iemand er een foto bij om het exact uit te leggen?

groeten stefan, ik ben nu al een heel stuk verder\\!!

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

owja afstellen met warme of koude motor?
ook erg belangrijk!

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Klepspeling afstellen doe je met een koude motor

Het zijn de tuimelaars en het werkt allebij de kanten op
Het makkelijkste is van links naar rechts om verwarring te voorkomen

Succes

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

dit staat al vele malen beschreven hier op het forum...

het mooiste vind ik dan nog dat je in je titel vraagt om een antwoord met spoed...

als je nu de zoekfunctie gebruikt had met 'aanhaalmom*' en een keertje met 'kleppen' and 'stellen' had je meteen een antwoord gehad...

:P ;)

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

sorry ik kwam er idd later achter dat er al genoeg onderwerpen waren, natuurlijk had ik al eerder gezocht maar met de verkeerde zoekwoorden waardoor ik zoveel titels kreeg dat het zoeken was naar een "mini op een sloperij"

groeten stefan

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

de min i doet het weer en de kleppen zijn gestelt
bedank voor jullie hulp!!
morgen NMM7

Groeten Stefan

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Op 't werk hebben we vandaag weer een minitje onderhanden genomen... De kopbouten waren veel te vast aangedraaid! Kleppendeksel eraf, zien we dat er een kopbout mist! Alle bouten los gedraaid, breekte er gwoon nog 1 af! Dus trek ze niet te vast voordat je je draad uit je blok trekt! (ook al ooit gezien)

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

[size=75:1eetfdqi][topics samengevoed - Crispy][/size:1eetfdqi]
\\Hallo,

[i:1eetfdqi]Ik heb vorige week gezellig me blok stuk gereden :( [/i:1eetfdqi]
drijfstang/krukas en de schalen naar de knoppen. Gereviseerde krusas en drijfstang+zuigers zet gekocht, wel genoemde ruilblok. Die zit helemaal weer in elkaar , geen problemen mee gehad. Nu heb ik wel een vraag over de afstelling van de kleppen en met welke kracht de kop op het blok wordt gezet. Ik heb een boek, dat staat alles in behalve de krachten en dikke voelstaaltjes.

Dus als iemand mij daarmee kan helpen GRAAG. Gaat over een 1300metro blok gereviseerd, maar nagenoeg standaard.

ALvast bedankt... :)

Roy Beeksma

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

kop met 68nm
en volgens mij de kleppen op 0.3

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Ik heb gelezen dat er ook een aanhaalvolgorde is die je in acht moet houden, dus zoek dat ook even op. Ik heb mijn kleppen ook op 0.3mm gesteld (koude motor), zowel in als uitlaat.

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

er is idd een aanhaal volgorde

je begint midden voor en werkt dan in een soort van spiraal naar buiten
eerst alles aandraaien (handvast) en dan in volgorde op moment

dus midden voor
midden links achter
midden rechts achter
midden rechts voor
midden links voor
links achter
rechts achter
rechts voor
links voor

dan heb je er negen gehad en ben je klaar
niet vergeten de kop op moment na te trekken

default

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Bedankt voor de reactie , dan kan ik weer ff verder sleutelen Top. Echt handig zo'n haynes boek maar als je iets zoekt met afstellingen, krachten en spelingen dan is dat niet tevinden. Maarja

Bedankt

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Dan zou ik nog maar eens goed zoeken want dat staat er toch echt in hoor...

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

idd in je haynes staan al deze waarden echt duidelijk vernoemd
kijk maar eens aan het begin van de desbetreffende hoofd stukken

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Hallo Roy

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, waar deze informatie ook instaat.

Misschien zou je de volgende keer de zoekfunctie eerst kunnen gebruiken?

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Na hoelang rijden trek je normaal je kopbouten na? ik heb dat de vorige keer niet gedaan en heb er nooit ellende mee gehad eigenlijk. Maar wil het nu wel doen. Afgelopen zaterdag andere kop erop gezet en 30 min mee gereden nog. Morgenochtend een paar rondjes zandvoort rijden en wilde dan daarna met koude motor nadraaien.

Is dat slim? of kan ik beter vandaag nog wat rondrijden en dan laten afkoelen en nadraaien voor de wat zwaardere belasting die hij morgen voor zn kiezen krijgt?

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

@Taeke: als je het al wilt doen zou ik het VOOR dat je naar Zandvoort gaat doen...

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Waarom wilje de bouten uberhaubt na draaien. Voor controle kan het maar neem aan dat ze vast blijven zitten.

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Omdat door warmte rek en krimp optreedt in blok, kop en draadeinden. Door een ingewikkeld samenspel van niet proportionele rek, ongelijksoortige materialen en dus spanningsverschillen zitten de bouten na een aantal keer opwarmen en afkoelen niet op hetzelfde moment vast als tijdens montage...

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

hmm volgens mij moet je warm natrekken maar heel helder staat het me ook niet voor de geest

RE: Spoed!! Afstelgegevens kleppen + aanhaalmoment cilinderkop!!

Dat lijkt mij dan niet. Als hij dan weer afkoeld krimpt het blok weer en klopt het aandraai moment ook niet meer.