spontaan blokkeren

RE: spontaan blokkeren

Hallo allemaal

Ik heb het volgende probleem:

Op de terugweg van vakantie begon mijn mini ineens heel kort en hevig naar 1 kant te trekken, dus maar even gestopt om te kijken wat het was. Gestopt bij een tankstation, kon niks raars vinden behalve olie uit het koppelingshuis(lekke krukaskering neem ik aan), olie pijl was wel in orde, dus doorrijden en elke 100 km olie checken was het idee.

Maar zover is het niet gekomen.

Toen ik verder reed trok de auto binnen een km weer hevig naar rechts, 100 m verder maakte die een soort ratelend geluid en weer een paar 100m verder blokkeerden de voorwielen en wilde de auto niet meer voor of achteruit(leuk, precies op een brug van de autobahn zonder vluchtstrook) . De motor draaide nog koppeling was los en versnellings stond nog in zn 4.
Dus een probleem met de bak/diff dacht ik (lijkt mij namelijk niet logisch/onmogelijk dat de remmen zomaar vastslaan), maar na (eindelijk) de hele handel uit elkaar gehaald te hebben kan ik helemaal niks vinden wat erop wijst dat er iets verkeerd is gegaan.

Wie heeft er enig idee waar ik nog naar kan kijken.

RE: spontaan blokkeren

Lager vastgelopen van het rechtervoorwiel?

RE: spontaan blokkeren

dan blokkeren beide wielen niet.

En het vreemde is dat toen de auto terug kwam, hij gewoon van de vrachtwagen werdt gereden.

RE: spontaan blokkeren

Uit jouw verhaal maak ik op dat de motor draaide terwijl de bak in z'n 4 stond en de koppeling niet ingetrapt was. Dat betekent dat er geen verbinding was tussen krukas en bak of tussen bak en diff/uitgaande assen.

Omdat ook beide wielen blokkeerden lijkt het op een probleem met het differentieel of de versnellingsbak.

Heb je na het afrijden van de vrachtwagen nog gereden (en alle versnellingen geprobeerd) ?

Hoe ver heb je het spul uit elkaar ? Heb je het diff bekeken en in het bijzonder de diff-pin ?
Zijn de hoofdlagers van de bak nog intact (dus niet alle kogeltjes van het dubbele hoofdlager los in de lagerschalen) ?

RE: spontaan blokkeren

dat idee had ik ook.

ik heb ongeveer 200m gereden nadat de auto weer terug was, dit klonk niet helemaal lekker (lager ozfo).

op dit moment is de motor eruit, de bak van het blok af en het diff van de bak af.

Het lager wat binnenin de bak zit (aan de kant van de telleraandrijving) lijkt niet helemaal goed in de rand te zitten, maar alles in de bak voelt goed en er zijn ook geeen slijtage sporen of groeven op de tand wielen te zien.

RE: spontaan blokkeren

Dat lager steekt inderdaad een stukje uit.

Kijk eens in het differentieel, naar de pen waar de kleine tandwieltjes op zitten. Die pen slijt soms extreem ver in, waardoor die tandwieltjes veel speling krijgen en misschien zelfs alles kunnen blokkeren. In gemonteerde toestand zie je er dan niet eens zoveel van, maar pas als je de pen eruithaalt valt het pas op (been there, etc).

RE: spontaan blokkeren

Ik heb ook eens meegemaakt dat de diffpin eruit was gekomen... Zelfde symptomen als die je zelf opnoemd!
Bij mij was echter het hele carter gescheurd en pin tussen diff gekomen.

Kijk dus ff goed naar die pin!
Was trouwens niet bij een mini, maar een Metro 1000! ;)

RE: spontaan blokkeren

aan het diff zag ik ook niks, maar ik zal er nog eens extra goed naar kijken.