Spontaan roken

RE: Spontaan roken

Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik geen verklaring voor kan vinden.
Afgelopen weekend nog gewoon gereden met de mini maar vandaag ging het even ietsje anders.
Opeens kwam er heel veel witte rook uit de uitlaat vandaan.
Nou heb ik net de kop er ff afgehaald, niets geks te zien.
Koppakking goed, cilinders schoon (voor zover een olieboot schoon kan zijn), cilinderwanden goed, valve stem seals goed en als ik olie op de zuigerveren legde bleef dit ook liggen.
Wel had ik de laatste tijd na het vervangen de waterpomp dat hij veel koelvloeistof via de overflow er uit drukte.
Is dit gewoon de radiateur dop of kan het toch met iets met de koppakking te maken hebben als in niet goed aangetrokken ofzo?

met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen

RE: Spontaan roken

Witte rook = water

Kop gescheurd? Niet altijd met het blote oog te zien ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Spontaan roken

Oef ja dat kan ook nog, daar heb ik nog niet bij stil gestaan.
Kan ik dat zelf testen of moet ik hem dan bij een revisie bedrijf brengen?

RE: Spontaan roken

Dat kan je zelf niet controleren. Je kop moet gevlakt worden en dan kan hij afgeperst worden.

RE: Spontaan roken

Het is naar om dit aan te geven, maar, het kan (ook) zijn dat een watermantel rondom een van de cilinders doorgeroest is. Dan mankeert er niks aan de dichtheid van de kop of aan de koppakking en toch komt er koelvloeistof in de cilinder terecht.
Het effect is, dat -waar de koelvloeistof door de cilinderwand heen komt- de smeerolie loslaat van de cilinderwand en daar heb je dan een rechtstreeks contact tussen de zuigermantel en de cilinder wand. Je kunt dat dan zien wanneer je de zuiger uit de cilinder haalt aan een spoor op de mantel waar aluminium uit de oppervlakte gebroken is. Wanneer je na het vastlopen van de zuiger in de cilinder geen meters meer gereden hebt vind je het aluminium aan de cilinderwand terug.
Zoiets kan optreden wanneer je eens nadrukkelijk harder gereden hebt dan gewoonlijk, of, wanneer je een nieuwe radiator dop hebt geplaatst die beter afsluit, of, wanneer je -omdat je koelvloeistof verloor- de slang klemmen nu eens behoorlijk hebt aangedraaid. Het kan je ook overkomen wanneer je met te weinig koelvloeistof gereden hebt, waarbij het zich kan voordoen dat er zich in de kop stoombellen ontwikkelen, en de druk in het systeem even piekt.
Zo'n roestplek aan de binnenkant van de koelmantel in het blok verzwakt ook de cilinderwand soms in die mate, dat de metaaldikte zo gering wordt dat er plaatselijk een hitteplek ontstaat die door krimp bij het afkoelen van de motor een haarscheurtje veroorzaakt wat allengs grotere vormen aanneemt. een keer wordt dat scheurtje 'lek'. Met nare gevolgen. Een stoomspoor uit je uitlaat.

RE: Spontaan roken

Bedankt voor de tips, en ik heb een update.
Van de week een andere cilinderkop geplaatst die ik nog in de schuur had liggen.
En het probleem is opgelost.
Vandaag even af laten stellen en morgen gaan voor de APK.
Ook blijft de motor nu beter op temperatuur en blaast hij geen koelvloeistof er meer uit.