Door te zoeken op dit forum op spoorbreedte
Dan vind je oa deze topics:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 740#172740
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =3548#3548
- Login of registreer om te reageren
Door te zoeken op dit forum op spoorbreedte
Dan vind je oa deze topics:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 740#172740
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =3548#3548
zover ik weet maakt dat allemaal niet zoveel uit. zolang je banden maar op het verste punt maar niet meer dan 30 mm uitsteken buiten je wielkasten/verbreders.
Ik heb nog nooit dat je geen bredere velgen onder je mini mag zetten.
Greetzzz
En toch heb ik een boete van 65 euro binnen gekregen.
Omschrijving overtreding: Als bestuurder van een voertuig rijden, terwijl de spoorbreedte te groot is.
Probeer iets te vinden waarmee ik er onderuit kan komen.
vind het ook knap dat ze dat zo hebben kunnen meten. Lijkt me best lastig om pcies vanuit het hart van de velg te meten. Of hebben ze dat wel gedaan.
Zit me net iets te bedenken. Spoorbreedte is de afstand tussen de harten van je velg. Dus in principe is dat waar je velg tegen de ophanging aan zit zeg maar(weet ff het woord niet). Als er alleen andere velgen onder gezet zijn is de spoorbreedte nog hetzelfde. Deze veranderd alleen als er spoorverbreders tussen zijn gezet. Of als de hele voortrein niet standaard meer is. Dus als je mini standaard is en er alleen andere velgen onder gezet zijn dan kan de spoorbreedte mijns inziens niet veranderen.
Zo zie ik het. Kan er naast zitten, maar volgens mij niet. Dus mijn advies: check ff of de rest standaard is aan je mini. Zo jah, in beroep gaan!!!
Greetzzz
Ingediend door linkaard op ma, 10-10-2005 09:49
ordt niet gemeten op hart van de velg. De spoorbreedte is de onderlinge afstand tussen de wielen, gemeten vanuit het midden van het loopvlak van de band.
Het meten van de spoorbreedte dient te geschieden met een stalen meetlat met voldoende bereik, waarbij het midden van het loopvlak van de band naar het midden van de andere band op dezelfde as als meetpunt wordt aangemerkt.
leen andere velgen onder gezet zijn is de spoorbreedte nog hetzelfde. Deze veranderd alleen als er spoorverbreders tussen zijn gezet. [/quote]
Zeker veranderd de spoorbreedte bij een andere maat velg ook zonder spoorverbreders, hiervan is de ET waarde de bepalende factor. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als rem-men alsook de spoorbreedte.
Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist en dient men de auto opnieuw aan te bieden bij de RDW.
Op de manier van hoe de politie te werk is gegaan is niet de normale gang van zaken. Je dient nu te weten welke marge maximaal je spoorbreedte mag zijn. Bij de RDW de auto aanbieden en vermelden dat volgens de politie de spoorbreedte niet conform is. De uitslag van de RDW is bepalend, stel dat deze in jouw geval positief is en niet de maximale spoorbreedte overschreid dan heb je ten onrechte een boete gekregen. De boete is nu al ten onrechte verkregen daar er alleen naar gekeken is gezichts bedrog. Meten is Weten.
In een aflevering van Blik op de Weg heb ik gezien dat een man ook beboet werd met een Toyota Land Cruiser, de banden staken buiten de wielkast en was volgens de politie niet conform de wet. Hij moest spatbord verbreders erop laten zetten. de man was het er niet mee ééns en ging in hoger beroep. De RDW en de dealer verklaarden dat de Toyota zonder spatbord verbreders in orde was. Ten onrechte een boete en onnodige kosten voor een uitbouw set.
Ingediend door =marco= op ma, 10-10-2005 10:12
als je bijvoorbeeld 7X13 met een diep velghart plaats moet je ook vaak spatbord verbreders plaatsen dit komt omdat de velgen teveel gaan uitsteken en dus de spoorbredte veranderd.
heb zelf weleens een waarschuwing gehad voor te brede banden onder mijn mini
Coopertje.nl schreef:
Volgens de politie mocht het zijn voor 127 en achter 121 cm.
Hoe komt de politie aan deze maten? Zoals in het andere topic ook staat:
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Op mijn kenteken staat als enige maat wielbasis en dat heeft er niets mee te maken. Dus dan zouden ze die maten uit het kentekenregister moeten hebben gehaald ofzo?
Zie ook eens deze reactie van dree-cool in het andere topic.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 399#173399
Nu is dit natuurlijk wat hij denkt, maar wel de moeite om eens na te vragen hoe dit nu zit.
Hoe komt de politie aan die waardes en wat zijn de officiele waardes voor de mini?
Oh en wat ook in dat andere topic staat... Sportpack mini's hebben standaard 4mm spacers erop zitten.
@Coopertje.nl: hoe hebben ze die afstand die jij aangeeft gemeten?
Anders ga ik helemaal met het verhaal van Linkaard mee...
hihi, we dachten tegelijk hetzelfde
Mini Martin schreef:
t ik ook al linkte:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =3549#3549
Mini Martin":3lesi3x8]
Spoorbreedte voor : 1.215 m.
achter : 1.172 m.
[/quote:3lesi3x8]
Iets klopt er ergens niet :S]
Haynes zegt dat de spoorbreedte van een saloon voor 1239 mm is en achter 1205 mm.
Met die 2% erbij dus respectievelijk 1263,7 mm en 1229,1 mm...
Dit zou betekenen als er juist gemeten is door de politie, je idd een boete hoort te krijgen...(vind het wel mierenneukerij maar dat terzijde... )
Ff nameten dus maar...
Ingediend door linkaard op ma, 10-10-2005 15:45
Laten we even voorop stellen dat het kentekenregister niet hetzelfde is als het kentekenbewijs.
De wielbasis is het hart van het voorste wiel op het hart van het achterste wiel en wordt gemeten vanaf de naaf van de velg.
De band/wielcombinatie moet vanzelfsprekend aan de wettelijke vereisten voldoen. In dit kader is onder andere de spoorbreedte-afwijking van groot belang. In de Wegenverkeerswet van 1994, die op 1 januari 1995 in werking is getreden, komt naar voren dat de spoorbreedte van personenauto's niet meer dan 2% groter mag zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister. Spoorbreedtes die eventueel in een instructieboekje van een auto zijn genoemd zijn in dit kader niet van belang. In de praktijk blijken de spoorbreedtes echter nog niet of nauwelijks in het kentekenregister te zijn opgenomen.
Het is afwachten hoe de politie is opgetreden tegenover cooper.nl, dan heeft hij een zeer sterke positie in zijn plaats.
=marco= schreef:
als je bijvoorbeeld 7X13 met een diep velghart plaats moet je ook vaak spatbord verbreders plaatsen dit komt omdat de velgen teveel gaan uitsteken en dus de spoorbredte veranderd.
heb zelf weleens een waarschuwing gehad voor te brede banden onder mijn mini
Word nu een btje bang. Ik heb ook 7x13 met een diep velghart. Ik heb wel verbreders dus de banden steken niet teveel uit. Maar de kans is dus erg groot dat m'n spoorbreedte wel te groot is ofnie.
Wel vreemd....
De APK zegt dat het LOOPVLAK maximaal 1 cm uit mag steken.
Ik rij met 175/50/13 bridgestone RE720 en 7*13 superlight, std sportpack, brede trommels en voor metro turbo remmen (dat scheelt ook 7 mm per kant!).
Wel eens aangehouden maar nooit over breed geklaagt. Het heeft met de ET waarde te maken van de superlights: std cooper wielen met een spacer van 25mm per kant zijn nog steeds smaller....
je zou maar wiellager zijn....
Bedankt voor jullie reacties!
Zal nog eventjes verder in detail treden:
Werd aangehouden in grote verkeers controle.
Politiemannetje of 4 vonden mijn mini wel een leuk object en daar moest natuurlijk wel iets aan mankeren. ('Hij lijkt wel erg breed' zegt P1 tegen P2)
Toen namen ze contact op met het bureau kentekenregistratie (Politie of RDW??).
De spoorbreedte die bij kentekenbewijs hoort was het uitgangspunt (Ik hoop nog steeds dat mijn kentekenbewijs niet klopt, zie topic handelsbenaming)
Toen werd er met een gewoon meetlint gemeten van het midden van de band naar het midden van de andere band.
(Weet even niet hoe je een foto moet toevoegen, kijk anders even op www.coopertje.nl)
Ik heb 13x7J superlight velgen met Pirelli P5000 (175/50/R13)banden.
De meting klopte wel, heb later zelf nagemeten.
De politie ging uit van standaarwaarde 1270 (voor) en 1210 (achter).
Ik heb gelezen dat een mini cooper carb. 1990-1991 (zoals de mijne)voor een spoorbreedte van 1240 en achter 1204 mag hebben. (mm natuurlijk!)
Maar de versie cooper met injectiemotor die erna kwam mag volgens hetzelfde boek bij de optionele wielen 6Jx13 met 175/50R-13 banden een spoorbreedte hebben van 1325 mm voor en 1245 mm achter.
Mijn Coopertje heeft de spoorbreedte van 1350 en 1300. (1325 en 2%= 1351,5 jippie!! en 1245 en 2%= 1269,9 ...............helaas gezakt)
Oftewel: het beste zou zijn naar de RDW gaan en de auto laten bekijken. Maar hier heb ik geen zin in.
Mijn Coopertje is nu mooi en stoer, rijdt goed (anders dan voorheen, maar wat mij betreft beter)en ik zou maar te horen krijgen dat ik hem terug moet veranderen (of minder erg, andere velgen) Hier zit ik niet op te wachten.
Heb een brief gestuurd naar de RDW over mijn kentekenbewijs die volgens mij niet klopt, en wacht even wat er uitkomt.
Volgens 'de boete' moet ik gewoon betalen en verder niks. Weet niet wat er gebeurt als ik weer een keer door mijn vrienden word aangehouden. APK is in ieder geval geen probleem.
Ik ga ook helemaal mee met het verhaal van linkaard. Wat diverse mensen aanhalen, over maximaal uitsteken van wielen, klopt allemaal best, maar dat staat hier niet ter discussie dus is niet relevant. En dat dat de enige eis m.b.t. bredere wielen is, is een groot misverstand, zie het verhaal van linkaard.
Je hebt gewoon domme pech, en waarschijnlijk zul je nu jaren rondrijden zonder dat het ook maar iemand opvalt dat je Mini breder is dan eigenlijk zou mogen.
Ingediend door linkaard op di, 11-10-2005 11:21
De meting heeft dus plaats gevonden dat is al iets, maar nu nog de spoorbreedte die je aangeeft.
Je hebt dus de standaardwaarde op het voor jouw type geldende Mini, de injectie heeft daar tegenover weer een andere waarde.
Coopertje.nl schreef:
Oftewel: het beste zou zijn naar de RDW gaan en de auto laten bekijken. Maar hier heb ik geen zin in.
Mijn Coopertje is nu mooi en stoer, rijdt goed (anders dan voorheen, maar wat mij betreft beter)en ik zou maar te horen krijgen dat ik hem terug moet veranderen (of minder erg, andere velgen) Hier zit ik niet op te wachten.
Heb een brief gestuurd naar de RDW over mijn kentekenbewijs die volgens mij niet klopt, en wacht even wat er uitkomt.
Volgens 'de boete' moet ik gewoon betalen en verder niks. Weet niet wat er gebeurt als ik weer een keer door mijn vrienden word aangehouden. APK is in ieder geval geen probleem.
Je kunt dus ook eerst die gegevens opvragen (heb je dus al gedaan)voordat je de Mini aanbied ter kontrole. Dat je er niet op zit te wachten kan ik best begrijpen, vergeet niet dat de Politie er ook niet op zit te wachten of je nu werkelijk deze in orde brengt. Je zegt ik weet niet wat er gebeurt? als je weer wordt aangehouden.
Je zal weer een boete krijgen ofwel de Mini wordt in beslag genomen en invordering van het kentekenbewijs. De boete zal meer zijn dan nu 65 euro het geval is.
Voor jezelf dien je nu uit te maken wat het je waard is, 4 velgen plus banden kost ook de nodige euro's een boete erbij met alle gevolgen van dien, en je mag er alles van af halen en er nog alleen maar naar kijken. Of je bied de Mini ter keurring aan om het kentekenbewijs aan te passen op de voor jou gemonteerde wielen.
Overigens staat hier op het forum een ongeveer hetzelfde gebeuren met een mede forummer, ik meen mini chrizz ben niet zeker. Hem hebben ze twee keer de mini in beslag genomen een Cabrio of Pickup.
Ken het topic niet meer en de rubriek waarin het staat.
succes ermee.
RE: Spoorbreedte
Ingediend door Coopertje.nl op zo, 09-10-2005 16:16
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Coopertje (carburateur) uit 1992. Het is een erg stoere mini (geworden) door er 13 inch velgen onder te zetten met spatbord verbreders.
Maar vlak daarna (zul je net zien) werd ik aangehouden bij een verkeerscontrole door de politie. Mijn kenteken gegevens werden gecontroleerd en werd ook gegekeken naar de spoorbreedte die bij mijn auto hoort. Volgens de politie mocht het zijn voor 127 en achter 121 cm. Na meting bleek het te zijn 135 en 130 cm. Volgens mijn vrienden had ik wel een marge van 2%, maar dat was lange na niet genoeg. Oftewel een boete!
Nu ben ik "dit probleem" aan het onderzoeken.
Ik probeer mijn handelsbenaming/motornummer/identificatienummer te achterhalen (waarschijnlijk een import): dit doe ik oa in een ander topic.
Wie kan meer vertellen over de spoorbreedte? Wat mag officieel? Moet ik mijn kentekenbewijs laten veranderen? Wat gebeurt er als ik nog een keer wordt aangehouden?