Sporing etc (split)

RE: Sporing etc (split)

[size=75:27qwqvwb][gesplit uit dit topic - Crispy][/size:27qwqvwb]
De sporing heeft niets te maken met het naar links of naar rechts trekken te maken.

Een onjuiste sporing zorgt voor een slecht weggedrag en het aan de binnen of buiten zijde sneller afslijten van de banden, maar het zorgt zeker niet voor naar links dan wel naar rechts trekken.

Wat wel kan is dat het camber of/en caster links en rechts verschillend is (doordat de boel een keer een klap heeft gekregen bv.). Meest simpele oorzaak: Verschillend afgesleten banden.

RE: Sporing etc (split)

Carlo schreef:
De sporing heeft niets te maken met het naar links of naar rechts trekken te maken.



Moet jij eens opletten of dat scheelt....
Als het ene wiel meer toe of uitspoor heeft dan de andere, reken maar dat hij trekt hoor.

RE: Sporing etc (split)

Rene schreef:
Carlo":1gfy1wnh]De sporing heeft niets te maken met het naar links of naar rechts trekken te maken.



Moet jij eens opletten of dat scheelt....
Als het ene wiel meer toe of uitspoor heeft dan de andere, reken maar dat hij trekt hoor.[/quote:1gfy1wnh]

Het scheelt inderdaad: je stuur staat scheef! Maar je rijdt gewoon recht door... Zeker nooit zelf aan je spoorstangen gedraaid???

@ easy: bedankt voor de link, maar ik weet al waar ik het over heb.

RE: Sporing etc (split)

Carlo schreef:
Het scheelt inderdaad: je stuur staat scheef! Maar je rijdt gewoon recht door... Zeker nooit zelf aan je spoorstangen gedraaid???



Zal je ff uit de droom helpen, ik ben jaren 1e automonteur geweest waarbij ik al genoeg auto's uitgelijnd heb met mn eigen handen. Zelfs nog met de oude manier (touwtjes en meten) en later met de laserapparaten...


@ easy: bedankt voor de link, maar ik weet al waar ik het over heb



Blijkbaar niet in mijn ogen(en die van easy blijkbaar ook. :x |:(

RE: Sporing etc (split)

@ Rene: valt me dan tegen van je en ik was al ff wakker...

Nog maar een poging:

Met de spoorstangen bepaal je alleen de afstand tussen de stuurkogels. Of je nu aan een zijde versteld of aan beide. Dit heeft absoluut geen invloed op het naar links of rechts "trekken". Het heeft alleen invloed op de stand van het stuur en of de banden aan de binnen- (uitspoor) of buiten- (toespoor) zijde harder slijten (met bijbehorend weggedrag). Ook heeft het invloed op de draaicirkel links- en rechtsom (uiterste stuuruitslag).

Wanneer je je stuurkogels zou losmaken gaan de voor wielen als gevolg van hoe de bovenste en onderste fusee-kogels tov elkaar staan een bepaalde stand aan nemen: de wielen willen allebei naar voren (als gevolg van de lijn die gevormd wordt door de fuseekogels): ze zoeken elk hun eigen evenwicht.

Doordat links en rechts met elkaar verbonden zijn dmv het stuurhuis en stuurarmpjes is het wel fijn dat het gezamelijke evenwicht precies in het midden ligt, zodat de auto met handjes los (op een vlakke weg) netjes rechtuit rijdt.

Wanneer het camber en/of caster links en rechts verschilt krijg je een ander evenwicht waardoor de auto naar links of naar rechts "trekt".

Als andere oorzaak is er nog steeds: verschillend afgesleten banden links en rechts.

RE: Sporing etc (split)

Praktijk ervaring heeft mij al vaak genoeg bewezen dat ik gelijk daarin heb...
Je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het werkt... klinkt allemaal zo verrekte theoretisch... Theorie is geen praktijk :x

RE: Sporing etc (split)

@ Rene:

Dit heb ik echt niet uit een boekje of van het www: gewoon mijn eigen ervaring (praktijk dus) even op een rijtje gezet. Geleerd door het eerst fout te doen etc.

Er zijn idd. veel luitjes die denken het te weten door een artikeltje te citeren dat een andere leek op het www heeft gezet.

Maar goed, probeer maar een gat in mijn verhaal te schieten met JOUW praktijk ervaring... :)

De natuurwetten kunnen nu eenmaal niet omgebogen worden! ;)

RE: Sporing etc (split)

Afgezien van het feit dat ik geen zin heb om daar met iemand over in discussie te gaan (ik weet wat ik weet, ook uit de praktijk), gaan we hier redelijk off topic mee.
Er blijven altijd betweters.

RE: Sporing etc (split)

Rene schreef:
Afgezien van het feit dat ik geen zin heb om daar met iemand over in discussie te gaan (ik weet wat ik weet, ook uit de praktijk), gaan we hier redelijk off topic mee.
Er blijven altijd betweters.



Nog even off-topic dan...
Dus jouw praktijk is: gewoon iemand afkraken zonder goede onderbouwing? ;)
Je hebt idd. altijd betweters! Succes :D :D

RE: Sporing etc (split)

Ik heb de discussie even gesplit uit het bestaande topic... Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het verhaal van Carlo niet zou kloppen?

RE: Sporing etc (split)

Ik vraag me af of het verstandig is me hierin te mengen maar ik doe het toch maar. ;)

Ik ben het denk ik wel met Carlo eens MAAR een auto met een rare sporing (te veel positief of negatief) zal wellicht wat meer last hebben van wegverkanting? En de wegligging zal het ook niet veel goeds doen (alles waar 'te' voor staat is niet goed) Ik probeer ook maar iets te verzinnen eigenlijk. :?

En met 'sporing' bedoelen we voor alle duidelijkheid alleen maar toe-in (en toe-out) toch? Ik ben de Engelstalige termen gewend namelijk. :)

RE: Sporing etc (split)

Uitlijnen is eigenlijk een verzamelnaam van alle afstelwerkzaamheden aan het onderstel van een auto met als doel een veilig en comfortabel weggedrag.

Dat houdt in dat niet alleen de spoorstangen, maar nog veel meer zaken een rol spelen zoals camber en caster.

Dat neemt niet weg dat bij de huidige moderne auto's er eigenlijk nog maar weinig is af te stellen, meestal alleen nog maar de sporing.

Dat de sporing niets heeft te maken met het al dan niet naar 1 kant trekken ben ik het niet mee eens. Zet voor de gein maar eens klakkeloos een paar stuurkogels op een auto, dan weet je echt niet wat er gebeurt, de boel trekt vrijwel zeker naar 1 kant of zwabbert gewoon over de weg.

Dennis

RE: Sporing etc (split)

Ik zeg ook niet dat het verhaal van Carlo helemaal niet klopt, maar dat de sporing niets te maken heeft met trekken(zoals Dennis aangeeft) is gewoon niet juist.

RE: Sporing etc (split)

Ik ben het met Rene en Dennis eens;

uitlijnen is meer dan alleen de sporing instellen, zeker bij een Mini; de draagarmen zijn van verschillende lengte, en ik zie zelden een mini waarbij de originele trekstangen nog recht zijn 8)

Met de spoorstangen bepaal je alleen de afstand tussen de stuurkogels

is theoretisch correct, maar omdat kleine afwijkingen nogal grote gevolgen hebben bij volledige stuuruitslag bijvoorbeeld ..
Dit heeft absoluut geen invloed op het naar links of rechts "trekken".

zou ik hier geen "absoluut" willen neerzetten.

zeker als je al gezegd hebt dat:
Een onjuiste sporing zorgt voor een slecht weggedrag



Ik ben benieuwd naar het soort ervaring van Carlo ?!
(wat voor auto's? wat voor omstandigheden?)

@Sjoerd: sporing is inderdaad toe-in/toe-out
front 1.58mm toe out
rear 3.17 mm toe in
zijn de standaardwaarden, een milimetertje verschil maakt nogal veel uit :)" title="Evil" />

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Sporing etc (split)

Ik denk dat iedereen wel goede punten heeft, maar kan me voortellen dat het nooit lekker kan rijden als de sporing en middenstand van het stuur niet klopt.

Maar meet je die mm's van de sporing eigenlijk? Het 'uiteinde' van het wiel t.o.v. het hart? Dat verandert namelijk ook iets als je grotere banden erop zet (bij gelijke sporing) Logischer zou graden zijn maar dat is vast iets moeilijker te meten zonder de juiste apparatuur.

@Theo:
Zou het in het geval van de Mini ook kunnen, dat door de ongelijke draagarmen links/rechts de auto 'bump-steer' krijgt? (dus verdraaiing (sturen) van de wielen over de in en uitgaande slag van de vering) Ik weet niet of ik goed uitleg wat ik bedoel...

RE: Sporing etc (split)



e>

Theo van den Bogaard schreef:
Ik ben het met Rene en Dennis eens;




Theo, eerst lezen en dan reageren... Als je mijn postings nog eens goed doorleest zal je het wel met mij eens zijn: jouw opmerkingen worden allemaal door mijn tekst gedekt.


uitlijnen is meer dan alleen de sporing instellen, zeker bij een Mini; de draagarmen zijn van verschillende lengte, en ik zie zelden een mini waarbij de originele trekstangen nog recht zijn



- uitlijnen: Daar begon deze hele discussie dus over... => als camber en/of caster L en R verschillen (door een flinke klapper bijv.) zal de auto naar L of R trekken.
- de draagarmen van wielophangingen met dubbele draagarmen zijn altijd van ongelijke lengte. En bij een (standaard mini kan je helaas alleen de sporing afstellen ;) ).
- als je trekstangen (of zijn het duwstangen??) krom zijn is je caster groter geworden, als dit links en rechts exact het zelfde is zal de auto alleen zwaarder sturen en beter recht uit blijven rijden. Zit er verschil in zal de auto naar links of naar rechts trekken.


Met de spoorstangen bepaal je alleen de afstand tussen de stuurkogels

is theoretisch correct, maar omdat kleine afwijkingen nogal grote gevolgen hebben bij volledige stuuruitslag bijvoorbeeld ..




- bij volledige stuuruitslag zal het weggedrag niet erg belangrijk meer zijn: je rijdt dan hooguit 15 a 20km/uur...
- als je je mini uitlijnt moet je rechts onder de mat ff het doppie uit het stuurhuis trekken en er een staafje van 1/4" (6,35mm) in steken: je stuurhuis kan je nu in de midden stand blokeren. Zet nu je stuur recht en stel de sporing af. Nu kan je altijd even scherp linksaf als rechtsaf.


Dit heeft absoluut geen invloed op het naar links of rechts "trekken".

zou ik hier geen "absoluut" willen neerzetten.

zeker als je al gezegd hebt dat:
Een onjuiste sporing zorgt voor een slecht weggedrag



- door een verkeerde sporing krijg je een slecht(er)weggedrag maar niet automatisch een voorkeur voor links of rechts (uitgaande van een vlakke weg, maar dat is logisch)


nieuwd naar het soort ervaring van Carlo ?!
(wat voor auto's? wat voor omstandigheden?)eldt natuurlijk voor alle auto's: camber,caster en sporing. :)

Sleutel ervaring:
17 jaar MINI (3st tot nu toe)
Renault 4 (ook met dubbele draagarmen)
Alfa 146 1,8TS (McPherson)
Alfa 156 1,8TS (met dubbele draagarmen)
Alfa GTV V6 Turbo (McPherson)
Range Rover (starre assen)

Omstandigheden:
Alledaags gebruik en
Fast Road (zullen we maar zeggen): De grenzen opzoeken wat mogelijk is.

@sjoerd: draagarmen zijn links en rechts gelijk, alleen boven onderste draagarmen zijn verschillende lengte (bovenste zijn korter).

RE: Sporing etc (split)

Ok, dan had ik had verkeerd begrepen, ik vond het al erg raar. Maar er zijn zelfs auto's met een andere wielbasis links en rechts. Ik heb daar bij mijn Mini nooit op gelet of nagemeten ofzo. :)

RE: Sporing etc (split)

Dan moet iemand me dus toch eens gaan uitleggen dat wanneer een auto naar 1 kant trekt, deze auto na het uitlijnen (via de spoorstangen) dat niet meer doet.

Dennis

RE: Sporing etc (split)

De draagarmen links en rechts zijn allemaal ongelijk.

Probeer de onderste maar eens om te draaien.

Groet ron (hobbyist in auto's, 30 jaar ervaring in Robots in storing)

RE: Sporing etc (split)

Spiegelbeeld, of qua lengte ook ongelijk...?

RE: Sporing etc (split)

Het gat is conisch, waar het draadeind van je fuseekogel in komt.

Groet ron

RE: Sporing etc (split)

Heb ik weleens gedaan...waarom past die kogel nu opeens niet meer :x

Dennis

RE: Sporing etc (split)

Hier ook, door m'n broertje, maar kan best zijn dat ik dezelfde fout gemaakt zou hebben.

Groet ron

RE: Sporing etc (split)

Sjoerd24 schreef:
Ok, dan had ik had verkeerd begrepen, ik vond het al erg raar. Maar er zijn zelfs auto's met een andere wielbasis links en rechts. Ik heb daar bij mijn Mini nooit op gelet of nagemeten ofzo. :)



Idd. de Renault 4 heeft verschillende wielbasis L en R. Komt doordat de torsieveren van de achterwielen achter elkaar liggen (scheelt +/-5cm).

Bij een mini hoort ie links en rechts de zelfde wielbasis te hebben.

RE: Sporing etc (split)

ayla schreef:
De draagarmen links en rechts zijn allemaal ongelijk.

Probeer de onderste maar eens om te draaien.

Groet ron (hobbyist in auto's, 30 jaar ervaring in Robots in storing)



Goed gezien zeg! Heb je daar 30jr voor nodig? :)

@ sjoerd24: Ze zijn elkaars spiegelbeeld. Lengtes zijn (uiteraard) wel hetzelfde.

RE: Sporing etc (split)

@carlo; je moet lezen voordat je post

Groet ron (hobbyist in auto's, 30 jaar ervaring in Robots in storing)

Groet ron

RE: Sporing etc (split)

Al in de wieg begonnen Ron :+)

Dennis

RE: Sporing etc (split)

Sommige jaren waren dubbele tropenjaren (120 uur per week)

Groet ron

RE: Sporing etc (split)

Rene schreef:
Ik zeg ook niet dat het verhaal van Carlo helemaal niet klopt, maar dat de sporing niets te maken heeft met trekken(zoals Dennis aangeeft) is gewoon niet juist.



Om er nog even op in te haken.
Carlo heeft echt wel gelijk.
Simpelweg omdat de wielen recht uit willen.
Als bv je linkerwiel te ver naar links (hij wil dus linksaf) staat dan compenseert je rechterwiel het verschil en gaat je stuur scheef staan.
Maar de auto gaat wel rechtuit.

Is dit makkelijk uitgelegd of niet.
Ik ga zaterdag mijn mini uitlijnen.
Ik kan dan met wat foto,s misschien uitleggen dat mijn verhaal klopt.

RE: Sporing etc (split)

Tuurlijk gaat in jouw voorbeeld het stuur scheef staan.
Echter door de afwijkende sporing zal de auto trekken in de sporing/ afloop van de weg...