Stage 1 Mini 1275

RE: Stage 1 Mini 1275

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Jeannot en ik hou me al sinds mn 10e bezig met Vespa's. Ik ben begonnen met goedkope Ciaotjes en rij nu een PK50 en heb een V50 Special thuis staan. Altijd al bezig met oude meuk dus:). Een logische evolutie op de Vespa is natuurlijk een Mini, en die ga ik vrijdag ophalen. Het is een 1000 omgebouwd tot Cooper, met een 1275 blokje erin.

Nu is mijn vraag: Ik wil er uiteraard zo snel mogelijk een stage 1 setje op knutselen. nu zit ik met 2 problemen:

1: De Mini is een 1000 Kat op kenteken, dus ik moet voor de APK altijd een Kat erop hebben.

2: er zit al een leuk einddempertje op, die in het midden uitkomt.

Nu zijn er op een engelse site 'halve' Stage 1 kitjes te koop, maar ik vraag me af of die gaat passen met de rest van het huidige uitlaatsysteem. Ook zou ik graag de Kat er op een simpele manier op en af willen halen voor de keuring(het is een carburateurversie). Wat raden jullie aan te doen?

Mvg,

Jeannot

Gefeliciteerd met je aanschaf.

De kat heeft vrijwel geen negatieve invloed op het vermogen van je blok, bespaar jezelf de moeite en laat hem eronder zitten zou ik zeggen.

Anders kan je eventueel een kat vervanger monteren, zeg maar een recht stukje pijp die op de plaats komt voor de kat, die kan je dan voor de keuring omwisselen zeg maar.

Je kunt alle onderdelen van een stage one los kopen, gewoon een kwestie van kijken wat je nu hebt (bijv. diameter van de uitlaat) en dan kijken wat je nog nodig hebt.

Succes

Omdat hij over een 1000'tje praat en carburateur, denk ik dat je er wel vanuit mag gaan dat hij APK-technisch geen kat hoeft te hebben.
Je zult even de nieuwe APK regelementen tbv het emmisiebestrijdingssysteem (3x scrable-woordwaarde) erbij moeten pakken

Verder zou ik een complete stage-one set kopen (als je hem in engeland besteld), dan is hij goedkoper dan alle losse delen los, en je hebt alles nieuw.

Als je hem in nederland koopt, moet je inderdaad even een goede vergelijking mken...

Hij zal echt een Kat moeten hebben, aangezien er op het kenteken 1000 Kat staat. Ik weet nog niet of ik de kit online bestel, of dat ik hem bij een minicenter haal (ligt praktisch om de hoek)

Aangezien ik die kat toch eronder moet hebben voor de APK lijkt het me alsnog het handigst om de 'halve' kit te kopen, aangezien ik ook al een leuk einddempertje heb.

Mijn vraag is alleen of dit gaat passen.

grappig; wellicht dat jij de officiele regels hebt over dit onderwerp. Ik ben er namelijk nog niet uit. Dus als jij ze hebt, zie ik die hier graag. Ik zit namelijk met eenzelfde probleem voor mijn 93'er SPi
En dan bedoel ik dus niet; ik heb van horen zeggen...

p.s. bedrijfsnamen mogen volgens de forumregels niet genoemd worden.

Als de kat-code vermeld staat in het kenteken (U6), zul je op een APK met een kat onder de auto moeten verschijnen.
Of die kat bij de 998 hoorde die er oorspronkelijk in lag terwijl er nu een 1275 in ligt maakt geen ruk uit: op papier is de auto gewoon een 998 mèt kat (U6?).

bij een 93 spi mag de kat eronderuit mits de lambda sonde ook word verwijderd of je bouwt je spi om tot carb dit mag met auto´s tot en met 1995.dit heb ik namelijk gedaan bij een spi.

deze zat onder mijn 1000je ...
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/tk06/bochtkat.jpg

zolang je de emissie-eisen maar haalt voor je bouwjaar ... ?!

succes,
Theo van den Bogaard

Brutus schreef:
[i:u6mfi302]een heel verhaal zonder bron[/i:u6mfi302]

Kan ik jouw verhaal ergens verifiëren?

robson":u6mfi302]bij een 93 spi mag de kat eronderuit mits de lambda sonde ook word verwijderd of je bouwt je spi om tot carb dit mag met auto´s tot en met 1995.dit heb ik namelijk gedaan bij een spi.[/quote:u6mfi302]

Maar dat werkt dus alleen als je ombouwd naar carb.? Injectie zonder lambda-sonde functioneerd toch niet?
Carb-ombouw was ik namelijk niet van plan, eventueel de kat laten vervallen wil ik wel.

Peter schreef:
Brutus":vf17wpse][i:vf17wpse]een heel verhaal zonder bron[/i:vf17wpse]

Kan ik jouw verhaal ergens verifiëren?
[/quote:vf17wpse]

Ja zéker...hiero

Pagina 26, punt 8

Veel leesplezier!

Stel, je hebt een '62 motorblokje in een '88 koets.
Dan gelden de '88 regels, als de auto op kenteken nog steeds de donor '88-er is...
in de praktijk zal het er op neerkomen dat als de auto de emissie-eisen haalt die voor het ding op kenteken staat, er waarschijnlijk niet gemaald wordt om de afwezigheid van de kat.

ten eerste: dit is een document uit 2007, resentelijk zijn de keuringseisen aangepast, met name op het verhaal van het emissiebestrijdingssysteem (lambda/kat)

ten tweede gaat het bij punt 8 over [i:vcv32aq8]personenauto's die worden gevoed door een al
dan niet tot vloeistof verdicht gas[/i:vcv32aq8]

; oftewel LPG...

Sorry..je hebt gelijk.
Ik bedoelde dan ook bladzijde 27 en 28, puntje 9, 10 en 12.

"12. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
móeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn."

Ok, de mini is uit '91, dus feitelijk hoeft hij voor de keuring geen kat erop te hebben? Zolang hij maar door de emissietest komt (wat hij niet doet zonder kat)

Dan moet ik zo'n stuk hebben als vervanger voor de kat om hem snel te kunnen wisselen voor de keuring. Weet iemand waar ik die kan krijgen?

Brutus schreef:
weer een heel verhaal ;)

Maar dit zijn dus de oude regels, nieuwe regelemnten schrijven dus weer iets anders voor.

JSMini":3au3ga7t]Ok, de mini is uit '91, dus feitelijk hoeft hij voor de keuring geen kat erop te hebben? Zolang hij maar door de emissietest komt (wat hij niet doet zonder kat)

Dan moet ik zo'n stuk hebben als vervanger voor de kat om hem snel te kunnen wisselen voor de keuring. Weet iemand waar ik die kan krijgen?[/quote:3au3ga7t]

Klopt, volgens mij, bijna... Voor een 91'er hoeft je mini geen kat te hebben, zijn ook de emissieeisen aangepast, en de regels die jij hierboven schrijft gelden voor auto's vanaf 1993

Katvervanger kun je bij elke mini-onderdelen shop kunnen kopen.

katvervanger is niet meer dan een stukje pijp met 2 flenzen
( bijvoorbeeld: http://www.minisport.com/mini-spare-par ... ATLINK.jpg )

als je met kat de eisen wel haalt en zonder niet dan is de marge wel heel klein en zou je met wat afstelwerk de APK volgens mij ook zonder moeten halen ?! (vaak wordt het mengsel voor de keuring arm gezet en daarna weer teruggedraaid 8) )

succes,
Theo van den Bogaard