Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

Is het waar dat de standaard aanhaalmomenten veranderen wanneer je vet gebruikt op de draad? Ik heb alles gemonteerd met vet en wanneer nodig de aanhaalmomenten gebruikt volgens het boekje. Ik hoorde op een andere site dat je door het vet (of zelfs loctite) minder kracht mag zetten om overrekking te voorkomen. De bouten zouden kunnen breken na een tijdje!

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

Hoop dat je de kopbouten niet in het vet gezet hebt?!?

Schijnt wel zo te zijn dat door de verminderde wrijving op het schroefdraad het aanhaalmoment veranderd. Maar hoeveel weet k niet.

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

Ik hoop dat je kopervet bedoelt? Bij gewoon vet heb je volgens mij kans dat ze loslopen. Bij kopervet gebruik je bij mijn weten gewoon het standaard aanhaalmoment

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

beetje olie kan volgens mij geen kwaad.

ik doe wel altijd een dropje tussen de contact oppervlakten, dus de onderzijde moer en bv cylinderkop rond de schroefdraad.
dit is om eventuele wrijving door BV verf weg te nemen.

Ik gebruik altijd het moment uit het boek (of anders: vast is vast)

zowiezo moeten kopbouten worden nagekeken na 1000 km oid, om eventuele verandering in BV pakkingen) op te vangen.

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

aan de motor heb ik nog niets gedaan. Ik bedoel de bouten en moeren van het subframe, draagarmen voor en achter, fuseekogelmoeren, noem maar op. Die heb ik dus allemaal in vet gezet bij het monteren...

RE: Standaard aanhaalmomenten veranderen bij gebruik vet?

hoeft niet, om je zaak echt zeker te zijn zet het vast op de voorgeschreven moment en je kan t altijd nog na trekken,zal je het aanhaalmoment verhogen dan heb je kans dat je de bout afbreekt in het ergste geval.