Standaard instelling carbarateur?

RE: Standaard instelling carbarateur?

Hey,

Ik ben al een tijdje bezig met het klaarmaken van mijn minitje voor de APK, maar zit met een klein probleempje.

Volgens de garage was de CO waarde te hoog en ik had gehoord dat dit vaak het geval is bij mini's en dat dit op te lossen is door het mengsel (tijdelijk) wat armer te zetten. Ik heb dus aan de mengselschroef zitten draaien, maar aangezien het toerental niet terugliep heb ik hem vrij ver doorgedraaid.. Ik begreep eerst niet hoe dat kon totdat hij ineens afsloeg en ik de bumper zag van de auto die achter me stond... die was zwart van de benzine :) ofwel ik had de verkeerde kant op gedraaid :+)

Probleem is nu dus dat ik niet echt heb opgelet hoeveel ik de schroef heb verdraaid en vroeg me dus af of er een soort standaard stand is waarop deze schroef (ongeveer) zou moeten staan of is het gewoon een kwestie van proberen tot de motor aanslaat?
Kan me voorstellen dat het blokje nu redelijk vol benzine zit dus misschien even laten staan om dit te laten vervliegen. En is het dan beter om hem van arm naar rijk te stellen of andersom?

Gr. Cas

RE: Standaard instelling carbarateur?

Hoi Casper,

Een standaard instelling is er niet. Ik ge meestal uit van een paar kleine dingen. Dat is de sproeierdiepte en de opening van de gasklep. Is wel een beetje moeilijk uit te leggen.

Bij een 1000cc begin ik met de sproeier op maximaal 1,5mm diepte en de gasklep een halve slag open. Dan zou hij in principe moeten lopen. De rest is fijnafstelling.

RE: Standaard instelling carbarateur?

Was ik al bang voor ;)

Dan ga ik het morgen gewoon nog ff proberen..

igg bedankt!

RE: Standaard instelling carbarateur?

Kom net een redelijk duidelijke beschrijving tegen van Erik:

"Een goede basisafstelling gaat als volgt:
- Demonteer het deksel/zuigerkamer van de carburateur (3 schroeven).
- Kijk van bovenaf in de carburateur naar de messingkleurige sproeierbuis, en verdraai de mengelschroef zodanig dat de sproeierbuis gelijk ligt met de bodem van de carburateur.
- Verdraai de mengselschroef vervolgens 2 volledige slagen met de klok mee.
- Monteer de deksel/zuigermaker weer op z'n plaats (let op dat de naald in de sproeierbuis valt)
- Vul eventueel de carburateurolie bij tot net onder de rand van de zuiger/demperbuis.

Daarmee staat de carburateur in een redelijke basisafstelling, en hiermee zou de motor ook moeten kunnen starten."

viewtopic.php?f=5&t=56348

Gaan we ook maar is proberen dan :) .

RE: Standaard instelling carbarateur?

Goed nadenken wat 'met de klok mee' betekent! De sproeier moet met twee volle slagen ongeveer 1,5/2 mm zijn gezakt zoals Bengeltje al aangaf.

Maargoed dan zit je met een basis afstelling wat geen garantie geeft op een goed co voor de APK. Je had er beter even een vacuüm slang vanaf kunnen halen waardoor hij valse lucht kreeg met als gevolg dat het co omlaag gaat. Maargoed, dat is voor de volgende keer.

RE: Standaard instelling carbarateur?

Daar zat ik inderdaad al even over na te denken :) maar met de klok mee als je met je hoofd onder de motorkap staat neem ik aan, zodat de schroef dus naar beneden gedraaid word (van de carb af)?

Was inderdaad niet de slimste actie, maar als ik de basis instelling weer heb en ik draai hem terug naar het punt dat het toerental net begint terug te lopen zou het naar mijn idee weer ongeveer goed moeten staan. Heb eerder namelijk nooit problemen met de CO gehad en weet dat bij de keuring voor de rit naar het IMM vorig jaar het mengsel iets rijker was gezet.

Daarnaast maken ze er bij mijn garage gelukkig nooit zo'n probleem van om het van tevoren even na te meten.

Bedankt voor de tip iig, mocht de CO nog te hoog zijn kan ik dat altijd nog proberen d:)b

RE: Standaard instelling carbarateur?

Nou die carb van mij wil niet erg meewerken... ben een uur bezig om het moertje een slag verder te krijgen. Van het weekend maar is uitbouwen en schoonmaken dan :)

Nog wel een vraagje:
Als ik het stelmoertje rijker/naar beneden draai, draait het moertje dat erboven zit (tegen de carb behuizing aan) ook mee, dat hoort toch niet?

RE: Standaard instelling carbarateur?

Antwoord op je laatste vraag: Eeehm.. nee.. daarmee zit je sproeierbuis vast in de behuizing. Als die loskomt ga je nooit een fatsoenlijke afstelling krijgen.

RE: Standaard instelling carbarateur?

Heb hem net uitgebouwd en die moer was inderdaad helemaal losgekomen :) leek me al niet helemaal de bedoeling...

Dat verklaart ook meteen waarom de stelmoer zo stroef ging, die zat gewoon vast doordat de veer was samengedrukt :+)

Schoonmaakbeurtje kon sowieso geen kwaad dus heb van de week weer wat te doen. Kan ik van het weekend meteen even wat nieuwe pakkingen regelen.

Bedankt weer!

.

RE: Standaard instelling carbarateur?

Gelukt d:)b hij loopt weer lekker!


Was nog wel even zweten want hij wilde de eerste keer niet aanslaan (kwam ook totaal geen geluid uit, op de starmotor na dan...). Maar ik had hem natuurlijk flink verzopen doordat ik de stelschroef te ver open had gedraaid.. bougies waren dus helemaal zwart geslagen :D
Maar na een schoonmaakbeurtje was dat ook weer verholpen.

Trouwens.. de eerste keer dat ik hem startte liep hij wat onregelmatig. Er kwamen af en toe 'plofjes' uit de uitlaat zegmaar, vooral bij stationair lopen. Bleek na het afstellen dattie wat te weinig benzine kreeg. Maar kan je hieraan ook herkennen dat het mengsel te arm is of kan dit ook zijn als het mengsel te rijk is?

.

RE: Standaard instelling carbarateur?

Koop een colortune maakt t leven een stuk makkelijker nu ben je wat aan t doen en zit je ongeveer goed met een colortune stel je je de boel fijner af, hoecolortune werkt googelen...

RE: Standaard instelling carbarateur?

Vet!! d:)b Wist helemaal niet dat dat bestond, maar laat m voor nu wel even bij de garage met de CO meter testen, hij moet toch door de APK dus zullen ze sowieso moeten meten.

Maar bedankt, ga er zeker over na denken.