Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Beste allen,

veel gelezen over luchtfilters etc etc, zeer wijs van geworden, waarvoor alvast dank. Maar ik heb precies niet veel kunnen vinden over het feit dat als je je standaard luchtfilter vervangt door dezelfde standaard luchtfilter. Wat ik hiermee wil zeggen is, ik heb zo'n zwarte omhulzing met een olifantenslang eraan, en daar zit dan de effectieve filter in. Deze heb ik gisteren even vervangen.

Na de oude verslenste filter eruit te halen, de nieuwe geplaatst te hebben en alles terug dichtgevezen te hebben heb ik een testritje gemaakt. Wat ik nu merkte is dat ie inhoudt als ik gas geef. Kan dit hieraan liggen? Kan het bijvoorbeeld zijn dat de oude luchtfilter zo vermuft was dat deze meer lucht doorliet dan de nieuwe? Dat de nieuwe zogezegd een beetje "stoever" is en dat de carb daarom minder lucht krijgt?

Alvast bedankt voor de hulp, grtjes

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Denk eerder dat er nu misschien iets niet goed zit waardoor hij te veel (valse) lucht aanzuigt.
Ik zou de filterbehuizing eens controleren kiertjes.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Wanneer gaat ie haperen? Als ie teveel of teweinig lucht krijgt?

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Een oud luchtfilter zal nooit meer lucht doorlaten dan een nieuwe, tenzij het vol zat met gaten....

Je hebt 100% zeker een origineel luchtfilter vervangen voor een nieuw origineel luchtfilter, dus er zat, of zit nu geen sportluchtfilter in?

Misschien dat je als begin punt kunt kijken of ze bij een garage je CO goed kunnen afstellen, zodat je in ieder geval een goede basis afstelling hebt.

Succes

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

bijzonder goede vraag, want ik heb eigenlijk alleen maar open filters geplaatst of K&N inlegfilters gedaan.

er bestaat ook nog zoiets als normale filters (ff wennen hoor)

controleer idd of ie nergens valse lucht zuigt, dat kan als het deksel niet goed op de houder zit.

je kan hem ook een klein tikje rijker zetten waardoor je wat pittiger rijdt en houd ie niet meer in..

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Houd hij de hele tijd in, of slechts in het begin en komt hij later wel op toeren?
In dat geval wil olie controleren/bijvullen in de dashpot van de carburateur wel eens helpen.

Rijker zetten van het mengsel zal helpen als de motor nu "meer" lucht krijgt d:)b , dus dat betekend dat het nieuwe filter meer lucht doorlaat dan de oude (oude was denk ik vies waardoor hij minder lucht doorliet). Als het nu andersom is, armer zetten.

Bij een garage zouden ze de CO waarde kunnen meten, om hem zo goed afstellen. Maar vaak kom je er ook wel door zelf te proberen/experimenteren.

Groeten Miniauto.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Bedankt voor de reacties.

Ik plaats liever geen sportluchtfilter want die maken teveel lawaai naar mijn zin.

Hij houdt nu niet meer in, was volgens mij verkeerd osmchreven. Wat ik wel ondervindt is, ben net een eindje gaan rijden, dat als ik bijvoorbeeld hoge toeren maak (130 km/hr in vierde) dan rijdt ie PERFECT, als ik 100 in vierde rij en ik speel een klein beetje met de gas dan begint ie heel lichtjes te schokken...

Het probleem situeert zich dus enkel in lage toeren. EN ik spreek hier niet over het feit dat ik te vroeg schakel en ie daarom schokt. Ik ga er vanuit dat ik op de goede timing schakel, dan schokt ie in lage toeren.

De CO waarde meten, doen ze dit aan de hand van je uitlaat? Want ik heb wel geen kat zitten momenteel, dit kan dus deze resultatane beinvloeden?

Het inhouden was een vaccum probleem daar ga ik jullie hier niet mee lastig vallen :-), doe ik wel op een andere plaats opt forum)

By the way, rijker zetten = meer verbruiken??

Bedankt alvast!

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Rijker is inderdaad meer verbruik (mengsel benzine lucht meer benzine toevoegen), al zal je dit bij deze minimale aanpassingen niet gaan merken.

En voor de CO waarde meeting voor het afstellen maakt het volgens mij niet uit. De garage kan je hier zo antwoord op geven. De dyno kan je natuurlijk ook helpen de ideale afstelling te vinden, kost wel wat maar gaat hij er wel beter van lopen, en evt meer PK :)" title="Evil" /> , misschien ook wel zuiniger :) .

K&N heeft trouwens ook een filter die je luchtfilter voor het motorblok plaats, is een goed systeem dat ook kwa PK en vooral torque iets op kan leveren. Ook is hij stiller omdat hij niet recht voor je schutbord zit O+ al vindt ik dat geluid wel O+

Groeten Miniauto.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Wat is een dyno?? Iets dat meer pk's biedt en minder verbruik garandeert? WOW dat is ideaal haha :-)

En waar kunnen ze dat? Je co nakijken en je carb afstellen?? (dat is toch alles wat moet gebeuren héé? of nog iets ??)

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Zooba schreef:
Wat is een dyno?? Iets dat meer pk's biedt en minder verbruik garandeert? WOW dat is ideaal haha :-)

En waar kunnen ze dat? Je co nakijken en je carb afstellen?? (dat is toch alles wat moet gebeuren héé? of nog iets ??)




Dyno: link O+
Het kan zijn dat je meer PK's krijgt met minder verbruik (dan heb je een hele slechte afstelling op dit moment). Maar ik was als ik jou was hier niet van uit gegaan. Meestal meer wel PK's :)" title="Evil" />.

Je CO kan je bij de meeste Garages gewoon laten meten, en de auto aftellen kunnen ze denk ik ook wel allemaal een Mini garage is natuurlijk altijd beter want die weten beter waar ze over praten (minder tijd), informeer eens bij één van de sponsoren hier rechts wat hun voor mogelijkheden hebben, hun kunnen op ervaring vaak al een hoop doen. :D

Groeten Miniauto.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Voor Zooba, meld je aan op het Belgische forum. Daar staat een lijstje met bedrijven die specifiek mini doen in Belgie. Dat kan jou wat meer helpen dan de sponsoren hier. Deze zitten voor jou soms wat uit de richting.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Ah haha mercikes, is idd handig!

Ga straks toch maar even de oude luchtfilter terugsteken en zien of ie nog schokt...

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

lijkt me toch dat je even je afstellingen na moet laten kijken, zie ook hier: viewtopic.php?p=474546#p474546

Heb je inmiddels wel die dash pot op de carb bijgevuld?

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Ja die heb ik bijgevuld, heb er een beetje (dunnere) olie ingedaan maar dit hielp niet echt. Ik heb n mailtje gestuurd naar een Mini Centre of ze er eens met een strobo (ontstekingspunt) naar kunnen kijken en of ze ineens mijn co dan konden afstellen.

Meer moet er toch niet afgesteld worden denk ik hee?

Het stoort me niet echt hoor, want als ik ietsofwat toeren begin te maken dan is het weg. is enkel als ik licht met gas speel en als ik lage toeren maak.

grtjes

PS: Heb men oude luchtfilter teruggestoken, heeft het nog altijd wel beetje. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn slangetje van de vacuumpomp niet vastgemaakt heb aan mijn carb. Reden daarvoor is dat mijn vacuupompje volgens mij niet goed werkt. Want zonder vacuum loopt ie veel beter als met.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Dikker olie lijkt mij beter, de kans ik groot dat de piston in je dashpot juist te snel omhoog gaat. Ook even het vacuüm slangetje aansluiten, en als daar iets kapot is maken misschien is dit juist je probleem wel. |:(

Succes met het oplossen van het probleem!!
Groeten Miniauto.

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Ik ga mijn vraag hier plaatsen
Is het goed of slecht als ik men originele luchtfilter blijf behouden op een 1380 of best toch een openlucht filter nemen?
grt

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Zooba schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn slangetje van de vacuumpomp niet vastgemaakt heb aan mijn carb. Reden daarvoor is dat mijn vacuupompje volgens mij niet goed werkt. Want zonder vacuum loopt ie veel beter als met.



Dat is juist een teken dat het [b]wel[b] werkt en dat de ontsteking niet goed staat...

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

mini75 schreef:
Is het goed of slecht als ik men originele luchtfilter blijf behouden op een 1380 of best toch een openlucht filter nemen?


Een 1380 heeft meer lucht nodig als een standaard motor.
aangezien een openluchtfilter meer doorlaat denk ik dat het vanzelf spreekt om er 1 te monteren...

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Okaj, mijn ondervindingen:

Heb het slangetje eraan gedaan, motor ratelt nu bij het optrekken een klein beetje maar loopt zonder schokken.

Als ik mijn slangetje eraan laat en ik zuig aan de kant van de carb dan merk ik ook een terugslag.

Nu ondervind ik dat ie ook gigantisch minder verburikt. Kan dit kloppen volgens jullie?

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Vacuumslang zit er niet voor niks, alleen bij vet getunede motoren of speciale ontsteking wordt geadviseerd om de vacuumslang af te doppen.

Ratel zou kunnen betekenen dat je ontsteking niet goed staat.

Als je er geen verstand van hebt, kan je dit soort dingen beter LATEN doen...

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Als je er geen verstand van hebt, kan je dit soort dingen beter LATEN doen...

Oej wat een ondertoon??
Ik probeer er iets van te leren dat is de bedoeling, dat laten afstellen laat ik wel doen maar kan toch al achterhalen wat het probleem is. Moe je zo niet voor doen hoor :?

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Op afstand is dat niet zo maar te zeggen wat er aan de hand is...
En je bent bezig met het bezweren dat je hem prettig vind rijden zonder vacuumslang dan met en dat je een lager verbruik hebt.
Daaruit kan je opmerken dat je er niet al te veel verstand van hebt.
Is een constatering die ik uit dat het dan makkelijker is voor jezelf(ook om te voorkomen dat het het welicht niet goed begrijpt uit onze verhalen/beredeneringen/ ervaringen) en je motor in de soep zou kunnen lopen(om maar iets geks te noemen...)

Zit wat mij betreft geen ondertoon achter hoor...

RE: Standaard luchtfilter vervangen door standaard luchtfilter

Allright