Het nut van een relais is om bij zware stroomverbruikers (zoals een extra koelfan) grote stroom door de schakelaar te voorkomen. Zonder relais zal in korte tijd de schakelaar inbranden door vonkvorming (bij in- en uitschakelen).
De lichtschakelaar in een Mini is een mooi voorbeeld.
- Login of registreer om te reageren
RE: standaard relais / schakelaar
Ingediend door snarfvz op ma, 17-10-2005 23:10
Hoi hoi,
Kan iemand mij het nut van een standaard relais uitleggen.
Ik kan opzich wel een standaard relais aansluiten
(30 - voeding van de accu, denk erom dat dit gezekerd moet worden
85 - de plus van de spoel, hier zet je stroom op op het moment dat het relais moet schakelen.
86 - gaat naar de massa.
87 - verbonden met datgene dat dmv het relais ingeschakeld moet worden, bijvorbeeld verstralers. Als er stroom komt te staan op 85, wordt dit pootje verbonden met pootje 30)
maar wat de voordelen ernu van zijn weet ik nog steeds niet.
Want het schijnt zo te zijn als ik een electrische koelfan er bij opzet, de schakeling over een relais zou moeten gaan, ik dacht gewoon een constante plus (evt. gezekerd) naar een schakelaar en dan door naar de fan