standaard relais / schakelaar

RE: standaard relais / schakelaar

Hoi hoi,

Kan iemand mij het nut van een standaard relais uitleggen.

Ik kan opzich wel een standaard relais aansluiten

(30 - voeding van de accu, denk erom dat dit gezekerd moet worden
85 - de plus van de spoel, hier zet je stroom op op het moment dat het relais moet schakelen.
86 - gaat naar de massa.
87 - verbonden met datgene dat dmv het relais ingeschakeld moet worden, bijvorbeeld verstralers. Als er stroom komt te staan op 85, wordt dit pootje verbonden met pootje 30)

maar wat de voordelen ernu van zijn weet ik nog steeds niet.

Want het schijnt zo te zijn als ik een electrische koelfan er bij opzet, de schakeling over een relais zou moeten gaan, ik dacht gewoon een constante plus (evt. gezekerd) naar een schakelaar en dan door naar de fan

RE: standaard relais / schakelaar

Het nut van een relais is om bij zware stroomverbruikers (zoals een extra koelfan) grote stroom door de schakelaar te voorkomen. Zonder relais zal in korte tijd de schakelaar inbranden door vonkvorming (bij in- en uitschakelen).
De lichtschakelaar in een Mini is een mooi voorbeeld.

RE: standaard relais / schakelaar

ok dat is duidelijk.

Maar als ik die stekker verdeling bekijk, er is een constante plus, een massa, een draad naar het desbetreffende aparaat, en dan die laatste een soort van aanstuurdraad (vergelijkbaar met de Remote aansluiting op een versterker) waar wordt deze dan op aan gesloten?, en ik neem aan dat de schakelaar tussen de draad komt die naar het apparaat gaan (dus de koelfan)

RE: standaard relais / schakelaar

blijkbaar is dat aansluiten nog niet helemaal duidelijk :)" title="Evil" />

een relais werkt als een 'zware' schakelaar op afstand; (vergelijk je startrelais)
85 en 86 maken samen de lichte stroomkring
30 en 87 maken samen de zware stroomkring

85 is dus de pen waar je 'schakelaar' op wordt aangesloten.
en niet:
en ik neem aan dat de schakelaar tussen de draad komt die naar het apparaat gaan (dus de koelfan)


(want dan gaat er alsnog teveel stroom door je schakelaar)

(zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 553#171553
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 359#122359 )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: standaard relais / schakelaar

en wat is dan het verschil tussen de zware en lichte stroomkring? er komt toch bij beiden 12V uit?

RE: standaard relais / schakelaar

Ja, maar de stroom is zwaarder!

Je hebt ook 12v LED's, maar daar heb je geen relaise
voor nodig, het verbruik is minder..

U=IxR ofziets, ben geen held in electra ;)

RE: standaard relais / schakelaar

het verschil zit in de stroom die je trekt, watts of amperes; zoals extra verstralers e.d. dat is vaak (zoals Cristiaan ook al aangaf) teveel voor je schakelaar, als het goed is kan een relais er wel tegen. Zoals je startrelais :P

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: standaard relais / schakelaar

Zie het als een stilstaand meertje of de niagara waterfalls!
Beiden is water, maar in de een word je meegesleurd en in de
ander kun je relaxed poedelen.. :P

Minder stroming...

RE: standaard relais / schakelaar

P=U*I

Als je ventilator hebt van 25 Watt is de rekensom 25Watt=12Volt*I
I=25/12=2,08Ampére
Als je dan een schakelaar hebt voor 1 ampere vikt of smelt je schakelaar helemaal weg.

RE: standaard relais / schakelaar

Ok nu snap ik het helemaal niet meer:

Ik wil eigenlijk gewoon weten:

wanneer ik het relais ga gebruiken (wat ik denk ik wel van plan ben) is waar moet ik dan de schakelaar om de koelfan aan te zetten op aansluiten: op draad die naar aansluiting 30 gaat, of de draad die naar de koelfan gaan (aansluiting 87)

Dus om terug te komen op het rest van het topic: een relais is eigenlijk een soort hoofdschakelaar?

RE: standaard relais / schakelaar

Misschien ff een andere manier om het uit te leggen: een relais is een soort schakelaar met afstandsbediening. Het knopje van de afstandsbediening is het kleine schakelaartje in je dashboard (bijvoorbeeld om je verstralers aan te zetten)

in jouw geval zoek je een draadje met 12 volt. Daarvan maak je een draad naar het schakelaartje. Van de andere kant van het schakelaartje ga je naar poot 85 van je relais. 86 gaat naar de massa. Nu kun je schakelen met je relais en kun je m horen klikken als je het schakelaartje omzet. De "lichte" stroomkring die je nu gemaakt hebt trekt heel weinig stroom waardoor je schakelaartje dus maar een beetje belast wordt. Je "afstandsbediening" is nu klaar.

Voor de "zware" stroomkring kun je nu een gezekerde draad trekken bv van de dikke pool die naar je startrelais gaat naar poot 30 van het relais. Dan ga je van 87 naar je fan en de andere kant van de fan aan de massa. Klaar is kees.

(onder het motto rooie dropveter aan de rooie, zwarte aan de zwarte)

RE: standaard relais / schakelaar

is de tekening die ik gemaakt heb zo een beetje juist?

RE: standaard relais / schakelaar

bijna ..

zo krijgt je schakelaar tenminste stroom
(rode draden mogen dus dun zijn, de zwarte - 30 en 87 - moeten dik genoeg om de amperes van de Fan aan te kunnen)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: standaard relais / schakelaar

aha, dus dan zou ik ook een schakelaar met een lampje kunnen nemen :)

KAn ik ook ipv dat die constante stroom naar de schakelaar een draad trekken die over contact geschakeld is? zodat de Fan altijd uit gaat als ik de auto van contact af zet

RE: standaard relais / schakelaar

ja, in principe kun je die overal vandaan halen
(bijvoorbeeld .. als je hem direct van de binnenverlichting haalt, schakelt je fan in als je de deur opendoet .. :x )

over het contact is natuurlijk een prima idee.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: standaard relais / schakelaar

Ik denk dat je beter je fan nog wat automatisch laat verder draaien voor nog wat extra koeling(voor moest hij bvb zeeer warm hebben gestaan), ook al ligt de motor al af. Of ben ik mis ?

RE: standaard relais / schakelaar

mini-freak schreef:
Ik denk dat je beter je fan nog wat automatisch laat verder draaien voor nog wat extra koeling(voor moest hij bvb zeeer warm hebben gestaan), ook al ligt de motor al af. Of ben ik mis ?



Ik weet niet of dat nut heeft om hem na te laten draaien, want het koelsysteem wordt toch niet gecirculeert, omdat de waterpomp stilstaat, maar ik zou hem (just in case) op de constante stroom kunnen zetten