Misschien zit er wat bezinksel in je tank?
Heb je de benzinefilter op het achtersubframe al vervangen?
- Login of registreer om te reageren
Misschien zit er wat bezinksel in je tank?
Heb je de benzinefilter op het achtersubframe al vervangen?
Ingediend door Adonias op ma, 31-07-2006 11:46
Ik dacht ook al aan zoiets... maar hoe kan het zo zijn dat hij van de 1 op de andere dag zo doet??
Waar zit het benzinefilter van een '92 SPI eigenlijk precies?
Adonias schreef:
Waar zit het benzinefilter van een '92 SPI eigenlijk precies?
Zie dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 9532#59532
Ingediend door Adonias op di, 01-08-2006 10:18
Dank je voor de link, maar m'n filter zit niet aan m'n subframe... maar bovenop mijn tank (gevalletje conversie en benzine leidingen binnendoor)... Maar zijn er nog andere zaken waarnaar ik kan kijken?
Ingediend door Adonias op wo, 02-08-2006 10:59
Het gekke is dat hij na 1 keer gestart te zijn (dus na een keer of 5 proberen), als ik hem afzet, hij wel weer gelijk start (dus hij is dan nog koud). Met gelijk starten bedoel ik dus dat hij binnen een halve seconde nadat ik het contact maak, broem doet.
Na de eerste keer starten loopt hij overigens niet netjes stationair. Hij valt uit. Pas na een minuut blijft hij netjes rond de 800tpm idelen.
Ik heb m'n vacuumgedeelte even nagekeken, en ook even gekeken wat er gebeurt als ik met opzet een vacuumleiding open zet. Als ik dit doe, schiet het aantal toeren omhoog. Weer afsluiten en hij zakt weer netjes naar 800tpm. Ik heb dus het idee dat het hier niet aan ligt.
Ik heb ook het idee, dat als het benzine filter verstopt zou zitten, dat hij gewoon helemaal niet loopt, of in elk geval, concequent niet wil starten (dus ook nadat hij al een keer gestart is geweest) en dat hij nooit lekker loopt (hetgeen hij na een minuut juist wel doet)...
Rara...
mischien is je bobine niet helemaal jofel meer, zodat 'ie bij een lagere boordspanning net een wat mindere vonk geeft (ff ervan uitgaande dat een spi die nog heeft)
Heb je al gekeken of de bougies wel een sterke blauwe vonk geven als je start na een langere tijd?
Crispijn
Ingediend door Adonias op wo, 02-08-2006 18:27
Ik heb tijdens dat de motor eenmaal loopt, één voor één de bougie kabels los gehaald. Ik hoorde bij elke bougie dat de motor inhield op het moment dat de kabel los ging (dus elke cylinder doet mee), en als ik de contact punten ongeveer 2 cm van elkaar af heb (rubber van de kabel net over de bougie), hoor ik de vonk overspringen.
Dus tijdens het lopen is alles in orde... of het tijdens het starten ook zo is...
Ingediend door Adonias op do, 03-08-2006 20:42
Updateje:
Bougies nog 's bekeken: Nog nooit zulke mooie gezien Lichte koffiekleur, kurkdroog en bijna als nieuw (bekeken na een rondje te hebben gereden op hoge toeren om de accu weer op te laden na 10 startpogingen ).
Getest tijden starten: Vonkjes overal (vanaf de bobine naar de verdeler, en vanaf de verdeler naar de bougies). Overal een sterke vonk. Tijdens stationair draaien kun je de kabel zelfs vrij ver van de bobine afhouden en de vonken zie je overslaan. Electriek dus goed.
Vacuum gedeelte: Ik had nog een kabeltje liggen dat vroeger in m'n oude luchtfilter ging, (rood met haaks, bruin connectie doppie). Deze heeft altijd al los gezeten sinds er een K&N luchtfilter opzit, maar ik heb er toch maar een schroefje ingeschroeft om ook hier geen valse lucht aan te zuigen. De purge valve is trouwens niet aangesloten. De leiding waarvandaan een rubber slangetje naar de purgevalve zou lopen(leiding zit achter de kleppendeksel), is afgedopt. Dit is ook altijd zo geweest, en het is altijd goed geweest.
Dan nog een klein mysterie: M'n verdeler is mechanisch... als ik m'n verdelerkap erafhaal, zie ik alleen een asje uit het het motorblok komen (aangedreven door de crankshaft), met daarop de rotator. Als ik de haynes manual mag geloven, hoort mijn verdeler (zeker omdat ik een SPI heb), wat gecompliceerder te zijn, met terugkoppeling naar de ECU, en allerlei mechanische meuk, afstelmogelijkheden en veertjes. Maar goed, ook hiermee heb ik 2 jaar zonder problemen gestart en gereden, hoewel ik me kan voorstellen dat er iets mis zou kunnen zijn met de timing waardoor hij moeilijk start. Maar als er iets mis zou zijn met de timing, zou hij dan ook niet kl*te lopen (als hij nl loopt, loopt hij als een zonnetje)? De verdeler was overigens wel schoon, hetgeen ook terug te voeren is op het feit dat de vonken overal goed aanwezig zijn.
Ik heb alleen nog niet gekeken naar het benzinefilter, de benzine leidingen en de benzinedruk. De heren van miniparts int. zijn van mening dat het in elk geval niet kan liggen aan het filter... hoe zijn de meningen hier daarover?
Als 'ie loopt zoals je beschrijft dan vermoed ik niet dat het iets in de brandstof leiding of filter is. Het probleem zit dus in het starten, misschien ergens een contactje (van een sensor) dat bij koude start niet goed zit, en daarna wel? Omdat je hierboven schreef dat 'ie ook uitviel bij teruggaan naar stationair denk ik aan de gaspedaalstand-sensor/schakelaar .. misschien kan een dealer hem uitlezen?
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Adonias op do, 03-08-2006 21:31
Dat is inderdaad nog iets om te controleren. Hij start namelijk wel nadat hij al is gestart. Ofwel, er zit nog wat bezine in de injector. Als er een dergelijke sensor niet goed werkt, zou het kunnen dat hij tijdens starten te weinig benzine krijgt. Kan dat?
Heb zelf ook soort gelijk probleem gehad voor wat betreft het starten met een koude motor(s'winters).Wel 20 tot 30 keer proberen, en soms deed tie het gewoon gelijk! Ben heel lang en herhaaldelijk bezig geweest voor dat ik het gevonden had!!!
bij mij zat het in de kabelboom die achterlangs je motor blok loopt. Doordat bij mij de motorsteun rubbers versleten waren heeft het blok tegen het schutbord staan klapperen. Daardoor is vervolgens een draadbreuk ontstaan van de sensor die in je inlaat spruitstuk zit. bij mij was het dus zo dat die draden af en toe wel, en dan weer geen contact maakten! erg lastig zoeken dus!
even ter uitleg:
Bij koud inlaatspruitstuk geeft sensor signaal aan ecu waardoor de ecu weet dat hij wat meer brandstof moet geven (Soort choke functie). Krijgt hij dit signaal niet denkt de ecu dat het blok warm is waardoor hij minder brandstof afgeeft. hierdoor kan het zijn dat je veel meer en langer moet doorstarten voordat je een voldoende mengsel in je blok hebt zitten zodat deze aanslaat.'ik had het probleem 's winters, en het is nu zo'n 20 graden warmer. dus klinkt het voor mij logisch dat hij bij jouw in 10 keer doorstarten begint te pruttelen.
Teven zit er in je spruitsuk een verwarmings element, dat inschakeld bij het starten op een koude motor. deze heb ik ook al eens stuk gehad!. maar probeer eerst maar die sensor, aangezien die bepaalt of het verwarming element inschakelt of niet.
Wat ik gedaan heb, is gekeken welke kleur draden er op je sensor zit aangesloten. Trek de stekker van je Ecu af. pak twee opengevouwen paperclipsjes en duw deze elk in de stekker op de twee posities van de draden. Nu heb je een meetpunt, waar je makkelijk met een multimeter de weerstand kan meten (Warm is weerstand hoger dan koud)
Let op...er zijn 3 sensoren in je blok, en ik meen uit mijn hoofd dat ze allemaal een zwarte draad hebben die in één gezamelijke positie uitkomen op de conector bij je ecu!
succes ermee en je kan altijd even een Pm Sturen.
Ingediend door Adonias op za, 05-08-2006 22:44
Minioot: M'n mini doet ut niet
Helpdesk: Heb je de stekker er wel in?
Minioot: Tuurlijk... k'ben niet dom!!
Helpdesk: Kijk toch maar eventjes goed...
Minioot: OW, dat kabeltje?! Hey, hij doet het weer! Bedankt!
Ofwel... onder op m'n injector moesten nog 2 kabeltjes aangesloten worden: Sensor en kabeltje voor de voorverwarming. Totaal uit het zicht, als de injector eenmaal gemonteerd zit, en over het hoofd gezien bij het monteren. 'k ben blij dat ik niet al te dikke armen heb, ander had ik het nooit kunnen fixen.
Maar goed, hij start weer als vanouds!
Bedankt voor alle input!
RE: Starproblemen der startproblemen
Ingediend door Adonias op zo, 30-07-2006 20:08
Ik heb nu toch wel grondig gezocht op het forum, maar ben mijn probleem niet helemaal tegen gekomen.
Mijn mini heeft 4 jaar stil gestaan. 3 weken geleden onder het stof vandaan getrokken, alles even nagelopen, water in de de rad, olie erin, accu weer aansluiten en starten. In 1 keer raak, hij liep hieperdepiep!
Toch niet alles helemaal lekker, er was nl geen compressie in cylinder 3. De uitlaapklep bleek finaal verbrand te zijn. Nieuwe klep er in, alle kleppen gepolijst totdat er geen spoortje verbranding meer op de zettingen en kleppen te zien was, kop gevlakt, nieuwe pakkingen, alles weer in elkaar, kleppen gesteld, starten, en ja hoor, hij start in 1 keer, blokje liep vlekkeloos.
Daarna heb ik de accu weer losgehaald (het gaat om een injectie blokje (SPI), dus als de accu los is moet de ecu weer ingereden worden, maar omdat ik dat nog niet had gedaan heb ik de accu voor de zekerheid weer losgemaakt, omdat ik pas 2 weken later weer iets zou gaan doen met de mini).
2 weken na de kop revisie (en dus vlekkeloos starten), moet de mini naar de APK boer. Avond voor de grote dag accu vastgezet, starten... niks Nou ja, startmotor doet keurig zijn rondjes, klinkt helemaal goed, maar de motor slaat gewoon niet aan?! Iets dat hij nog nooit heeft gedaan! Na 4 jaar stilstaan start hij zonder problemen, na koprevisie start hij zonder problemen, in de winter als het ijs in de radiator staat start hij zonder problemen, en nu, na eventjes 2 weken stilstaan niet?!?!
Na veel morren en doen (bougies stellen, aan benzine toevoer leidingen morren etc etc) start hij na een keer of 10 proberen met heel veel moeite. Even doorgassen, gas los, uit. Weer starten, nu in 1 keer. Rondje rijden, bij de eerste paar keer koppeling intrappen, motor uit, start telkens wel weer. Na een kilometer gaat het prima. Even 15 km ingereden om de ECU een beetje op peil te krijgen. Na 15 km mini weer stilgezet, motor uit, paar uurtjes laten staan, mini gewassen, en nog 's checken of hij start, en ja hoor, hij start weer in 1 keer. Half opgelucht gaan slapen, maar de volgende ochtend weer precies hetzelfde! Na een keer of 5 of 10 start hij moeizaam, loopt niet goed stationair de 1e kilometer, en daarna geen problemen meer. Sindsdien is het probleem niet weg. Ik heb nu een kilometer of 200 gereden, maar als hij een nachtje of een uurtje of 5/6 stil heeft gestaan, moet ik heel vaak proberen voordat hij start.
Ik laat trouwens altijd eerst het pompje ff lopen, in de benzine aanvoer en afvoer leiding zitten geen knikken, pompje maakt geen gekke geluiden (in elk geval niet gekker dan hij altijd al heeft gedaan), maar in 1 keer koud starten, ho maar...
Wie heeft er enig idee?