Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Beste forumers.

Na een perfect heuvelland weekend liet m'n grote vriend me in de steek. Al vlammend op de huis reis vanuit gulpen, begon m'n mini telkens enkele seconden in te houden op vol vermogen. Echter
's morgens wilde hij niet eens meer starten. heb toen een bougie er uit gedraaid om te kijken of ik wel ontsteking had. ik dacht immers dat m'n bobine gaar was. maar toen m'n vriendin starte met drie bougie's erin en die vierde ernaast starte die gelijk. ik dacht toen zelfeigenlijk van ik heb aan debougiekabels gerommeld, dus waarschijnlijk zijn die te oud geworden of door geslagen. Maar helaas!
ik heb ze vervangen, maar geen verschil! duurt echt een eeuwigheid eer dat nu start, terwijl het altijd klik en lopen was. wel heeft de motor eerder al kuren gehad met slecht lopen als hij koud was(gaf geen vermogen als ik optrok en vreselijk inhouden totdat hij warm was) Maar dit was verholpen na wat vervanging van bougies, brandstoffilter, luchtfilter en een paar verrotte vacueem slangetjes. ook nu als hij eenmaal loopt geeft de temperatuur meter geen uitslag meer. zelfs niet bij continu hoge snelheid.

Dit is allemaal naar mijn idee in orde:
- Bougies (3mnd oud)
- Bougiekabels (nieuw)
- Luchtfilter (3mnd oud)
- Brandstoffilter (3mnd oud)
- Brandstofpomp (pompt ff bij contact op on)
- Thermostaat is ook 3 mnd geleden los geweest o.k.
bevonden.
- vacuem gedeelte lijkt ook in orde, incl lucht
inlaat sensor en klep.

Heb nog op het forum aan het zoeken geweest maar kon helaas niets vinden wat nog echt aan mijn criterium voldeed. Onderwerpen die aan bepaalde symptonen voldeden, blijken helaas geen oplossing.

wie ow wie heeft er zin om even mee te brainstormen?

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Dat je geen temperatuur krijgt kan aan je temp. sensor liggen. Of je naald van je temp. meter zit een klein beetje vast, paar tikken op de klok en hij kan weer los schieten.( heb ik 1 x gehad, maar dat was wel na een 1,5 week stilstaan).

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Maar dat hadden we al geprobeerd. heb er zowat van ergenis al een baksteen doorgegooid 8). ik zal de sensor nog ff nazien, maar heb een vermoeden dat die goed is. Wat is trouwens het makkelijkst om deze te controleren?

Groetjes Ewoud

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Wel we zijn weer niets verder gekomen :'(

Heb gister nog ff m'n kleppen gesteld, en de puntjes in mn rotorkap + rotor netjes opgeschuurt en de koolborstel is ook nog tip top.
Ook de brandstof toevoer en injecteur functioneren naar mijn mening goed. De injecteur geeft immers brandstof af als ik wil starten.

Echter toen ik zo'n 5 minuten verder was met het door starten begon mijn motor weer te sputteren! Heb hem een tijd laten draaien, en liep verder vrij goed. Heb hem toen uitgezet om het vanmorgen weer te proberen, maar te vergeefs! Weer moet ik zo heel lang door starten voordat hij aan slaat :x

Heb vanavond nog de compressie gemeten, en ook die is op elke cylinder om en nabij de 30-32 bar. Enige punt is dat meestal de compressie gemeten word bij een warme motor. Maar dat is onmogenlijk op dit moment. Het viel me trouwens wel op het forum op dat ik nergens hogere compressie waardes tegen kwam dan boven de 12 bar :? Wie kan dit verklaren? En weet iemand toevallig ongeveer wat de compressie wel moet zijn voor een spi?


Al met al begin ik een beetje moedeloos te worden van al dit geklooi! Het enige wat ik nog zou kunnen kijken is naar een of ander verwarmings element wat aan de onderzijde van het injectie huis schijnt te zitten volgens de Haynes bijbel, en in tegenstelling tot mijn Rover cd-rom die beweert dat dat allen voor de Japanse markt productie gold :? Weet iemand hier het fijne vanaf? Volgens onze bijbel en cd-rom is dat element bedoelt om het zooitje op te warmen als de motortemeratuur onder de 50 graden is. En schijnt geschakelt te worden vanuit de relais module, die aangestuurt word door de ecu. Iemand hier ervaring mee?

Groetjes Ewoud

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

misschien trekt je benzinetank vacuum door een geknikt ontluchtingsslangetje, de onderdruk die je dan krijgt kan ook het stotteren veroorzaken of vuil in het systeem?

good luck ;)

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Nee helaas...Dat is het niet. Krijg benzine voldoende, en de tank trekt niet vacuem. Immers de motor zal dan altijd ff moeten pruttelen voor dat hij weer vacuem in de tank zou opbouwen na een dag stilstaan. Maar bedankt voor de tip.

Heb inderdaad een verwarmings element gevonden aan de onderzijde van het inlaat spruitstuk. En deze bleek defect te zijn na het door meten. Hij rammelde ook een beetje, en toen ik hem openmaakte lag het verwarmingselement in 5 stukken! Zal wel weer een duur grapje worden vrees ik! :O

Ik hoop dat nu ook m'n probleem daarmee verholpen is. En zoja zal ik dit topic ff up to date maken tot de laatste detail. Kan altijd weer voor anderen van pas komen.

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

hey man

ook veel problemen met je parade paardje (lees ik)
ondanks alles altijd blijven lachen laat de rest maar lullen 8) en de aanhouder wint

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Verwarmings element is vervangen! Maar helaas!
heb ook op advies van Britisch car centre nog de bovenste dooie punt sensor nagezien en uitgewisseld met een nieuwe, maar ook geen resultaat.

Ga nu morgen tegen alle principes van de doe het zelver in hem wegbrengen naar de garage om hem uit te laten lezen, en te laten maken.

We houden het hier op de hoogte.

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Wel nu...

De mini is bij Britisch car centre geweest,maar ik ben met ze gestopt. ze hebben hem uitgelezen, maar vinden geen fout meldingen daarbij. En de sensoren zijn in orde. Echter gooien ze het na wat gesleutel toch op een brandstof verijkings probleem bij een koude motor, veroorzaakt van uit de ecu. Maar dit had ik zelf ook al uit gedokterd voor dat ik hem bracht.

De reden dat ik gestopt ben met het Britisch car centre is dat hun graag een andere ecu hadden besteld voor mij, maar op de voorwaarde dat ik deze wel ten alle tijden moest betalen ook al zou blijken dat mijn oude niet kapot zou zijn. Dit alles omdat hun de nieuwe ecu niet kunnen terug sturen naar de importeur als de verzegeling van de doos verbroken is. Dit vind ik puur belachelijk en on proffessioneel :r

Maar nu moet ik dus gaan rond informeren of ik met iemand een ecu kan uitwisselen om het probleem uit te sluiten. je koopt immers niet ff een ecu van 335 euro om zomaar te proberen!

Weet iemand, of is iemand bereid mij hierbij te helpen? Het type nummer is MNE10027(E) (deze (E)is onbelangerijk omdat die voor exchange staat )

Ook ben ik al op een britsche website geweest van een bedrijf dat ecu's van bijna alle merken naziet,repareerd en verbeterd. En je moet voor de grap maar eens het verhaal lezen wat er onder de link http://tunemycar.com/rover_common_ecu_failures.html staat beschreven. Dit zijn allemaal zeer bekende problemen voor de gene die een injectie model van een mini hebben! Heeft iemand toevallig al een ervaring met dit bedrijf, of er wat over gehoord?

Mischien zijn er meer mensen die interesse hebben om eens te kijken of we gezamelijk wat met dit bedrijf kunnen voor wat betreft de ecu problemen?

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

De prijzen die men vraagt voor dit soort onderdelen is inderdaad belachelijk!
Ik had zelf een probleem met m`n alarm destijds en bij de Rover dealer zou ik 600-800 Euro kwijt zijn voor een nieuwe, inclusief programmeren.
Even rond geneusd op internet en daar vond ik een bedrijf dat het deed voor 160 Euro, inclusief een nieuwe afstandsbediening, programmeren en verzekerd opsturen!
Als nou blijkt dat het inderdaad aan je ECU ligt, dan wil ik wel eens kijken wat het bij hem kost.

O ja, zelf heb ik alleen het probleem bij een koude motor; hij start wel in 1 keer, maar loopt dan ongeveer 5 minuten slecht ( toeren gaan omhoog en omlaag, maar valt niet stil) en dan loopt hij perfect.
Heb je trouwens de ECU al eens een keer opengeschroefd?
Even uit de auto halen en de vier Torx-schroeven losdraaien.
Als de afdichting niet goed is, dan kan er water in komen.

Heb je een SPI of een MPI trouwens?

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Het betreft een Spi, en nee ik heb hem niet open geschroeft. Maar verwacht ook niet dat het een water probleem is in dat ding aangezien hij al sinds 1 september binnen staat.

Maar als jij voor mij wilt informeren of een adres hebt, hou ik me aanbevolen.

Heb net ook een informatief mailtje gestuurd naar dat bedrijf van bovenstaande link, en hoop andwoord te krijgen. Mischien is het interessant voor meerdere mensen. Als ik wat hoor laat ik het weten.

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Stainless Evil schreef:
Heb gister nog ff m'n kleppen gesteld, en de puntjes in mn rotorkap + rotor netjes opgeschuurt en de koolborstel is ook nog tip top.

Heb vanavond nog de compressie gemeten, en ook die is op elke cylinder om en nabij de 30-32 bar.



Ik neem aan dat je niet de puntjes bedoeld, maar de rotor. Je stelt dat ze goed zijn, maar schrijft van deze onderdelen niet hoe oud ze zijn. Ze kosten niet veel, en ik zou ze vervangen. Baat het niet dan schaad het niet, het zijn toch slijtage onderdelen.

30 tot 32 slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat snap je zelf ook wel. Moet idd ergens rond de 12 bar zitten. Kortom, nog een keer meten (met gas vol ingedrukt!!). Is het niet 3,2??

Daarna wordt het meten. Hoeveel stroom gaat er naar je bobine?? Stroom, geen spanning. Wellicht heb je wat gare contacten, wat erin resulteerd dat je geen genoeg vermogen overhoudt voor een beetje mooie vonk. Je zou dat kunnen simuleren door een extra accu te zetten puur voor je ontsteking. Dan hebben die geen last van de dip van de stroom welke de startmotor trekt.

Reset de ECU. 24 uur accupolen los. (zeggen ze??)

RE: Start en loopt koud nouwlijks , en geen temp na rit

Eindelijk is het opgelost mensen :D

Het hele probleem zat in één draadbreuk midden in de kabelboom. De breuk was ontstaan tussen het schutbord en het inlaatspruitstuk doordat de motor veel te veel speling had in de bovenste trekstang rubbers!

De kabelboom had ik 2 x doorgemeten op de stekker van de ecu, zonder dat ik iets van een fout kon constateren. Dus was op dat moment de ecu de enigste mogenlijkheid. Bij Ben van leeuwen bestelde ik toen een ecu, al was dat op de voorwaarde dat: Wat er ook gebeurde, ik deze niet meer terug mocht brengen. Ben vroeg mij ook uitdrukkelijk om aub nog een keer de bedrading door te meten, aangezien hij het bijna onmogenlijk vond dat het probleem zich in de ecu bevond. Op zijn verzoek heb ik toen nog een keer alles doorgemeten op de stekker van de ecu. Toen bleek dat ik een draadbreuk had in een draad van de temperatuur sensor van het inlaatspruitstuk.

[u:2iplofqx]Bedankt voor het aandringen om nog een keer te meten Ben![/u:2iplofqx]

Dus mensen... Meet meerdere malen alles na, en nooit op het zelfde tijdstip! Rommel desnoods wat met de bedrading tussendoor alvorens weer te meten. Dit kan je een hoop ellende of onnodige kosten besparen.

Als er iemand is met dit soort problemen, Kan je me gerust vragen om hulp. Ben in de afgelopen maanden heel erg thuis geworden in de bedrading en kleurcodes van alle sensors en de functies hiervan.

Ook Jeroen2 van het forum erug bedankt voor de hulp.

Groetjes Ewoud