Start niet meer.

RE: Start niet meer.

Ik heb een 1000 HLE uit 1982.
Kreeg hem in absoluut erbarmelijke staat en twijfelde om hem aan te pakken.
Ben ermee begonnen en alles liep voorspoedig.
De motor liep niet,bleek allemaal prut in het systeem te zitten,zo goed en zo kwaad mogelijk schoongemaakt en benzine erin en lopen.
Toen op gaan knappen,maar door trieste omstandigheden in september gestopt.
2 weken geleden de draad weer opgepakt en de auto opbouwen.
Had hem gisteren klaar,liep goed dus voormekaar.

Tot vandaag,naar de APK,auto stotterde wat,trok niet lekker door.
Ik dacht nog,komt omdat hij een jaar stilgestaan heeft en komt straks wel goed.
Auto bleef stotteren maar verbeterde wel wat.
Bij de garage aangekomen,auto uitgedaan,gestart rijden (liep niet 100%)
De keuring doorstaan (afgekeurd op een paar pietepeuterige dingetjes maar ja)
Ik rijd weg,stotterend,auto schoot een paar keer en moeilijk aan de praat te houden
Ik rijd de hoofdweg op en na 10 meter slaat hij uit.
Ik starten,sloeg aan,niet van harte en pruttelde wat.
Reed een paar meter,schoot 1 of 2 keer en nog een meter en weer uit.
Starten,aanslaan,pruttelen,uit.(dit nog 2X) Heb de auto van de weg afgeduwd,nog 2X gestart,pruttelen af en toe een schot en uit.
Daarna niet meer aanslaan.
Ben teruggelopen naar de garage en er zat weer prut in de carb.(Tank zat vol benzine)
Gecleaned,tussenfilter ertussen en gestart.
Sloeg niet aan,meerdere pogingen gedaan en niets.
Tussenfilter gechecked en daar zat roestwater? in met benzine.
Ben naar huis gegaan op sleep en hier thuis de tank geleegd.
Kwam goede benzine uit en als laatste 1 a 2 liter roestwaterbenzine rommel.
Systeem leeggestart,andere tank gemonteerd (na deze eerst grondig gereinigd te hebben) en nieuwe benzine erin.
Nog niets,en heb ook het idee dat hij niet meer vonkt.
Een heel verhaal,maar zo maak ik een scherp beeld (hoop ik).
Slechte massa?bobine?kontaktpunten?waar moet ik beginnen?
Weet het ff niet meer.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,Albert.

RE: Start niet meer.

Ik zou eerst even kijken of de wagen nog wel vonkt,

Bougie er uit; bougiedop er op; massa maken met de bougie en even iemand vragen om te starten.
Kijk even of de bougie goed vonkt.
(Als hij niet meer vonkt kan je hier op het forum denk ik genoeg informatie vinden met de zoekfunctie.)

Dan zou je eens moeten kijken of hij wel benzine in de cilinder en carbs krijgt.
Wanneer dit alles goed is zou hij wel wat moeten doen.


Succes

RE: Start niet meer.

carb krijgt benzine.
Bougies zijn nat,dus vandaar mijn vraag over de vonk.
Had al geprobeerd om een bougie eruit,op het blok gelegd en starten.
Maar kon het helaas niet goed zien.
Armpies te kort of mijn nek :P dat weet ik niet.
In ieder geval bedankt voor je antwoord d:)b

RE: Start niet meer.

Draadje in de bougiedop en dan kan je die vast houden achter het stuur :+)

Maar daar moet je inderdaad even iemand voor vragen.

Zal dan wel aan de ontsteking liggen als je bougies wel nat zijn. Hoe zien de bougies er uit?
Als de wagen veelste rijk loopt willen de bougies ook wel vervuilen met koolaanslag waardoor de vonk niet overslaat maar langs de neus gaat. Daar gaat hij ook heel onregelmatig van lopen.

RE: Start niet meer.

Bougies waren zwart.
Zal er vanmiddag weer even naar kijken,zien of we weer wat wijzer worden.

Groeten,
Albert.

default

RE: Start niet meer.

klinkt als een condensator (3 jaar terug toen ik de Mini net had ook meegemaakt), ik zou voor de zekerheid even je: verdelerkap/condensator/contactpuntjes/bougies/bougiekabels vervangen, kost niet zoveel..en dan weet je zeker dat deze onderdelen in orde zijn :)

RE: Start niet meer.

Dankje voor de tip.
De contactpunten openen wel,bobine wordtwarm,maar geen vonk.
Ik ga eens wat dingen vervangen.

RE: Start niet meer.

Kwam er achter dat de stift in de verdelerkap afgebroken is,althans hij is veel te kort en zit een halve cm naar binnen.
Nieuwe verdelerkap besteld en even nieuwe bougies.
Kabels waren vorig jaar al vervangen toen ik met de restauratie begon.
Hou jullie wel op de hoogte.

RE: Start niet meer.

die stift er eerder een halve centimeter naar buiten komen, dus daar zit in ieder geval iets niet goed..! Contactpuntjes niet versleten/verbrand?

RE: Start niet meer.

Heb nu een nieuwe verdelerkap,rotor,bougies,bobine,condensator gemonteerd.
De kabels zijn nog nieuw evenals de kontaktpunten.
Eerst een gebruikte condensator gemonteerd daarna een hagelnieuwe.
Met de andere bobine gingen de vonken ouderwets lekker te keer bij de kontaktpunten,maar toen ik de bobine gemonteerd had en weer even checkte was het afgelopen.
Ik weet het dus nu ff niet meer.

RE: Start niet meer.

Heb de kontaktpunten ook gesteld en de massakabel vanaf het blok losgehad en alles even roestvrij gemaakt.
Nog steeds niets helaas.

RE: Start niet meer.

Die stift in de verdelerkap, bedoel je daar niet de rotor mee?

RE: Start niet meer.

Nee,de stift zit aan de binnenkant van de verdelerkap in het midden.
Die kan je indrukken,zit een veertje achter.
Deze stift werkt als een soort koolborstel zeg maar.
Deze was afgebroken.
Wat op de foto staat (rotor) heb ik ook vervangen.

Weet het nu even echt niet meer.
Ga douchen en straks hier even het buurtfeest in mijn verdriet verdrinken :+)
Morgen is er hier een oldtimerdag in Kollum waar ik de mini wilde introduceren naast mijn Edsel.
Nou ja volgende keer beter.
Overigens,wanneer er nog mini-rijders in de buurt wonen (verder weg mag natuurlijk ook :D ) ook jullie zijn welkom hoor.
Begint om 08.00 uur (ik weet het,is midden in de nacht :9 ) lokatie,breede reed,Oostenburgstraat te Kollum.

RE: Start niet meer.

We hebben vanmiddag even gekeken.
Vermoedelijk is de andere bobine die gemonteerd is ook naar zijn grootje.
Ga volgende week eerst even een andere bobine proberen.

Zekering gecontroleerd,stond 9,2 V op.
Hebben zekering en houder op schutbord gereinigd en hij gaf weer door.
Toen kwamen we er achter dat de bobine wel heel heet werd en dat er op de - ook 0,12V stond.
Conclusie bobine kapot? en er moet hier of daar iets fout zitten in de bedrading.
Moet nu ff een schema op zien te scharrelen,of heeft er hier iemand iets?

default

RE: Start niet meer.

misschien heb je de verkeerde bobine 9volt, of 12volt (ik zou niet weten welke je nodig hebt bij het bouwjaar van je Mini). Of inderdaad je bobine kapot, kan ook.
Draadjes zitten ook goed aangesloten op je bobine? zou ik ook even nalopen

RE: Start niet meer.

De + en - zaten goed,maar de draden die hierop moeten,ben ik niet zeker van of deze wel goed in orde zijn.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een schema van begin tot eind naar bobine van de bedrading.
De Mini is 1000 HLE met 1000cc motor,bouwjaar 1982.

RE: Start niet meer.

ik heb een 1000HLE uit 1983, dus die zal wel hetzelfde aangesloten moeten zijn. Zal straks ff kijken waar de kabels vanuit de bobine precies heen gaan en het ff doorgeven.

RE: Start niet meer.

Dat is goed,zou je de kleuren van de draden welke waar op zitten ook kunnen noemen?
Of een foto?
Alvast heel erg bedankt d:)b

Groeten,
Albert.

RE: Start niet meer.

Helaas kan ik niet helpen qua kleuren, als ik bij mij kijk zitten er 3 rode draden aan de bobine, en die zijn allemaal niet origineel... Knutselwerk...
Wat ik je wel kan vertellen;
+ bobine:
een draad richting zekeringkastje
en een draad naar de startmotor

- bobine:
een draad naar de zijkant van de ontsteking
en een draad richting tellerwerk/dashboard, deze is wit met zwarte strepen.

Hopelijk heb je er iets aan, ook al kan ik je de kleuren niet vertellen.

default

RE: Start niet meer.

wat ik weet:
die - naar de zijkant van de ontsteking is van de condensator,
en de andere min naar je dashboard is voor je toerenteller.

RE: Start niet meer.

Harstikke bedankt.
Ik ga alles nog eens nalopen en eventueel gewoon nieuwe draden trekken.
Toerenteller heb ik niet dus die is niet nodig.
Austin 1983 en mini cooper jullie ook erg bedankt.
Mochten er nog meer mensen met aanvullingen,ideeën of opmerkingen zijn,houd ik mij uiteraard van harte aanbevolen.
Binnenkort plaats ik ook nog wel even foto's van de mini,van begin tot eindresultaat.
Ik moet zeggen,heb wel vaker met auto's ontstekingproblemen gehad,maar een probleem welke zo hardnekkig is als deze is voor mij ook de eerste keer.
Je zou er bijna moedeloos van worden.

default

RE: Start niet meer.

no problem, daar zijn we voor hier op het forum om elkaar te helpen d:)b suc6 nog, ik lees het wel als de Mini het weer doet of als er andere problemen zijn

RE: Start niet meer.

Geen probleem, hopelijk kon je iets met de info... Veel succes ermee...

RE: Start niet meer.

Hey, de plus komt uit de zekeringkast, dat zal in jouw geval de roze witte draad draad zijn. Dit is eigenlijk een weerstands draad voor een 9 volt bobine. deze kun je vervangen voor een nieuwe draad. 12 volt op een 9 volts bobine heeft bij mij nog nooit problemen veroorzaakt, maar geen garanties :)" title="Evil" />
De draad die naar de startmotor loopt is om de bobine tijdens het starten 12 volt te geven voor wat meer power in de vonkjes :P maar als je direct 12 volt uit de zekeringkast haalt is deze niet meer nodig.

Dat een bobine warm (heet!)word als de motor niet loopt is normaal, als je de auto te lang op contact laat staan zonder de motor te laten draaien kan de bobine ook stuk gaan.

RE: Start niet meer.

Ik heb de roze witte draad overbrugt (op zekeringkast staat bijna 11,85V)
Heb de - draad (zwart-witte) ook overbrugt.
Op de bobine staat 11.05V (+ en - op bobine gemeten)
En op de ontsteking staat 11.46V (gemeten + bobine en bij kontaktpunten.
Geen vonk.


En nu?weet het echt niet meer.

RE: Start niet meer.

Massakabel had je ook al geprobeerd he... :?
Ik heb bij mij net ff gemeten, alle waardes zijn bij mij iets hoger (accu voller), en bij de bobine meet ik ook een iets lagere spanning als bij de 2andere metingen...
Ik weet het ook niet.. Maar als je verder nog iets van meetwaardes ofzo wil weten, laat maar weten..!

RE: Start niet meer.

Accu laad ik elke keer met lader bij,dus deze is steeds vol.

Massakabel had ik idd al los gehad op beide zijden opgeschuurd en de punten van montage ook.
Met kopervet er tussen weer gemonteerd.
Welke waarden meet jij dan op zekeringkast,bobine en punten?

RE: Start niet meer.

Even kleine update.
Heb weer vonk op kontaktpunten.
Bobinekabel vonkt ook,naar mijn idee vlamt ie mooi als de kleur van de vonk oranje hoort te zijn.
Bougies vonken (nog niet),zijn hagelnieuw dus op dit moment ben ik de draden nog even aan het controleren.

RE: Start niet meer.

Hmz, meet ook eens hoeveel volt er op de voeding van het startrelais staat, als je hier meer meet kun je eens proberen vanaf hier een voeding naar de bobine te maken, als hij dan wel vonkt zit er toch nog ergens een slechte verbinding. 11 volt is vrij weinig.

let ff op dat je hem dan niet meer via het contact uit kunt zetten...

ow, nog wat, heb je de contact afstand van de bougies afgesteld? als deze te groot is krijg je ook geen vonk. ik dacht dat dat 0,6mm moest zijn, maar dat is wel ergens te vinden.

RE: Start niet meer.

Had nieuwe bougies.


Maarrr hij doet het weer,kan mijn geluk niet op.
Het bleek in de draad van bobine naar condensator te zitten.
ik vermoed draadbreuk oid,elke keer als ik mat,had ik kontakt.
Maar dit bleek niet altijd het geval achteraf.
Maw hij hield mij wat voor het lapje,tot een kwartier geleden,had ik geen spanning,weer een ander draadje eroverheen en voila,lopen.
Had hem al eens overbrugt,maar iets niet goed gedaan op dat moment denk ik.

Ben zo blij als een kind.

Iedereen echt harstikke bedankt voor het meehelpen denken.

Groeten,
Albert.

RE: Start niet meer.

hey dat is hartstikke goed nieuws!! d:)b 8)

RE: Start niet meer.

mooi man 8) maar nieuwe bougies moet je juist afstellen :)" title="Evil" />

default

RE: Start niet meer.

mooi dat hij het weer doet, veel plezier met de Mini d:)b

RE: Start niet meer.

easy2 schreef:
mooi man 8) maar nieuwe bougies moet je juist afstellen :)" title="Evil" />



Hij loopt als een zonnetje,in 1 keer aanslaan(met oude bougies moest sowieso de choke erbij) en mooi rustig stationair lopen.
Om eerlijk te zijn,heb ik nog nooit nieuwe bougies afgesteld.

RE: Start niet meer.

mnaja ook goed :P als de rest gewoon goed is zal het wel niet dat het veel uitmaakt. als ie goed loopt niks meer aan doen!

RE: Start niet meer.

Hallo,

In het weekend heb ik de olie ververst in mijn mini, maar sindsdien wil hij niet meer starten. Het is een mini uit 1979

De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan.

Dit is wat ik al geprobeerd heb:
- De benzine toevoer eens losgehaald van de carburator, en er spuit benzine uit als ik probeer te starten.
- Bougie 1 er ook eens uitgehaald en tegen het motorblok gehouden bij het starten; dan zie ik wel een vonk(je)
- starten met startkabels; geen verschil

Weet er iemand waar het nog aan kan liggen?


(weet er iemand een garage in de buurt van Mol (Belgie) die wat gespecialiseerd is in mini's of oldtimers)?

alvast bedankt!!