Start niet, wat nu?

RE: Start niet, wat nu?

Hallo,

Nadat de body gerestaureerd is komt de motor in het zicht.
Alles gecontroleerd, nieuwe bougies, ontsteking, benzine, nieuwe accu, ect.
Ik kan starten wat ik wil, maar er gebeurd niets.

De carburateur geheel schoongemaakt en alle leidingen zijn open, afgesteld volgens een eerder geplaatst bericht.

Na het lang starten en de choke open en plak gas start de motor loopt even en dan is het over. Veel rook.

Wat kan hier het probleem mee zijn?
Waarschijnlijk blijf ik in een rondje lopen.

Wie weet raad?

groeten.

Leon

RE: Start niet, wat nu?

als je zeker bentt dat je ontsteking redelijk op tijd staat, zou ik beginnen met de carb wat rijker te zetten.

aan de andere kant moet je zeker zijn dat je geen vacuumlek ergens hebt.

laat tijdens het starten iemand anders een aan het vervroegingspijpje zuigen en kijk of ie dan makkelijker aanslaat. als ie dan aanslaat moet je ontsteking vroeger gezet worden.

olie in de dashpot gedaan?

ik schrijf gewoon enkele opties ;)

RE: Start niet, wat nu?

Het is natuulijk moelijk om zo te bepalen wat er met de motor aan de hand kan zijn.

Je schrijft, de motor doet helemaal niks, maar ik krijg wel het idee dat de motor wel rond draait?

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de brandstof toevoeg. Het slangetje van de carb. afhalen en de motor starten. Zo kan je zien hoeveel benzine er uit komt (aanvoer). Dit uiteraard wel met z'n tween doen!!!!!

RE: Start niet, wat nu?

Vacuum slang is los en afgedopt.
Op de benzine pomp heb ik een slang gemaakt naar een losse fles en na enige secondenstarten een flinke hoeveelheid benzine in de fles.

Na vele seconden starten, startmotor laten draaien, loopt de motor met veel rook, laat ik het gas los is het afgelopen en krijg hem daarna niet meer aan de gang.
Daarom dacht ik ook aan de benzine toevoer maar de bougies zijn nat als ik deze eruit haal.

Tot zover mijn verslag.

Leon

RE: Start niet, wat nu?

Leon Wiltink schreef:
veel rook,


Witte of blauwe (donkere bijna zwart)

Leon Wiltink":56at190v] Daarom dacht ik ook aan de benzine toevoer maar de bougies zijn nat als ik deze eruit haal.[/quote:56at190v]

Te veel benzine dus,hij verzuipt.

Als je em zo aan de praat hebt ondanks die rook(en ik vermoed dat die er is omdat ie echt te veel benzine krijgt,is dus afstel kwestie van de carburateur,zet em eens armer(als je ervoor staat linksom),werkt dat nog niet dan deze eens proberen,als je em aan de praat hebt he,ondanks de rook,pak eens de ontsteking vast en draai die mm voor mm 1 kant op,je hoort of ie slechter of beter gaat lopen.

RE: Start niet, wat nu?

Het roken, grijs/zwart, komt pas na lang starten.
De carb is een SU HS4, daarvan heb ik de messing afstelbout al twee slagen verdraaid zoals dit vermeld staat in een eerder topic.
Nu ben ik niet zo thuis in de werking van een carburateur maar wat is nu de functie van de Dashpot de zuiger? In mijn Landrover zit een Weber carb. en heeft niet zo'n Dashpot.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit type carb werkt?

groeten

Leon

Ps dit even naast het probleem van het niet starten.

RE: Start niet, wat nu?

de dashpot vangt door middel van de olie de gasklep op, de vele rook die je hebt ligt aan een te rijke afstelling van je benzine toevoer,

vandaar de natte bougies, rij eens langs een mini center :) ik kan je ondanks dit niet verder helpen

RE: Start niet, wat nu?

Het uiteindelijke probleem van het niet starten van de motor bleek dat de cilinderkop niet goed was aangetrokken.
De witte rook was van het koelwater.
Nadat de koppaking was vervangen en de kop goed was aangetrokken met het goede moment starte de motor goed.
Daarna is de auto ook APK gekeurd en rijdt nu rond.
Al met al heb hier veel van geleerd.

Groet

Leon

RE: Start niet, wat nu?

Nou goed toch :) ! Zo leer je van je eigen fouten ;)