Meestal een geval van een slecht contact, kontroleer even de stekkertjes en de aansluiting van de bobine en de verdeler.
André
- Login of registreer om te reageren
Meestal een geval van een slecht contact, kontroleer even de stekkertjes en de aansluiting van de bobine en de verdeler.
André
Niet starten of niet aanslaan ( is nogal een verschil ) Als de starmotor niets doet het relais en als hij niet aanslaat i.d.d. stekkervebindingen van bobine willen wel een stuk gaan.
Ingediend door Wander op za, 11-12-2010 16:46
Startmotor draait wel, maar gewoon geen vonk.
Alle stekkerverbindingen lijken ook gewoon in orde.
Kontroleer de de bougiekabels en rotor eens goed. Bobinekabel op verdelerkap los nemen en kijken of deze tijdens starten wel vonk geeft, als dat het geval is verdelerkap/rotor of bougiekabels stuk. Bobine en module voor de ontsteking gaan niet vaak stuk.
Ik mag aannemen dat er geen contactpuntjes-ontsteking op jouw '92 er zit..?
If so, controleer of je puntjes wel opengaan.
Als je een electronische ontsteking hebt is waarschijnlijk óf je bobine kaduuk of je module, maar een losgeschoten stekkerverbinding kan natuurlijk ook altijd.
Idd, kontroleer je stekkertjes, en evt draadbreuk. De vacuumslang zou ik ook maar meteen vervangen.....daar loopt hij straks lekkerder van
Ingediend door Wander op zo, 12-12-2010 13:55
Bedankt voor de tips.
Heb de bobine, verdelerkap en tussenliggende kabels even losgehaald en alle contactpunten even schoongemaakt/opgeschuurd en hij rijd weer prima. Waarschijnlijk toch een slecht contact ergens.
Wander
Ik heb hetzelfde probleem, maar het schoonmaken van alle contactpuntjes mocht niet baten... ik heb ook een 1000 ik weet niet of dit veel verschil maakt. nu denk ik dat vik mde bobine verkeerd heb aangesloten, daarom heb ik even een fototje gemaakt; of iemand dit wil bekijken
http://yfrog.com/htphoto0098bnj
bvd,
Spore
Foto is niet duidelijk. Zou je op de bobine en de bedrading kunnen richten?
Ik wou net een edit gaan maken dat dit uiteraard de verkeerde foto is en dit meer te maken heeft met een verdelerkap...
brengt mij wel op een volgend punt: kan iemand mij vertellen wat de zwarte draad is (en waar hij heen moet) die uit de verdelerkap komt?
bijgevoegd: de goede foto
http://yfrog.com/japhoto0097hpj
Wat ik nu op de foto zie is dat er volgens de bedradingsschema's 2 min-draden op 2 verschillende plekken aangesloten zijn. De 2 wit-zwart horen namelijk beide op de min-pool van de bobine te zitten.
De zwarte draad uit de verdeler komt van de condensator en hoor (in principe) op de kabelboom aangesloten te worden. Deze komt dan uiteindelijk op de min-pool van de bobine uit.
De 2 draden in de stekker bij de bobine horen bij elkaar. 1 is wit/paars en dat is een weerstandsdraad. De andere wit/geel en die komt van het startrelais af.
alvast bedankt zelfs ik weet met mijn zeer beperkte kennis van elektrische systemen dat 2 mindraden op verschillende polen niet werkt. Maar volgend probleem is dat ik dus 1 mindraad verkeerd zit (waarschijnlijk die met de stekker, linker op de foto) maar welke draad moet daar dan wel heen?
en aan het einde van de zwarte draad zit een steekstekkertje (zo een als rechts op de foto) zou deze dan in de overgebleven stekker die nu op de bobine zit moeten worden aangesloten?
Als het goed is moet de zwarte draad vanuit ontsteking in de wit/zwarte met die stekker. Die komt volgens mij ook uit de kabelboom aan die kant van de ontsteking.
zo; en opnieuw:
http://yfrog.com/3zphoto0100hj
dit is zoals het nu aangesloten zit... mijn hayns geeft aan dat er ook een zwart/witte draad van de verdeler naar de bobine moet lopen, maar deze is dus in geen velden of wegen te bekennen... en ik heb dus dat aansluitpunt over onder de paars/wit en geel/witte draad. wat zou hier op moeten komen, want ook hierover geeft mijn hans geen uitsluitsel...
Zoals het in de Haynes staat klopt het ook. De wit/zwarte gaat met de draad de kabelboom in en komt er 20cm verder weer uit.
Dat je een extra aansluitpunt op je bobine heb kan kloppen. Dat komt vaker voor. Daar hoeft niks op aangesloten te worden.
nou, in dat geval word het maar eens tijd om te kijken of we deze keer wel vonken krijgen...
Ja! Wonder boven wonder! alleen schijnt het nu nog aan de brandstof te schorten, dus explosies kan ik nog wel even op mn spreekwoordelijke buik schrijven... en dat terwijl ie over 2 week eigenlijk weer apk-waardig op de weg moet staan...
Dus: (b)engeltje en ieder ander die meeleest... Briljante ideeën?
Brandstof....ehhh vlotter, sproeier, naald, pomp, verstopping in de tank? Om maar ff iets te noemen...
Ik weet vrij zeker dat er geen brandstof bij de carb komt... dus dan zou het de pomp of een verstopping in de tank kunnen zijn?
Briljante geesten, breng mij antwoorden
Heb je ook getest of er geen brandstof bij de carb komt? Dat zou ik eerst eens nagaan. Watt je doet is de slang van de vlotterkamer af en dan even starten. Als daar vloeistof uitkomt, dan weet je zeker dat de pomp nog goed is.
Krijg je daar al geen vloeistof, dan is de meest waarschijnlijke dader de brandstofpomp.
Als er wel vloeistof bij de carb komt, dan zou ik die eens uit elkaar halen. Kans dat de vlotter niet helemaal goed meer reageert.
En natuurlijk ook de vraag: hoe lang staat hij al stil? Het kan namelijk ook zijn dat het oude benzine is en dan wil hij ook niet starten. Heb daar ook al ervaring mee gehad namelijk.
slangetjes op de brandstofpomp goed aangesloten? (ingaand - uitgaand)
geen deuk in de leiding onder de auto?
*als* de pomp stuk is; succes met vervangen
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik ben nog niet weer bij het wagentje geweest, maar de brandstofpomp ben ik niet bijgeweest, dus die zal goed aangsloten zitten...
er heeft alleen wel iemand de mini op een vorkheftruc gezet dus ik bedacht me gister hetzelfde... misschien hebben de brandstofleidingen wel een tik gehad...
mooi projectje voor morgen
bedankt voor alle input trouwens!
spore
Heb je die persoon ook gelijk een klap gegeven? Ik zou nooit zomaar een auto van iemand op een heftruck zetten. En als je het doet, dan met een paar stevige blokken op de goede plekken.
Die van mij is destijds ook op de heftruck vervoerd
Ik ben niet die man met de pet
@(b)engeltje: gaat lastig worden... hij is mn schoonvader en ongeveer een kop groter dan ik en daarnaast mag ik m wel...
maar heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat door dat soort acties de brandstofleidingen zijn beschadigt?
heb vandaag nog geen kans gekregen om te kijken, we hebben de hond in moeten laten slapen; toch iets andere dingen aan mn hoofd...
Wat je doet is de slang van de vlotterkamer af en dan even starten. Als daar vloeistof uitkomt, dan weet je zeker dat de pomp nog goed is.
eerst even bovenstaande test doen, dan stap voor stap verder ...
groetjes,
Theo van den Bogaard
Het klinkt stom, maar zit er wel benzine in je tank? En verder; hoe lang heb je gepoogd te starten? Ik heb een werken blok in de auto liggen en als ik hem een tijdje niet gebruik kan dat zo een minuut duren voor ie gestart is.
Ik zou eerst de raad van Theo opvolgen. Dat is de simpelste manier om te zien of er wel benzine door de leiding komt.
De kas dat er iets beschadigd is er altijd. Als je een mini met een heftruck verplaatst, doe het dan zoals op de foto van Maus. Op een palet kun je eventueel nog wat extra hout spijkeren om ervoor te zorgen dat de leidingen niet beschadigen. De leidingen komen een heel klein beetje onder de ribben van de bodem uit. Beschadiging is dus altijd mogelijk.
daar was ik idd al bang voor. Nou, ik ga dus zo die kant op en dan zullen we het eens bezien.
en ja, dr zit wel benzine in... bijna helemaal vol
jullie horen vast nog wel van me vandaag
Ingediend door Wander op do, 23-12-2010 19:59
Aangezien ik dit topic destijds had gestart, zal ik ook nog even mijn probleem naar voren halen.
Want ook mijn mini staat momenteel weer stil.
Hij viel gisteren na een 100 meter weer ineens uit. Met geen mogelijkheid te starten.
De mini wou bij weinig toeren al wel eens uitvallen sinds de vorige keer, maar als hij dan doorrolde in zijn versnelling pakte hij het wel weer op. Deze keer dus niet.
Heb er 4 nieuwe bougies in gedaan en het vacuumslangetje er even tussen gezet. En de nog geen halve seconde en de mini starte, nog nooit meegemaakt. Dus ik wil hem terugrijden, en na 50 meter weer wat te weinig toeren, mini valt weer uit, en onmogelijk te starten.
Vooral het feit dat hij uitvalt bij te weinig toeren draaien, en dan opeens niets meer doet begrijp ik niet. Als het slecht contact is of iets dergelijks zou dat toch niet alleen bij een laag toerental misgaan?
Gr Wander
Ingediend door Wander op vr, 24-12-2010 21:31
Er kan altijd nog oude benzine in zitten, maar heb hem laatst bijna volgetankt
Ingediend door Wander op vr, 24-12-2010 22:58
Maar het is toch de ontsteking die het steeds verprutst. Had hem net weer rijdend, maar wederom blijft hij uitvallen, rolt dan uit en pakt het dan meestal net op het laatst weer op (koppeling los uitrollen in de 2).
Heeft iemand een idee?
condensator stuk? ( deze zit in de ontsteking )
Maar naar je 1e bericht terug gaan....wat heb je allemaal los gemaakt toen je de thermostaat vervangen hebt, want als ik het goed begrijp zijn de moeilijkheden begonnen nadat je die hebt vervangen?
is meschien maar een idee, maar onder de thermostaat zit een stekketje, deze zit in de zelvde kabelboom als de bobine enz. niet verwisseld, (alhoewel de die kabel normaal langer is maaja bij een mini weet je nooit wie of wat eraan gesleuteld heeft...
mvg Jaron
Ingediend door Wander op za, 25-12-2010 12:13
Die stekkertjes zijn niet omgewisseld nee. Ik heb alleen het thermostaathuis losgemaakt destijds. Condensator is nog wel een optie inderdaad, is die ook te testen?
condensator kost gemiddeld 4,50 ik weet niet of dit te testen is maar vernieuwen kan altijd.
Jameswatt30
RE: Start niet/geen Vonk
Ingediend door Wander op za, 11-12-2010 13:23
Hallo,
Even kort:
Ik ben Wander, woonachtig in Leeuwarden, ik ben sinds kort lid geworden en in het bezit van een rode Mini cooper 1.3 uit 1992 (carb).
Echter, de mini wil niet meer starten.
Ik had deze week met veel moeite de theromstaat vervangen (de bouten van thermostaathuis zaten muurvast) en na dit gisteren weer gemonteerd te hebben wou ik een stukje rijen. Echter na 200 meter hield de mini het voor gezien. Hij viel uit en wil niet mee starten. Ik krijg geen vonk uit de bougies, en ook niet van de bobinekabel (voor zover deze een vonk zou mogen geven). Nu weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Valt een bobine te testen/meten? Is er een handige manier/werkwijze om het probleem te vinden? Ik kon hier via de zoekfuntie niet veel over vinden. Tevens is het gele vacuumslangetje net geknapt, maar van wat ik heb begrepen is deze niet noodzakelijk, hij zou toch wel een vonk moeten geven, alleen niet vervroegen?
Iemand advies
Wander