Start probleem....!!?!

default

RE: Start probleem....!!?!

Hoihoi,

Hier een eigenaar van een '84 mayfair 1000cc..

Ik was vandaag m'n instrumentenverlichting aan t nakijken (aangezien die er mee op is gehouden), en omdat de monteur die er een tijdje geleden naar had gekeken zei dat de ontsteking een keer in de toekomst beter afgesteld moest worden, dacht ik..ik zal de verdelerkap is aftrekken, en kijken hoe dat eruit ziet die contactpuntjes (gewoon voor de gein zeg maar)..

Nu weet ik niet zeker als ik ergens aan heb gezeten (lijkt me niet), maar toen ik dus naar de friettent wou rijden, starte die nog wel..maar liep maar op 3,2 of zelfs 1 cilinder?!?!, voordat ik de straat uit was, meteen omgedraaid en weer terug in de garage gezet..

Toen ik de motorkap open deed was het enigste wat me opviel dat hij lekker heet was geworden, want er kwam een klein beetje rook uit de olievuldop..

Nu heb ik net dus het grotere deel van de avond de contactpuntjes opnieuw afgesteld (btw. ik wou ze op 0,4 mm afstellen..maar zover gaan ze niet eens open?!, en ALS ik de puntjes ver van elkaar afzet (op het hoogste punt van de nok) dan sluiten ze niet meer helemaal..maargoed), deze had ik toen weer terug gezet zoals ze stonden, ik heb er namelijk vanmiddag nog mee gereden zonder problemen..

Ook gekeken of de bougiekabels, bobine kabels e.d. er goed op zaten, gekeken als de bobine vonkt (wel een beetje flauwe vonken, maar hij vonkte wél) en een keer de bougies eruit gehaald na een paar keer zonder succes starten, om te kijken als er wel benzine in de motor kwam..

maar nou bleek dat toch zeker 3 van de 4 bougies bijna helemaal droog waren..

Nu keek ik op m'n horloge, en ik wil niet héél mn zaterdagavond in de prullebak gooien, dus ik dacht ik zal 't hier is op 't forum zetten..

Nu vind ik het dus raar, want mócht het zo zijn dat te weinig benzine het probleem is..hoe kan dit zomaar ineens voorkomen? heb namelijk niks met de benzine-toevoer o.i.d. gedaan..

Ik hoop dus dat ik morge wakker wordt, en wat goede reacties hierop zie staan!!

en nu ga ik een pilsje pakken! goedenavond!

RE: Start probleem....!!?!

dacht ik..ik zal de verdelerkap is aftrekken, en kijken hoe dat eruit ziet die contactpuntjes (gewoon voor de gein zeg maar)..



Kzou de verdelerkap eens 180° draaien.
Hebt hem der waarschijnlijk verkeerd terug op gezet waardoor je op de verkeerde momenten ontsteking krijgt op de verkeerde cillinders.

Nu heb ik net dus het grotere deel van de avond de contactpuntjes opnieuw afgesteld (btw. ik wou ze op 0,4 mm afstellen..maar zover gaan ze niet eens open?!, en ALS ik de puntjes ver van elkaar afzet (op het hoogste punt van de nok) dan sluiten ze niet meer helemaal..maargoed)



Hoop voor jou da je niet hebt zitten draaien aan de verdeler zelf want anders heb je de ontsteking helemaal ontregeld en staat je voorontsteking niet meer goed. En dit zou dan terug goed moeten gezet worden met een stroboscooplamp.

RE: Start probleem....!!?!

Nu weet ik niet zeker als ik ergens aan heb gezeten (lijkt me niet), maar toen ik dus naar de friettent wou rijden, starte die nog wel..maar liep maar op 3,2 of zelfs 1 cilinder?!?!, voordat ik de straat uit was, meteen omgedraaid en weer terug in de garage gezet..



Lijkt mij dat de kabels op de bougies verwisselt zijn,

even puzzelen en hij loopt weer als een zonnetje.

André

default

RE: Start probleem....!!?!

miniman_78 schreef:
En dit zou dan terug goed moeten gezet worden met een stroboscooplamp.



Hoe kan ik met een stroboscooplamp aan de gang gaan als m'n motor niet start/loopt?? :? :)

Lijkt mij dat de kabels op de bougies verwisselt zijn,

even puzzelen en hij loopt weer als een zonnetje.

André





Dit zou wel eens het probleem kunnen zijn!

alvast bedankt voor de reacties in ieder geval, en als dat niet het probleem was horen jullie het wel weer! :)

RE: Start probleem....!!?!

strobo heeft pas zin als ie loopt, kijk ff rond in de zoekfunctie op ontstekingsvolgorde en op ontstekingstijdstip, dan kom je zat tips tegen...

wat heb je gisterenavond precies gedaan allemaal? weet je zeker dat dat goed gebeurd is, anders ben je strax veel verder van huis dan dat je zelf kan overzien..

default

RE: Start probleem....!!?!

Red Flame schreef:

wat heb je gisterenavond precies gedaan allemaal?


## of ie dat nog weet?? (hij drinkt! :+) )

in het eerste bericht stond trouwens niks/weinig over dingen losmaken e.d.
als je nul benul van de mien hebt kun je er beter alleen met de ogen naar kijken.

RE: Start probleem....!!?!

miniman_78 schreef:
Hebt hem der waarschijnlijk verkeerd terug op gezet waardoor je op de verkeerde momenten ontsteking krijgt op de verkeerde cillinders.




Dat zou niet mogen kunnen voor een verdeler van dit bouwjaar. Past maar op een manier, tenzij je geweld gebruikt natuurlijk. Lijkt me eerder dat de kabels verkeerd zitten zoals al gesuggereerd (mogelijk heb je de kabels voor de 1e en 2e cylinder omgewisseld - komt het vaakst voor).

default

RE: Start probleem....!!?!

Oke..na veel dingen uitsluiten bleek het zo te zijn dat de contactpuntjes niet goed waren afgesteld |:(

én 1 bougie is kapot, dus morge ff een nieuw setje bougies halen, want op 3 cilinders rondrijden is ook niks..:) en dan binnekort op t werk een keer de ontsteking fatsoenlijk zetten met de stroboscoop...

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

default

RE: Start probleem....!!?!

Mayfairtje schreef:
Oke..na veel dingen uitsluiten bleek het zo te zijn dat de contactpuntjes niet goed waren afgesteld |:(

én 1 bougie is kapot, dus morge ff een nieuw setje bougies



## ik moet zeggen dat ik het raar vind, dat je bij een goedlopende mienie, enkel door onder de motorkap te kijken, de contactpuntjes grandioos kunt verstellen en een bougie kapot kunt kijken...
Uri Geller zou er jaloers op worden!

default

RE: Start probleem....!!?!

Dat vond ik dus ook...

maar weet je wat NOG raarder is, nu loopt cilinder 4 niet meer om de een of andere reden :? krijgt wel n vonk én bougie is vervangen, en bougiekabel... :'( waarom doet mijn mini het niet zoals ik wil :(

default

RE: Start probleem....!!?!

oke nu is het probleem gevonden..

de koppakking was kapot tussen cilinder 3 en 4, en dit komt omdat de motor te heet was geworden, terwijl het thermostaat, waterpomp en radiateur nieuw zijn..enig idee waar hij verstopt kan zitten o.i.d.?

RE: Start probleem....!!?!

mini kan makkelijk te heet worden door verkeerd afgestelde ontsteking maar de koppakking kan natuurlijk ook al verzwakt zijn voordat je die onderdelen vervangen had.
Maar dat is meer iets over het koppakking topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0796#30796

Ik geloof dat het probleem waar je dit topic mee startte inmiddels opgelost is!