start probleem blijft

RE: start probleem blijft

Nou mijn mini start nog steeds niet dus t wordt morgen toch echt met de Alfa naar de clubdag :'(

Ik heb de bobine gecontroleerd die werkt de ontsteking is ook prima in orde en er zitten nieuwe bougies in d:)b

De eerste x starten ging gelijk 8) maar na ongeveer 30 sec. viel de motor weer uit om vervolgens de hele middag geen puf, paf poef meer te geven :((

Ik ben ff door ideeën heen dus haal morgen een nieuwe ontsteking + bobine bij madmini.

Maar waar kan het nou aan liggen :?

RE: start probleem blijft

Jammer dat het niet aan de bobine lag...

Misschien een probleem met de benzine toevoer? Of misschien de kleppen die opnieuw gesteld moeten worden???

Dat laatste was de vorige keer het probleem bij ons, maar ik weet niet of het in jouw diagnose past; 'eerst starten en daarna helemaal niets meer' die van ons deed uberhaupt helemaal niets meer,,,

RE: start probleem blijft

Ken het verhaal verder niet (ergens anders op het forum?). Maar je moet dingen uit gaan sluiten alvorens dingen te vervangen. Heb ergens een mooi ding getypt hierover. Wel vonk dan benzine, pomp op vlotter?
Geen vonk bij bougie, vonken tussen punten als de kap er af is en de punten met een schoevedraaier iets uit elkaar? Niet, condensator of punten, wel dan rotor/kap/kabels, bougies. Dit was het even in vogelvlucht :D.

RE: start probleem blijft

Jaah daar moet ik je nog voor bedanken Vlassie, dus bij deze bedankt voor je stukkie, k had niet zonder gekund.

Ik heb alles opgevolgd, de bougies deden vonken met de leen bobine, (nog bedankt Dennis ;) )

En er komt bezine bij de motor want je ruikt het op een gegeven moment d:)b

Dat is ook de reden dat ie af en toe loopt lijkt me, maar dan stopt mijn kennis als ik mijn kleppen moet gaan stellen wordt het echt tijd voor hulp van buitenaf.

RE: start probleem blijft

Na alles nagekeken te hebben kwam ik er achter dat het vacuumpompje (zo heet het pompje dat op je ontsteking zit toch :? ) los zat.

Nu heb ik hem er weer netjes op vast gezet maar er zat ook geen pakking meer tussen en dat moet wel lijkt me.
Wie o wie kan mij vertellen of ik hem alleen netjes vast moet zetten of dat er ook een pakking tussen moet.

Gr Roy

RE: start probleem blijft

Loenatik schreef:
Na alles nagekeken te hebben kwam ik er achter dat het vacuumpompje (zo heet het pompje dat op je ontsteking zit toch :? ) los zat.

Nu heb ik hem er weer netjes op vast gezet maar er zat ook geen pakking meer tussen en dat moet wel lijkt me.
Wie o wie kan mij vertellen of ik hem alleen netjes vast moet zetten of dat er ook een pakking tussen moet.

Gr Roy



Bedoel je dat de pakking weg is, of je niet zeker weet of het ertussen hoort?

RE: start probleem blijft

Roy,

Die hoef je alleen maar vast te zetten. Daar zit geen pakking tussen.

Ik zou, als ik jou was, wel even de vacuümpomp controleren. Dit kun je doen door aan de slang te zuigen. Dan moet je het pompje horen.

RE: start probleem blijft

Ik ga morgen weer kijken maar wat moet ik dan horen??

Dat het stokje op en neer gaat of moet er iets gaan borrelen ofzo

RE: start probleem blijft

Dat is moeilijk te omschrijven. Er zit een membraan in dat pompje. Die moet je horen bewegen. Is een geluid wat niet te beschrijven is. Als je het hoort, dan weet je dat het werkt.

RE: start probleem blijft

Nou het pompje doet het ik hoorde idd een soort schloink schloink als ik aan de slang zuig d:)b

Alleen heeft dat het probleem niet opgelost, de motor deed wel iets nieuws \\:)/ er kwam tijdens het starten een rook pluim uit het luchtfilter |:(
Geen idee waar dat dan weer vandaan moet komen want volgens mij hoort er alleen lucht in te komen en niet uit.

Dus als iemand voor 8 juni nog iets weet dat ik kan proberen graag :)\\_ anders is het aan ome monteur om uit te zoeken wat het euvel is.

RE: start probleem blijft

Hm, ploffen in de inlaat betekent doorgaans een ontsteking die niet op tijd staat, of bougiekabels die niet in de juiste volgorde gemonteerd zitten.

Je hebt de ontsteking gecontroleerd zei je? heb je ook gekeken of de contactpunten niet vreselijk zijn ingebrand? Of dat het nokje wat je punten van elkaar moet drukken niet is afgebroken? Pennetje in het midden van de verdelerkap niet afgebroken ?

Waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed in het ontstekingscircuit, maar je zult inderdaad dingen moeten gaan uitsluiten. Te beginnen met een visuele controle van alle componenten, inclusief stekkerverbindingen, contactpunten, e.d. Daarna kijken of de bougiekabels in de juiste volgorde zitten aangesloten en het onstekingstijdstip op tijd staat.

Dat vacuumdoosje op je ontsteking zal er niet de oorzaak van zijn dat ie niet start, het enige wat dat doosje doet is je ontstekingstijdstip vervroegen aan de hand van het vacuum in je inlaatspruitstuk. Hij zal ook zonder aangesloten vacuum gewoon moete lopen, alleen iets minder power hebben.

RE: start probleem blijft

Hm, ploffen in de inlaat betekent doorgaans een ontsteking die niet op tijd staat, of bougiekabels die niet in de juiste volgorde gemonteerd zitten.

Je hebt de ontsteking gecontroleerd zei je? heb je ook gekeken of de contactpunten niet vreselijk zijn ingebrand? Of dat het nokje wat je punten van elkaar moet drukken niet is afgebroken? Pennetje in het midden van de verdelerkap niet afgebroken ?

Waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed in het ontstekingscircuit, maar je zult inderdaad dingen moeten gaan uitsluiten. Te beginnen met een visuele controle van alle componenten, inclusief stekkerverbindingen, contactpunten, e.d. Daarna kijken of de bougiekabels in de juiste volgorde zitten aangesloten en het onstekingstijdstip op tijd staat.

Dat vacuumdoosje op je ontsteking zal er niet de oorzaak van zijn dat ie niet start, het enige wat dat doosje doet is je ontstekingstijdstip vervroegen aan de hand van het vacuum in je inlaatspruitstuk. Hij zal ook zonder aangesloten vacuum gewoon moete lopen, alleen iets minder power hebben.

RE: start probleem blijft

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn nieuwe bougie kabels allemaal dezelfde lengte hebben.

De oude daarentegen waren twee lang en twee keer kort, dus daar in ligt het probleem denk ik :?

Of maakt de lengte van de bougie kabels niets uit?

RE: start probleem blijft

Neuh, da's niet belangrijk.. zolang ze op de juiste manier worden aangesloten moet het gewoon passen en werken..

Tis wel van belang dat ze allemaal ongeveer dezelfde weerstand hebben, sommige crappy-kabels hebben veel teveel weerstand.

Maar.. ook daar moet de Mini gewoon op starten, alleen loopt ie minder netjes..

RE: start probleem blijft

Als de lengte van de kabels van geen belang is dan is de volgorde dat toch ook niet.

De kabels zijn alle vier gelijk dus dan kan je toch nooit een 1342 aansluiting maken of zit er toch een verschil in de kabels waar ik overheen kijk?

RE: start probleem blijft

Loenatik schreef:
Als de lengte van de kabels van geen belang is dan is de volgorde dat toch ook niet.



Woei ! Da's nog eens logica ? ;-)


Het zou inderdaad kunnen dat je met 4 even lange draden wat problemen hebt om met name de kabel naar de 1e cylinder aan te sluiten, maar als je ontsteking er op de juiste manier inzit, zit de 1e cylinder zo'n beetje rechts bovenaan de kap, de lengte is dan waarschijnlijk toereikend.

RE: start probleem blijft

PMetje verstuurd, wellicht kan ik dit weekend even komen helpen.

Ideeen en tips blijven tot die tijd welkom uiteraard!

RE: start probleem blijft

Vandaag f de bougie kabels nagekeken en ze zaten goed :(

De mini starte en viel uit zodra ik het gaspedaal in trapte, zou het kunnen dat er teveel brandstof wordt ingespoten. Ik heb dit al eerder gehad met een brommer maar die had een te groot spruitstuk, wat me bij een mini onmogelijk lijkt

RE: start probleem blijft

Brandstof inspuiten ? Ik dacht dat het een carburateur mini was ? Ik kan uit het topic niet echt opmaken om wat voor mini het gaat, 1000? 1300? carburateur ? injectie ?

RE: start probleem blijft

Mijn fout het is een 1300 carb maar dan wordt er alsnog benzine naar de verbrandingskamer gevoerd.

Als dit teveel is slaat hij uit lijkt mij, dan krijg je een verkeerde lucht brandstof verhouding of is dat bij een carb onmogelijk.

RE: start probleem blijft

jup dat heet verzuipen

RE: start probleem blijft

Mja, ik weet niet of dit probleem zomaar ineens ontstaan is of na een reparatie oid, maar ik zou toch gaan twijfelen aan de juiste volgorde van de kabels, of een foutief gemonteerde verdelerkap.

Ik weet niet of je het voor elkaar kan krijgen om je motor in het BDP te zetten (Timing merkteken op je krukaspoelie gelijk met merkteken op distributiekap) om vervolgens te kijken onder je verdelerkap, waar je rotor heenwijst. Als het goed is moet dit naar rechtsboven zijn (+/- 14:00).
Vervolgens controleer je of op de verdelerkap op die plek ook daadwerkelijk de bougiekabel naar de 1e cylinder zit (1e cylinder = cylinder het dichtst bij de radiateur). Links van die aansluiting op je verdelerkap komt dan cylinder 3, daaronder cylinder 4, en daarnaast cylinder 2.

Als dit niet duidelijk is, zoek dan even op "volgorde bougiekabels" om de andere topics hierover te vinden.

Als dat allemaal in orde is, en je ziet ook inderdaad een vonk als je een losse bougie aansluit, mag je er vanuit gaan dat je ontsteking in orde is.

Mocht de Mini dan nog niet starten, moet je het waarschijnlijk in je carburateur gaan zoeken, maar sommige carburateurproblemen ontstaan niet zomaar ineens, maar kunnen wel problemen geven na een de-montage van de carburateur. Zo heb ik al regelmatig meegemaakt dat mensen de aanvoer- en overloop-aansluitingen van de carburateur verwisselen. Dit zorgt ook voor dergelijke, leuke startproblemen

RE: start probleem blijft

Erik t`is maar goed dat jij er meer verstand van hebt als ik ;) mijn ontsteking is idd in orde, de verdeler staat op 2uur, bougies vonken etc.

Maar dat wil dus zeggen dat ik de volgende keer even ga kijken naar mijn carb kan het niet zijn dat hij te rijk staat??

De motor start soms wel maar valt na een aantal seconde weer uit of bij gas geven.

RE: start probleem blijft

Te Rijk zou best kunnen, maar dan zou de Mini nog steeds gewoon moeten starten, alleen rot lopen, afhankelijk van hoeveel te rijk.

Als de Mini soms wel aanslaat maar weer afslaat bij gasgeven, zou ik eens gaan kijken naar de carburateur/inlaatspruitstuk. Als het een 1300 is ga ik er vanuit dat er en HIF38 of HIF44 opzit, op zich vrij probleemloze carburateurs.
Kijk of er olie in je dashpot zit (onder het zwarte stopje bovenop de carburateur), haal de dashpot eraf en kijk of je naald wel vastzit aan je zuiger, of de zuiger wel kan bewegen in de dashpot, Kijk of je sproeierbuis (het messing buisje waar je naald in beweegt) wel vastzit/open is. Kortom, check alles visueel, maar ik begrijp dat je er zelf niet zoveel verstand van hebt, wat het lastiger maakt om bij een visuele inspectie te weten waar je op moet letten.

Heb je een rembekrachtiger? Zo ja, dan loopt er een plastic leiding vanaf je rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk, is deze niet gebroken/los ? Desnoods de hele carburateur eraf halen, kijken of de zuiger soepel omhoog en omlaag beweegt, of je inlaatpakking niet vergaan is (zou de Mini nog steeds op moeten starten). Mja, zo kan ik nog even doorgaan met controlepunten, maar zoals gezegd, als je niet weet waar je op moet letten wordt het lastig. Jammer dat je zo ver weg woont, anders was ik wel even komen kijken. Hij moet gewoon starten.. klaar.. ;-)

RE: start probleem blijft

Laat ik nu net een dubbele carb gekocht hebben bij madmini \\:)/

Ik heb me op dit onderwerp dus al aardig ingelezen en ga van het weekend weer even kijken of er niet iets mis is met de carb. Met iedere week dat mini stil staat wordt ik weer wat wijzer dus das iig een voordeel d:)b

Als ik hem nu ook nog aan de praat krijg zonder een monteur erbij te halen is het helemaal super.

RE: start probleem blijft

zorg dat ie eerst fatsoendelijk loopt op 1 carb... en pas dan gaan nadenken of je uberhaupt wel 2 carbs wilt. als je vaak wilt afstellen, een hoog verbruik wilt dan moet je naar twin-carbs. maar als jezelf hem niet kan afstellen met een enkele begin dan zeker niet aan twins.

niet vervelend bedoeld maar eerst lopen en dan pas rennen... ;) ;)

RE: start probleem blijft

Bij de carb kijken of de choke kabel wel goed z'n werk doet en niet blijft hangen (dus ook een visuele check)

RE: start probleem blijft

@ Loematik: Zoals Red Flame schrijft kun je t best eerst zorgen dat je motor met 1 carb loopt alvorens je met een dubbele setup gaat proberen. De kans dat die ene carb dusdanige defecten vertoont dat de mini niet wil starten lijkt mij erg sterk.

Daar komt bij dat het afstellen en sychroniseren van een dubbele setup eigenlijk bijna ondoenlijk is zonder een testbank, dus wat schiet je op met een mini die straks met een 2 carb setup wel start, maar vervolgens voor geen meter loopt.

RE: start probleem blijft

Nou hij is bij de garage en ze hebben het gevonden :)

Mijn elektrische ontsteking hapert :'( vandaar dat ie onregelmatig startte en liep

Dus als iemand toevallig een elektrische ontsteking heeft liggen voor weinig hou ik me aanbevolen d:)b