starten en afstellen van mijn motor

RE: starten en afstellen van mijn motor

ja ik ben op het punt gekomen dat ik mijn motor zou willen starten die ik in mijn mini heb gestoken.

De setup:

1000cc met een stage 1 kit. Dus openluchtfilter en lcb en ander inlaatspruitstuk.

Nu krijg ik mijn mini maar niet aan de praat.

Hij heeft 3 maanden geleden nog gedraait in een stelletje maar nu denk ik dat de ontsteking fout staat omdat ik die eraf heb gehad natuurlijk.

Wat moet ik nu best doen ?

De startermotor draait rond maar slaat niet aan. De contactpuntjes geven een vonk.
Bougie zag zwart toen ik hem er daarstraks uithaalde.

iemand tips ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

Zoals je zelf al zegt, je moet je ontsteking afstellen. Vergeet niet een andere naald in je carb te doen nu je een open lucht filter hebt...

Ontsteking afstellen kan op verschillende manieren, beste manier is volgens mij nogsteeds met stroboscooplamp.

RE: starten en afstellen van mijn motor

ja een andere naald heb ik nog niet. Hij zou zo ook moeten werken lijkt me.

Maar mijn ontsteking afstellen heb ik hier al aan het zoeken geweest en die kan ik best afstellen door te draaien met de ontsteking terwijl ik probeer te starten.

Kan het eigenlijk dat mijn ontsteking 180graden is omgedraait ? :s die as waar de rotorarm opzit dan?

alvast bedankt

trouwens ik ben net weten testen en ik heb geen vonk meer aan de contactpuntjes. er moet iets fout aangesloten zijn denk ik dan

RE: starten en afstellen van mijn motor

Heb het zelfde probleem gehad , andere naand is niet direct nodig ik rij zelfs nog steeds met een orgineele naald en als een zonnetje.

maargoed bij mij was het zo dat mn contactpunten versleten waren , was nooit een probleem met mn orgineele setup maar nu i van alles wat meer krijgt deed hij het toch echt niet na mn contactpuntjes en ook meteen mn bobine bougikabels en de hele rotzooi vervangen te hebben reed hij weer als een zonnetje

RE: starten en afstellen van mijn motor

bedankt.

Ik denk nu ook dat het aan mijn contactpunten of rotorarm zal liggen.

Als ik mijn contact aanzet meet ik 12v aan de + en de - van de bobine dus ...

En ik weet wel zeker nu dat ik geen vonk krijg.

Ik heb mijn ontstekingsvolgorde normaal wel juist. Ik had ze opgeschreven toen ik hem demonteerde.

en dat was :

als je op je verdelerkap kijkt

rechtsbovaan : cilinder aan de kant van radiateur
linksboven
linksbovenaan: 2de cilinder als je begint te tellen aan de kant van het vliegwiel.
linkonderaan: cilinder aan de kant van het vliegwiel
rechtsonderaan: 2de cilinder als je begint te tellen aan de kant van de radiateur

maar volgens mij staat mijn onsteking niet juist.

Als ik verdelerkap eraf haal dan zie ik dat wanneer kleppen van cilinder 1 (radateurkant) beide dicht zijn de rotorarm niet juist staat.

RE: starten en afstellen van mijn motor

Je moet dan eens proberen om het streepje op de krukaspoelie op het grootste 'wijzertje' te zetten.
In dat geval moet wel de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan (in en uitlaatklep staan dan op punt van open/dichtgaan)
Dan de ontsteking met een lampje op de punten op ontsteken zetten(statisch afstellen noemd men dat, er zal ongetwijfeld ook nog wel wat op het forum te vinden zijn onder die noemers)
Dan staat de ontsteking om te starten iig goed.
Zodra hij loopt moet je de onsteking dan weer afstellen richting fabriekswaarden.

RE: starten en afstellen van mijn motor

oke er vonkt 1 bougie tot nu toe.

Maar vanmiddag heb ik nieuwe contactpuntjes en rotor en zo. Ik hoop dat het daarmee is opgelost.

allemaal bedankt alvast ;)

RE: starten en afstellen van mijn motor

zo nieuwe contactpunten, condensator en rotor geplaatst en ik heb nu aan alle 4 de bougies een vonk.

Maar hij start nog steeds niet.

de Bougies worden nat tijdens het starten dus hij krijgt benzine.

Als ik start draait de motor eerst een 3 a 4 keer vrij snel rond en dan vermindert het. Zou het dan aan de batterij liggen ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

Krijgt hij dan een terugslag of gaat ie gewoon langzamer
draaien?
Langzamer draaien is idd een zwakke accu, een terugslag
kan betekenen dat je de kabels niet goed geplugt hebt op
de verdeler of de verdeler staat niet op tijd.

RE: starten en afstellen van mijn motor

ik heb een filmpje gemaakt.

Bij dat filmpje is die aangesloten aan 2 batterijen die pas zijn opgeladen.

wat denken jullie ?

link

RE: starten en afstellen van mijn motor

Wat ik er uit op kan maken is dat je accu gaar is...
Verder kan ik er weinig mee ;)

RE: starten en afstellen van mijn motor

Startmotor gaat iig erg langzaam rond, ook met 2 accu's..
Of ze moeten allebei slecht zijn..
Zou eens kijken hoe het met de massa is van het blok(bij het hondebot) en bij de accu bak(die naar de carrosserie gaat)

RE: starten en afstellen van mijn motor

bij de accu heb ik vandaag helemaal opgeschuurt tot op bloot staal. Maar dat aan het hondebot heb ik wel opnieuw gespoten ... mss dat het daardan aan gaat liggen ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

oke vandaag het massapunt aan het hondebot ook proper gemaakt en aan het startrelais ... ten koste van wat lak maar ja het is voor het goede doel.

Maar nog steeds geen vordering in het startproces ...

Volgens mij trekt die ergens stroom daarom heb ik de losse kabels van mijn tellers al allemaal eens aangesloten maar er hangen nog een paar losse kabels te bengelen op verschillende plaatsen ... Misschien die maar eens omtapen of zo ?

Ow ja er is wel een fishe afgebroken aan het zekeringskastje ... de zekering nr 2 als je vanboven begint te tellen. Het deel met die 2 paarse kabels aan is afgebroken. Misschien heeft dat er nog iets mee te maken ?

Naar mijn wete is er precies al wel eens wat veranderd aan deze mini kwa elektriciteit want als ik op mijn elektrisch schema kijk dan zie ik dat er sommige draden die ik heb daar helemaal niet opstaan en zo.

Zo gaat er een kabel van de startrelais (witte) naar de + van de bobine , waar eveneens nog een andere draad toekomt die dan naar de zekering gaat en dan hangt er vooraan ook nog eens een witte draad die , als ik goed kijk, ook nog aan de + van de bobine moet. (en ik heb geen toerenteller std)

En aan de - van de bobine komt dan die kabel die de naar de ontsteking gaat en die dan naar de zekering gaat of naar startrelais.

Misschien dat jullie hier wat mee zijn ?

Toen ik hem gewoon aangsloten had aan een batterij dus zonder alle andere nodige elektriciteit toen draaide die veel harder.

RE: starten en afstellen van mijn motor

Spaghetti!!!!! :?

Toevallig een 1300 blok ingebouwd waar eerst een 1000
in lag?

RE: starten en afstellen van mijn motor

nee het is een 1000tje met een spaghetti en zo op (stage 1 dus eigenlijk)

RE: starten en afstellen van mijn motor

Volgens mij bedoelde Lowrida met spaghetti al die loshangende kabels van je ;)

RE: starten en afstellen van mijn motor

ik heb eens 2 startrelais naast elkaar gelegt en gekeken. Maar mijn startrelais had een aansluiting meer :?

en toch zijn de mini's van ongeveer hetzelfde bj ...

link

kijk maar eens naar diegene die ik nu erin heb steken.

Ik heb er nog 1tje en daar zit die aansluiting tussen starter en de + kabel naar de batterij niet op .

RE: starten en afstellen van mijn motor

Die kabelaansluiting is voor een 12V richting de bobine voor als het koud is de bobine van extra stroom te voorzien ipv de 9 V standaard...

RE: starten en afstellen van mijn motor

dus dan heb ik 2 aansluitingen daar aan de bobine ?

Ik heb namelijk 3 kabels die uitkomen aan de + van de bobine ? :s en ik heb geen toerenteller

RE: starten en afstellen van mijn motor

laat maar jongens :p

Hij draait :D


Allemaal bedankt !!

Bleek het toch gewoon aan die kutbatterij te liggen

Heb hem even aan een NEW mini gehonge en met de choke open bleef die toch draaien :D

Zo blij als iets nu !!

Wat een hels lawaai zo een large bore lcb

RE: starten en afstellen van mijn motor

Moet je er ook een uitlaat aan vastzetten, scheelt een hoop geluid :+)

RE: starten en afstellen van mijn motor

oke mijn uitlaat zit er nu ook onder maar nu heb ik weer een probleem voor gehad

Hij deed alles heel goed en starte gelijk maar nu ging ik ff toertje maken (op de oprit wel te verstaan) en toen viel die ineens uit en deed die niets meer :s

geen lampje dat aangaat in het dash :s ik weet het niet wat het is .....

Ik had al wel gezien dat toen hij aan het draaien was dat dat rode lampje soms aan ging ...

Kan iemand mij uit de nood helpen ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

kan of je olie lampje zijn.....of je accu lampje. RARA welke is het?

succes

RE: starten en afstellen van mijn motor

volgens mij de accu want het was een massa-probleem ...

Is nu al opgelost

Nu verder de uitlaat beter monteren ... wat een gekloot allemaal :D

RE: starten en afstellen van mijn motor

weer een volgend probleem.

Ik probeerde mijn mini te starten ...

net nieuwe starter erop gezet.

Als ik sleutel opdraai zegt die enkel ... TIK .... en de draad van startrelais naar starter wordt warm.

Massa-probleem denk ik ... maar zou het een massaprobleem zijn van de starter op zich of van de startrelais ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

tik is startrelais,zal wel kaduuk zijn dan.
warme draadjes is nie goed,die worden warmer en dan vliegen ze in de fik,controlleer idd je aarde ff.

RE: starten en afstellen van mijn motor

Heb je wel de goeie startmotor erop gezet???

Tip: tel het aantal tanden van de oude en van de 'nieuwe' eens...

RE: starten en afstellen van mijn motor

hij doet het weer .... beetje dom van mij.

Batterij was gewoon niet vol genoeg.

RE: starten en afstellen van mijn motor

Pff check eerst alles voor je gaat mailen...

RE: starten en afstellen van mijn motor

ja maar ja .... was best raar.

was eigenlijk een nieuwe batterij

default

RE: starten en afstellen van mijn motor

Een batterij ontlaad zich als je deze niet afkoppelt en de mini/motor geruime tijd niet gebruikt wordt.

Een batterij vergt het meeste bij het starten, en als ie dan start wordt na enkele seconden de motor stil gelegd.
Dit gebeurd een aantal keren per week/maand terwijl de batterij niet voldoende wordt bijgeladen.

Op deze wijze wordt de levens duur van de batterij verkort.
Dan heb ik het nog niet over accessoires die uitgeprobeerd worden die stroom vreten zonder dat de motor loopt of heeft gedraaid.

RE: starten en afstellen van mijn motor

oke weer een nieuw probleem.

Hij heeft altijd goed gestart tot pas ...

Er zit een nieuwe starter onder en de batterij is deze keer helemaal vol (helemaal opgeladen vannacht)

En nu grijpt hij niet in in het vliegwiel.

Zou het aan de startrelais kunnen liggen ?

Misschien geeft die te weinig stroom door of zo ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

weet je zeker dat je startmotor dezelfde aantal tanden heeft??

als 2e kan je proberen de startmotor buiten de auto te laten draaien. kijk dan goed of hij ver genoeg naar buiten komt...

RE: starten en afstellen van mijn motor

Dat ligt denk ik aan je startmotor, dat is wel vervelen, want dat is weer wat duurder.

Je hebt 2 types startmotor, 1tje met een klein apparaatje erop dat de krans erop zet, en 1tje die doordat ie draait de krans erop zet.
in het geval van de eerste hoef je alleen dat kleine ding te vervangen in het geval van het 2de zou ik misschien ff smeren dat het wat soepeler gaat???

Ik heb nu trouwens het probleem dat mij startrelais niet klikt, en geen stroom door geeft... heel vervelend allemaal, maar moet het starrelais zelf eigenlijk aarde maken?? misschien ligt het anders daar aan.


grtzz!!

RE: starten en afstellen van mijn motor

Je startrelais moet inderdaad zelf ook aarde maken :)

RE: starten en afstellen van mijn motor

nu zit ik al een geruime tijd weer te proberen maar hij wil maar niet werken.

Het spookt echt in mijn elektriciteit. En ik weet gewoon dat het ergens iets doms moet zijn maar ik vind het gewoon niet.

Ik heb net een nieuwe startrelais gestoken en nieuwe zekeringskast.

Als ik mijn batterij wilde aankoppelen ging ineens zonder het contactslot te verdraaien dat rode lampje branden in mijn dashboard.

Iemand een idee ?

Oke ik weet ook dat dat lampje gelijk stroom krijgt :d maar ja .... hoe kan dat ?

Iemand een foto van hoe bij hem zijn startrelais aangesloten is ? Of een uitleg ? volgens mij ligt het daaraan.

Zou het kunnen dat mijn nieuwe startrelais mss al vanaf het begin gewoon stuk is ?

RE: starten en afstellen van mijn motor

oke hij draait nu heel mooi en al.

maar nu heb ik gisteren de ontsteking en de CO afgesteld.

De ontsteking heb ik met strobo afgesteld op 7°. maar daar zaten we te twijfelen over welk streepje we moesten nemen op de pully aan de radiatorkant.

Op die pully van de krukas staat een merkteken op en dan staat er aan het blok zo een dingetje met allemaal pijltjes. Nu wisten we niet zeker op welk pijltje we hem moesten afstellen. Iemand idee?

dan staat mijn CO rond de 1 bij stationair draaien, is dat ook te laag ?

Nu heb ik net een testrit gaan rijden en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik doortrek hij eigenlijk zo een beetje rond de 4000 toeren ophoudt.

iemand een idee?

Ik hoor het graag

RE: starten en afstellen van mijn motor

Volgens de haynes is het puntje dat het verste van de dynamo afzit (oftewel het verst van je af als je voor de auto staat) 0 graden, de laatste is 20.
dus
0
4
8
12
16
20

RE: starten en afstellen van mijn motor

ja ik heb het opgelost gekregen.

Hij draait nu vrij mooi.

bedankt