Starten lukt niet

RE: Starten lukt niet

Hallo allemaal,

Ben bezig een mini 850 uit 1970 weer aan de praat te krijgen. Mij is niet bekend wanneer deze mini voor het laatst heeft gelopen.

Nu heb ik zo'n beetje alles gelezen wat met starten, accu's en carburateurs te maken heeft, maar omdat ik nog geen ervaring heb(en dus nog weinig begrijp) stel ik deze vragen.

Al gedaan: Heb de mechanische benzine pomp vervangen, nieuwe accu, nieuwe benzine, nieuwe bougies en kabels en nieuw conactslot + bedrading gecontoleerd, cilinderwand ingespoten met kruipolie, olie + koelvloeistof controle. Bij het starten slaat de boel goed aan en gaat draaien. Er komt benzine in de vlotterkamer.

Mijn vragen:
De carburateur:
* Ik heb na het starten de vlotterkamer even los gedraaid en deze zat vol benzine. Dit kan kloppen neem ik aan? Het lijkt of de benzine niet doorloopt.
* Werkt de choke kabel hetzelfde als heel veel gas geven?
* Mijn carburateur zit zo in de mini dat hij onderaan eigenlijk vast zit tegen de wand. Oftewel de sproeier kan niet echt bewegen.(snap u :? ) Klopt dit?
* Hoe kan ik eventueel carburateur problemen 'uitschakelen' bij het starten? Benzine in spruitstuk spuiten (las ik?)? Waar zit het spruitje :D en hoe doe ik dat eventueel?

Luchtfliter:
* Ik heb mijn luchtfilter er nog niet op. Is dit een bezwaar en zo ja waarom? Heb wel de carteronluchting en de ontstekingsvervroeger van de carburateur afgedicht en aangesloten.

Bougies:
* Hoe kan ik checken of mijn bougies vonken? Gewoon eruit halen, kabels eraan en starten en dan kijken of ik vuurwerk zie?

Welke carb, lucht of boug expert kan me helpen? :)\\_
Alvast bedankt. Remco.

RE: Starten lukt niet

Als je wilt weten of hij benzine krijgt moet je even een bougie er uit draaien en kijken of hij nat is. Vaak kun je het ook ruiken als je een tijd gestart hebt, en nog niet wilt lopen terwijl hij wel benzine krijgt, dan stinkt hij dus naar benzine (duh).

Werkt de choke kabel hetzelfde als heel veel gas geven?



Nee, deze sluit ook de lucht toevoer gedeeltelijk af, zodat het brandstof/luchtmengsel ruiker word.

Benzine in spruitstuk spuiten (las ik?)? Waar zit het spruitje



Dat ik het ding waar je carburateur aan vast zit... dus als je dat wilt proberen moet je je carb er weer afhalen.

Hoe kan ik checken of mijn bougies vonken? Gewoon eruit halen, kabels eraan en starten en dan kijken of ik vuurwerk zie?



jup ;)

RE: Starten lukt niet

Remco K. schreef:
Hallo allemaal,
Bougies:
* Hoe kan ik checken of mijn bougies vonken? Gewoon eruit halen, kabels eraan en starten en dan kijken of ik vuurwerk zie?



Ja dat kan en als je de bougie vlak bij het blok houdt (een cm er af of zo) dan zie je de vonk veel duidelijker.

RE: Starten lukt niet

Ai, stom van mij, je moet natuulijk wel het ijzer van de bougie tegen het motorblok of een ander massa punt aanleggen. Aanleggen, niet vasthouden! Mag natuurlijk wel, maar das iets minder prettig :P

RE: Starten lukt niet

Even snel een bougietje getest.............
en deze vonkt....dat is het begin.

Inspuiten spruitstuk?
Carburateur eraf....en dan zie je open gedeelte van het motorblok en dan....

RE: Starten lukt niet

Ik heb het al een x op het forum geschreven maar volgens mij zien mensen het nut niet zo in van mijn testje...

Toch is het heel simpel uit te voeren en je kan er heel snel dingen mee uitsluiten.

Het is heel simpel: je haalt de carb eraf en spuit wat benzine in het inlaatspruitstuk. Als je de motor start (max 10 seconden, zonder de carb erop) en de motor een paar slagen loopt weet je dat je een bezineprobleem hebt.

Anders moet je het in de ontsteking (timing) of compressie zoeken...

RE: Starten lukt niet

Daan, het is zeker wel een zinvol testje. Ik denk alleen dat voor veel mensen het verwijderen van de carburateur niet zo simpel is als jij (met waarschijnlijk meer ervaring) denkt. Ik zou daar ook niet aan moeten denken een paar jaar geleden.

RE: Starten lukt niet

Weer wat verder.
Daan...........ik heb je proefje gedaan (Blissard had wel een beetje gelijk), hij reageerde erop, mijn 850-je wou echt tot leven komen.
Gelukkig bedacht ik zelf om de benzine toevoerslang even af te dichten :D

Dan ligt het dus aan mijn carburateur (toch?).
Zal deze even beter bekijken (heb ook nog wel een "oude" ;) liggen, de andere is van 1970 :D ).

Blijft toch nog 1 vraag over:
Mijn carburateur past maar net. Zit van onderen klem.
Is dit normaal? Moet de sproeier bijvoorbeeld kunnen bewegen?

default

RE: Starten lukt niet

de sproeier moet als je de choke uittrekt naar beneden komen

RE: Starten lukt niet

Volgens mij is daar geen ruimte.....
ik bedoel als de sproeier naar beneden gaat (wil) lukt dat niet omdat hij tegen de (onder) wand aan komt. Er is geen ruimte meer onder de carburateur.
Is dit normaal? Of vergis ik me en blijft er bijvoorbeeld in elke mini ongeveer 1 cm ruimte onder de carburateur over?

RE: Starten lukt niet


Even een fotootje
De onderkant van de carburateur komt tegen het rode op de foto aan.

RE: Starten lukt niet

Als ik naar je foto kijk lijkt het net of je bovenste motorsteun (hondebot) op een rare plaats vast zit. het lijkt net of er 2 gaten in zitten, en zo te zien zit hij in het achterste gat vast, waardor de motor een stuk naar achteren gaat. lijkt mij niet te horen.

RE: Starten lukt niet

Ik weet het niet.
Weet wel van iemand van deze site dat mijn mini maar 1 hondebot heeft (mini850 uit 1970).
Heb deze nog niet los gehad.
Even twee foto's voor de duidelijkheid

RE: Starten lukt niet

Nope, toch niet... op de eerste foto lijkt het wel zo.
Dan zou ik het ook niet weten, bij mij zit de carb ook vrij dicht op het shutboard (zo heet die wand), maar er niet tegenaan...

default

RE: Starten lukt niet

De carterontluchting moet ALTIJD los zijn anders start hij nooit!!

Zolang de hendeltjes aan de carbo vrij kunnen bewegen moet dat geen problemen geven als hij tegen het schutbord aan komt.

Waar woon je,misschiejn wil iemand even komen helpen. Lijkt me niet zo verkeerd!

RE: Starten lukt niet

blissard schreef:
Daan, het is zeker wel een zinvol testje. Ik denk alleen dat voor veel mensen het verwijderen van de carburateur niet zo simpel is als jij (met waarschijnlijk meer ervaring) denkt. Ik zou daar ook niet aan moeten denken een paar jaar geleden.



Tsja, misschien heb je gelijk. Maar van de andere kant moet je aan sommige dingen gewoon beginnen. Als iemand de ambitie heeft zijn mini zelf weer aan de praat te krijgen moet je soms 'in het diepe' springen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de carb er niet meer op krijgen.

RE: Starten lukt niet

Goede(morgen)..... dag,

Daan, ben wel in het diepe aan het springen maar heb daar jullie hulp bij nodig (want ik wil niet verzuipen :D )
Zal straks bezig gaan met mijn carburateur.

De carterontluchting moet ALTIJD los zijn anders start hij nooit!


Ik had de aansluiting van de carturontluchting op de carburateur afgedopt. Ik had geen flauw idee welke slang hierop aangesloten moest worden.
Wat is dus precies de carteronluchting en waar zit ie?

Woon trouwens in Stedum (er gaat niets boven Groningen, behalve Stedum dan ;) ). Waarschijnlijk kunnen de meeste van jullie vanochtend geen koffie bij mij komen drinken.

RE: Starten lukt niet

Deathinc. schreef:
De carterontluchting moet ALTIJD los zijn anders start hij nooit!!



Ik weet niet wat je hiermee bedoeld maar de carterontluchting aansluiting op de carb moet echt afgedopt zijn als je die niet aansluit anders zuigt de carb valse lucht aan!
Dat zou trouwens niet de oorzaak zijn van het probleem, dan rijdt ie alleen wat beroerder.

@Remco:
Dat die carb tegen het schutbord zit, is dat met de originele carb of met die andere die je nog had liggen?

RE: Starten lukt niet

Beide carburateurs zijn nagenoeg gelijk (SU HS2).
Ze passen allebei maar net. Volgens mij heb je de extra cm alleen nodig als je de choke volledig uittrekt.

Is het verstandig om een revisieset voor de carburateur te kopen of is dat te voorbarig?
Moet ook een nieuwe choke en gas kabel hebben.
Waar kan ik dat het best kopen?

RE: Starten lukt niet

En heb je ze nu allebei al geprobeerd? Kan ook zijn dat de sproeier verstopt zit ofzo. Schoonmaakbeurtje kan best eens helpen

Als 'ie nu helemaal niet start dan los je dat niet op met een revisie set. Dat helpt wel als straks zou blijken dat 'ie niet zo netjes loopt

RE: Starten lukt niet

Zelf een "oplossing" gevonden:
Revisie-setje voor mijn HS2 :D carburateur besteld.
Ik reviseren en kom er achter dat bepaalde onderdelen niet kloppen.
Wat blijkt: Op mijn mini zit een hs4, terwijl origineel hoort er een hs2 op te zitten. Natuurlijk stond al op het forum het verschil tussen de 38 en 32 mm van de "throttle disc".

Maar wat is nu de grap :) :
Ik had beschreven dat ik te weinig ruimte bij mijn schutboord had. Mijn sproeier kon bij gebruik van de choke niet ver genoeg naar beneden. Met het revisie-setje van de hs2 is de sproeier net iets kleiner (het is nl niet het zogenaamde Waxstat type).
Nu wordt er nog een passend stangetje opgestuurd.
Het discje past nu niet.

Kan iemand nog iets bedenken wat er niet goed zal gaan bij mijn hs4 revisie met een hs2 revisiesetje?
Kun je uberhaupt zomaar een hs2 voor een hs4 vervangen?

RE: Starten lukt niet

een hs2 is gewoon een veel kleinere capaciteit dan een hs4. je zou even moeten kijken of sommige pakkingen dan nog wel passen, denk het eerlijk gezegd niet

welk type hs2 heb je eigenlijk? er zit boven op de vlotterkamer een aluminium plaatje met een nummer daar staat het op

RE: Starten lukt niet

http://www.geocities.com/tb13cp/miniinfo/carbs.html

helemaal onderaan zie je spruitstukken voor de dubbele versies, de bevestiging van de HS2 is verticaal en die van een HS4 diagonaal, dus wisselen kan alleen als je ook het spruitstuk wisselt.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Starten lukt niet

http://www.mini850.nl/userfiles/DSCN0969.jpg

Even een foto (toch niet te groot he?)[edit Bart: jawel ;) wel te groot, heb de img-tags verwijderd]. Op de foto 2 hs4 carburateurs. Links met een hs2 sproeier, en rechts met de gewone sproeier (waxstat type). Nu staat op de tekening (als dat te zien is) een stangetje (37b) die ik nodig heb.
Nummer carb: FZX1142

Ben er nog steeds mee bezig. Heb een hs4, moet een hs2 sproeier op (want deze is kleiner) en om deze sproeier aan te sluiten heb ik een ander slangetje nodig.

Sproeier enkele hs2 en hs4 zijn volgens mij hetzelfde qua horizontaal en verticaal (toch Theo?)
Snap het nog niet helemaal, maar dat komt vast wel.

RE: Starten lukt niet

scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll scroll

Ja veeeeels te groot!!

Anyway, is een hs4 niet een beetje overdone voor een 850? kan je niet beter op zoek naar een hs2? is ook makkelijker voor je hs2 revisiesetje

RE: Starten lukt niet

Overdone.............
Geen flauw idee.
Probeer eerst de mini rijdende te krijgen, en nu ik toch een hs4 heb????
Kan de hs4 een probleem opleveren voor mijn 850??

RE: Starten lukt niet

die hs4 is echt te groot voor een 850cc blok, ik zou inderdaad een hs2 monteren. nu heb je grote kans dat je je blok 'verzuipt' dan wil ie niet echt meer starten...

RE: Starten lukt niet

Stuur maar een PM... heb mn oude HS2 die op de 850 zat vast nog wel liggen...

RE: Starten lukt niet

Volgens de boeken waren de mini 850's vanaf 1974 voorzien van een hs4. Die van mij is van 1970, deze heeft standaard een hs2, maar toch......
Hoe verklaren we dit? :D

RE: Starten lukt niet

het verschil zit hem in de naald. een hs4 kan meer mengsel geven dan een hs2. doordat de luchtdoorlaat groter is.

bij een kleinere cilinderinhoud wordt het erg lastig hem af te stellen (dicht te knijpen) zeker als je er een naald in hebt zitten voor een 1000 of zelfs groter is het onbegonnen werk...

RE: Starten lukt niet

In dat geval zal ik je ook niet kunnen helpen ben ik bang... die van mij is nl van sept '74... en zou dan dus origineel een HS4 op hebben gehad op de 850...

RE: Starten lukt niet

850 1972-1974: SU HS2, Needle Standard AAV
850 1974-1976: SU HS4, Needle Standard ABS
Dus wie weet? Sept. 1974?