Starten.....met of zonder koppeling??????

RE: Starten.....met of zonder koppeling??????

Dag allemaal....

Nou was ik van de week weer es met mijn geliefde automobieltje op de weg toen ik op een gegeven moment ergens werd aangesproken door een zeker iemand...Na een paar complimenten over "Wat voor een leuk autootje de Mini dan wel niet was" vertelde deze persoon het volgende:
"Als je een Mini start...dan moet je hem altijd starten zonder de koppeling daarbij in te trappen omdat het anders slecht is voor het axiale lager (of zoiets) :? ". Dit lager zou gesmeerd worden door zogenaamde spatsmering. Door de koppeling in te trappen zou het lager niet goed genoeg gesmeerd worden waardoor na veelvuldig gestart de speling bij het lager groter zou worden met alle gevolgen van dien...

Ik heb zelf hier nog nooit iets van gehoord en het is me ook nooit verteld bij de aanschaf van mijn karretje...Kan iemand mij ook vertellen of dit klopt of dat het weer zo'n verhaal uit de "Story" is...

Gegroet Maarten

RE: Starten.....met of zonder koppeling??????

Tsja, en als je start in zijn vrij zonder koppeling in te trappen, lopen alle tandwielen in de bak mee en creeer je extra weerstand voor je startmotor, die daardoor dus weer harder slijt.

volgens mij dus zo marginaal dat het allemaal wel meevalt.

cheers,
Wouter

RE: Starten.....met of zonder koppeling??????

Ik heb ook meerdere keren gelezen dat het ingedrukt houden van je koppeling niet goed is. Bijvoorbeeld als je voor het stoplicht wacht moet je niet je koppeling ingedrukt houden.

RE: Starten.....met of zonder koppeling??????

Ik heb weleens meegemaakt (bij een Kadett) dat de axiaallagers van de krukas helemaal weg waren en de krukas al in het blok was gaan vreten. Dat was een auto die veel korte (boodschappen)ritjes had gedaan. Het zal bij het starten wel meevallen, maar idd zoals Marc al zegt is het verstandig om de koppeling bij een rood stoplicht of andere wachtmomenten niet continu ingetrapt te houden.