maak eens een foto van de gehele motorruimte, dan kunnen wij kijken of alles wel aanwezig is om het injectie systeem te laten werken.
Groeten Dylan
- Login of registreer om te reageren
maak eens een foto van de gehele motorruimte, dan kunnen wij kijken of alles wel aanwezig is om het injectie systeem te laten werken.
Groeten Dylan
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 13-04-2018 12:55
voor de benzinepomp is er nog 1 zwevende zekering (achter je injector) als de zekering goed is kan het 1 van de contacten zijn die corrosie vertoont. Je kan ook even meten op de pomp bij de tank of er stroom aankomt...
gezien de foto van het zekeringkasje kan het geen kwaad alles even schoon te maken
startrelais is goed, anders gaat de startmotor niet rond.
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door hartsemaster op vr, 13-04-2018 16:55
je hebt op 1 van je vragen nog geen antwoord, namelijk de onderste zekering in het zekeringkastje, daar komt pas stroom op wanneer je je lampen aan zet.
ook hoort die ene terminal leeg te zijn!
Dit heeft vast niks met je startprobleem te maken, deze zekering is enkel voor verlichting.
Ingediend door Mini-ili op vr, 13-04-2018 21:10
Bedankt voor alle tips allemaal!
Ben vandaag na school er gelijk mee aan de slag gegaan. Alle zwevende zekeringen schoongemaakt van corrosie en wat bleek, een zwevende connector had niet eens een zekering in zich en de ander lag gewoon los in de motorruimte. De rest kon inderdaad ook wel een behandeling met wat schuurpapier en een stanleymes gebruiken . Ook gelijk het zekeringskastje gedaan. Had geen zekeringen meer liggen, dus heb de twee zevende zekering die er geen hadden tijdelijk doorverbonden met een draadje. Contact aangezet en nu had ik wel dashboard verlichting . Echter, laat de brandstofpomp zich nog steeds niet horen. Heb ter controle met een oude bougie de vonk gecheckt, die was er. M'n vader stelde dat we hem nu wel een soort van kunnen proberen te laten lopen, door zelf met een flesje via de gasklep wat verse benzine te gieten. Dit ging met succes, hij liep even, maar sloeg zodra je geen benzine toevoegde snel weer af, logisch natuurlijk.
Nu heb ik weer alles doorgemeten met m'n multimeter en ik kwam tot de ontdekking dat er door twee zevende zekeringen geen stroom loopt. (Waarschijnlijk) is een of zijn beiden voor de benzinepomp en/of inspuiting van de benzine. Ik zit duidelijk met een brandstofprobleem. Heb wat foto's gemaakt van de motorruimte en de twee zevende zekeringen waar ik het over had; https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 Er staat dus geen spanning op deze zwevende zekeringen. Ook heb ik de kleuren van de draden benoemd en ze genummerd. Weet iemand hoe ik de spanning op de twee zevende zekeringen verder kan nalopen? Weet iemand waar deze twee zwevende zekering op de foto überhaupt voor zijn? Is er een brandstof relais die ze langs gaan? Zitten er tussen deze stroomkring nog een brandstofregelaar? Waar kan ik het beste nu gaan kijken? Moet inderdaad nog bij de pomp zelf kijken of daar spanning op staat.
Ingediend door (b)engeltje op vr, 13-04-2018 21:33
http://www.infomininl.org/imj3/
Hier staat ergens een stroomschema voor de Spi.
Ik kan je aanraden om een Haynes te kopen. Daar staat heel wat basisinfo in.
Er zit inderdaad een relais(ventiel) dat de brandstof door moet laten. Dit zit in jou plaatje direct achter je radiator. Zie ik het nu goed dat daar geen bedrading aan zit? Iets hoger hoort de veiligheidsschakelaar te zitten. Deze schakelt de brandstof via dit relais af bij een aanrijding. als deze uit is, moet je die aan de bovenkant in kunnen drukken.
Je bent al ver gekomen en het starten zit er aan te komen.
Tipje: ga geen zekeringen vervangen met draadjes! voor je het weet heb je een rookbom of erger.
Groetjes Peter
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 16-04-2018 09:03
op de link van (b)engeltje zul je geen SPI diagram vinden
misschien heb je hier wat aan:
http://www.tmsmini.com/cooper/pdf/spi_e ... re96-a.pdf
een beetje google'en en je kan de hele manual(s) vinden ..
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Mini-ili op ma, 16-04-2018 19:14
Bedankt voor alle support iedereen!
Gisteren ben ik weer verder gegaan met waar ik gebleven was. Allereerst ben ik gestart met het meten van de spanning op de draden naar de benzinepomp. Deze bleek op mijn multimeter continu te schommelen van max 12 naar soms wel 0.05 volt en alles daartussen, ik kreeg simpelweg geen stabiele spanningswaarde te zien. Dat is vreemd dacht ik, dus voor de zekerheid de al schoon lijkende connectors geschoond gemaakt en weer hetzelfde verhaal. Staat er soms wisselspanning op de benzinepomp? En zelfs mocht dat zo zijn dan hoort hij toch gewoon druk op te bouwen wanneer ik het contant aanzet (connectie van de pomp zelf is ook al clean). Vervolgens heb ik de pomp getest door gewoon twee draden direct van de accu op de pomp te zetten. Hij werkt zoals ik kan beoordelen, naar behoren. Echter, loopt de mini als ik de pomp direct doorverbind op de accu nauwelijks. Hij sloeg soms aan maar liep niet echt lekker en loopt, maar een seconde of soms helemaal niet, daarna, zonder pomp weer een paar tellen op de al ingespoten brandstof en zo gaat het maar door. Wat op zich vreemd is want ik heb hier op het forum gelezen dat met deze doorverbinding op de accu de mini normaliter gewoon kan lopen. Deze noodoplossing wordt wel eens gebruikt wanneer de pomp opeens geen spanning meer krijgt. De 'inertia switch'/veiligheidsschakelaar die Peter benoemde heb ik ook al meerdere malen ingedrukt, maar zonder succes. Aangezien de pomp een schommelende spanning krijgt lijkt het mij iets wat de ECU of Relay Pack/Black Box veroorzaakt. Peter, wat bedoeld u precies met het relais(ventiel)? Want ik kwam namelijk tot de ontdekking dat de "Fuel trap intake' zijn twee slangen mist, dus misschien is dat wel wat u probeerde te vertellen. Heb geen flauw idee hoe het in het Nederlands heet maar deze regelt iets met brandstofinname zo te lezen op internet en is onder andere aangesloten op de ECU. Weet iemand of zonder de 'Fuel trap intake' de mini überhaupt kan lopen en veroorzaakt dit de schommelde spanningswaarde naar de pomp? Deze gaat immers op contact nog steeds niet aan. Heb foto's ervan op https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 staan.
PS: heb ook de twee met draadjes doorverbonden zwevende zekeringen allen voorzien van een zekering. We willen natuurlijk niet dat m'n mini in rook opgaat...
Ingediend door hartsemaster op di, 17-04-2018 08:30
Zonder fuel trap zal je mini zeker werken, de fuel trap zorgt er enkel voor dat er geen benzinedampen in je ECU kunnen komen. Dat zou de elektronica kunnen aantasten namelijk, volgens mij laten veel mensen de fuel trap losgekoppeld.
Dat je de brandstofpomp hoort is natuurlijk geen garantie dat alles goed werkt, het filter in je tank kan bijvoorbeeld verstopt zitten waardoor er geen druk wordt opgebouwd.
Om zeker te zijn dat alles in je tank goed is, zou ik hem demonteren en de pomp eruit pakken. Alles goed schoonmaken. Dan frisse benzine erin, dan heb je dat als probleem in ieder geval uitgesloten.
haal dan een benzine slang in je motorruimte los (niet de metalen leidingen op je injectiehuis, maar het flexibele stuk wat tegen je schutbord zit (1 is groen de ander oranje, 1 is aanvoer de ander retour). Deze hebben een druksluiting, dus je kan kan ze gewoon naar beneden drukken met je hand. Hang daar een een fles aan en zet dan je auto op contact, de brandstof moet er dan uitkomen alsof de kraan open staan
je kan natuurlijk ook de laatste stap als eerste doen als test.
succes
Ingediend door Mini-ili op za, 21-04-2018 18:06
Oke, dat maakt mij nu wel een stuk wijzer wat betreft de fuel trap.
Dat die losgekoppeld zit kan het probleem niet zijn . Het schoonmaken van de tank, het vervangen van het benzinefilter (die gelijk bij de uitgang van de pomp in de kofferbak zit), de pomp zelf afblazen, de leidingen controleren en het checken of er bij de leiding vanuit het schutbord benzine komt was ik inderdaad nog van plan om te doen. Gewoon om er zeker van te zijn dat ik een verstopping in het brandstofsysteem als probleem kan uitsluiten. Echter, mocht ik deze stappen ondernemen, dan lost dat de wisselende spanning die naar pomp gaat niet op. Weet iemand of deze wisselende spanning normaal is bij een mini spi ? Neem aan dat dit gewoon, als de auto op contact staat constant 12 volt hoort te zijn, want ik hoor de pomp ook niet als ik hem op contact zet. Alleen als ik hem doorverbind met de accu laat hij zich horen. In de Haynes manual staat nog het volgende (letterlijk vertaald) over het Spi injectiesysteem: ''[i:irbsz1jl]Wanneer het contact wordt ingeschakeld, wordt de pomp voorzien van stroom via het relais van de brandstofpomp, onder controle van de ecu; de pomp voedt benzine via een terugslagklep (om te voorkomen dat brandstof uit de systeemcomponenten stroomt en zo terug naar de tank gaat als de pomp niet werkt) naar het brandstoffilter en van het filter naar de injector.[/i:irbsz1jl]'' De blackbox/brandstofrelais stuur dus de pomp aan. Zou een (half) defecte brandstofrelais een wisselende spanning bij de pomp kunnen veroorzaken i.p.v constante spanning? of is dit eerder een massa en/of losse stekker/connectie probleem naar de blackbox of ecu?
Ingediend door hartsemaster op ma, 23-04-2018 09:02
Je geeft eigenlijk zelf al een antwoord op je vraag
je ECU schakelt een relais die stroom naar de brandstofpomp stuurt, het is dus zeker niet het geval dat er altijd 12v meetbaar moet zijn bij je brandstofpomp, dan zou die immers altijd draaien (en dat is niet de bedoeling). het systeem zal ergens moeten meten of er voldoende druk is opgebouwd, dit kan alleen in het injectiehuis zijn. (wellicht de fuel pressure regulator)
Succes!
Ingediend door Mini-ili op ma, 23-04-2018 22:29
Goedenavond Iedereen,
Vandaag heeft m'n vader de tijd genomen het brandstofsysteem verder schoon te maken, zoals ik zelf al van plan was. Wel lief van hem Tank, brandstofpomp, brandstoffilter en leidingen zijn dus gereinigd. Vervolgens heeft hij gekeken of er nu echt benzine kwam vanuit de leidingen die uit het schutbord komen. Hij verteld mij dat de benzine rechtstreeks, wanneer hij de pomp op de accu doorverbond, omgeleid wordt terug de tank in. De straal benzine was inderdaad gelijk aan dat van een waterstraal die je krijgt wanneer je de keukenkraan net open draait. De brandstofregelaar grijpt dus in en stuurt de benzine terug. Ook toen hij ter controle met de compressor lucht door de leiding baasde, kwam er bij de aanvoerslang geen lucht uit.
De ECU lijkt dus in samenwerking met de brandstofrelais de auto niet te willen starten , misschien dat hierdoor ook de benzine terug wordt geleid naar de tank. Brandstofregelaars, die werken toch gewoon op drukverschil en niet elektronisch, dus waarom die ingrijpt wanneer de pomp direct 12 volt krijgt en goed lijkt te pompen begrijp ik niet. Dat de pomp geen constant 12 volt hoor te krijgt begrijp ik nu wel door de uitleg van hartsemaster , dat is normaal. Maar hoe kan het de brandstof wordt omgeleid door de brandstofregelaar en de pomp blijkbaar geen druk op mag bouwen van de ECU/Relais wanneer je de auto op contact zet? Met de spanning zit het dus goed. Moet ik bij de MAP-sensor zijn? vacuumleiding(en) van de brandstofregelaar misschien die los zit(ten) of lek is/zijn? Of toch alle stekker van de relais en ECU maar weer eens nalopen?
Ingediend door hartsemaster op di, 24-04-2018 09:11
Heb je ook geprobeerd te starten met 12v op de benzinepomp?
Ingediend door Mini-ili op di, 24-04-2018 15:05
Ja, we hebben beiden varianten al geprobeerd. Het probleem is dat, wanneer je de auto op contact zet, de pomp die wisselende spanning krijgt waar ik het over had en dus daarmee niet gaat pompen. Wanneer je hem vervolgens probeert te starten vonkt hij wel, maar komt er geen benzine.
Dus, vervolgens geprobeerd met de pomp doorverbonden op de accu (constant 12 volt) de auto te proberen te starten, maar nog steeds geen benzine. Benzine stroom vanuit de retoursslag (gecheckt bij het schutbord) terug de tank in als de auto 12v op de pomp heeft staan.
Kortom: Bij het omdraaien van de sleutel op contact en bij starten krijgt de pomp geen constante spanning, alleen de hele tijd variabele spanning waardoor de pomp niet pompt. Eenmaal doorverbonden op de accu met twee draadjes pompt de pomp benzine, maar dit beland gelijk terug de tank in.
Ingediend door hartsemaster op di, 24-04-2018 16:26
oke, dit is niet een probleem wat ik eerder ben tegengekomen, maar ik weet uit ervaring dat de oplossing vaak veel simpeler is dan je zou verwachten..
heb je ook gecontroleerd of de flexibele benzineslangen wel juist aangesloten zijn? (ik bedoel dan of de benzine wel het juiste deel van het injectiehuis in stroomt)
er staat een pijltje op je injectie-unit waar de metalen leidingen zijn aangesloten, te zien op onderstaande afbeelding:
Ingediend door Mini-ili op di, 24-04-2018 21:08
Bedankt voor de tip!
Zojuist effe gekeken naar de leidingen van aanvoer en toevoer van benzine. Echter is het lastig te zeggen of alles goed zit . De stalen leidingen die met een steeksleutel op de injector zijn geschroefd, zijn echter moeilijk verkeerd te monteren volgens mij. De ene heeft namelijk een korte bocht, de andere een lange. Dus je zou aannemen dat de lange bocht aangesloten wordt op ingang die naar het grill toe zit (naar je toe dus als je met je hoofd onder de motorkap zit), En dat de korte bocht aangesloten hoort op de ingang naar de vooruit toe(, van je af dus als je met je hoofd onder de motorkap zit).
[i:2t74jhh1]Het zit zo gemonteerd dat; De stalen leidingen de kortste afstand af hoeven te leggen naar de injector.[/i:2t74jhh1] Zie illustratie: https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9
Het tegenstrijdige hieraan is dat op deze wijze de flexibele slang [u:2t74jhh1]groen[/u:2t74jhh1] op afvoer staat aangesloten. En dat de flexibele slang [u:2t74jhh1]orange[/u:2t74jhh1] op toevoer is aangesloten. Weet iemand welke kleur voor wat staat? Harstemaster misschien die de kleuren al eerder benoemde ? Want als ik op me gevoel af moet gaan lijkt groen me juist toevoer, en orange afvoer. In dat geval zit het verkeerd! kent iemand de kleuren?
Ga het denk ik sowieso even voor de zekerheid omwisselen, gewoon ter controle.
Ingediend door hartsemaster op wo, 25-04-2018 09:14
Ja die kleuren komen me bekend voor, oranje is inderdaad de aanvoer en groen is dus ook voor het terugvoeren naar de tank. die kleur markering zouden zowel op de stalen als de flexibele leidingen moeten zitten, maar omdat het tape is, ontbreken ze vaak.
Van de leidingen die onder je auto wegkomen zou de middelste van de 3 de aanvoer moeten zijn. (het is niet de middelste onder de auto, alleen wel waar ze uitkomen)
zie tekening:
link
overigens spot ik jouw foto dat de luchtinlaatsensor ondersteboven gemonteerd is!
deze sensor:
ik lees net alles nog een keer door, waarom is je injector ultrasoon gereinigd? Heb je deze al kunnen testen?
Ingediend door Mini-ili op wo, 25-04-2018 16:54
Oke, bedankt voor de info.
Jammer genoeg betekende dit dat de leidingen goed stonden (als groen retour is en orange toevoer). Dat vond vooral mijn vader erg jammer toen hij van mij hoorde dat het omwisselen niet meer hoefde. Dit had hij al gedaan namelijk met enige moeite toen ik nog op school zat . Zo net weer goed gezet. Groen komt nu uit op retour en oranje op toevoer, net als voorheen dus. De sensor was me nog niet opgevallen, scherp gezien ook! De moer hiervan mist echter en ik denk ook niet dat deze sensor bevorderlijk is voor het starten. Ook ontbreekt het luchtfilterhuis, dus dit zal ik wel allemaal in orde maken als die eenmaal loopt, ooit...
De injector is niet door mij zelf ultrasoon gereinigd. Dat heeft de vorige eigenaar gedaan, althans een goede vriend van de vorige eigenaar die aan restauratie doet. Zo te zien lijkt de gehele 'Throttle Body' schoon. Hoe en waarom die gereinigd is, dat weet ik niet. Ik denk dat ze de auto weer wou laten lopen na 4 jaar, en dachten ze dat hij net als een carburateur maar beter gereinigd kon worden, of iets in die richting.
[i:utqgqjv1]Van de leidingen die onder je auto wegkomen zou de middelste van de 3 de aanvoer moeten zijn. (het is niet de middelste onder de auto, alleen wel waar ze uitkomen)
[/i:utqgqjv1]. Die zin snap ik niet. Wat bedoel je precies met waar ze uitkomen? Want vanaf de motorruimte gezien is de middelste slang de groene slag, is dat aanvoer, nee toch? Of kijk je vanaf de tank? dan is het Orange. Heb even een illustratie gemaakt; https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9, daarin staan ook twee componenten die ik niet snap.
Welk nummer bedoel je precies met 'middelste aanvoerslag'?
Alvast bedankt
Ingediend door hartsemaster op wo, 25-04-2018 18:14
Ik bedoelde de slang / leiding met het nummer 2. Vanaf je brandstofpomp in de tank gaat die naar je benzinefilter, best logisch
Persoonlijk zou ik eerst eens een andere injector proberen. Voor je verder gaat zoeken.
Ingediend door hartsemaster op do, 26-04-2018 08:54
En het probleem van je brandstofpomp moet wel in je "relay module" zitten, van mijn garage weet ik dat deze ook graag stuk gaan. Of dat de printplaat lost komt liggen en gaat rammelen.
zo ziet ie er van binnen uit:
link
ik heb van alles (injector, luchtfilterhuis, relais module, etc) wel een reserve liggen mocht je interesse hebben.
Ingediend door Mini-ili op vr, 27-04-2018 16:11
Even een update:
Ik heb goed nieuws! Na het terugplaatsen van alle leidingen eergisteren (die eigenlijk al goed stonden) hebben we de auto gisteren kunnen starten en hij loopt fantastisch! . Echter, kan ik niet te vroeg juichen, want hij loopt alleen stationair. Als je het gas maar iets aanraakt slaat hij direct af. Ook start hij op contact met het omdraaien van de sleutel zeer lastig, maar wanneer je de pomp doorverbind op de accu start hij gelijk. Wel wil hij na een paar minuten de neiging hebben om af te slaan. Als hij afslaat of nadat je hem zelf uitzet dan start hij daarna niet meer. Daarvoor moet de motor heel even afkoelen. Dan start hij met de accu doorverbonden gelijk, op contact iets lastiger.
Nu denk ik te weten wat het probleem van dit alles is. Hartsemaster heeft mij namelijk een schematische tekening gestuurd van alle leidingen. Hierin is duidelijk te zien dat er onder de auto op de toevoerleiding een brandstoffilter zit. Echter hebben we bij de pomp in de kofferbak tijdens het schoonmaken van het brandstofsysteem een plug-in brandstoffilter gevonden en deze schoongemaakt. hij ziet er zo uit:
We waren ons dus niet ervan op de hoogte dat er een tweede filter onder de auto zit! Deze moet, aangezien er flink oude benzine in de tank zat (auto heeft 4 jaar al geen apk) wel, ook na alle startpogingen, helemaal verstopt zitten met oude benzine en zooi. Denk dat hierdoor de pomp zijn opgebouwde benzinedruk belemmerd wordt. Het moet wel dat hierdoor hij alleen voldoende benzine krijgt voor stationair lopen, dat denk ik tenminste.
Is dat filter wat ik op de foto heb staan (is een voorbeeldfoto, maar de gene in mijn mini ziet er precies zo uit) een originele en hoort die tussen de pomp en toevoerslag te zitten in de kofferbak?
Ingediend door Mini HF op zo, 29-04-2018 13:18
Lijkt me het makkelijkst als je de ECU keer uitleest. Ik kan hiervoor een kabel leveren + software. Dan kan je zien of er foutcodes zijn, of alle sensoren werken, en je kan allerlei actuators zelf aansturen via de ECU, zoals de brandstofpomp.
Ingediend door hartsemaster op ma, 30-04-2018 08:57
Dat filter hoort daar natuurlijk niet thuis, maar ik denk niet dat het veel kwaad kan, eerder zei je dat de brandstof goed terugloopt de tank in bij overdruk. Dat zou betekenen dat het goed werkt.. Je kan het filter voor de zekerheid natuurlijk altijd vervangen.
Het ECU uitlezen is leuk en kan je nieuwe informatie geven, maar als bijvoorbeeld je brandstofpomprelais stuk is, dan zal je dat niet als resultaat krijgen bij het uitlezen.
(het is een hulpmiddel, geen wondermiddel )
Ingediend door Mini HF op ma, 30-04-2018 11:36
Uitlezen is geen wondermiddel, maar als je brandstofpomprelais stuk is kom je daar juist makkelijk achter m.b.v. de software!
Je kan dan namelijk de ECU forceren het brandstofrelais te activeren. Als het elektrische deel goed werkt. hoor je het relais duidelijk klikken en de pomp aanslaan.
Als je het relais hoort klikken, maar de pomp slaat niet aan dan kan je op je gemak met de multimeter meten waar je nog 12V krijgt, je begint bijv. bij de zekering. Is daar geen 12V dan ga je verder terug in het circuit meten, heb je daar wel 12V dan moet je juist richting de pomp gaan meten.
Als het relais niet klikt, kan het het relais zijn, maar je kan nu ook de aansturing van het relais doormeten. Ook dat is lastiger zonder de software.
Kan je dit allemaal niet doen zonder de software? Vrijwel alles wel, maar het maakt het wel veel eenvoudiger.
Kan je dan alles oplossen met de software? Nee, zeker niet. Maar je kan i.i.g. een heleboel dingen uitsluiten die wel goed werken.
Ingediend door Mini-ili op wo, 02-05-2018 18:40
Tja, bij nader inzien zal het waarschijnlijk niet het brandstoffilter zijn die dit euvel veroorzaakt. Heb er trouwens nog niet naar kunnen kijken. De examens komen steeds dichterbij dus tijd daarvoor vrijmaken wordt steeds lastiger. De 'Throttle Body' moet trouwens volgens mij nog afgesteld worden. Als je de zwevende zekering namelijk ervan erin en eruit doet op contact zie je de arm die de gasklep bediend hem op een soort nulstand zetten. Heb op een Engels forum en op YouTube wel een beetje de indruk gekregen hoe dit moeten worden afgesteld. Namelijk met een twee steeksleutel en een voeler om de millimeters afstand op het hefboommechanisme te bepalen.
Dit lijkt me echter een lastig klus. In de haynes staat ook niet vermeld hoe dit moet, maar op internet is er wel het een of andere over te vinden aangezien het een algemeen Rover Spi throttle body mechanisme is dat ook op meerdere MEMS Rovers zit. Maar hoe kan ik met zekerheid vaststellen dat de injector/stappenmotor afgesteld dient te worden en kan ik dit misschien beter overlaten aan een expert?
Ben van plan eind deze maand/begin juni alle missende (SPI) onderdelen van het motorruim te kopen (luchtfilterhuis, luchtfilter ankerplaat, fuel trap leidingen en nog meer). Dit lijkt me het handigst om via de club te doen. Wellicht kan uitleessoftware me ook verder helpen nu en later in de toekomst bij problemen met mijn mini, dus ook dat overweeg ik om aan te schaffen.
Ingediend door hartsemaster op do, 03-05-2018 10:21
Je auto zou zelfs zonder 'stepper motor' moeten lopen, het bepaald volgens mij enkel je stationair. Ik kan me niet voorstellen dat je verder iets moet afstellen bij je throttle body (tenzij iemand er gekke dingen mee gedaan heeft), ik heb daar in ieder geval nooit iets mee gedaan.
Wanneer je gas geeft doe je dat dan op je injectiehuis of met het gaspedaal? Ik vraag dit omdat jouw type SPI ook een gaspedaalsensor heeft (tot '93 geloof ik).
Ik kan je wel helpen aan de onderdelen die je nodig hebt, ik kan wel even bij je langs komen met alle SPI onderdelen om je probleem te verhelpen.
stuur maar een PB als je interesse hebt.
Ingediend door goldeneye op do, 03-05-2018 11:27
Als je de mini uit zet, en je hoort een rare ratel, dan is dat meestal het teken dat de stappen motor het doet. Het komt wel eens voor dat je stappen motor het maar half doet, meestal heb je dan alleen problemen met het stationair lopen.
De sensor van je gasklep is goed aangesloten? Deze werkt?
Bij mijn SPI heb ik ook lang problemen gehad, het bleek uiteindelijk de fuel pressure regulator te zijn, deze plakte af en toe.
Ingediend door Mini HF op do, 03-05-2018 12:23
Er spelen 2 verschillende dingen, die wel invloed op elkaar kunnen hebben:
1. De ECU leert zelf het verband tussen de positie van de stappenmotor en de throttle position sensor (TPS). Zeker als je een SPI hebt zonder de stationairschakelaar bij je gaspedaal is dit heel belangrijk voor de ECU, want hierdoor "weet" de ECU wanneer hij stationair toerental moet gaan afregelen (zowel door de stappenmotor wat te openen/sluiten, maar ook finetuning m.b.v. ontstekingstijdstip). Bij alle 90 stappen die de stappenmotor kent, leert de ECU welk signaal hij kan verwachten van de TPS indien je geen gas geeft. Bij uitlezen kan je zien hoe vaak de ECU dit opnieuw heeft moeten inleren, als dat te vaak gebeurd zal de motor soms moeite hebben met stationair loop. Mocht het aantal keer inleren op max. zitten (255x Jack Count) dan kan je deze ook resetten (en daarna in de gaten houden of en hoe snel deze weer oploopt).
2. Afstellen van de gaskabel. Deze dient zo te staan dat de stappenmotor de gasklep vrij kan bewegen over zijn gehele bereik. Als de stappenmotor op 0% staat mag hij dus niet blijven hangen op je gaskabel, en op 100% mag hij niet aan de gaskabel trekken. Er zijn trucjes om dit goed af te stellen, maar wat 100% werkt is m.b.v. de software de stappenmotor te bedienen. Je zet hem dan zelf op 0% en kijkt of hij vrij staat, zo niet dan stel je de gaskabel af. Daarna zet je hem op 100% en kijkt of hij daar ook vrij blijft van de gaskabel. Als hij aan beide kanten net een beetje speling heeft dan zit je goed.
Overigens, als in 1 van deze 2 dingen iets niet goed staat, zal je motor (soms) slecht stationair lopen en in extreme gevallen af kunnen slaan. Echter zou je hem dan altijd moeten kunnen laten lopen door zelf gas te geven.
Ingediend door hartsemaster op do, 03-05-2018 13:35
@ Mini HF
kan je ook de werking van je gaspedaal schakelaar controleren met je software? en weet jij toevallig wat hier precies de functie van is?
Ingediend door Mini-ili op do, 03-05-2018 23:35
Zo te horen was mijn diagnose van het afstellen van het injectiehuis verkeerd..
Wat ik zo uit de berichten kan opmaken ligt het aan de gasklepsensor of de afstelling van de gaskabel. De mini start wel gelijk en maakt eerst een juiste hoeveelheid toeren, maar nu lijkt hij al wat hoger in toeren te lopen stationair dan toen die voor het eerst startte. Even nog voor de duidelijkheid. De mini loopt inderdaad alleen stationair. Bij het kleinste beetje gas slaat hij direct af. Het maakt daarbij niet uit of je dit via het injectiehuis of via het pedaal doet, zodra je het gas raakt slaat die gewoon af.
Kan ik, aangezien hij stationair loopt, aannemen dat de stappenmotor naar behoren werkt? De ratel die Goldeneye benoemd kan ik me volgens mij wel herinneren, maar om daar echt zeker van te zijn moet ik dat eerst even checken of ik die echt hoorde (misschien verbeeld ik het me wel). Aam de gasklepsensor heb ik nog niet eens gedacht. Kan die met de multimeter ook nog wel uitmeten om erachter te komen of hij überhaupt spanning krijgt, want volgens mij zit hij wel correct aangesloten. Misschien is hij wel defect of geoxideerd, zou kunnen.
Heb mijn vader gevraagd naar de gaskabel en hij zei dat hij hem naar zijn weten wel goed gemonteerd had, er was geen andere mogelijk manier stelde hij. Echter, wat hij erg vreemd vond en ik ook toen ik het hoorde aan dit alles. Is dat wanneer hij via het injectiehuis de gasklep dichter draait (tegen het gas geven in draait dus) de auto meer toeren gaat maken, net alsof je accelereert. Dit is erg vreemd. Zou dit een indicatie kunnen zijn voor een van de twee dingen die Mini HF al benoemde? Kan dit duiden op een defecte TPS of op een onjuiste afstelling van de gaskabel?
Ingediend door hartsemaster op vr, 04-05-2018 08:44
Ik zou er voor nu vanuit gaan dat je gaskabel goed is aangesloten en dat je stappenmotor naar behoren werkt, deze hebben zoals eerder gezegd alleen invloed op je stationair, en dat lijkt goed te zijn.
Zoek het eerst bij je gaspedaalsensor (het is eigenlijk een schakelaar), deze zit in je auto aan het gaspedaal. Maak deze los en kijk wat je er dan gebeurt.
Als dat het niet oplost probeer dan een andere injector / fuel pressure regulator / TPS.
Ingediend door Mini-ili op vr, 04-05-2018 11:19
Heb zo net even gekeken naar de gaspedaalsensor die je benoemende bij de pedalen. Deze zit recht achter het gaspedaal met een soort beugel vast aan de carrosserie. Wat me opviel is dat deze maar erg kort is en niet ver ingedrukt kan worden. Wel lijkt alles soepel te gaan dus ik denk niet dat die vast zit of iets degelijks. Het lijkt me eerder gewoon een drukschakelaar, net als een deurbel. Wel heb ik naast de pedalen een stekkertje gevonden, zeg maar tussen de kachel en het gaspedaal. Deze is maar erg kort en er staat wel spanning op. Zou deze van de gaspedaalsensor kunnen zijn? Hij is namelijk zo kort dat ik niet zou weten waar die anders heen kan en op de gaspedaalsensor lijkt helemaal geen stekker te zitten.
Dit is de stekker die ik bedoel:
Hoor deze dan weer aangesloten op zo'n connector?:
Ingediend door Mini-ili op zo, 06-05-2018 19:24
Hallo iedereen!
De stekker de ik in mijn vorige bericht plaatsten was blijkbaar niet de stekker van de gaspedaalsensor. Ik heb het uiteinde van de stekker nagelopen en hij kwam uit op een andere stekker die samen gewoon goed in elkaar geplugd zaten bevestigd aan een soort beugel net voor het rempedaal. Wat mij echter ook opviel is dat als de auto stationair loopt, de injector benzine inspuit met een straal net als een volgelopen lekke dakgoot. Ik dacht dat de benzine ten alle tijden (zowel bij stationair lopen als bij acceleratie) verneveld ingespoten dient te worden zoals een injector altijd doet.
Is het normaal voor een mini SPI (aangezien we niet heel bekend zijn met Singlepoint-injectie) dat bij stationair lopen de benzine als een soort kraantje die open staat de throttle body ingaat of hoort dit goed verneveld benzine te zijn net zoals bij accelereren? Aangezien de injector ultrasoon gereinigd is door de vorige eigenaar zou het zomaar kunnen zijn dat die helemaal uit elkaar gehaald is en misschien niet geheel correct opgebouwd is.
Ingediend door hartsemaster op ma, 07-05-2018 10:42
Het feit dat de vorige eigenaar de injector heeft verwijderd zegt eigenlijk wel genoeg.
Ingediend door Mini HF op wo, 09-05-2018 13:50
De status van de idle switch kan je met de software zien. Zowel voor versies met daadwerkelijk een schakelaar bij het gaspedaal als de latere die deze schakelaar niet hebben.
De ECU gebruikt de informatie i.i.g voor 2 dingen:
1. Als idle switch aan en toeren >1500RPM en motor warm is (>80C) dan stopt de ECU met aansturen van de injector. Bij afremmen op de motor is het verbruik dan dus nul. Ook rem je wat harder op de motor dan als er nog verbranding plaats zou vinden.
2. Als idle switch aan en toeren <1500RPM begint de ECU weer met inspuiten en gaat (proberen) af te regelen op het gewenste stationair toerental. Met de software kan je ook de afwijking zien in daadwerkelijk toerental en gewenst toerental. Stationair mag dit beetje schommelen maar eigenlijk niet meer zijn dan 50RPM.
Ingediend door hartsemaster op wo, 09-05-2018 14:36
thanks nooit geweten!
Ingediend door Mini-ili op di, 29-05-2018 21:59
Even een update;
Heb mijn Mini i.v.m de examens een beetje op de achtergrond gelaten.
Nouja, ik heb er verder niet veel aan gedaan, maar mij vader heeft de roest aangepakt en daarmee zijn we nu al een heel eind! Kan bijna in de 3M Anti-Steenslag Coating, maar eerst nog effe de nieuwe dorpels erin lassen en wat hoekjes met de vloer aanpakken.
Technisch is er ook het een en ander aan gedaan.
Het spuitstuk, de injector en het inlaatspuitstuk zijn gedemonteerd van het blok en we hebben denk ik nu echt de boosdoener gevonden
Aan het inlaatspruitstuk van de SPI zit namelijk een terminal. In totaal heb je 2 stekkers; eentje die met een terminal/man-vrouw connectie in het midden van het inlaatspruitstuk zit, en een stekker daarbuiten. De terminaal van het spruitstuk is niet meer aanwezig en lijkt afgebroken te zijn!
De stekker daarvan was dan ook niet aangesloten. De andere buiten het spuitstuk was wel gewoon verbonden. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat de MAP-sensor van een SPI in de ECU zit en deze stekker het signaal doorgeeft aan de ECU.
In het kort wat ik over deze sensor las: [i:du6y5etu]Een MAP-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Het motormanagement gebruikt deze waarde samen met het motortoerental en de inlaatluchttemperatuur om te bepalen hoeveel lucht de motor binnenkomt.[/i:du6y5etu]
Als die niet verbonden zit gaat dat natuurlijk niet..
Heb er wat foto's van gemaakt en een voorbeeldfoto bij van hoe het hoort.
Denken jullie dat het we op het goede pad zitten?
Dit is ons inlaatspuitstuk met de stekker waar de afgebroken terminal nog in de stekker geplugd lijkt te zitten:
link
link
En zo hoort het:
link
Ingediend door goldeneye op wo, 30-05-2018 10:14
Dat is je inlaatspruitstuk verwarming, niet je map sensor!
Je map sensor zit in de computer, en meet via de vacuümslangen zijn waardes. Daarom zit er op de computer 1 vacuümslang, voor de map sensor.
Ingediend door hartsemaster op wo, 30-05-2018 11:21
wat goldeneye zegt klopt,
maar los daarvan denk ik wel dat je een probleem gevonden hebt. (ik heb ook eens een spi gekocht
die helemaal niet wou lopen, die had ook de de kabel naar het verwarmingselement stuk)
waarom zit er tape om de temperatuursensor? er is wel veel geknoeid met deze motor/injectieunit...
blijf het toch raar vinden dat je injector niet verstuift, ik denk dan ook dat je probleem niet is opgelost, maar mogelijk loopt ie wel iets beter nu...
Ingediend door Mini-ili op wo, 30-05-2018 11:22
Oke, maar waar dient de inlaatspruitstuk verwarming nou weer voor en is die bevorderlijk voor de benzine- en/of gastoevoer bij gas geven?
De enige vacuumslangen die ik ken komen vanaf de fuel trap, eentje sluit aan op het inlaatspuitstuk en de ander gaat naar de ECU.
Ik had vernomen dat deze fuel trap alleen de rondzwevende benzinedampen afgevoerd, maar de fuel trap met zijn vacuümleidingen is dus wel degelijk van belang, zodat de MAP-sensor in de ECU daarmee zijn waardes kan aflezen?
Ingediend door hartsemaster op wo, 30-05-2018 12:18
ja, alles heeft een doel
zonder MAP loopt je motor in principe prima, zolang je niet snel accelereert of gas ineens los laat.
Ingediend door Mini-ili op vr, 01-06-2018 18:24
Vandaag de inlaatspuitstuk verwarming uit het inlaatspruitstuk gehaald.
Zo te zien is die in het verleden te warm geworden, want het kunststof dat zich om de terminal bevindt vertoont tekens van vervorming.
Het lijkt erop dat het eens gesmolten is geweest:
link
link
Heb even gegoogled of ik er een kon vinden en in het Verenigd koninkrijk zijn ze wel te koop. Echter kost zo'n ''temperature pressure compensator'' maar liefst £ 99.- exclusief verzending. Tja, dat valt erg tegen..
Nu was ik van plan eerst de terminal terug te lijmen met goede lijm (2 componenten lijm)
Maar, ik was zojuist bezig met het goed schoonmaken en merkte dat als ik het schud, het een geluid maakt.
Weet iemand of dit zo hoort?
Is er misschien iets van binnen kapot of hoort het dat er vrij beweegbare componenten binnen in deze compensator zitten?
Heeft iemmand misschien er nog een liggen of anders een goed, compleet inlaatspuitstuk afkomstig van een lopende mini spi?
Ingediend door Belske op vr, 01-06-2018 20:28
Ik heb een compleet spruitstuk liggen met luchtfilter dat van een lopende motor af is gekomen.
Hij zit overigens niet gelijmd hoor maar gewoon met een sluitring/borgring gemonteerd, en hij zou niet moeten rammelen.
Het probleem is denk ik dat ik niet in de buurt woon.
RE: Startmotor gaat rond, motor start niet (Spi Mini)
Ingediend door Mini-ili op do, 12-04-2018 17:49
Hallo allemaal,
Heb de injector uit mijn vorige topic van mijn Spi Mini die los van de motor zat aangezien die ultrasoon is gereinigd, weer op de mini gemonteerd. Bedankt voor alle hulp trouwens omtrent m'n carburateur raadsel. De tank is inmiddels geleegd en voorzien van verse benzine. Nieuwe accu gekocht met voldoende ampère (oude was dood), bougies en verdeelkap met bougiekabels vervangen en de accuklemmen goed schoongemaakt. Was vandaag van plan mijn eerste projectautootje te proberen te starten, maar te vergeefs.. Het betreft een Rover Mini SPI British Open uit 1992 met het webasto zomerdak. Als ik hem probeer te starten gaat de startmotor rond, maar verder gebeurd er niets. Op contact krijg ik maar weinig echte tekens van leven. Kachel, claxon, ruitenwissers en radio doen het op contact (lichting is half niet aangesloten, dus dat laat ik even buiten beschouwing). Elektrisch schuifdakje werkt ook, maar dashboardverlichting laat zich niet zien (twee kloks teller). Zekeringen in de motorruimte (die oude glazen types) gecheckt en lijken allemaal goed. Spanningszoeker erop gezet en toen zag ik dat bij onderste zekering op contact er geen stroom komt. Ook is daar een connector aan de rechter kant niet met een stekker verbonden. Heb daar even een foto van gemaakt; https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 Weet iemand of daar een stekker op hoort aangesloten? De injector lijkt geen benzine te krijgen, benzinepomp hoor ik bij het zetten op contact ook niet zoemen en vonken lijkt hij ook niet te doen. Heb trouwens ook nog een foto van een stekker die los onder het dashboard zag hangen, weet iemand waar die heen gaat?
Zijn er mensen die weten wat het probleem kan zijn? Ligt het aan de stroomtoevoer naar de onderste zekering? Kunnen het de zwervende zekeringen zijn die zich rechtsachter de injector bevinden? Startrelais misschien of anders contactslot? Weet eigenlijk niet zo waar ik vanaf dit punt het beste kan gaan zoeken.