Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Hallo,

heb onlangs een 1275 metrotje overgeplaatst in mijn 1000HLE, en nu heb ik volgende probleem:

Startmotor loopt niet, ik hoor wel het relais klikken, en als ik de weerstand van de motor verklein (door de boegies eruit te trekken, geen compressie) dan draait ie heel langzaam. De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

1. Alle aarde-punten goed schoongemaakt en die bij het hondebot opnieuw gesoldeerd, en alles goed schoongemaakt voor ik ze weer aangesloten heb. Had ik al gezegd dat ik alles schoongemaakt had? Dat had ik. ;-) Schoon dus.

2. Weerstanden gemeten van de connectie punten en alle kabels die in het circuit meedoen, waren aleemaal laag.

3. Op de + pool van de starter-motor en aan de massa nog een accu gehangen die in parallel werkte aan de 'normale' accu. Dit zorgd er dus voor dat de startmotor 2x zoveel ampere kan trekken, als ie daar behoefte aan heeft. Bijde accus zijn goed opgeladen, en kunnen wel wat leveren.

4. Alles nog een keer doorgemeten, geen gekke waardes ontdenkt.

Mogelijke oplossingen die ik heb bedacht:

1. Startmotor is zwak/kapot.
2. Motor is kapot (miskoop?) waardoor de startmotor het moeilijk heeft. De auto is te verplaatsen in de 4de versnelling, dus de motor draait wel degelijk, en niet eens zo zwaar. Met de boegies erin natuurlijk wat zwaarder.

Weet iemand misschien nog iets wat ik gemist heb? Heeft er iemand een startmotor te leen van een 1275 blok waar ik het even mee kan proberen? (omgeving Leiden)

Rob

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Wat voor startmotor heb je? De metro had een startmotor met eigen relais ingebouwd, als je die gebruikt moet je de het startrelais op je rechter binnenspatbord verwijderen. Het contactsleutelcontact van dat relais sluit je dan aan op het kleine contact van de startmotor, de dikke aansluiting van de startmotor krijgt constant 12V van de dikke kabel, zonder een relais ertussen.
Succes,

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

heb je de startmotot er als is uitgehald en gekeken of die wel draiit als je hem "vrij"laat draaien
en of die aanslag goed naar buiten en naar binnen komt.
gr niek

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

@Hugo, daar ben ik na heel wat puzzelwerk achter gekomen. Ik had zelfs al het relais uit elkaar gehaald:





De startmotor krijgt niet permanent 12V, het is het relais wat permanent 12V krijgt.. Die worden doorgegeven aan de startmotor via die grote koperen bus met die veer er op.

Ik heb hem netjes in elkaar gezet, hij doet zijn werk goed.

Ik zal kijken of ik een startmotor kan lenen ergens om hem te vergelijken.

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

De aanslag komt goed naar binnen er buiten.. De motor draait relatief vrij, er is wat loopgeluid, maar niet dat ik denk van "wat draait ie moeilijk".

Ik denk dat ik tijdelijk een andere motor ga regelen, die misschien permanent wordt :)

Rob

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Starmotor was iig goed aangesloten.

Ik heb voor de gein is geprobeerd te starten met de bak in zijn vrij, en de koppeling ingetrapt.. Dubbelop zou je denken.. Maar nee! De motor draaide netjes zijn rondjes.... ????? Wow, vaag.. Dus de weerstand zit hem in de versnellingsbak tandwielen, immers zijn dat de enige dingen die extra draaien als je de koppeling op laat komen als ie in zijn vrij staat. Of niet?

Heeft iemand enig idee waarom de bak zo zwaar zou kunnen draaien? Zit net nieuwe olie in blok. Historie van blok is niet helemaal bekend, heeft mogelijk al een jaar of 2 gestaan.

Rob

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Ben er nu achter waarom de bak niet wou draaien! WOOOHOOO!

Bleek dat er geen pakking zat tussen de koppelings-behuizing en het blok. Dit betekend dat de idler gear tussen bijde klem zit en niet kan draaien. Toen ik de koppelings-behuizing er af had, draaide de bak met alle plezier.

De 'reviseur' had er alleen maar pakking-kit tussen gedaan, en geen echte pakking.... Ook zit er geen pakking tussen de versnellingsbak en de motor. Het is weer met die pakking-kit gedaan.

Dus ik zal ook nog de bak en de motor moeten splitsen, en dan op zoek gaan naar bolletjes pakkings-kit in de motor, want als die in mijn olie kanalen komen, zou slecht kunnen zijn.

De oliepomp nog even op gemeten, speling was tussen 0.05 en 0.1 mm, en hij mag 0.15 zijn (volgens haynes), dus dat klopt ook wel...
Heb trouwens het 3rde type oliepomp (van de lijst in de Haynes) (engeneering nogiets).

Rob

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Volgens mij breng jij geen enkel onderdeel meer naar die reviseur........ :x

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Sterker nog;

als dit door een professioneel bedrijf is gedaan dan zou ik maar eens even flink gaan klagen.

Succes

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Met reviseur bedoel ik dan een privepersoon die zegt dat ie het blok heeft 'gereviseerd'.. Ik heb gewoon doorzichte daarkit tussen versnellingsbak en motor gevonden... Was te triest voor woorden.. Had gelekt als een zeef als ie 1x warm was geworden, gelukkig draaide die niet zo lekker en moest ik hem daarvoor uit mekaar halen.. Nog eens geluk gehad...

Rob

default

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

Voor de mensen die een mooi blok willen zien zonder pakkingen...







Rob

RE: Startmotor kaduk, of toch de vernellings bak?

lekker..

|:(

tjah. je hoort natuurlijk een "dry build" te doen als je alles geviseerd.

Keith Calver heeft laatst een artikeltje /of ergens op minimania message board geschreven over de verschillen tussen deze pakkingen (per merk/leverancier)