Startmotor kapot?

RE: Startmotor kapot?

Allereerst zal ik mij even voorstellen: ik ben Stephen en ben een student aan de TU Delft. Al enkele jaren heb ik een voorliefde voor Mini's gehad en sinds een paar maanden heb ik er ook een \\:)/ .

Gister kwam ik mijn eerste probleem tegen: hij wil niet meer starten. Na wat topics te hebben gelezen op dit forum, ben ik wat gaan testen, met de volgende uitkomsten:
- bij het eerste en tweede contact gaan gewoon lampjes branden e.d..
- bij het derde contact gaat het lampje van het klokje uit, maar doet de startmotor helemaal niets. Wel hoor ik een soort zoem (de relais?). De lampjes van accuspanning en oliepeil blijven branden.
- de koplampen branden nog goed (rechter ietsje minder? Accuspanning lijkt OK te zijn), in het derde contact verandert er niets (ze dimmen niet ofzo, dus er wordt geen grote stroom getrokken).

Naar de startmotor lopen drie kabels aan één connector. Op twee (dikkere) kabels staat altijd 12v. Op de andere komt 12v te staan als ik het contact omdraai. De bedrading lijkt dus ook nog goed te zijn.

De enige conclusie die ik hier uit kan trekken, is dat de startmotor kapot is. Klopt dit? Omdat ik nog maar net met deze hobby begonnen ben, kan ik het een en ander over het hoofd gezien hebben!

Alvast bedankt! :)

RE: Startmotor kapot?

Als het lampje van je klokje uitgaat op het moment dat je wil starten dan denk ik toch eerder aan een slechte accu ipv een kapotte startmotor. Hoeveel volt geeft je accu aan? En, met hulp van iemand anders, wanneer je het contact op het derde punt zet wat geeft de accuspanning dan aan?

Succes!

RE: Startmotor kapot?

Evt proberen te starten met startkabels (aan een andere auto hangen)..dan weet je vaak genoeg ;)

Groetjes,

Maurice

RE: Startmotor kapot?

Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook nog even de garage van de vorige eigenaar gebeld. Hij raadde mij ook aan om het nog eens te proberen met startkabels. Verder kon hij melden dat hij de dynamo onlangs had vervangen, maar niet de startmotor (ik dacht dat het het zelfde ding was :x ). De bovenstaande metingen heb ik dan ook verricht aan de dynamo, niet aan de startmotor |:( . Zondagavond ga ik verder met meten; ik ben nu even bij mijn ouders.

RE: Startmotor kapot?

Zojuist ben ik druk aan het testen geweest met m'n pa. Het resultaat is helaas dat de Mini nog steeds niet start :( .

Met startkabels naar m'n pa's draaiende auto was de situatie eigenlijk precies het zelfde als zonder startkabels: alles werkt, behalve het starten van de motor. De gedimde rechter koplamp komt doordat het lampje kapot is :x .

Met behulp van dit topic zijn we op zoek gegaan naar de startmotor. Die hebben we (volgens mij) gevonden: voorin de motorkap, direct achter de grill. Klopt dit?


[i:3uay3bye]Een slechte foto van - hopelijk - de startmotor[/i:3uay3bye]

Op de dikke bout staat 12,3 volt. Bij het starten zakt dit in naar 12,1 volt, wat mij geen probleem lijkt. De connector er naast is met aarde verbonden (chassis). De connector er onder is nergens aan verbonden (!). Deze is ook niet intern aan aarde of accu verbonden. Omdat ik dacht dat dit wellicht de fout kan zijn, zijn we op zoek gegaan naar een loshangende kabel. Deze hebben we echter niet kunnen vinden.


[i:3uay3bye]Wat we gemeten hebben. De losse connector kon ik op het plaatje niet terugvinden en heb ik daarom maar zelf getekend.[/i:3uay3bye]

Klopt het dat aan deze connector een kabel verbonden zou moeten zijn?

default

RE: Startmotor kapot?

als ik het goed begrijp draait de startmotor wel ?
Ja daar moet een stekker op ( 5 ) die brede
zou dan nog maar eens goed kijken / zoeken naar die stekker
hij moet er zijn

RE: Startmotor kapot?

Nee, de startmotor geeft geen kik. Als ik het contact naar plaats 3 draai, hoor ik het relais zoemen (denk ik, er zoemt iig iets bij het stuur) en klikt er wat aan de bovenkant van de motor (brandstoftoevoer?). De startmotor doet echter helemaal niets.

Ik zal dan binnenkort op zoek gaan naar die kabel. Zou 'ie ergens uit de kabelboom moeten komen?

RE: Startmotor kapot?

zal t relais zijn. Die moet je echt horen klikken.

RE: Startmotor kapot?

Is je massa nog wel goed?? Zekeringen gecheckt?

Het klikken....is het snel achter elkaar?( (tikketikketikketikketik) Zo ja..is het je startmotor die wel werkt maar niet genoeg stroom krijgt of net niet genoeg aarde. Kan ook zijn dat je accukabel niet goed meer is..en niet genoeg levert.

Het kan ook zijn dat het relais einde oefening is.

Tis moeilijk om het vanuit een afstand te checken.

Check dit topic evt:
link

Groetjes,

Maurice

ps...heb je niet toevallig een (oude) startonderbreker? en zijn de draadjes niet (meer) goed doorverbonden?

RE: Startmotor kapot?

Je kan natuurlijk nog proberen de mini aan te duwen, start hij dan wel dan is het hoogst waarsdchijnlijk de startmotor, start hij dan ook niet dan zit het probleem ergens anders..
FF een paar corpsknaapjes bij elkaar roepen en duwen maar!

Succes!

RE: Startmotor kapot?

Massa hoort een startmotor via het blok te krijgen, de kabel die je nu aangeeft alszijnde 'ground' is de schakeldraadaansluiting van het relais, hier hoort spanning op te komen staan als je de sleutel in stand 3(de startstand )draait.

RE: Startmotor kapot?

even ter info.. Heb je een injectie of een carb. versie?

RE: Startmotor kapot?

Vanmiddag ben ik met een studiegenoot aan de slag geweest. Hij doet het nog steeds niet, maar we weten wel een hoop:

- Het contact werkt nog; er komt 12v op de verschillende draden onder het stuur bij contact 1, 2 en 3.
- De losse connector op de startmotor is erg verweerd; waarschijnlijk is hier nooit iets op aangesloten geweest.
- Een andere kabel loopt naar de relaisdoos bij de zekeringdoos, dus waarschijnlijk is dat de "startkabel". Deze kabel is nog goed (doorgemeten).
- De relais lijken goed te zijn (doorgemeten; niet getest).
- De zekeringen zijn allemaal doorgemeten en goed bevonden.

Het enige wat dan nog kapot kan zijn, is de kabel tussen de relaisdoos en de connector onder het stuur. Deze is verbroken. We konden echter geen breuk oid vinden, omdat deze kabel nogal in de auto verwerkt is.

Mausje75 schreef:

ps...heb je niet toevallig een (oude) startonderbreker? en zijn de draadjes niet (meer) goed doorverbonden?



Er zit inderdaad een startonderbreker in die door de vorige eigenaar "kortgesloten" is na "problemen". Mijn studiegenoot verdenkt dat het probleem daar zit. Bij een testrit werkte de Mini ook even niet en toen zat de garagehouder onder het stuur te kloten, dus ik denk dat de startonderbreker daar ergens zit.

default

RE: Startmotor kapot?

Dan zou ik zeggen bel die garagehouder ff en vraag erna wat hij daar heeft gedaan onder het stuur

RE: Startmotor kapot?

Dan zal daar hoogstwaarschijnlijk de boosdoener zijn.

RE: Startmotor kapot?

Omdat ik je over de relaisdoos zie praten, (en je niet reageerd ;)) ga ik ervan uit dat je een SPi/MPi hebt...

Doet je benzinepomp het wel???

Meet de bruine kabels vanuit de startmotor naar de relaisbox eens door.
Daarin zitten een aantal "in-line" zekeringen. Deze waren een laatst bij mij de boosdoener!

Deze "in-line" zekeringen zijn geen glaszekeringen oid, maar gewoon een dunnere kabel die bij een bepaald amperage doorbranden...

RE: Startmotor kapot?

Peter schreef:
even ter info.. Heb je een injectie of een carb. versie?


Ik weet inderdaad nog niet zo veel van auto's af, maar ik zag net "Injection" bovenop m'n motor staan, dus dan zal het dat zijn... Het is een 1.3, als je daar wat aan hebt.

Zojuist heb ik in mijn eentje nog wat zitten doormeten. Tussen de relaisdoos en het contact bleek nog een connector te zitten: onder de motorkap, vlak voordat de kabelboom de auto in verdwijnt. De kabel tussen de relaisdoos en deze connector is nog goed. Voor de volledigheid, zie onderstaande afbeelding:


[i:2ifkbruq]Meetresultaten tot nu toe. Niet op afbeelding: het contact werkt ook goed.[/i:2ifkbruq]

Achter het stuur ben ik op zoek gegaan naar de startonderbreker. Helaas blijkt dit kastje reeds verwijderd te zijn. Slechts een hoop loshangende connectors zijn overgebleven, wat mijn zoektocht naar de kabelbreuk er niet veel makkelijker op maakt :( .

De "startkabel" vanuit het contact is wit-rood en verdwijnt in de kabelboom. De "startkabel" aan de connector onder de motorkap is ook wit-rood. Echter, aan de andere kant van deze connector wordt de kabel zwart. Ergens achter het dashbord moet deze zwarte kabel dus weer vast zitten aan de wit-rode kabel van het contact. Waarschijnlijk is deze verbinding verbroken.

[i:2ifkbruq]To be continued...[/i:2ifkbruq]

RE: Startmotor kapot?

vanuit de startmotor gaan 2 bruine kabels naar de relaisbox (welke jij groen getekend hebt)
Als je de stekker uit de relaisbox hebt, moet er op 1 van de draden 12 V staan, als de auto niet op contact staat... controleer dat eens even!

2e; hoor je bij het op contact zetten de brandstofpomp lopen (piep uit de kofferbak??)

RE: Startmotor kapot?

Er is een kabel die van de startmotor naar de relaisdoos loopt, die nu volledig dood is. Dat is volgens die studiegenoot van mij de "startkabel". Verder zitten er een aantal dikke kabels aan de startmotor die samenkomen op een moer, waarop altijd 12v staat (tenzij de accu is afgekoppeld, uiteraard). Begrijp ik goed dat er nog een kabel zou moeten zijn, die ook naar de relaisdoos loopt?

RE: Startmotor kapot?

vanaf die moer op de startmotor lopen 2 kabels naar de relaisbox. Dat is de constante stroom op de relais. Dit zijn dikkere bruine kabels! hier staat dus ook altijd 12V op.

Net na de startmotor verdwijnen deze in een plastic "huls", deze is zo'n 15 cm lang. Als je deze opensnijdt zie je stoffen sokjes om de kabel zitten. hierin zitten "fusible links" zoals ze in Hayness genoemd worden. Bij mij zat hier het probleem (doorgerot..)

Dit is te controleren door de grote stekker van de relaisbox te trekken en alle pinnetjes (van de stekker, niet van de relaisbox!) even aan de multimeter te hangen. 1 van de (bruine) kabels moet 12V aangeven.

Zo niet, krijgt je relais ook geen continue-stroom. Dan kan het nog wel geschakeld worden vanuit je contactslot, maat er valt dan niks "door te geven"...

Hopelijk is dit duidelijk...

RE: Startmotor kapot?

En wat zei de garagehouder??


Zo te zien is het een SPi..

Check deze links eens:

Bedrading schema`s:

link

Groetjes,

Maurice

RE: Startmotor kapot?

Goed, dat van de voedingsstroom naar de relaisdoos ga ik nog eens nalopen als ik het probleem niet meer kan vinden.


Vanmiddag heb ik naar de garagehouder gebeld. Hij vertelde dat één van die loshangende connectors achter het stuur (die aan de startonderbreker heeft gehangen) was doorverbonden met zichzelf. Althans, het ene pinnetje van die connector met een ander pinnetje van dezelfde connector dus. Nu heb ik deze jumper (zo noemen we dat in de elektrotechniek) niet kunnen vinden, dus dat betekent dat deze verdwenen is.

Mijn plan van aanpak: eerst zoeken naar de kabel op één van die connectors waar 12v op komt te staan wanneer de sleutel op contact 3 staat. Dat is dus de kabel van het contact naar de (niet bestaande) startonderbreker. Daarna ga ik op zoek naar de kabel die in contact staat met de connector in de motorkap (rood aangegeven op de laatste afbeelding die ik gepost heb). Als ik deze twee met elkaar verbind, zou de Mini weer moeten kunnen starten :D .

RE: Startmotor kapot?

En als het daarna werkt..gelijk goed vast monteren/solderen. ;)

RE: Startmotor kapot?

Misschien een vreemde vraag maar heb je de auto al proberen te starten door hem aan te duwen?

Ik studeer overigens ook in Delft, welke faculteit zit jij?

RE: Startmotor kapot?

mrqips schreef:
Goed, dat van de voedingsstroom naar de relaisdoos ga ik nog eens nalopen als ik het probleem niet meer kan vinden.

Mijn plan van aanpak: eerst...



Waarom eerst moeilijk doen, ipv even simpel die stekker op de relaisbox te meten? is 2 minuutjes werk, in plaats van 2 uur zoeken... :?

Mijn ervaring met SPi'tje is dat het probleem zelden in een "gedemonteerde" startonderbreker zit...

We horen het wel ;)

RE: Startmotor kapot?

Wohoo hij werkt weer! \\:)/

Vandaag had ik de stekker naar de (niet bestaande) startonderbreker gevonden waar 12v op komt te staan als het contact op 3 staat. Nu moest ik nog de stekker vinden die naar de relaisdoos gaat. Dus: meten aan de loshangende connectors totdat ik de draad had gevonden die met rood/wit verbonden was. Toen ik hem had gevonden, wilde ik nog even checken of hij niet toevallig met aarde verbonden was, gewoon voor de zekerheid. Anders maak ik kortsluiting zodra ik het contact op 3 zet en dat willen we natuurlijk niet. Nu bleek dus dat deze kabel [i:a3dhjhg3]wel[/i:a3dhjhg3] met aarde verbonden was |:( . De hoop zakte me een beetje in de schoenen.

Gelukkig kwam toen net een vriend aanwandelen: "hee Stephen, kan je me even een lift naar het station geven?" Ik: "jahoor, als je me helpt m'n auto weer aan de praat te krijgen!" Dus toen zijn we samen nog eens gaan meten. Door een relais in te drukken terwijl de vriend het contact bediende, kregen we de motor alvast aan d:)b . Nu wist ik zeker dat de startmotor e.d. nog werkten. Na het traceren van wat paden op het relais-printbordje had ik gevonden dat ik niet op zoek moest naar de rood/witte, maar naar de witte kabel. Die was al snel gevonden (hij bleek inderdaad op dezelfde connector te zitten, simpelweg naast de draad die 12v krijgt bij contact 3 :P ). Even doorverbinden en voilà: de Mini start weer normaal!

Bedankt aan iedereen die heeft meegedacht :D .

PS ik studeer elektrotechniek, net zoals de zoon van Ben van Leeuwen ;) .

default

RE: Startmotor kapot?

dan heb ik toch een vraag
Nu heb je al een paar maanden een mini
en opeens start hij niet meer
en nu zit ook nog eens een kabel simpelweg naast de draad die 12v krijgt
Hoe kan dat ?

RE: Startmotor kapot?

Sorry, maar ik snap je vraag niet. Ik ga toch proberen antwoord te geven:

Er heeft ooit in deze Mini een startonderbreker met pincode gezeten. Een vrij geavanceerd ding dus. Deze gaf echter regelmatig problemen en is daarom verwijderd (aldus de vorige eigenaar). Hij is echter op nogal slordige wijze verwijderd: de pincode-invoer zit er nog in (er zit een soort toetsenbordje onder de radio) en verder hangen alle stekkers ook nog achter het dashbord. Om de auto toch te kunnen starten, zijn de betrokken pinnetjes doorverbonden op de connector. Dit is echter niet goed gedaan; deze jumper (doorverbinding) was eruit gevallen.

RE: Startmotor kapot?

Het is natuurlijk ook redelijk uitzonderlijk dat opeens zo een verbinding weg is, maarja dat krijg je als mensen de zaken halfbakken aan elkaar brouwen. Ook kunnen wij moeilijk helpen met zo een systeem dat niet in een Mini hoort, want het is niet standaard (voor ons). :)

Staat je bakkie vaak op de parkeerplaats bij de EWI toren? Dan moet ik maar eens gaan kijken. Ik reis helaas vooral met dat grote gele gevaarte dus mijn Mini is niet spotbaar in Delluf. :)

RE: Startmotor kapot?

mrqips schreef:
Wohoo hij werkt weer!


Beterrr!!!
Toen ik hem had gevonden, wilde ik nog even checken of hij niet toevallig met aarde verbonden was, gewoon voor de zekerheid. Anders maak ik kortsluiting zodra ik het contact op 3 zet en dat willen we natuurlijk niet. Nu bleek dus dat deze kabel [i:ay499rbz]wel[/i:ay499rbz] met aarde verbonden was



Dat zei ik al eerder, die draad op de startmotor behoort niet aan massa te liggen...

RE: Startmotor kapot?

Gefeliciteerd met de wedergeboorte van je Mini :P

En nu alles behoorlijk bevestigen...

Groetjes,

Maurice

default

RE: Startmotor kapot?

en alle troep wat niet nodig is eruit halen, weg ermee