Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Wel gezocht, niets gevonden wat er op lijkt.

[u:3s5nz4du]Het probleem[/u:3s5nz4du]: de startmotor heeft erg veel moeite met ronddraaien.

Het ligt niet aan de accu want met startkabels en een lopende Ford Transit draait mijn startmotor nog net zo moeilijk rond.
De startmotor heb ik laten doormeten bij een specialist en is in orde. Volgens de specialist
ligt het de aan bekabeling van de startmotor.
Dat heb ik getest m.b.v. de Transit en startkabels rechtstreeks op de startmotor, maar dat heeft geen resultaat.

Als de bougies gedemonteerd zijn, en er dus geen druk in de cilinders wordt opgebouwd, draait de startmotor naar behoren. Het lijkt me dus alsof de startmotor niet door de compressie kan draaien.

Ik heb een carb. Cooper uit '91, die hebben een wat hogere compressie dan standaard 1300's.
Kan het zijn dat startmotor niet berekend is op de hogere compressie? En zijn er eventueel startmotoren met een hogere capaciteit?

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Ik verdenk toch de startmotor zelf. Ik had ooit een hoge CR 1380, die met moeite rond ging. Daar had ik alleen een grotere accu bij nodig, de startmotor kon het gewoon aan. En als het probleem bij jouw dus ook aanwezig is als je een Frod Transit accu parrallel zet, dan gok ik op een vermoeide startmotor.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

En het langzaam draaien vanwege een zwakke startmotor kan nog verergerd worden als de ontsteking te vroeg staat. Dan wil 'ie al ontsteken als de zuigers nog in de compressieslag zijn en worden ze tegengewerkt. Om te zien of het scheelt: de ontsteking iets later zetten en dan nog eens proberen.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Dank voor de tips! Zal even proberen of hij met iets later gezette ontsteking beter rondgaat.

Ik heb er vandaag 2 verschillende startmotors op gehad, een uit 1992 en een uit 1996 (31000 km oud!).
Beide gaven hetzelfde probleem. Ik heb ze toen allebei laten testen bij eerdergenoemde specialist, volgens hem zijn ze in orde.

Ik kan ze natuurlijk even ophalen en kijken naar de staat van de koolborstels. Zijn er verder nog dingen die ik dan kan checken binnenin de startmotor?

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Zorg er ook voor dat de massa van het blok goed is! Leg desnoods een kartelring tussen metaal en massakabel.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

STARTER HI TORQUE DIRECT DRIVE MOTOR for MINI
We've all experienced it - a cantankerous engine that fires on one cylinder just as that Lucas starter kicks out! What an improvement to have a starter that cranked the motor as long as you wanted. These direct drive starters do that! We've taken a modern Japanese high torque starter and machined a mounting flange to mate it to an A-Series engine. It has a proper solenoid that positively engages the starter when the switch is activated, and it is powerful enough to crank the highest compression engine. Every race car should have one of these and in fact they are so powerfull you could probably drive around the pits with them (NOT recommended!). Note: NO core charge! (Mini owners note: for pre-verto clutch assembly only.) For standard flywheel only! if using a billet or aluminum flywheel, see C-GEU9405.


Helaas is dit voor de pre-verto koppeling |:(
Zie ook:
link

Ik ben helaas nog geen hi torque starter voor een verto-koppeling tegengekomen

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Bij mij loopt de startmotor ook moeilijker rond sinds het tunen van mijn blok;

CR is 1:10.5 maar wat ook invloed heeft is de 20W50 die ik in mijn blok heb zitten. Die olie is wat taaier, zeker als het kouder wordt.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Ik heb dat probleem ook een beetje. Daarom was ik ook op zoek naar een hi torque starter voor een verto-koppeling. Helaas ben ik die nog niet tegengekomen.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Markos schreef:
Ik heb er vandaag 2 verschillende startmotors op gehad,...
Beide gaven hetzelfde probleem. Ik heb ze toen allebei laten testen bij eerdergenoemde specialist, volgens hem zijn ze in orde.




Ik weet niet hoor maar je hebt twee startmotoren getest, beide gaven het hetzelfde probleem, en beide motoren zijn volgens de specialist in orde. Waarom zoek jij het dan toch in de startmotor? Ik denk een slechte massa verbinding. Je zegt dat je het een en ander getest hebt met een Ford transit direct op de startmotor, heb je toen zowel de + als de - direct op de ford aangesloten (waar heb je de massa kabel op de mini aangesloten), en wat voor startkabels heb je gebruikt. Goedkope/dunne startkabels alla halfords kunnen niet voldoende ampère doorgeven om een auto puur op deze kabels alleen meteen te kunnen starten.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Markos schreef:

Ik heb een carb. Cooper uit '91, die hebben een wat hogere compressie dan standaard 1300's.
Kan het zijn dat startmotor niet berekend is op de hogere compressie? En zijn er eventueel startmotoren met een hogere capaciteit?



Heeft dit type zo'n verschrikkelijk hogere compressie, dat je aan een andere startmotor moet gaan denken?

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Je startmotor is zooooo sterk dat deze ook MOET dienen als noodmotor.
In z'n 1 moet je gewoon kunnen "doorstarten" om je mini een meter of 10-20 van de spoorweg te rijden.
Lukt dit niet dan eerst de nul van je blok nazien , die was bij mij ook al n's slecht en heb er 1 bij gezet direct op het schutbord.
Zelfs een 1380 met 1:11 krijg je er nog mee rond!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

lijkt me heel vreemd dat je starter de zuigers niet in het rond krijgt!
mijn oude 1000 cc had na het vlakken van het hoofd 12 bar compressie op alle cilinders, en hij draaide perfect in het rond.
ga eens kijken naar je olie of naar je koolborstels van je startmotor.
en probeer zeker eens een goede zware accu i.p.v een startkabel.
12 bar was wat te hoog vandaar dat de pakking er binnen 1 jaar 2 keer tussen uit is gegaan
daarom nu een 1300 GT

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Met het starten mbv startkabels heb ik de massa op het motorblok van de Mini gezet. Het zijn wel Halfords-niveau startkabels idd.

Vandaag zal ik de massa's controleren/schoonmaken in de kofferbak en van het blok, en een kartelring ertussen zoals Mini Power zei lijkt me een goed idee.

Verder wil ik een nieuwe en zwaardere accu gaan proberen. De mijne is toch al wat jaartjes oud en vast niet optimaal meer.
Hoeveel Ah is geschikt voor een Mini?

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Ik heb trouwens ook eens een slecht startende mini gehad. Toen m.b.v. startkabels op de accu geprobeert, dat had ook geen effect. Bleek dat mijn accu naar de haaie was. Waarom het starten met startkabels dan niet lukt weet ik ook niet, het lijkt wel op de kapotte accu alle stroom naar zich toe trekt.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Roger schreef:
Waarom het starten met startkabels dan niet lukt weet ik ook niet, het lijkt wel op de kapotte accu alle stroom naar zich toe trekt.



hou het tegen de accu word een grote weerstand omdat hij niet goed meer geleid. en dat kan komen door ouderdom of omdat je accu leeg heeft gestaan of overspanning.

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Een grote weerstand zou niet uit mogen maken als je de startkabels gewoon parallel aansluit (kan bijna niet anders). Hooguit als het een kleine weerstand is, c.q. de accu gaat een grote (laad?)stroom trekken zou het volgens mij invloed op de stroomvoorziening kunnen hebben. Zou er in dat laatste geval niet gewoon iets mis zijn met de plusleiding van de accu naar voren toe? Of eventueel met de aarding van de startmotor en/of de accu?

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Zo, het probleem van de moeizaam draaiende startmotor is opgelost!

Ik heb eerst de massa in de kofferbak onder handen genomen. Na het spuiten van m'n auto zat er wel genoeg verf overal, dus ook onder de massa van de accu! Helaas had dit weinig effect...

Vervolgens heb ik de massastrip van het blok er afgehaald en schoongemaakt met een staalborstel.
De bevestigingspunten onder bij het schutbord en op het blok heb ik weer blank gemaakt.

Toen met gekruisde vingers gestart en... hij deed het!

Iedereen bedankt voor de tips!!

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Kijk! Dat komt veel voor bij overgespoten auto's... ;)

Wel ff dunne tectyl erover he ;)

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Markos schreef:
Hoeveel Ah is geschikt voor een Mini?



Ik ben ook toe aan een andere accu, blijft voor mij de vraag staan, hoeveel ah?

thanx niels

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Ik heb nu nog steeds de standaard-accu erin, laadt goed bij (13,5 V) en geen problemen bij het starten.
Hoeveel Ah dat is weet ik zo niet....

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Kampie schreef:
Markos":3fptmma7]Hoeveel Ah is geschikt voor een Mini?



Ik ben ook toe aan een andere accu, blijft voor mij de vraag staan, hoeveel ah?

thanx niels[/quote:3fptmma7]

Ook ik weet even geen Ah getal, maar ik ben een tijdje geleden met een rolmaat het magazijn van Kwikfit (excusez-le-mot) ingegaan en heb daar de grootste accu (meeste Ah) uitgezocht die nog net in de Mini accubak paste. Dat was een Mazda 323 accu( encore, excusez-le-mot) die als gegoten in de accubak past en ongeveer het dubbele Ah levert van de accu die Kwikfit (nee, ik blijf niet aan de gang) voor de Mini voorschrijft.
Succes,

RE: Startmotor niet berekend op hoge compressie? [Opgelost!]

Dus STD 55AH bij 210A kortsluitwaarde.
Dan heb jij nu 110AH (?) bij 230A kortsluitwaarde.
Starten doet t'ie dan maar maximaal 9% beter , maar je zal zien dat hij bij statinair beter z'n spanning houd omdat je de dubbele capaciteit hebt!!
Lekker 's nachts met alle lampen aan , e.d.
Greetz , Jeroen2 ;)