Startmotor openen/Dynamo openen

default

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Hoi,

ik heb een red hot uit 1991 met een 1000cc motor erin. Prachtige auto al zeg ik het zelf.
Ik rij er v.n.l. korte stukjes mee, 6km elke dag.
Maar nu had ik wat problemen met het starten vooral als het koud was. Nou goed ik heb er dus 4 weken geleden een nieuwe standaard Halfords accu ingezet en ging gelijk weer goed.
Maar sinds gisterenochtend was het weer zover, niet starten. Alleen klik en dat was alles.
Dus ik heb, na de zoekfunctie veelvuldig gebruikt te hebben, de aansluitpunten op de accu en het motorblok (aarding enzo, contacten geschuurd) gecheckt. Het voltage (met lopende motor) op de accu was 13.5v
Nu wilde ik puur uit voorzorg de startmotor en dynamo opknappen.
Daar ben ik gisterenavond meteen mee begonnen, alleen ik loop een beetje vast met het openmaken van zowel de dynamo als de startmotor.
Ik heb wat foto's gemaakt en ik hoop dat iemand me kan helpen.
Bij de Startmotor gaat het om 4 grote 'schroeven' die aan de zijkant van de dynamo zitten. Deze zitten behoorlijk vast. Moeten ze wel los?

Foto Startmotor
http://picserver.student.utwente.nl/v/6P97VF4CN0IK

Bij de Dynamo ben ik redelijk ver alleen ik krijg de "rotor" niet uit de "stator" (spoel). IK heb er een tik tegenaan gegeven met een hamer maar ik durfde niet verder te gaan zonder advies te vragen.

Foto 1 Dynamo
http://picserver.student.utwente.nl/i/060ELDR1Z49K

Foto 2 Dynamo
http://picserver.student.utwente.nl/v/ORIPZJO54VOS

Alvast bedankt

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Ik heb laatst mn startmotor ook uit elkaar gehaald en volgens mij zitten met de grote schroeven aan de zijkant de magneten in het huis vastgeschroeft.
Als ik het me goed herriner moet je de bouten op de kopse kant losmaken/boren maar niet te diep anders kan je geen andere monteren. Ik heb later een stukje draadeind met een moer erop gebruikt om de 2 lange boutjes waarvan ik de kop heb weggeboord te vervangen. Bij mij haalde ik een hele hoop koperkleurig stof uit de startmotor (koolborstels) en starte deze beter maar nog niet perfect.

Suc6
Cheers.

default

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Nou ik ben al verder gekomen. Gewoon zitten pielen en proberen. Helaas wat weinig reactie via het forum!

De startmotor bestaat uit 3 delen. Het onderste deel komt lost als je de schroeven (4) los maakt aan de onderkant. Het bovenste gedeelte komt lost met 2 schroeven naast het tandwiel zeg maar.
Dan hou je het middelste gedeelte over met de stator. Deze zit vastmet 4 grote schroeven aan de buitenkant die ik met geen mogelijkheid los kreeg en daarom heb laten zitten. Nu aan de binnenkant als goed schoonmaken en opschuren. De rotor schoonmaken en opschuren nieuwe borstels erin en dan bidden.

V.w.b. de dynamo was makkelijker als gedacht. Het geribbelde gedeelte zit ietswat geperst in het onderste gedeelte. Dus als je de bovenkant (met spanningsregelaar) los hebt dan ben je er al.
Helemaal schoongemaakt en nu nog een nieuwe regelaar erin en wederom bidden.

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Het forum kan hartstikke handig zijn, maar ik denk dat je voor dit soort klusjes het beste gewoon een Haynes kan gebruiken. Op de dwarsdoorsnedes zie je precies hoe één en ander inelkaar steekt.

default

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Nou ik heb thuis de Haynes manual liggen maar daar staat niet in hoe ik dit moet doen

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Drie dingen:

(1)
Allereerst ben ik via dit Forum er achter gekomen dat mijn dynamo kaduk is. (Goed middel die Forum!!) Accu opgeladen (12,88V) mijn auto startte prima. Naar Brezan heen en terug gereden. Geeft na 8km nog 12,3V aan. Bij Brezen zekerheidshalve ook laten testen. Accu was okay, maar Dynamo gaf geen kik tijdens gasgeven. Eennieuwe accu kost 141,- -/- Miniclubkorting ca. 120,-. Nu de - Wat kost het om een dynamo opnieuw te laten wikkelen en waar laat je dat doen?

(2) Nu een dag later wil ik weer starten (zonder accu te hebben opgeladen. Geeft 12,3 V aan. Als contact omgezet wordt hoor je duidelijk de startmotor draaien (redelijk snel (m.a.w. er zit pit in) alleen de motor draait niet mee. Wellicht is de reden dat de spindel niet naar buitenkomt om de motor aan te draaien. Nu mijn vraag - Kan dit komen dat de startmotor niet snelgenoeg ronddraait zodat de spindel eruitschiet? of kan het zijn dat de spindel er niet uitschiet omdat ie vast zit?

Bij evt. Reviseren van Startmotor.....nog tips hoe deze makkelijkste uit motorruim te krijgen (via gril of zo??)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!
Allard - Utrecht

Oh ja, ik rijd een 1300 uit '88, is volledig gerestaureerd. (Was voorheen een 1000cc)

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Hallo,

Ik was even benieuwd of er iemand is die mijn probleem zou kunnen tackelen. Zou zeer op pris gesteld worden.

Bvd

Allard

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

je spindel kan inderdaad vast zitten en dus niet naar buiten schieten...

je dynamo kan je opnieuw laten wikkellen bij de diverse generatorbedrijven, kijk ff in de gouden gids. het kan goedkoper zijn hem in te ruilen bij een revisiebedrijf, je leevert je oude in en betaald bij voor een gereviseerde

je startmotor krijg je er het makkelijkst uit door de grille te demonteren en dan je startmotor via dat gat eruit te halen. let op dat je je accu losgooit!!

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Ten eerste: 100 plus pleuro voor een accu lijkt mij wel heeeel veel, aangezien ik vorig jaar nog 45 euro's betaalde bij een minispecialist en ze dikwijls bij de automaterialengroothandel voor 40-50 euro zie staan.

1) Je dynamo lijkt inderdaad kapot. Een geteste tweedehands kost zo'n 25-35 euro bij een minicentre. Een gereviseerde (meestal is in mijn ervaring niet alleen de wikkel kapot/versleten) 90 euro.

2) Waarschijnlijk is door de lage accuspanning de draaisnelheid van de startmotor niet groot genoeg, dit had ik een tijdje terug ook. Voor starten is 12.8 volt wel het minimum, is mijn ervaring.

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Ik heb ook het probleem gehad met de startmotor, je hoort hem zoemen maar grijpt niet aan.
Ik heb hem met het wormwiel naar beneden in een glas benzine gezet en een poosje laten weken. Vet en stof op die manier verwijderd, daarna deed hij het (en nog) als een zonnetje.
Je zou denken dat dat ding met vet soepel moet gaan, maar het tegendeel is waar. Hij moet juist vet- en stofvrij zijn.
Voor de startmotor zou ik eens een revisie bedrijf proberen te zoeken.
Succes!

gr. Eef

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Allen bedankt voor jullie betrokkenheid en terugkoppeling. Ik heb gisteren mijn startmotor eruitgehaald en ook vet- en stofvrijgemaakt. Kwam een hoop zwarte zooi ervanaf. Ik heb verder de startmotor niet geopend daar hij nog veel power had. Dus dat zit voorlopig nog wel snor en zo kan ik minder snel iets stuk maken. Toen nog een heel kleinbeetje olie gebruikt om de spindel oepeler te laten lopen (olie dat ik ook voo rmijn tandwielen van mijn fiets gebruik. Weer in mini gepropt en voila...hij start weer als een tierelier!
Vwb dynamo. Ik weet het niet met de gereviseerde!!! het is toch ee essentieel onderdeel en dan een 2e handsje voor 60 euro minder?? Verder heb ik best een tijdje zitten surfen om in Utrecht een dynamorevisiebedrijf te vinden (of een minispecialist die iets leuks op de plank heeft liggen) maar kwam geen steek verder. M.a.w. als ik deze week mijn auto weer draaiende wil hebben dan is een nieuwe kopen mijn alternatief. Misschien dat jullie nog een gouden tip hebben waar ik iets kan halen/reviseren. Ik woon in Utrecht en werk op schiphol. Ga met de trein elke dag. maar heb nog een fiets op iets te doen. Tips zijn welkom!!!!

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Een dynamo kan je makkelijk gereviseerd kopen, geeft echt geen problemen en is net zo goed als een nieuwe.
Ik heb nog nooit een nieuwe gekocht.
En zo essentieel is je dynamo niet, als ie er mee stopt zie je dit op het dashboard (laadlampje) en trekt je auto de stroom vanaf de accu. Dit kan ie heel lang vol houden!! Reken maar in de uren.

Groet ron

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

ik had laatst ook ongeveer het zelfde probleem alleen zat het bij mij in de bedrading vanaf de dynamo naar start hij wekte wel stroom op maar lekte het zowat meteen het frame in dus mischien is het ook een tip om je bedrading voor dat je de dynamo de schuld geeft dat deed ik namelijk ook en er pas na een nieuwe accu en dynamo achterkwam dat het iets anders was |:(

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Bij mijn mini heb ik ook een probleem wat hier mee te maken heeft. Als ik hem start dan blijft het lampje linksonderin (rood = laadstroom??) branden, even gas geven en hij is uit.. btje raar lijkt me

Nu zit ik dan direct aan mn dynamo te denken. V-snaar heb ik opnieuw strakgezet, maar het euvel is nog niet voorbij. V-snaar piepte verder ook niet. Wel heb ik bij het optrekken soms last van een schrapend geluid. Misschien iets in de dynamo? Kapotte lager ofzo?

De dynamo draait wel prima mee, en als hij stationair draait hoor ik ook geen apparte geluiden. Heb direct de spanning op de accu gemeten bij een draaiende motor en die ligt rond de 14-14,5 Volt. Is dat goed?

Als ik mn mini op contact zet dan doen mn knippers het niet. Ze gaan wel aan, maar blijven branden ipv knipperen. De alarm lichten doen ook raar. Als ik deze aanzet (auto uit, geen contact) dan knipperen ze eerst super snel, en dan wordt het langzaam minder en even later knipperen ze zoals hoort (knipperen wel snel, maar geen idee of dat zo hoort :P )
Mn knipperlichten werken als ik de auto start ook nog niet, pas als mn stationair rond de 900 toeren draait dan doen ze het naar behoren (wel ietswat langzaam). Zo gauw ik er electravretende dingen aanzet gaan ze langzamer knipperen, tot helemaal niet meer. Bij de lampen en radio werkt het nog wel, dan knipperen ze nog wel, maar langzaam, maar als ik ook mn achterruitverwarming aanzet dan stoppen ze met knipperen en blijven ze branden...

Ik denk zelf aan iets rondom / in de dynamo. Had al iets gelezen over de koolstofborstels, maar ik weet niet of dat ook voor mij opgaat? En dan schrapende geluid, wat zou dat kunnen zijn? Ook iets met versleten koolstofborstels?

En aangezien deze niet duur zijn zou ik ze best willen vervangen, maar dan moet het wel zin hebben, en bovenal, waar zitten deze? Ik kan in mn boeken dit niet terug vinden. Iemand daar een plaatje van en hoe ik deze moet vervangen?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, want zit een btje met mn handen in het haar door deze irritante elktra-problemen :? :'(

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Spaiky schreef:
koolstofborstels


Het zijn sowieso koolborstels, dat zoekt makkelijker... :)

Volgens mij, als je dynamo echt slecht is, blijft dat lampje constant branden...
En als je accu leeg is, zou je eerder als veel stroomgebruikers bijvoorbeeld je radio minder gaat werken, of uit gaat. De knipperlichten zijn volgens mij niet zo gevoelig voor een slchte accu/dynamo...

Verder lijkt het me een stuk veiliger/makkelijker om een gereviseerde dynamo te nemen ipv zelf dat ding open maken...

Succes!

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Koolborstels, ach oke, bedankt :P

Maar als het volgens jou niet aan de accu zou liggen (heb nergens problemen mee, geen startproblemen en geen radio / verlichtingsproblemen) wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Feit blijft dat de knipperlichten het steeds minder gaan doen, naar mate er meer stroomvreters aangaan. Volgens een garage zou het dan in ieder geval niet aan het knipperrelais liggen. Hij sprak eerder van de dynamo of v-snaar o.i.d.

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Oke, waar ik nu weer niks van snap, waar zitten die borstels eigenlijk? Ik dacht namelijk altijd in mn dynamo, maar uit wat zoekwerk blijkt volgens mij dat ze juist in de startmotor zitten? Please help me :P

Ik heb nu de startmotor eens 'bekeken', is dit een koolborstel:



Of is dit weer iets heel anders? En als dit wel ermee bedoeld wordt, waar zit dan die andere en hoe kom ik daar dan bij? Kun je verder op deze foto zien of ze aan vervanging toe zijn?

Maar wat ik trouwens niet snap is, dat als die borstels in je startmotor zitten, waarom kan dat dan nog een oorzaak zijn van de eventuele problemen die ik heb? Want de startmotor gebruik je toch alleen bij het starten en verder niet? Of daarna ook nog?

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Koolbostels zitten in je dynamo en in je startmotor.

In je dynamo zorgen ervoor dat de stroom opgewekt in het draaiende gedeelte van de dynamo(de collector met de wikkelingen) kan worden afgevoerd naar buiten.

Het zijn koolstof blokjes die zacht zijn en slepen over de draaiende as. Je kunt er dus alleen bij door de hele dynamo uit elkaar te halen...

Als je googled op de werking van een electromotor ben je er zo achter. (Startmotor) Een dynamo werkt hetzelfde, maar dan andersom :P

Wat je daar aanwijst is iig geen koolborstel! En het probleem zou alleen in de dynamo kunnen zitten. Als je startmotor het niet doet, heb je hele andere problemen...

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

ja dat dacht ik dus ook al ja.
Vandaar dat ik raad vraag voor de problemen die ik uitgebreid beschreven heb.. Wat kan ik nu het beste doen?

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

afhankelijk van het type dynamo ..
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... us16ac.gif

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engielec/4.htm

het lijkt mij dat je ergens meer stroom trekt (waardoor je knippers minder worden) dan de bedoeling is (draadbreuk/sluiting/beknelde draad?) ..

koolborstels vervangen op zich is niet moeilijk, alleen misschien een beetje prutswerk 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Spaiky,

Het probleem is denk ik dat je vanuit de beschreven problemen via een forum niet voor 100% zeker kan zeggen dat het aan de dynamo ligt. Dus de tip: vervang je dynamo zal niet worden gegeven...

Dat is ook het probleem van een forum. Je kunt niet altijd vanuit de beschrijving precies het probleem bepalen... Misschien is langs een ervaren iemand of een garage rijden het beste om zekerheid te krijgen...

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Tja dan weet ik het zo 1 2 3 ook niet nee. Ben het met je eens dat iets op een afstand adviezeren altijd moeilijk is. Maar goed, alle tips zijn welkom.
Ik denk dat ik hem eerst voor de APK wegdoe, hopelijk komt ie er met dit probleem ook gewoon door, want als hij niet alle elektra tegelijk aangooid, dan werkt het prima O:)

Daarna kan ik altijd nog eens bij iemand langs gaan die mij kan helpen met deze elktra problemen, iemand die wat van de elketra af weet.

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een lager in een dynamo? Het is een dynamo/alternator van een Mini uit '87. Hoe moeilijk is dit en hoelang ben je er ongeveer mee bezig? Dagje of 5 min?

Dynamo maakt een irritant piep geluid, en het is niet de v-snaar of de poulies volgens de garage.. Hoor het nu zelfs in de auto als ik de radio uit heb staan, en mensen kijken me raar aan bij het stoplicht :9

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Lagers zijn meestal een reutelend schrapend geluid. Piepen meer van de koolborstels. Maar: dynamo is niet al te moeiljk te verwijderen en los te maken.

Have fun!

Besef wel: een nieuwe is op dit moment haast goedkoper dan aanmodderen met deeltjes vervangen.

default

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Een nieuwe dynamo 65 amp kost ongeveer 110 euro
Wat kosten de deeltjes dan ?

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

E.d schreef:
Een nieuwe dynamo 65 amp kost ongeveer 110 euro
Wat kosten de deeltjes dan ?




GXE2297 70 amp uprated als op een SPI kost nu nog geen 6 britse tientjes....

De SRV man voor de deur is ook duurder dan de Lidl waar jee een stukje voor moet rijden... even zoeken loont dus

default

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

streetscreamer schreef:

Besef wel: een nieuwe is op dit moment haast goedkoper dan aanmodderen met deeltjes vervangen.



GXE2297 70 amp uprated als op een SPI kost nu nog geen 6 britse tientjes....


Als je nou eens niet wacht op de SRV man en niet naar de lidl gaat
maar naar een bedrijf in de buurt voor aandrijving en techniek

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

Dan kun je daar vragen wat het kost ;)

RE: Startmotor openen/Dynamo openen

En waarschijnlijk kun je ze ook wel bellen... ;)