Startmotor Probleem?

RE: Startmotor Probleem?

Even een vraagje..
Als de Mini een weekje stil gestaan heeft wil hij niet meer starten.
Startmotor draait wel.. maar na 1 a 2 seconden springt hij weer in de terugstand.
Motortje heeft dus elke keer 2 seconden de kans om aan te slaan.
Je moet dus ongeveer 16 keer starten om aan te slaan.
Als hij warm is pakt hij hem wel in 1 keer.
Nou ist mijn vraag.
is het normaal dat de startmotor maar zo kort op de krans draaid?
En als dat niet normaal is , is er wat aan te doen?
Alvast bedankt.

RE: Startmotor Probleem?

Nee, de startmotor moet gewoon in de starterkrans blijven, zolang je start.
Of je hebt spanning tekort, of het relais op de startmotor moet vervangen worden.
Met een hulpakku erbij, kan je testen met voldoende spanning.
Het kan ook dat je teveel spanningsverlies hebt op de kabel/ aansluitingen / massa.
Kwestie van dingen uitsluiten. :?

RE: Startmotor Probleem?

Ik zou eerst je start relais eens nagaan.
Is vrij makkelijk te doen als het iig het oude type is met een losse relais.
Met de versie met de relais op de startmotor heb ik geen ervaring.

Lukt het dan nog niet idd je stroom gaan meten.

RE: Startmotor Probleem?

massastrook bij het hondebot vernieuwen...

probeer eerst maar eens een startkabel op de buitenkant van de startmotor te klemmen en de andere kant van die kabel op een blank stuk van de body...

RE: Startmotor Probleem?

massastrook bij het hondebot vernieuwen...


Massastrook is al vernieuwd..
het is idd het oude systeem met losse relais.
Is deze relais te testen?

RE: Startmotor Probleem?

Te testen durf ik zo niet te zeggen.
Maar ze kosten ook de wereld niet dus vervangen is relatief koste besparend.
Maar idd eerst kijken of je ergens stroom kwijt raakt of slechte conectie heb.
Dat kost niets xP

RE: Startmotor Probleem?

Oke, we gaan de bedrading testen.
is alles oke bestellen we een nieuw relais.
Dank !

RE: Startmotor Probleem?

Het losse relais is makkelijk te testen:
Zet een voltmeter op de twee dikke aansluitingen, nu moet er ruim 12V op staan.
Tijdens starten moet deze nagenoeg 0 V worden, dan heb je geen spanningsverlies.

RE: Startmotor Probleem?

Het losse relais is makkelijk te testen:
Zet een voltmeter op de twee dikke aansluitingen, nu moet er ruim 12V op staan.
Tijdens starten moet deze nagenoeg 0 V worden, dan heb je geen spanningsverlies.



Dank.
Dan gaan we dat eerst nog effe probere..

RE: Startmotor Probleem?

Het losse relais is makkelijk te testen:
Zet een voltmeter op de twee dikke aansluitingen, nu moet er ruim 12V op staan.
Tijdens starten moet deze nagenoeg 0 V worden, dan heb je geen spanningsverlies


Hmm....Dit klopt...Dus het relais is ook niet stuk.
Bedrading nagelopen...Ook goed,
Massakabel...Nieuw !

Und jetzt ?

Ik zal dat met die startkabel nog es proberen maar als de massa goed is.... :?

RE: Startmotor Probleem?

Heb je het al met een volle hulpaccu geprobeerd, als de motor koud is?

RE: Startmotor Probleem?

de min-kabel/ massastrook die bij je accu zit?

RE: Startmotor Probleem?

Gaan we morgen weer nachecken en proberen..
Dank !

RE: Startmotor Probleem?

Kan het zijn dat de motor meteen aanslaat wanneer hij warm is en de startmotor zowel met koude als warme motor hetzelfde reageert? Wellicht zit het in je contactslot?

RE: Startmotor Probleem?

Accu afgelopen nacht aan de lader gehad.
Auto startte bij de 3e keer, wel 2e en 3e keer dat de startmotor terugspringt.
Alle massa gecheckt en is goed.
Denk maar eerst es een nieuwe accu.

RE: Startmotor Probleem?

Omdat ik denk dat de startmotor misschien een probleem heeft, haak ik voor mijn Mini-probleem graag even aan bij dit onderwerp. Wat kan er loos zijn?


- Eergisteravond heb ik mijn 78-er Mini aan de kant moeten zetten omdat ik totaal geen verlichting meer had en de motor begon te hikken.
- Op de heenweg bleef/ging het rode IGN-lampje branden. Ik heb nog wel gewoon gebruik gemaakt van achterruitverwarming, verwarming en verlichting.
- Bij de terugweg startte de Mini niet meer. Met starthulp sprong hij zo aan, maar nauwelijks verlichting/stroom meer. Tijdens het rijden werd dat alleen maar minder en op een gegeven moment begon ook de motor minder goed te lopen (te hikken, over te slaan en in te houden).
- Vanmiddag met de andere auto en een andere opgeladen accu erheen om in daglicht dan in ieder geval dit jaar hem nog thuis te hebben staan. Maar zelfs met de nieuwe accu en de starthulp van de andere auto ging de startmotor nauwelijks rond (alsof er te weinig stroom is). De verlichting en alle andere electra deden het wel normaal.

Wat kan het zijn?

Ik heb geprobeerd met een multimeter de lekstroom te meten op de min van de accu. Dat lijkt wel in orde (0,2 mA?), ook al startte de Mini na een paar maanden stilstand wel eens vaker niet zonder hulp.

Tenzij het toevallig 2 problemen zijn, treedt het probleem op bij zowel laden (dynamo, waardoor ik lege accu had) als starten (startmotor komt maar slecht rond). Dus op zoek naar iets wat in beide circuits invloed heeft. Na wat leeswerk hier op het forum, vraag ik me af of het de massakabel bij het 'hondebot' kan zijn? Deze heb ik niet gecontroleerd, maar als het blok geen goede massa maakt zullen starten en laden allebei niet goed gaan, toch?

Alle andere suggesties zijn ook welkom!

RE: Startmotor Probleem?

rode IGN-lampje



Dat geeft aan dat je dynamo niet genoeg stroom geeft .. Gevolg is dat de accu niet wordt bijgeladen, gevolg daarvan is dat ie de volgende keer niet meer start.

Ik zou je dynamo eerder verdenken dan de startmotor, maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel ...

Hoe oud is het hele spul en wanneer is er onderhoud aan gedaan? Dat geldt dus zowel voor de accu, starmotor als dynamo !

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Startmotor Probleem?

Maar met een volle accu zou hij het wel even moeten doen dan. Ik zou eerder aan een massa probleem denken, kijk of je aarde draad nog fris is, zowel bij de motor als achterin bij de accu.

RE: Startmotor Probleem?

Bedankt voor de reacties heren!
Theo van den Bogaard schreef:
Ik zou je dynamo eerder verdenken dan de startmotor, maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel ...

Hoe oud is het hele spul en wanneer is er onderhoud aan gedaan? Dat geldt dus zowel voor de accu, starmotor als dynamo !


Als eerste verdacht ik ook de dynamo, maar wat LimitedSjoerd ook al zegt; met hulpstroom krijg ik hem nu ook niet meer aan de praat? Geen idee hoe oud dynamo en startmotor is (blok is van '79). Dynamo ziet er nog fris-glimmend uit, de startmotor bejaard-bruin. In de afgelopen 3 jaar (mijn bezit) niets aan gedaan in elk geval.

LimitedSjoerd":kn6b4pyc]Maar met een volle accu zou hij het wel even moeten doen dan. Ik zou eerder aan een massa probleem denken, kijk of je aarde draad nog fris is, zowel bij de motor als achterin bij de accu.[/quote:kn6b4pyc]
Aardstrip bij de accu is nog prima en schoon, net als de accuklemmen. Bij de motor heb ik dus nog niet gekeken. Mijn hoop is dat dat het is; morgen maar weer een ritje naar 3Bergen eraan wagen en anders maar op een ambulance naar huis halen zodat ik het rustig na kan pluizen.

Kunnen jullie me nog verder helpen hoe ik met startkabels evt. de startmotor direct kan starten? Ik heb wat tips gezien over direct met kabels op/bij het relais schakelen, maar zie dat nog niet echt voor me.

RE: Startmotor Probleem?

Je zou met een accu de + direct op de startmotor kunnen zetten, wel goed opletten dat hij niets anders raakt, de + is het draadeind waar de dikke kabel aan vast zit. de - zou je dan aan bijv een kopbout kunnen klemmen. Dan kan je met de sleutel gewoon starten als het goed is.

RE: Startmotor Probleem?

Het kan idd. heel goed de massastrip langs het hondebot zijn die geen goed kontakt maakt.
Heeft je 78'er een vast relais op de startmotor of een losse vierkante ?
Bij een vast relais zoals Sjoerd zegt, en
bij een los relais kan je de starthulp direkt op de pluskabel zetten om te starten. Wel je kontakt aan zetten en uit de versnelling. :P

RE: Startmotor Probleem?

Als je de aard-aansluiting naar je blok verdenkt, kun je bij starten met startkabels misschien eenvoudiger de plus-kabel op de + van je accu zetten en de min-kabel op je blok zetten. Wel nog even een stevig noodkabeltje voor de aarde naar je blok aanbrengen om het geheel verder te laten functioneren.

RE: Startmotor Probleem?

als er een nieuw type startmotor op zit (relais op de startmotor zelf) kan je het beste je grill even losmaken (meestal paar schroeven) dan kan je er iets makkelijker bij ;)

en wat ik zelf heb gedaan is een grotere accu in de mini geplaatst(standaard 44AH) en nu zit er een 56AH in (met de kou loopt je accu al iets terug dus een beetje meer porrie kan geen kwaad :P ) en deze accu past net in de accubak \\:)/
en ik heb trouwens op de bodem van mn accubak een stukje piepschuim gelegd waar de accu opstaat (dan trekt de accu minder kou van de winter dus loopt de accu iets minder snel leeg)

RE: Startmotor Probleem?

Bedankt voor deze extra tips! d:)b Ik ga nu naar 3bergen om het te proberen.

JosCM schreef:
Het kan idd. heel goed de massastrip langs het hondebot zijn die geen goed kontakt maakt.
Heeft je 78'er een vast relais op de startmotor of een losse vierkante ?


Mooi, dan ga ik dat zo proberen. Ik heb een los vierkant relais volgens mij.

Willy1":18fzhciw]Als je de aard-aansluiting naar je blok verdenkt, kun je bij starten met startkabels misschien eenvoudiger de plus-kabel op de + van je accu zetten en de min-kabel op je blok zetten. Wel nog even een stevig noodkabeltje voor de aarde naar je blok aanbrengen om het geheel verder te laten functioneren.[/quote:18fzhciw]
Dat is natuurlijk wel makkelijker, ja. Ik denk dat ik eerst even kijk of hij dan wel goed start.

classic-freydis":18fzhciw]en wat ik zelf heb gedaan is een grotere accu in de mini geplaatst(standaard 44AH) en nu zit er een 56AH in (met de kou loopt je accu al iets terug dus een beetje meer porrie kan geen kwaad :P ) en deze accu past net in de accubak \\:)/
en ik heb trouwens op de bodem van mn accubak een stukje piepschuim gelegd waar de accu opstaat (dan trekt de accu minder kou van de winter dus loopt de accu iets minder snel leeg)[/quote:18fzhciw]
Goed idee, iets voor op het wensenlijstje. Ik heb al er al twee van 44 Ah namelijk, dus een nieuwe aanschaffen zou dan extra zijn..

RE: Startmotor Probleem?

Nou, ik ben nu terplekke. Helaas, het lukt niet.

- massastrip op blok is ok.
- op het vierkante startrelais staat met draaiende hulpmotor 14V.
- ook met de + startkabel op de kop van de startmotor en de - startkabel op een kopbout, draait de startmotor maar langzaam rond.

Toch echt einde startmotor dan? Kan die kortsluiting maken, dat daardoor mijn accu tijdens het rijden leegep?
Ik vrees dat ik de Mini maar op een ambulance moet laden dan..

RE: Startmotor Probleem?

Koolborstels waarschijnlijk op / vast. Een tikje met de hamersteel wil ook weleens helpen. ;)

RE: Startmotor Probleem?

Al gedaan, dat hielp niets. Inmiddels de Mini opgehaald met een trailer en bijna thuis. Het beste is om in het nieuwe jaar de startmotor eraf te halen en open te maken/testen?

RE: Startmotor Probleem?

Je zou nog de spanning kunnen meten [b]tijdens[b]het starten.
Als deze boven de 10 / 11 Volt blijft, is het tijd om te demonteren.

RE: Startmotor Probleem?

Okee, thanks Jos. Dat zal ik ook meten. Maar wat kan het in hemelsnaam zijn als de spanning van de hulpauto (tijdens starten direct op de kop van de startmotor/kopbout) zakt?

RE: Startmotor Probleem?

Dan kan er een kortsluiting in de windingen van de startmotor zitten, waardoor de spanning terugvalt.

RE: Startmotor Probleem?

Aha, maar dan ligt het ook aan de startmotor. Ik heb al langer het gevoel dat hij niet meer fris is. Maar meer dat het pueletje niet altijd in de starterkrans zat bij het starten. Soms moest ik lang en meermaals doorstarten voordat hij aan sloeg. Met name als de motor koud was.

Op zoek naar revisie of vernieuwing, lijkt me.

RE: Startmotor Probleem?

Ik denk o ook eerst de accu.
En als dat het niet is verder kijken.
Het makkelijkste testen is buiten je accu en alles om.direct op de startmotor.

Mini groet stwfan

RE: Startmotor Probleem?

Nou, inmiddels is de stand-still vanwege de wegenbelasting verlopen. Door andere klussen is het er nog niet van gekomen de Mini weer rijdend te krijgen.

Afgelopen week de startmotor eraf gehaald en nog eens los op een accu getest. Dan draait hij gewoon, maar als ik hem in de motor plaats en dan met de plus-startkabel op de kabel die ik losgehaald heb van het startrelais en de min-startkabel op de motor probeer, krijgt de startmotor de motor nauwelijks rond. Alsof er niet genoeg vermogen is (maar dat kan niet met een volle losstaande accu en ook nog eens een draaiende motor erop aangesloten.

Ik wilde laten testen of de startmotor nog wel sterk genoeg is, maar telefonisch vertelde Ben van Leeuwen me dat de startmotor alleen kapot is als hij helemaal niet meer draait. Dat zou betekenen dat de startmotor dus goed is.

Iemand met verstand-van-zaken nog waardevolle tips of tijd en zin om me te helpen met dit euvel?

Mijn analyse is dat als de startmotor met losse kabels de motor niet rond krijgt, het probleem toch echt in de startmotor moet zitten. Of dat de motor vast zit, maar dat lijkt me sterk omdat ik met draaiende motor gestrand ben. De mini aanduwen lukt me niet zelf en omdat voor de garageboxen en laat los grind ligt, krijg ik hem er al niet fatsoenlijk in en uit in mijn eentje.

Hoe krijg ik vat op dit probleem? Voor nu heb ik mijn hoop toch op jullie advies gesteld. Help me! ;-)

RE: Startmotor Probleem?

Als ik het zo lees zit het probleem zo goed als zeker in de bekabeling, en dan met name de - ( massa)
Probeer eens een directe kabel alleen voor de - vanaf de accu tot aan de startmotor en dan nog eens proberen. Geen dunne gamma kabel gebruiken, maar wel een voldoende dikke kabel(of 2x een dunne gamma kabel).
Als de Mini dan wel start zit het probleem in de - (massa) vanaf je motorblok naar de accu. Start de motor nog steeds niet dan is of de accu toch niet zo fris meer ondanks dat deze vol is, of de + spanning kabel van accu naar voren niet zo best meer. Ook de + spanning kabel kun je controleren door een extra directe kabel vanaf de accu naar de startmotor.

En inderdaad startmotor is alleen kapot als deze niets meer doet. 8) Je kunt bij mij eventueel wel een andere startmotor halen om te testen als je nog echt twijfel heb hierover.

RE: Startmotor Probleem?

Als de koolborstels op zijn, kan de losse startmotor nog draaien, maar in de motor levert deze geen koppel meer. Ook als een lager (of lagers) erg uitgelopen zijn levert de startmotor geen koppel meer. Een startmotor is dus niet of kapot of goed.

Gebruik idd. wel goede startkabels.

RE: Startmotor Probleem?

JosCM schreef:
Als de koolborstels op zijn, kan de losse startmotor nog draaien, maar in de motor levert deze geen koppel meer. Ook als een lager (of lagers) erg uitgelopen zijn levert de startmotor geen koppel meer. Een startmotor is dus niet of kapot of goed.


Thanks, ik vroeg me inderdaad af of dit wel of niet kon zijn. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Mijn normale startkabels (ooit bij een tankstation gekocht) heb ik al veel vaker succesvol gebruikt om te starten (bij de Mini dan wel via de accu). Bij mijn eerdere pogingen voor dit startprobleem heb ik deze startkabels gebruikt maar dan direct van de accu van mijn andere auto op de startmotor en met de min-kabel op de cilinderkopbout van de Mini.

Daarmee zet je toch eigenlijk het kabelcircuit van de Mini al buiten spel?

RE: Startmotor Probleem?

Ja hiermee zet je de rest van de Mini buiten spel.

Ik heb ook nog wel een andere startmotor voor je liggen om te proberen ( wel met vast relais erop )