Je startrelais
KLIK hier voor de topics waarin e.e.a al beschreven is
- Login of registreer om te reageren
Je startrelais
KLIK hier voor de topics waarin e.e.a al beschreven is
Contactslot of startmotor, eerst controleren of er stroom op 1 van de kleine contacten op de startmotor komt als iemand probeert te starten.
wel stroom op de startmotor dan is het de startmotor zelf.
Een Mini uit 1991 heeft geen los startrelais meer maar zit op de startmotor.
Succes en groeten Dylan
probleem opgelost.
de stekker van de startmotor er niet goed meer vast. en een legere accu +pol was er half af doordag die niet goed vast was.
Ik plak mijn vraag maar aan dit bestaande topic.
Mijn Mini startte tot eergisteren zonder problemen, maar dat ging al steeds moeizamer. Net of de startmotor moeite had om rond te gaan draaien. Ik hoor bij het omdraaien van de sleutel wel de tik/klik van de solenoide.
Als ik de accu-plus rechtstreeks op het kabeltje van de startmotor zelf aansluit en de accu-min op de aarde, dan hoor ik wel dat de startmotor ronddraait. Ik heb ook al alle verbindingen nagekeken en met een schuurpapiertje opgeschuurd om zeker te weten dat er goed contact is. Ergens tussen de startmotor en de solenoide gaat er dus iets mis, lijkt het. Is dit dan een kwestie van slecht/kapot startrelais?
Ik kan, na veel hier op het forum gelezen te hebben, ook niet zeggen dat ik helemaal begrijp wat het startrelais doet.
ik heb een startmotor uit 1985, dus het nieuwere type.
Nou, eerst dan maar even de functie van het startrelais. De startmotor vraagt een boel stroom. Die stroom kan je wel over het contactslot laten lopen, maar dan krijgen de contacten daar het wel zwaar te verduren. Daarom is er gekozen voor een stroompje vanaf het contactslot naar het relais. Deze stroom komt aan bij een 'winding' om een weekijzeren kern; een elektromagneet, dus. Deze magneet trekt een dik contact dicht in de stroomdraad rechtstreeks vanaf de accu naar de startmotor. Kijk, dat werkt!
Nu je eerste vraag.
De startmotor vraagt flink stroom. Dus, vraag één is, hoeveel spanning levert jouw accu? Er hoort bijna 14 volt tussen de plus en min pool te staan. Wanneer je allang tijd het vloeistofniveau in de accu gecontroleerd hebt en zo nodig bijgevuld, dan zal de spanning die waarde niet halen. Of, heb je een onderhoudsvrije accu?
In elk geval,controleer eens de spanning van je accu.
Is die wel voldoende, dan heb je toch slechte contacten in de stroom leiding. Dat betreft niet alleen de aanvoer, maar ook de afvoer van de stroom. Hoe staat het met het massa kabeltje tussen het motorblok en de carrosserie? Dat kabeltje vind je bij het 'hondebot' waarmee de motor tegen het schutbord steunt. Zijnde aansluitingen van de kabel op de schroeven waarmee ze vastzit vrij van roest?
Meld ons het resultaat van je onderzoek. Dat kan anderen weer verder helpen of we kunnen proberen jou verder te helpen.
Ok dan. Dan snap ik nu dat het startrelais een soort schakelaar is, die mbv een laag-volt-signaal vanaf het contact het hoog-volt-signaal uit die dikke kabel rechtstreeks vanaf de accu "vrij geeft". Dan kan het dus inderdaad aan het startrelais liggen dat de startmotor wel draait als ik het relais omzeil door 'm rechtstreeks met een accu stroom te geven.
Voor de volledigheid, mijn antwoorden: mijn accu is een gebruikte gel-accu uit mijn daily driver. Al wel een paar jaartjes oud, maar geeft op de polen toch 12,8 volt en bij de bobine 12,4 volt.
De massa-kabel heb ik een maand of 2 geleden pas aangesloten, toen ik de motor plaatste. Toen heb ik alle punten licht opgeschuurd, dus dat kan nog niet zo snel gecorrodeerd zijn.
Wim, alvast bedankt voor je verhelderende antwoord
http://autosystempro.com/wp-content/upl ... -relay.jpg
corrosie van het startrelais (of beter: solenoid) kan ook binnenin gebeuren. Op het "moving contact" van het plaatje hierboven.
HTH,
Theo van den Bogaard
De productiedatum van mijn startmotor is week 37 van 1985, dus het verbaast me niks als er na bijna 30 jaar wat corrosie op zou zitten
Pas op, Thierry, ga nu niet meteen een nieuwe startmotor kopen omdat die 'al oud' is. Je hele Mini is oud!
Volg Theo zijn aanwijzing op. Waarschijnlijk is het start relais inwendig gecorrodeerd.
Een nieuw relais kost beduidend minder dan een nieuwe startmotor.
Nog een opmerking, in jouw reactie op mijn eerste stukje gebruik je in de eerste alinea het woord volt, waar je de term ampere moet gebruiken. Volt is spanning, ampere is stroomsterkte.
hmm .. de meeste van de sponsors zullen nu wel in Litouwen zitten ;-)
je hebt een pre-engaged starter:
http://www.howacarworks.com/basics/how- ... stem-works
een losse solenoid daarvoor:
http://www.minispares.com/product/Class ... CBack%20to
GBP 33 en een hele startmotor GBP 93 ...
Misschien is een goede gebruikte een optie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
HTH,
Theo van den Bogaard
ik heb ook nog wel een paar startmotoren liggen.
je kan die proberen als je wilt.
Mvg classic-freydis
wim fournier schreef:
Volg Theo zijn aanwijzing op. Waarschijnlijk is het start relais inwendig gecorrodeerd.
Een nieuw relais kost beduidend minder dan een nieuwe startmotor.
Even een vraag om bovenstaande duidelijk te krijgen: bedoel je met start relais het plastic relais dat de "klik" veroorzaakt die ik hoor als ik de sleutel omdraai, of bedoel je de solenoide die vastzit aan de startmotor?
Of zit er in die solenoide of in de startmotor zelf ook een relais?
dat ligt eraan welk type startmotor je hebt.
heb je het oude type dan zit de start solenoide aan de rechterkant op het binnenspatbord (als je voor de mini staat).
heb je een nieuwe type startmotor dan zit de start solenoide bovenop de startmotor.
de solenoid IS een relais, bij het oude type is ie wat lichter omdat er alleen stroom wordt doorgegeven. Bij het nieuwere (jouw) type is ie wat zwaarder omdat er ook het kleine tandwieltje van de startmotor mee in de startkrans wordt getrokken.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ok dan. Zoals je al voorstelde had ik al wat rondgekeken naar 2ehands startmotors incl solenoid. Voor max 40 euro valt er wel wat uit te zoeken.
Thierry,
als ik je verhaal goed begrijp, hoor jij bij het omdraaien van de sleutel wel een klik van het plastic relais (op het binnenscherm) maar gebeurt er verder weinig. Het feit dat je die klik hoort, wil echter niet zeggen dat je relais goed is hoor. Hij kan wel een klik geven, maar dat wil niet zeggen dat hij ook goed schakelt, heb je dit relais gecontroleerd?
Bij het doormeten van verschillende dingen via de Haynes, lijkt, bij het meerdere malen achter elkaar het contactslot draaien, toch de plunger van de solenoid los te zijn geschoten, want opeens was er weer leven in de startmotor. Alleen nu lijkt het er op dat, door de vele pogingen van contact erop en eraf, de accu te leeg is om de startmotor een goede zet te geven. Hij is ondertussen wel weer een keer gestart, maar nadat ik 'm weer had uitgezet om de garagedeur te openen (om niet te stikken door de uitlaatgassen), is het niet meer gelukt.
Accu maar weer opladen en verdere resultaten zal ik melden.
Probleem lijkt weer opgelost. Ik denk dat de plunjer van de solenoid vastzat. Binnenkort toch maar een keer uit elkaar halen om te checken op corrosie.
Het probleem was toch niet opgelost. De solenoid leek toch niet goed te werken, ook niet na het schoonmaken.
ondertussen een goede gebruikte startmotor op de kop getikt en die deed het meteen.
Vervelend dat je geen vinger achter de oorzaak van het probleem hebt gekregen...
Een paar jaar geleden had ik ook een startprobleem. Eens in de zoveel tijd totaal geen reactie van de startmotor. Maar dat werd steeds vaker. Er was echt een halveringstijd om maar zo te zeggen.
Wat bleek: de commandodraad van contactslot naar solenoid zat wel goed op het lipje geschoven op de solenoid, maar deze had op zijn buert een haarscheur in de soldering.
Het contact was daardoor slechter en mogelijk per keer nog slechter door inbranden.
Met het blote oog was het probleem bijna niet te zien.
Met een dikke soldeerbout was het probleem uiteindelijk historie.
RE: Startmotor probleem of iets anders
Ingediend door sebje-80 op vr, 19-12-2014 10:02
sinds gisteravond wat probleempjes.
de kleine start niet meer zelfstandig, of helemaal niet meer. zal ff het probleem proberen te beschrijven.
Gister is mijn vrouw thuis gekomen en had ze al klachten, zoals wel vaker over slecht starten, zelf nooit problemen mee gehad. Tot gisteravond. Ging zelf nog even weg met een warm motortje om ff een boodschap te doen. bij terugkomst wilde hij niet meer starten. Accu vol verlichting werkte gewoon. Het enige wat hij deed was tikken en daarna niks alsof de startmotor geen donder dreeg?? daarna weer geprobeert helemaal geen werking. Auto aangeduwt en liep lekker naar huis kunnen rijden zonder problemen.
Deze ochtend weer weg willen gaan weer dat getik... verder niks. ontstekking is droog. Eerste gedachten geest van startmotor weg. maar dan zou je toch nog een jengelend geluid moeten horen??? of niet??. Met aan duwen ging het starten niet gemakkelijk met de sjook maar denk als ik meer tijd had gehad dat hij uit eindelijk wel gestart was.
iemand een idee wat het kan zijn????