Startmotor rond maar....

RE: Startmotor rond maar....

hoi, hoop dat ik hier in de juiste afdeling onderwerp ben.

ik heb mijn startmotor kunnen vervangen en hij werkt, nadat ik de contactsleutel terug heb gevonden. Op de bergzolder in mijn winterjas. zeg je goede verstopplek en het huis is opgeruimt.
maar goed terug naar de mini en zijn niet starten.

de startmotor gaat rond, klinkt als een soort ventilator maar het lijkt of hij niks overbrengt naar de motor. Wat kan hier de fout zijn? begin nu ook te denke dat de oude startmotor niet kapot was, na demontage kon ik gewoon het tandwiel bewegen, maar hij deed niks meer toen hij ingebouwd was. |:(

alle tips en idee zijn welkom.

RE: Startmotor rond maar....

of de bendix van je startmotor schiet niet uit (tandwiel van je startmotor word niet in het vliegwiel geduwd) of de bout van je vliegwiel is losgelopen en het vliegwiel zit los om de krukas. dan kan de startmotor het vliegwiel wel rond laten draaien maar als je krukas niet mee gaat zal er verder niets gebeuren.
om te proberen kan je de startmotor eruit halen en aan de ventilator draaien en kijken of het vliegwiel wel in de rondte gaat (zet wel je versnellingsbak in neutraal ;) )

RE: Startmotor rond maar....

Of nog een 3e optie, starterkrans van je vliegwiel gekomen. Mocht ik ook al een keer meemaken \\:)/

RE: Startmotor rond maar....

ik heb bij het monteren er nog op gelet ik zag 1 groot tandwiel. het tandwiel in de startmotor was wel te draaien.

wat nauw als de krukas niet te draaien is? is toch gewoon een kwestie van aan het voorwiel draaien. Hoe kan ik de bendix checken?

hoe vind ik de startkrans van het vliegwiel? En waar kan die naar toe zijn?

met dit deel van de motor heb ik nog geen ervaring. :( maar dat gaat denk ik nu wel komen :P

RE: Startmotor rond maar....

Ik probeer een bruikbaar antwoord te geven.
Als je de contactsleutel op starten draait, zoemt je startmotor. Die doet het dus.
Er waren twee types in gebruik;
De ene werkt met een Bendix, de andere met een solenoïde om het tandwieltje van de startmotor in aanrakiing met de startkrans van het vliegwiel te brengen. De laatste is te herkennen aan de cilindervormige opbouw op de romp van de eigenlijke startmotor. De opbouw, daar zit de solenoïde (elektromagneet) in die met een hefboompje het tandwieltje op de startmotor as in de starterkrans schuift. De Bendix herken je, aan de spiraal die om de startmotor as zit, waaromheen het startmotortandwieltje zit. Doordat de startmotor meteen volle toeren draait zodra die startstroom krijgt en het tandwieltje tamelijk zwaar is, draait de as met het spiraal rond in het tandwieltje wat nog op gang moet komen. Door het toerenverschil glijdt het tandwieltje naar voren over de spiraal en komt zo in de tanden van de starter krans. Wat zich nog wel eens voordoet, dat is, dat iemand de spiraal mooi gesmeerd heeft. Alleen die vettigheid droogt in tientallen jaren uit en wordt zo stroef, dat het tandwieltje niet 'naar voren' loopt. In dat geval haal je de startmotor uit zijn positie en spuit met overvloedig WD 40 de spiraal en de holte van het tandwieltje goed schoon. Houdt de startmotor met zijn kont omhoog, zodat de troep niet naar binnen loopt.

De startmotor met de solenoïde op zijn rug. Als je iemand de contactsleutel in de startstand laat draaien en je houdt je oor dicht bij de startmotor, dan moet je de solenoïde duidelijk 'klik' horen zeggen. Zo niet; draadje los (solderen) of doorgebrand. Vervangen.
Als je de startmotor uit zijn positie haalt moet je -bij startstroom geven- ook zien dat het hefboompje het tandwieltje naar voren schopt.
Hiermee komen we op het punt van 'aarde', oftewel 'massa'.
De startmotor vraagt veel stroom. Dus heb je ook goede massa nodig. Het gebeurt nog al eens dat bij het terugmonturen van de startmotor er onvoldoende op gelet wordt dat de pasvlakken die op elkaar komen vetvrij en brandschoon moeten zijn.
Als je start met de startmotor uit zijn positie, dan moet je hem ook stevig tegen 'bloot' ijzer aandrukken, anders doe die 'niks' omdat er geen of onvoldoende massa is.
Tenslotte; er zit een massa kabeltje bij de 'hondebot' tussen de motor en de balk van het schutbord. Deze kabel moet wel heel goed stroom doorgeven. Dus; niet beschadigd en goed aansluitend, met blanke vlakken op de twee punten waar de kabel aan de motor en het schutbord is gemonteerd.
Omdat dit punt het makkelijkst te controleren is, doe je er goed aan om dit dan ook 'eerst' te doen. Je staat voor paal als je nog een paar dagen geworsteld hebt en nog weer een andere startmotor hebt gebruikt en het blijkt dan dat de 'massa' verbinding tussen de massa kabel en het schutbord onvoldoende is.

RE: Startmotor rond maar....

dat is nog eens een antwoord. :)\\_ eens kijken hoever ik daar mee gaat uitkomen

ik heb een Verto startmotor besteld gehad bij minibits.nl link

Dit was volgens hun de juist, en foto te beoordelen ook. En bij het ontvangst zag hij er ook goed uit.

RE: Startmotor rond maar....

ben weer een stap dichterbij gekomen bij de oplossing hoop ik tenminste.

antwoord gevonden op de vraag:
werkt de startmotor? ja, uit gebouwd en rechtstreeks op de accu gezet zowel de kapotte als de nieuwe werken beide zoals het moet. Dus niet kapot. (Startmotor in de aanbieding!, of garage vulling)
zit het vliegwiel nog vast? ja, kan het vliegwiel draaien en dan gaat de ven mee. kan het vliegwiel niet heen en weer bewegen.


volgende vraag komt op:
Wat kan het dan zijn?
moe ik toch de motor uitbouwen om de zien of er een bout weg is?

RE: Startmotor rond maar....

Kom, laat je motor nog maar even zitten.
We gaan eerst even naar meer voor de hand liggende dingen kijken.
Ik heb geschreven dat er twee verschillende startmotors zijn, een met een bendix, een met een solenoïde. Welke heb jij?

RE: Startmotor rond maar....

bendix.

RE: Startmotor rond maar....

Goed. De vraag is nu, of het tandwieltje over de spraal naar voren loopt wanneer je het tandwieltje draait en de spiraal vast houdt. Zoals ik schreef; als de startmotor stroom krijgt, draait die meteen volle snelheid en -door de massa- komt het tandwieltje traag op gang. De spiraal schroeft het tandwieltje naar voren, waardoor het tandwieltje in de krant grijpt.
Vraag is dus, of er niet zoveel troep in de winding van de spiraal zit en in de draad in het inwendige van het tandwieltje, dat de massa traagheid onvoldoende is om het tandwieltje in de startkrans te duwen.
Zo nidig, met veel WD40 schoon spuiten en houd de motor daarbij met zijn kont omhoog, anders loopt al die troep in het motorhuis naar binnen.

RE: Startmotor rond maar....

de startmotor zelf is schoon. En er is komt genoeg toeren op.

het vliegwiel zit vast als de auto in de versnelling staat. d:)b heb met laten vertellen dat dat goed is.

RE: Startmotor rond maar....

Help ik kom maar niet verder. iemand een idee?

RE: Startmotor rond maar....

aanslepen lukt wel?

RE: Startmotor rond maar....

nog niet geprobeert.

stel dat het wel werkt wat zou het dan kunnen zijn? en wat als het niet werkt? Koppelingspedaal werkt ook. gaat zonder problemen in neutraal.

RE: Startmotor rond maar....

Als hij dan wel aanslaat en geen rare geluiden maakt als de motor loopt zit het in de startmotor.

Maakt hij wel rare geluiden dan is er iets mis met het vliegwiel of starterkrans.

Groeten Dylan

RE: Startmotor rond maar....

'De startmotor zelf is schoon', schrijf je.
Bedoel je daarmee te zeggen dat als je het tandwieltje op de startmotor as vasthoudt over de spiraal van de bendix naar voren loopt wanneer je de as van de startmotor draait? Als je dit NIET bedoeld te zeggen, wat bedoel je dan?
Wanneer je het gecontroleerd hebt of het tandwieltje over de spiraal naar voren loopt als je het vasthoudt en de as draait en het antwoord is JA, dan heb je een electrisch probleem.
Dat de startmotor draait als je het contactslot op starten draait, wil niet zeggen dat er dan inderdaad genoeg stroom komt om ook de krukas in beweging te brengen.
Er zitten twee kanten aan de stroomvoorziening; de aanvoer en de afvoer.
Ik begin aan de afvoer kant. De stroom die de accu geeft vanaf de pluspool moet ook weer terg komen bij de accu aan de min pool, anders heb je geen 'stroom'.
Maak de accu klem aan de min pool los. Poets de minpool op tot die mooi glimmend is met een schuursponsje.
Poets ook de binnenkant van het oog wat om de minpool komt van binnen mooi glad en blinkend.
Is de draad vanaf het oog helemaal heel en is de verbinding van de draad aan het oog niet beschadigd? Alle draadjes vast? Anders: Vervangen.
De draad zit met een bout aan het andere uiteinde vast aan de bodem van de auto. Is die plek roestvrij? Zit de bout goed vast? Is het oog waar de bout door steekt niet geoxideerd. Maak alles daar maar los en maak alle metaal mooi blank en monteer de boel opnieuw. Het kan goed zijn dat de startmotor nu genoeg 'massa' heeft om de motor te starten. Niet?
Dan moet je kijken naar de massa kabel die -links- opzij aan het motorblok zit naast de 'hondenbot' Is de kabel onbeschadigd? Maak de bout los waarmee het hondenbot aan de dwarsbalk in de motorruimte zit. Kijk of het oog met alle draadjes vast goed aan het oog zit. Schuur het oog blank. Schuur ook de lip aan de balk blank waar het oog op komt te liggen. Controleer ook het oog aan de kant van de motor. Nu moet de motor starten. Niet?
Het oog waarmee de voedingskabel aan de pluspool van de accu zit kan ook te veel geoxideerd zijn. Dus; ook de plus pool oppoetsen, het oog van binnen. Zit het oog nog goed vast aan de kabel (met alle draadjes!)
Het kan zijn dat de startmotor nu de motor gewoon start. Nog niet?
Dan wordt het tijd om te kijken aan het andere uiteinde van de voedingskabel aan de startmotor. Aan het uiteinde van de kabel zit een ook wat over het uitstekend boutje op de startmotor gedaan wordt en dan een moertje erop. Zit het kabelschoentje goed vast aan de draad (alle draadjes). Kabelschoentje blank maken. Bij het vastdraaien van het moertje moet je er erg in hebben dat het uit stekend boutje kan meedraaien. Als je dat forceert is de verbinding binnenin de startmotor kapot.
Doet de startmotor het nu zo goed dat de krukas draait? Niet?
Dan kan het zijn dat de startmotor zelf onvoldoende massa maakt. Monteer de startmotor uit de flens van het koppelingshuis. De startmotor zit met een kraag in het oog van de flens. Je moet beide randen -van de flens en van de startmotor- die tegen elkaar komen goed schoon maken, vetvrij. Tussen de startmotor en de flens zit soms nog een afstandsring. Als je die jehbt, beide pasvlakken -in de flens en tegen de startmotor- schoonmaken en poetsen. Dan moet de startmotor de krukas kunnen draaien.
Nog niet? Dan geeft de startschakelaar (startrelais) onvoldoende stroom door. Deze schakelaar zit tegen het spatbord onder de zwarte haakse buis die vanaf de grille de rijwind door een gat in het spatbord leidt, waar weer een flexibele slang op aansluit die de wind bij de ventilatieopeningen brengt. Controleer of hertellen zelf genoeg 'aarde' heeft. Het zit met twee parkeren in het blik van het spatbord. Het aanrakingsvlak van het relais met het spatbord moet een 'blank' stukje op elkaar hebben. De schakelaar heeft twee aansluitingen voor de startstroom. De ene krijgt stroom vanaf de accu via de accu kabel, de andere geeft de stroom door naar de startmotor. Maak de accu kabel op de accu los en maak dan beide kabels op deze schakelaar los en maak de ogen van de kabels blank, verwijder vetaanslag van de draadeindjes die uit de schakelaar steken en monteer de kabels -elk op hun plaats - terug. Nu moet de startmotor het doen! Nog niet?
Dan heb je vergeten de accukabel weer op de accu aan te sluiten.
En; alles wat je blank gemaakt hebt en niet bedekt is, nu tegen roest beschermen.
Als je er niet uitkomt, zie ik wel weer een berichtje van je verschijnen.

RE: Startmotor rond maar....

vraag tussendoor. heb namelijk de oude startmotor weer in gebouwd. zelfde resultaat als met de nieuwe, vreemd genoeg. moet de startmotor ook worden afgesteld? (staat namelijk wel een kopje in mijn handboek wat ik een keer in uitgeprinten versie heb gekocht. Alleen zie nu pas dat hoofstuk 34 tm 46 onbreekt. en juist in hoofdstuk 44 gaat het er over.

Wie kan mij helpen aan de ontbrekende hoofstukken?

RE: Startmotor rond maar....

Nee, aan een startmotor valt niks af te stellen.
Als je ons vertelt welk handboek je hebt, kan het zijn dat iemand ziet dat die hetzelfde boek heeft en je dan de gevraagde pagina's in copie kan leveren.

RE: Startmotor rond maar....

ik heb het mini rover servicehandboek AKM6807 staat op de voorzijde. de pagina's zou ik heel graag nog vinden.

ik heb de mini aan de praat. bij grote toeval heb ik die rubberen dop op de startmotor verwijderd er zat een metaalplaatje achter die je kon in drukken dit een paar keer gedaan en vreemd genoeg start de mini weer. maar waar is dat schuifje drukknopje voor.

vreemd dat het werkte, maar super hij doet het weer 8) 8) 8) nu de achter kant keuring klaar maken en dan gaan met de banaan (nauw ja mini)