ik zou hem gewoon naar de garage slepen ;-)
als je de zoekfunctie gebruikt kom je er snel achter dat er 2 types startmotoren zijn, 1 met los relais en 1 met relais op de startmotor zelf. de laatse moet je hebben...
en dan moettie r nog in. inderdaad accu losgooien. dan grille eraf klussen en als je dan een losse startmotor hebt kan je een onderdeel zien wat op de losliggende startmotor lijkt, ware het niet dat het deel waar je een tandwieltje kan zien verstopt zit IN je motorblok ( je motorblok is dat grote ding van gietijzer dat onder je motorkap zit, daarom heet het ook motorkap, een kappie over je motor)
eerst de contacten losschroeven van de startmotor, kijk goed hoe de kabels lopen, op welk pinnentje ze geschroeft zitten, dan gaat het bij je vervangende startmotor ook goed. de startmotor zelf zit vast met 2 bouten, dat is alles...
oftewel, het is een klussie van niets...
- Login of registreer om te reageren
RE: Startmotor vervangen, eenvoudig te doen?
Ingediend door BruteSound op di, 17-02-2009 20:22
Nadat de auto APK-gekeurd was, raadde men mij aan dat ik alvast naar startmotoren van Mini/Metro op zoek moest gaan. Starten is inderdaad niet zijn ding. Al een tijd trouwens. Altijd gedacht dat het iets met choke/arm mengsel te maken had.
Maar hey, na al die tijd dat ik 'm in bezit heb, zou, als het zo doorgaat februari de eerste probleemloze maand worden sinds dat ik hem heb. .
Na het gegeven advies, zocht ik gisteren op Marktplaats nog naar startmotoren. Geen aanbod, nog afwachten dan. .
Alsof de duivel zat mee te spelen zat: vanochtend doet de startmotor nix. Met koevoet flinke tikken gegeven, nieuwe poging, en hop. Daar kon ik nog wel mee scheuren. Bij de oprit voor A58, voor de stoplichten valt hij net uit, met een toeterende ochtendspits achteraan.
In de stromende regen zitten duwen, en in de berm uurtje zitten wezen, een nieuwe poging gedaan. En wonderwel, na een lichte vertwijfeling, begonnen de zuigers toch echt in beweging te komen. Rit naar Utrecht deed-ie daarna probleemloos. Enfin, vanavond weer starten, geen leven. De startmotor paar klappen gegeven, maar nee... nu laat hij mij toch echt in de steek. .
Aangezien ik geen vervangend exemplaar op Marktplaats kan vinden, behalve een startmotor voor 850. En nog eens verdomd in de buurt. Maar, hij lijkt mij niet sterk genoeg? Zo op het eerste oog is hij stukken kleiner dan mn huidige startmotor.
Maakt dat verschil? Of zijn de startmotoren allemaal hetzelfde? (hier een Metro-blok).
En kan ik het eenvoudigweg doen? Accu ontkoppelen (hey toevallig weet ik dat de accu achterin zit), paar schroeven losmaken, verder alleen maar twee linkerhanden. ....