startmotor(relais) defect?

RE: startmotor(relais) defect?

Er is al veel geschreven over het startrelais. Mijn probleem wordt niet genoemd. Het gaat om een cooper carb. van 1991.
Er zit een nieuwe (glimmende) startmotor in welke wordt aangestuurd door een Hella relais onder de ruitenwissermotor. (4 draden)

Als ik de sleutel omdraai tikt alleen dat relais. Dus; relais vervangen. Geen resultaat. Rood-witte draad vanaf contactslot doorgemeten. Prima.

Draden (bruin en +) op de startmotor verbonden: mini start.

Draden op relais gemeten: 1 Aarde is OK, 2 rood is constante +, 3 rood-wit geeft spanning bij omdraaien sleutel. 4 Bruin-rood gaat naar bus op startmotor, geeft spanning bij sleutel omdraaien.

Dus..... Volgens mij klopt het allemaal, alleen hij start nog steeds niet! |:(

RE: startmotor(relais) defect?

je zegt zelf dat het relais klikt, dus daar zou ik de fout niet gaan zoeken.

Probeer na te gaan of het stuursignaal (de functie van het startrelais) aankomt bij de startmotor. Misschien zit daar wel ergens een los contact.

Is de spanning die je meet, bij het omdraaien van de sleutel, wel hoog genoeg op het bruin/rood contact van de startmotor.

Frans

RE: startmotor(relais) defect?

Is het relais op de startmotor zelf in orde?

RE: startmotor(relais) defect?

Als er een relais op het schutbord zit verwacht ik niet dat het een startmotor is met een relais. Hoewel dat op zich weer redelijk vreemd is, want een Cooper Carb heeft standaard wel een startmotor met ingebouwd relais (en heeft dan weer geen apart relais nodig). Kan allemaal overgebouwd worden, natuurlijk (is bij mij bijvoorbeeld gebeurd i.v.m. verlicht vliegwiel). Maar wel even een aandachtspuntje.

[Edit: kennelijk dus wel twee relais, zie de post van Erik hieronder... Zou kunnen.]

RE: startmotor(relais) defect?

Mijn Mini uit 1991 heeft ook 2 relais om te starten.
Eentje op de startmotor zelf, het startrelais. En eentje op de wielkast net achter de ruitenwissermotor. Startslotrelais (volgens mij heet ie zo....kijk thuis wel even voor de exacte naam).

De draden vanuit de startslot gaan naar de laatste en daarvandaan naar het startrelais.

Dus wel 2 relaistjes Eelke...

RE: startmotor(relais) defect?

Hoi,
Ik heb een Cooper injectie uit '94.
Sinds gisteren draait mijn startmotor niet meer, daarvoor geen enkel probleem. Voltmeter in de sigrattenaansteker geeft 12,2, dus moet voldoende zijn.
Wanneer ik de contactsleutel draai, gaan de bekende lampjes branden.
Zodra ik doordraai, gebeurt er niets. Geen tikje, geen geratel, geen dimmende lichten.
Ik heb alle zwevende zekeringen gecontroleerd, maar die zagen er nog goed uit (niet gemeten).
Ik lees zaken over het startmotorrelais, maar ik heb geen idee waar die zit of hoe ik die herken. Kan deze eenvoudig worden vervangen, ook als hij in de startmotor is ingebouwd?
En voor de zekerheid: de startmotor hangt toch aan de bijrijderkant achter de grill?

RE: startmotor(relais) defect?

Ja, deze steekt daar in de koppelingshuis. Volgens mij heb jij het type startmotor waar het startrelais op gemonteerd zit (vroegere modellen hadden deze los zitten).

Laat iemand eens je aansluiting vd startmotor meten met voltmeter wanneer je start. Staat hier dan stroom op, dan zit het in ieder geval niet in je stroomtoevoer. Dan rest of de massa-aansluiting of de startmotor zelf.

Meten maar!

RE: startmotor(relais) defect?

Ik tref bovenop de startmotor een stekker aan. Als ik die los trek, blijken daar maar twee contacten in te zitten. Ik zou er drie verwachten, voeding, massa en schakelsignaal. Of gaat de massa via de carrosserie?
In dat laatste geval kan ik dus 12v op beide contacten zetten om te testen (voordat ik iemand heb gevonden om te helpen te meten)?

RE: startmotor(relais) defect?

Ik zou even in de Haynes moeten kijken hoe jouw elektra loopt. Bij mij startmotor gaat de massa via het motorblok.
Je kunt proberen de boel door te lussen om de startmotor stand alone te testen.

RE: startmotor(relais) defect?

Als je dat voor me kan opzoeken, heel graag.
Ik heb de twee contactjes gecontroleerd met een spanningszoeker met alleen het contact aan, beide hebben geen prik. Als eentje de voeding is, dan zou die al eerder spanning moeten hebben toch? Waar heb je anders een relais voor?

Het betreft hier overigens een zwart stekkertje (vrouwtje), dat op een blauw stekkertje zit. Dit blauwe stekkertje zit weer vastgeschroefd aan een beugeltje op wat volgens mij de startmotor is. Hier vanuit lopen twee draadjes naar beneden. Herkenbaar?

Ik weet even niet waar ik 12v vanonder mn motorkap kan halen zonder draadjes door te branden als ik het aansluit.

RE: startmotor(relais) defect?

is je startonderbreker niet simpelweg de veroorzaker?

RE: startmotor(relais) defect?

Heb ik niet.

RE: startmotor(relais) defect?

Goedemorgen,
Is er iemand die me iets meer informatie kan geven:
[list:2xvf7k8j][*:2xvf7k8j]Zit ik aan het juiste stekkertje te prutsen?[/*:m:2xvf7k8j]
[*:2xvf7k8j]Moet er spanning staan op één of beide contacten, wanneer mijn sleutel op contact staat?[/*:m:2xvf7k8j]
[*:2xvf7k8j]Moet er spanning op één of beide contacten staan, wanneer ik probeer te starten?[/*:m:2xvf7k8j]
[*:2xvf7k8j]Waar kan ik het probleem verder zoeken in de verschillende uitkomsten van bovenstaande metingen?[/*:m:2xvf7k8j]
[*:2xvf7k8j]En waar kan ik vanonder mijn motorkap 12v met voldoende stroom aftappen om de startmotor eventueel rechtstreeks te voorzien (en moet dat op beide contacten)?[/*:m:2xvf7k8j][/list:u:2xvf7k8j]
Mijn anders erg behulpzame monteur neemt deze week zijn telefoon niet op, dus ik hoop echt dat iemand me kan helpen.

RE: startmotor(relais) defect?

Ik ben al wat verder gekomen...

Youri-81 schreef:

[list:1lszd03z][*:1lszd03z]Zit ik aan het juiste stekkertje te prutsen?

Nee, bleek iets anders te zijn, maar heb het nu gevonden.

Youri-81":1lszd03z][/*:m:1lszd03z][*:1lszd03z]Moet er spanning staan op één of beide contacten, wanneer mijn sleutel op contact staat?[/quote:1lszd03z]Ja, op de dikke draad

Youri-81":1lszd03z][/*:m:1lszd03z][*:1lszd03z]Moet er spanning op één of beide contacten staan, wanneer ik probeer te starten?[/quote:1lszd03z]Ja, op beide

Youri-81":1lszd03z][/*:m:1lszd03z][*:1lszd03z]Waar kan ik het probleem verder zoeken in de verschillende uitkomsten van bovenstaande metingen?[/quote:1lszd03z]Er kwam geen stroom op de stuurdraad naar het relail. Ergens in de weg van accu-contactslot-relais gaat dus iets mis, dit ga ik van het weekend eens rustig doormeten.

Youri-81":1lszd03z][/*:m:1lszd03z][*:1lszd03z]En waar kan ik vanonder mijn motorkap 12v met voldoende stroom aftappen om de startmotor eventueel rechtstreeks te voorzien (en moet dat op beide contacten)?[/*:m:1lszd03z][/list:u:1lszd03z][/quote:1lszd03z]
Met een plat, langwerpig stuk metaal dat ik ergens in mijn auto vond, kan ik de voeding met de stuurdraad verbinden, rechtstreeks op de relais, waarna de auto start! Voorlopig een prima oplossing.

RE: startmotor(relais) defect?

Van het weekend even aan het meten geweest. Probleem zit in het relaiskastje onder de ruitenwisser. Heb 'm opengemaakt en ontdekt dat de soldeerpunten op de printplaat bij zowel in- als uitgaande stekker zijn verbrand.

Er is nu een nieuw kastje naar mij onderweg. Hoop dat de andere relais' het nog wel eventjes volhouden :|

RE: startmotor(relais) defect?

Erik van der Maat schreef:
Mijn Mini uit 1991 heeft ook 2 relais om te starten.
Eentje op de startmotor zelf, het startrelais. En eentje op de wielkast net achter de ruitenwissermotor. Startslotrelais (volgens mij heet ie zo....kijk thuis wel even voor de exacte naam).

De draden vanuit de startslot gaan naar de laatste en daarvandaan naar het startrelais.

Dus wel 2 relaistjes Eelke...



he Ik heb ook een 91er, en het klopt er zit aan de zijkant op het schutboard links een extra Relai. Nu ben ik de bedrading ook aan het aansluiten. en heb een Lange bruine (iets dikkere)kabel over. er lopen 2van de 3 bruine Draden van de Dynamo(stekker) de kabelboom in, waarvan een Lange bruine (iets dikkere)kabel met een ring steker overblijft. Waar moet ik deze (aan) bevestigen?