startprobleem!!

RE: startprobleem!!

een veel besproken onderwerp, echter de oorzaak van mijn probleemniet kunnen ontdekken tot dusver.
Mini Cooper SPI '96.
Probleem startmotor gaat niet rond. Het volgende reeds gecontroleerd:
- accu => nieuw en geladen;
- starten via startkabel andere auto (diesel);
- startkabels direct op de startmotor (+ op de startmotor aansluiting, en massa op behuizing startmotor) en kontakt maken met startrelais;
Bovenstaande met zonder resultaat.Vervolgens met nieuwe/revisie startmotor hetzelfde verhaal. Bougies eruit gedraaid => startmotor gaat rond!!
Motor heeft ergens teveel weerstand maar waardoor?
Uitbouwen motor is de laatste optie. Wie weet raad?

RE: startprobleem!!

Als je de + en de - rechtstreeks op de startmotor zet hoef je geen contact meer te maken met je start relais omdat deze omzeilt wordt, toch? Heb je wel het idee dat de startmotor inslaat, want deze moet zoizo 1 keer ronddraaien voordat hij zich vast 'pakt' in het vliegwiel.

En je zegt dat ergens te veel weerstand in de motor, dit heb je geconcludeerd door de bougies er uit te draaien, misschien andere bougies? Of je kleppen blijven dicht staan waardoor teveel druk opgebouwd wordt? (Nog nooit van gehoord) Maken misschien de bougies (kabels) kortsluiting waardoor er geen stroom is voor de startmotor (lijkt mij sterk en weet totaal niet of dit uberhoubt mogenlijk is).

Suc6

RE: startprobleem!!

massastrip tussen koets en blok. massakabel bij accu...

deze nakijken, grote kans dat je er dan bent..

RE: startprobleem!!

massakabel heb ik zojuist nagekeken en opnieuw en op een ander punt aangesloten echter zonder resultaat.
Het huis van de startmotor is de -, startmotor schakelt in middels relais.
Klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd, zou ook nog kunnen lijkt me alleen zeer onwaarschijnlijk.
Ook starten in zijn vrij met de koppeling ingetrapt biedt geen verbetering.
Blijft een vaag probleem.

Mini kopen?...

RE: startprobleem!!

PM maar hoeveel?

default

RE: startprobleem!!

superseven schreef:

Mini Cooper SPI '96.
Probleem startmotor gaat niet rond. Wie weet raad?



## ik mis eerlijk gezegd wat er aan het eerste optreden van het probleem vooraf ging...
altijd goed gestart/gereden en [i:3ldq0818]ineens[/i:3ldq0818] is er (de volgende dag) iets en wil ie niet meer starten???

aan een diagnose gaat een onderzoek vooraf.

RE: startprobleem!!

af en toe problemen met starten. In eerste instantie te wijten aan accu (dacht ik). accu laden => probleem opgelost. Later nieuwe accu, wederom opgelost.
Vrouw met de auto op pad. Wil vervolgens smiddags weer naar huis, Mini start niet. Met de andere auto ophalen, proberen te starten (dus zonder startkabels) en doet het meteen... Vaag.
Uiteindelijke resultaat: omschreven probleem. Dus niet van de een op andere dag maar geleidelijk lijkt dus wel.

default

RE: startprobleem!!

superseven schreef:
geleidelijk lijkt dus wel.



## wanneer de startmotor zonder bougies de krukas wel rond kan draaien (en dat ook gewillig doet) en met bougies kan ie de krukas niet ronddraaien wil dat dus zeggen dat de startmotor de motor niet door de compressie heen kan draaien.

een plotsklaps enorme compressie (en dus weerstand) lijkt me onzin, dan zouden alle kleppen dicht moeten staan en blijven, dus er zou geen nokkenas in moeten zitten of de nokken ineens (op wonderbaarlijke wijze) tot ronde busjes zijn afgesleten...

dat ineens de zuigers in de cylinders zouden zijn vastgerot lijkt me ook spookkarakter te hebben.

het lijkt me toch dat het een electrisch probleem is: de startmotor krijgt niet genoeg amperes om voldoende kracht op te brengen.
als oorzaak-punt komt in aanmerking alles wat stroom voert tussen de + en - van de startmotor en van de accu, (alle leidingen/de massa die deze twee verbinden).

btw: dat 'proberen met andere leidingen' doe je toch wel met behoorlijke kabels (koper kabeldoorsnede in mm2) en niet met lampdraadjes van buuf's fiets of van de schemerlamp?
(ik zou *goede* startkabels nemen)

RE: startprobleem!!

Om te chekke of je motor wel goed werkt (wat ik wel denk en dat het iets electrisch is) gewoon even aan duwen! 2 Keer stappen en lopen.

RE: startprobleem!!

als ik je verhaal zo lees, draait je startmotor even, totdat hij aanslaat in de starterkrans.
dan ondervind hij zoveel weerstand, dat hij hem niet meer rond krijgt.
wat gebeurt er als je hem door aan te drukken aan probeert te krijgen.
gaat dit ook niet of slecht, dan zou je kunnen denken dat er iets in je blok is vastgelopen oid, wat mij sterk lijkt.

ik zou ook denken dat je blok massa slecht is.
die zit bij je hondebot.
loop deze eens goed na, en maak de aansluitingen eens los, opschuren en sprayen.
ook moet het contact tussen startmotor en blok schoon zijn.
dat is namelijk de massa van de sm.
is die slecht, dan krijg je problemen zoals jij die beschrijft.
ff de sm eruit halen, en de raakvlakken opschuren en insprayen.
zit toch geen verf of pakking rommel(je weet het niet) tussen, want dan werkt het echt niet.

RE: startprobleem!!

Nogmaals:
probeer (met degelijke start kabels)rechtstreeks je startmotor aan te sluiten.

RE: startprobleem!!

massa sm op blok heb ik al gecontroleerd en opgeschuurd. Massa blok naar chassis heb ik inmiddels eveneens opnieuw aangesloten.
Klepspeling gecontroleerd en is ok. Dynamo eraf gehaald om te kijken of deze misschien vast zit, geen probleem. Poelie van de koelfan kan eveneens draaien. Afgelopen nacht mijn oude accu aan de lader gehangen en zojuist direct aangesloten op mijn startmotor (inklusief eigenlijke nieuwe accu) en hij loopt!!
Nu moet ik dus nog uitvinden maar ik ergens een flinke lekstroom heb met het starten. Dus alle + en - kabels nalopen. Ergens iets bekends te verwachten, behalve "hondebot" ?
Bedankt voor de vele reply!!
Marcel

RE: startprobleem!!

ik zou denken aan een ingebrande relais.
vervang de startrelais eens.

RE: startprobleem!!

startrelais zit toch op de startmotor (tenminste bij het type wat ik gebruik.
Misschien mijn massakabel van mijn aacu naar het chassis. Wordt weer zoeken.

Marcel

RE: startprobleem!!

klopt, zit op je sm.
ik zou ook je massa in je kofferbak eens bekijken ja.
is het eerste waar je naar kijkt als je rare storingen hebt.
en de blokmassa en je zekeringern natuurlijk

RE: startprobleem!!

Als je het probleem blijft houden is er ook nog een andere minder leuke verklaring mogelijk.
Namelijk een naar binnen lekkende koppakking waardoor je motor een "waterslag" maakt en dus niet rond kan gaan.Het kan best zijn dat ie dan af en toe wel wil starten.Let er maar es op of ie ook koelvloeistof "opdrinkt".

Gr. Martijn

default

RE: startprobleem!!

Martijn A schreef:
lekkende koppakking waardoor je motor een "waterslag" maakt en dus niet rond kan gaan.



## en dat water 'spuit' er dan [i:s51ypppj]niet[/i:s51ypppj] uit op het moment dat TS het motortje zonder bougies laat orgelen??

en een bougie (van de betreffende cylinder) zou nat moeten zijn van water.

RE: startprobleem!!

Dat komt er bij de uitlaat weer uit.
Alleen op het moment dat je de bougies uit hebt staat het blok niet meer op druk.
En hij kan er best heel redelijk om lopen.
Maar natuurlijk kan je het aan de bougies wel zien en ook wel aan de "mayo" aan je vuldop :P

RE: startprobleem!!

maak de 2 bouten los van de startmotor uit het vliegwielhuis en neem de startmotor eruit (laat de electrische bedrading gewoon zitten), neem een stevige klem en klem het ding vast naar buiten de auto gericht. neem een startkabel en verbind het huis van de startmotor met een goede massa (in principe het motorblok, maar ik blijf twijfelen aan je massa).

probeer nu te starten, oftewel controleer of de startmotor via het normale startcircuit wil starten. pas dan kan je concluderen dat je startsysteem in orde is.

mocht de startmotor gewoon werken dan kan je inderdaad gaan denken aan een probleem IN je motor, en moet je gaan proberen of je blok vrij kan draaien,
het liefst met de bougies erin dan merk je dat je hem door de compressie heen moet helpen.

als ie niet draait met de hand, probeer dan eens zonder de bougies. mocht hij zonder bougies wel met de hand draaien dan controleer de kleppen (staan deze goed afgesteld).

ik neem verder aan dat je start met de versnellingsbak in zijn 'vrij' zo niet, probeer dit. mocht ie het dan wel doen, dan is je koppeling het probleem...

RE: startprobleem!!

Bougies eruit gedraaid => startmotor gaat rond!!



Dus weerstand in de motor lijkt me.

default

RE: startprobleem!!

Martijn A schreef:
Bougies eruit gedraaid => startmotor gaat rond!!



Dus weerstand in de motor lijkt me.



## lijkt me niet, want TS schreef:

Afgelopen nacht mijn oude accu aan de lader gehangen en zojuist direct aangesloten op mijn startmotor (inklusief eigenlijke nieuwe accu) en hij loopt!!



## meer 'slappigheid van de startmotor' dus!

is die 'nieuwe accu' wel in orde??

RE: startprobleem!!

Kan heel best zijn dat ie af en toe wel start.
Is maar net welke zuiger boven staat.
Mensen die wel es een koppakking hebben vervangen weten wel waar ik over praat.

default

RE: startprobleem!!

Martijn A schreef:

Mensen die wel es een koppakking hebben vervangen weten wel waar ik over praat.



## goed hoor!
jij gelijk!
ik wacht dan even op een foto van TS: kop eraf en cylinder met zwemmende goudvis boven de zuiger :)

misschien wil Demelza nog een vissie? 8)

RE: startprobleem!!

metrodriver schreef:
Martijn A":2cacxgmw]
Mensen die wel es een koppakking hebben vervangen weten wel waar ik over praat.



## goed hoor!
jij gelijk!
ik wacht dan even op een foto van TS: kop eraf en cylinder met zwemmende goudvis boven de zuiger :)

misschien wil Demelza nog een vissie? 8)[/quote:2cacxgmw]

Raak geschoten ? :D :D

RE: startprobleem!!

mensen, bedankt voor de vele reakties en mogelijke oplossing. Ik zie echter dat mijn originele vraag inmiddels een eigen leven lijkt te gaan leiden.
De tip met de startmotor losgooien had ik in het begin al gelijk geprobeerd. Het vreemde is dat door alles na te lopen (van vervangen accu t/m startmotor)een grote oorzaak de massa verbinding lijkt te zijn geweest. Zowel blok-chassis als accu-chassis.
Oorzaak dus minder dramatisch. Voor de zekerheid rijd ik de komende weken voornamelijk inde Mini, mijn vrouw vertrouwd het nog niet helemaal. Om nu wederom met twee mannetjes van 1 en 2 jaar met de Mini stil te staan, zal ze niet waarderen.
Nogmaals bedankt. Forum werkt erg goed, veel kennis en reply!!!

Marcel

default

RE: startprobleem!!

superseven schreef:
..



## zeg nou eens een-eenduidig wat de oorzaak was?!?
(of zit je in de politiek? :) )

RE: startprobleem!!

lijkt me duidelijk, hij schrijft probleem kwam voornamelijk door massa-problemen, bij het blok en bij de accu...

fijn dat het opgelost is...

RE: startprobleem!!

eenduidig kan ik het niet zeggen aangezien ik inmiddels alles heb geprobeerd en het probleem is opgelost. Probleem waarschijnlijk veroorzaakt door slechte massa-verbinding (of blok-chassis of accu-chassis).
En nee, ik zit niet in de politiek....

RE: startprobleem!!

na lange tijd toch weer hetzelfde probleem lijkt het wel.
Nu ontstaat het probleem als de auto warm is. 's morgens gewoon starten, vervolgens rijden naar het werk (±13km), motor uitzetten en weer opnieuw proberen te starten; hetzelfde probleem als voorheen namelijk nagenoeg geen puf om de startmotor rond te gooien. Het is dus niet: accu, startmotor, massa's, startrelais, koppaking, koppeling en de +kabel naar de startmotor.
Misschien de + van de startmotor/accu naar het contact danwel startonderbreker.
Wie heeft er nog wijze raad??

Alvast bedankt,

Marcel

RE: startprobleem!!

chat verwijderd, houden we er rekening mee dat dit een techniek-forum is?

RE: startprobleem!!

heb je het startrelais al wel vervangen dan?
lees anders eens het topic "auto start niet meer + rode laadstroomlampje"

RE: startprobleem!!

startrelais zit toch op de startmotor en deze is vernieuwd. Betreft een Cooper SPI van '96.

RE: startprobleem!!

volgens mij zit hij dan op je schutbord en ik dacht alleen dat de 'oudjes' ze op de startmoter hadden maar dat weet ik niet zeker.

lees dit anders ff door
link

RE: startprobleem!!

Oudjes op het schutbord, later op de startmotor.

RE: startprobleem!!

dus niet het startrelais. Ik zat intussen te denken aan iets elektrisch vanaf de startmotor (en dus + vd accu) naar het contactslot.
Waarom de auto gewoon start als deze is afgekoeld begrijp ik echter niet.
Is er echt niemand die dit probleem herkent?
Ik heb wel een (professioneel)ingebouwde startonderbreking...


Marcel

RE: startprobleem!!

Heb je al eens gekeken of de dynamo wel de 14.4 volt haalt ?

André

RE: startprobleem!!

nee, dit heb ik nog niet gecontroleerd, maar onlangs stond ik na een ritje bij het tankstation, even tanken en weer starten => hetzelfde probleem. Vervolgens startkabels op de accu (middels een diesel met draaiende motor) => niemand thuis, hetzelfde verhaal. Vervolgens 5 minuten laten geprobeerd, zonder startkabels notabene, gewoon weer starten. Accu of dynamo kan niet het probleem zijn. Wel het startrelais, maar ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe startmotor gemonteerd en dus een nieuw startrelais. Kan haast niet voorstellen dat deze alweer kaduk is.
Marcel

RE: startprobleem!!

Toevallig ondertussen de oorzaak al gevonden? Ben namelijk erg benieuwd!
Herken het probleem excact en de mini stopte er vandaag ook weer mee :(

RE: startprobleem!!

inmiddels heb ik mijn blok uitgebouwd en mijn versnellingsbak open liggen. Een aantal lagers is redelijk gaar, as uitgesleten en lagerschalen verspreid in de bak. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de interne weerstand. De reden van het openen van mijn bak was niet het startprobleem, maar ernstige geluiden vanuit de bak en versleten synchromesh-ringen.
Probleem leek in eerste instantie opgelost door de massapunten opnieuw aan te sluiten, maar ik zag bij het uitbouwen van het blok dat de elektrische aansluiting aan de onderzijde van de injectie-unit kortsluiting kan maken tegen massa, wellicht dat op deze plek een lekstroom aanwezig was.
Niet echt een eenduidige oorzaak van het startprobleem tot dusver.
Na revisie en inbouwen gaat deze mini eruit, ik heb namelijk een ander project gekocht, plus nog een andere sleutelklus (super seven) voor het "seizoen" weer begint.
Destijds lang gezocht naar een goede Cooper voor mijn vrouw, maar in de praktijk niet handig met twee kleine kinderen, als vijfde auto een beetje teveel van het goede...

Succus met de bekende zoektocht, hopelijk ben je weer wat verder.

Marcel
[size=85:3ccp4r4o][post aangepast, zie PM - Crispy][/size:3ccp4r4o]

RE: startprobleem!!

Ben al bezig met een goede oplossing... Op zoek naar een tweede auto! 5 is wel erg overdreven :P
Maar ga toch ook maar eens m'n massa aansluitingen nalopen. Bedankt voor de reactie