Startprobleem 1275 SPI

RE: Startprobleem 1275 SPI

het is weer eens zover. Tijdens het rijden is de motor uitgevallen en wil niet meer aanspringen.

De benzinepomp loopt niet, en de startmotor draait niet.
Bij het op contact zetten, hoor ik wel een relais schakelen, maar voor de rest blijft het angstvallig stil.

Vorige keer was de relaisbox naar z'n grootje, die is nu in een andere SPi getest, en die is dus goed.
Andere keer was het de stekker van mijn stuurkolom, maar toen gingen de lampen op m'n dashboard nog niet aan. Dat is nu wel het geval.
En de eerste keer was het het massapunt in de kofferbak. en die heb ik nu ook al na gemeten, en daar is imo niks mis mee.

Nu heb ik de ECU al proberen uit te lezen, maar de uitlezer krijgt geen contact met de ECU. Ook met een andere ECU in de auto krijgt hij geen contact.

Tevens heb ik naar de inertia-switch gekeken. Die is ingedrukt, en nagemeten. Volgens Haynes zit die direct op de benzinepomp, maar daar staat geen 12V op, als ik hem op contact zet.
Hierdoor heeft aanduwen natuurlijk ook geen zin.

Met een andere auto/accu starten werkt ook niet.

Wie heeft nog een suggestie wat ik kan proberen?
Ik zit zelf te denken dat de ECU geen massa maakt.. Kan dit, en hoe is dit te controleren?

RE: Startprobleem 1275 SPI

Ik zit te denken aan je stroomtoevoer. Is je accukabel niet ergens beschadigd onder je auto, of maakt hij kortsluiting?

Groetjes,

Maurice

RE: Startprobleem 1275 SPI

ik heb wel 12V voorin, bijv. op de startmotor. Er komt alleen geen signaal als ik het contact omdraai...

RE: Startprobleem 1275 SPI

Ergens een zekering??

RE: Startprobleem 1275 SPI

Contactslot?

RE: Startprobleem 1275 SPI

net gemeten, contactslot is het ook niet.
12V loopt tot aan de relaisbox. Deze is getest, en werkt ook gewoon, zit dus daarna...

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:

12V loopt tot aan de relaisbox.



De 12V vanuit het contactslot dus. Er hoort ook een constante 12V op de relaisbox te staan.

Vanuit de startmotor lopen 2 kabels direct naar de relaisbox, hierop meette ik dus niks.
Bij navraag bij Dree-cool, bleek daar dus gewoon altijd 12V op te moeten staan.

Wat blijkt, 1 van de aansluitingen vanuit de de startmotor, splits zich al snel naar 3 kabels. 2 hiervan zijn voor de relaisbox.

Alleen het eerste stukje, blijkt bij mij dus snot-rot te zijn.
het plastic omhulsel van de kabel is nog het enige dat iets van houvast bied :x
Na eve door te lussen, wil hij wel aanstalte maken om te starten!

Hij heeft nu 2 maanden stilgestaan door de winterperiode, dus de accu is ook niet meer wat het moet zijn... :x
Van de week maar eens met de soldeerbout en de isolatietape aan de slag, en dan is dat probleem ook weer getackeld \\:)/

RE: Startprobleem 1275 SPI

Je kan de vlaai sturen naar Groesbeek! :9

RE: Startprobleem 1275 SPI

Had niks met het contactslot te maken ;) :P

Ik had geen constante 12V op de relaisbox staan...
De relais werden wel geschakeld vanuit het contactslot, maar ze konden niks doorgeven :((

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:
De 12V vanuit het contactslot dus.



:? :'(

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:
Peter":14pmnsy9]
12V loopt tot aan de relaisbox.



De 12V vanuit het contactslot dus. [/quote:14pmnsy9]

Wilde met een eigen quote duidelijk maken welke 12V dus wel werkte...
Ik zie achteraf de onduidelijkheid |:(

RE: Startprobleem 1275 SPI

Dan stuur je die vlaai maar naar Nederweert. En kan Lowrida hier een stukje komen eten! (of twee) ;)

RE: Startprobleem 1275 SPI

Deal! :9

RE: Startprobleem 1275 SPI

toch nog niet helemaal opgelost :'(

De startmotor en benzinepomp functioneren weer, maar starten wil hij niet.
Ook met behulp van een andere auto wil hij niet jumpstarten...

Accu geeft wel 12V aan dus aan 1 van de accu-platen ligt het niet.

De mini heeft 10 weken stilgestaan, dus de accu is m.i. de grote boosdoener.

Nu vraag ik me dus af of het kan dat de mini niet start vanwege een slechte accu, terwijl hij wel op een andere accu aangesloten staat...? :? ?

RE: Startprobleem 1275 SPI

Dus de startmotor gaat niet rond? Alles weer goed aangesloten? Zekering ok?

Vreemd verhaal ( mini eigen zeg maar)

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:

De startmotor en benzinepomp functioneren weer, maar starten wil hij niet.



;)

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:
Peter":334ejyke]
De startmotor en benzinepomp functioneren weer, maar starten wil hij niet.



;)[/quote:334ejyke]


Mausje75":334ejyke]Dus de startmotor gaat niet rond?[/quote:334ejyke]

Dus....hoe weet je dan dat de startmotor weer functioneert? Dus hij draait dan wel rond maar slaat niet aan....ontsteking / vonk?

Groetjes,

Maurice

RE: Startprobleem 1275 SPI

Probeer eens een stevige startkabel (niet zoeen van de gamma oid) van de +pool naar start relais. Ik denk dat de + kabel onder de auto niet helemaal 100 meer is. Bin there...... Of de andere accu niet aansluiten op de accu achterin maar bij de motor.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:
toch nog niet helemaal opgelost :'(

De startmotor en benzinepomp functioneren weer, maar starten wil hij niet.
Ook met behulp van een andere auto wil hij niet jumpstarten...
Accu geeft wel 12V aan dus aan 1 van de accu-platen ligt het niet.




Hm, da's een plausibele bewering. 12V is leuk, maar wat blijft daarvan over op de voeding van de ECU tijdens het starten ?

En je schrijft dat de benzinepomp het doet; bedoel je daarmee dat je de pomp hoort draaien wanneer je 't contact aanzet, waarna deze weer stopt ? Of doet de pomp het ook daadwerkelijk tijdens het starten ?

Peter":1osmxtbi]Nu vraag ik me dus af of het kan dat de mini niet start vanwege een slechte accu, terwijl hij wel op een andere accu aangesloten staat...? :? ?[/quote:1osmxtbi]

Dit kun je eenvoudig testen door de accu te vervangen voor een accu waarvan je zeker weet dat die wel goed is (uit een andere auto bijvoorbeeld).

Overgangsweerstanden in de accupolen, massa-aansluitingen, en de voedingskabel onder de auto kunnen zorgen voor een zodanig verlies dat er net voldoende spanning overblijft voor de startmotor. Die draait dan weliswaar vrolijk rond, maar als er daardoor te weinig spanning overblijft op de ECU gaat t motortje nooit aanslaan.

Niemand in de buurt die de ECU kan uitlezen ? Kun je exact zien of en hoeveel er overblijft van die 12V.

Maar.. zoals met alle SPi's: controleer eerst ALLE stekkeraansluitingen onder de motorkap, zwevende zekeringen, relaisvoetjes enz. Corrosie/roest van dergelijke aansluitingen zijn in 95% van de startproblemen bij een SPI de oorzaak.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Mini doet het weer!
Het probleem is inderdaad de accu... nieuw accuutje erin en lopen!

Bartje schreef:


Peter":2ekr1nt9]Nu vraag ik me dus af of het kan dat de mini niet start vanwege een slechte accu, terwijl hij wel op een andere accu aangesloten staat...? :? ?



Dit kun je eenvoudig testen door de accu te vervangen voor een accu waarvan je zeker weet dat die wel goed is (uit een andere auto bijvoorbeeld).[/quote:2ekr1nt9]

Blijft mijn vraag: waarom start hij niet als je hem jumpstart?
zelfs niet als ik de ander auto direct op de startmotor zet?

Je zou zeggen dattie zijn stroom dan toch uit de andere auto haalt? ook voor de ECU of andere management-systemen....
:?

default

RE: Startprobleem 1275 SPI

Een vaak voorkomende oorzaak hiervoor is dat de startkabels die gebruikt worden te dun en/of te lang zijn en de klemmen van die kabels niet voldoende raakvlak hebben met de accu polen.
Elke stroomkabel heeft een bepaalde weerstand per centimeter lengte die dan weer afhankelijk is van de dikte van de kern en het gebruikte materiaal van de kern, (koper, aluminium)
Hoe dikker de kern van de kabel hoe lager de weerstand en hoe makkelijker de stroom kan vloeien.
Startkabels moeten eigenlijk de zelfde kerndikte hebben als de kabel die van de accu naar de startmotor loopt en dikke of massieve klemmen die een zo groot mogelijk raakvlak met de accupolen hebben om de weerstand zo klein mogelijk te houden.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Klopt, ik had laatst van die goedkope gebruikt en daarvan ging de isolatie zelfs smelten bij de aansluiting van de kabel op de klemmmen. Er is dus best veel "troep" te koop

default

RE: Startprobleem 1275 SPI

Een goede richtlijn voor startkabels is een koperen kernoppervlakte (dus zonder de isolatie die er omheen zit) van 25 vierkante mm of meer, en ± 3 meter lang,en dan het liefste met massieve koperen of messing klemmen of klemmen van 2 mm of meer plaatdikte, en dan kun je vrijwel elke personenauto overstarten.
Een nadeel is, dat deze kabels vrij prijzig zijn maar zich op de lange termijn toch wel terug betalen.
Voor bestelwagens en vrachtwagens gelden weer zwaardere diktes.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Waarom denkt iedereen aan de pluskabel?
Er moet een massakabel van het blok naar de carosserie gaan!!!
Die is bij veel te veel gevallen kapot of maakt geen goed contact.
Je mag wel overal een plus meten maar dan meet je met een multie meter van plus naar de carosserie,die rechtstreeks met de accu-min verbonden is.
Het blok moet ,als het wil kunnen starten, een grote startstroom trekken door de pluskabel én de massakabel.Als de massa niet goed is kun je altijd kleine stroompjes meten die wel goed lijken.Maar starten kan zomaar 100 ampere trekken!!
Dat is iets meer dan een lampje,kan ik je verzekeren.
Ik ben benieuwd
Have fun

RE: Startprobleem 1275 SPI

Flying Dutchman schreef:
Waarom denkt iedereen aan de pluskabel?




Omdat de ervaring dat ons leert ;)

RE: Startprobleem 1275 SPI

Massa punten zijn makkelijk te controleren / vervangen. De + kabel is moeilijk door te meten maar levert wel problemen op! Why: Mausje75 schreef:
Omdat de ervaring dat ons leert ;)

RE: Startprobleem 1275 SPI

nou... massakabel carrosserie-accu was bij mij ook al ens het probleem.
De aansluitng op de carrosserie was slecht.. De motor viel ook zo onder het rijden uit, en wilde niet meer....

"even" opschuren en met vaseline insmeren, en hij liep weer :x :P

default

RE: Startprobleem 1275 SPI

vlassie schreef:
Massa punten zijn makkelijk te controleren / vervangen. De + kabel is moeilijk door te meten maar levert wel problemen op! Why: Mausje75":fi8ssit9]Omdat de ervaring dat ons leert ;)

[/quote:fi8ssit9]

Dat heeft eigenlijk meerdere oorzaken.
Het begint al bij de bouw van een nieuwe auto.
De fabrikant berekent hoe dik de bedrading moet zijn om onder normale omstandigheden de auto storingsvrij te laten functioneren, dus ook het starten.
Hierbij wordt in eerste instantie uit gegaan van het kostenplaatje.
Hoe dikker de bedrading, hoe duurder het wordt, dus wordt berekend wat minimaal nodig is.
Als hij hierbij kan volstaan met een pluskabel van bijv. 25 vierkante mm kern oppervlakte stopt hij er echt geen 30 vierkante mm in want dat scheelt honderdduizenden op jaar basis.

Bij onze mini's heb je dan het feit dat de accu achterin zit en heb je dus een + kabel van ± 3 meter. (weerstand per meter lengte)
Dan heb je bij de nieuwere mini's de aansluiting op de accu en de startmotor (twee verbindingen) en bij de oudere mini's komt daar nog het start relais op het binnenscherm bij, dus in totaal 4 verbindingen met binnen in het ralais nog eens een verbinding die gemaakt wordt tussen de twee dikke aansluitingen op het relais als je de motor start.
Dat alles bij elkaar levert een bepaalde weerstand op in het startcirquit want elke verbinding in een cirquit is een weerstand.
Als je nu verbindingen hebt die niet goed vast zitten, of waar corrosie of oxidatie op en/of tussen zit, en een wat oudere startmotor die vervuild is binnenin en eventueel wat moeilijk draait, kan dat bij elkaar zoveel spannings verlies opleveren dat er niet genoeg overblijft om de ontsteking een goede vonk te laten produceren en slaat het motortje niet aan.
Een goed voorbeeld is, dat hij niet wil starten met de sleutel maar als je hem aanduwt loopt hij met een meter want hij heeft dan alle spanning ter beschikking op de ontsteking die de accu levert.

Een heel verhaal maar misschien maakt dit het wat duidelijker.

edit; dit geldt natuurlijk ook voor de masa verbindingen.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Goed gesproken!

RE: Startprobleem 1275 SPI

[size=85:3sci21zw][topics samengevoegd - Crispy][/size:3sci21zw]
haha nu heb ik ook een probleem met mijn 1.3 injectie 92

hij heeft gereden op de snelweg kom ik beneden en hij slaat af niet meer te starten , uiteindelijk naar huis gesleept en alles na gelopen maar ???????

ik heb vonk op alle 4 de bougies
injectie draaid en spuit benzine
brandstof pomp pompt ook

iemand nog een idee wat er mis zou kunnen zijn

hij slaat gewoon echt niet aan en nu is de accu leeg ,

gr minizot

RE: Startprobleem 1275 SPI

krijgt die wel lucht? zit je luchtfilter niet geblokkeerd???

heb je toevallig de bougiekabels er af gehaald (vuurt die wel in de goede volgorde)?

RE: Startprobleem 1275 SPI

minizot, ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic over een zelfde soort probleem bij een SPI. Lees het eens door.

RE: Startprobleem 1275 SPI

oke dank u ik had mijn vraag bij die andere gezet maar dat mocht niet denk

maar het rare is dat we alles van mijn mini op de andere hebben gezet kap en bougie kabels computer , bobine , alles eigenlijk en nog niets

raar raar

RE: Startprobleem 1275 SPI

toch raar dat 2 verschillende startproblemen bij elkaar worden gevoegd... :?
Bij mij deed hij niks meer, en bij minizot doet alles het, alleen slaat deze niet aan...

on-topic:

Ik zou eens kijken of de accu niet al slecht was, dus kijken voor een goede en dan nog eens proberen.

En kijk eens of je een andere SPi-relaisbox kunt proberen...

RE: Startprobleem 1275 SPI

Peter schreef:
En kijk eens of je een andere SPi-relaisbox kunt proberen...



De relaisbox van een Spi bevat 4 relais:

- Hoofdrelais
- Brandstofpomprelais
- Relais spruitstukverwarming
- Relais Lambdasonde verwarming

Als het hoofdrelais defect is, doet de rest het ook niet, en krijgt ook de ECU geen spanning

Als het brandstofpomprelais kapot is, zal de pomp niet draaien en wordt er uiteraard ook geen brandstof ingespoten

Als de andere 2 relais kapot zijn zal dat weliswaar een fout geven, maar daarop moet een SPi nog steeds gewoon aanslaan.

Als er een vonk is op alle cylinders en er wordt ook brandstof ingespoten, betekent dit dat de ECU alle benodigde signalen krijgt, en de injector en ontsteking wordt aangestuurd. Simpel gezegd: de Mini zou gewoon moeten aanslaan.

Als de Mini desondanks toch niet aanslaat zou het probleem iets mechanisch kunnen zijn (compressie/klepspeling/distributie), maar dat is niet aannemelijk als het probleem ineens is opgetreden.
Heb je geprobeerd om tijdens het starten een beetje gas te geven ? en hoor/zie je de stappenmotor bewegen als je het contact uitzet? (Kort ratelend geluidje enkele seconden na afzetten van het contact).

Ik zou het injectiesysteem op zich niet zo snel verdenken vanwege het feit dat je vonk en inspuiting hebt, maar daarvoor is de mogelijkheid van uitlezen gecreeërd door Rover, daar zou ik eens mee beginnen.

Ik neem aan dat er niks aan de ontsteking/bobine/bougiekabels is veranderd voorafgaand aan het probleem ?

RE: Startprobleem 1275 SPI

kijk dank u maar de relais box hebben we ook van de mijne gehaald maar ook niets

toch maar eens uit laten lezen dan maar ik weet ket echt niet meer

RE: Startprobleem 1275 SPI

Je woont redelijk in de buurt, eventueel kan ik je Mini wel uitlezen, PM maar even als je hier gebruik van wilt maken.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Bij mij ook een probleempje!
Mini 1.3 SPI start niet meer

- startblokkering gaat er gewoon af
- Accu heeft stroom
- als sleutel om draai hoor ik geklik en gezoem
Maar hij start niet...

Als ik de motorkap open doe en het kapje van het vierkante blokje (nabij zekeringenkastje) af haal en 1 van de 4 'schakelaar' in druk start de Mini wel (als ik hem gewoon op contact heb staan)

Wat kan dit zijn?
Stuurschakelaar (waar de sleutel in gaat) stuk?
Hellup!
want dit is echt irri

RE: Startprobleem 1275 SPI

Als je de sleutel op start draait, hoor je een klik en gezoem.
De klik zal van een relais zijn die de startmotor aanstuurt, en het gezoem de brandstofpomp.
Je kontaktslot is dus niets mis mee.

Het probleem zal in het aansturen van de startmotor zitten. Een slecht of los kontakt van het relais ?
Welke 'schakelaar' bedoel je ?

RE: Startprobleem 1275 SPI

JosCM schreef:

Welke 'schakelaar' bedoel je ?



Hoi Jos
Hierbij 2 fotootjes van de schakelaar die ik bedoel





De schakelaar die ik bedoel betreft de 'koperen'schakelaar meest links en boven (van de 4)

Ikzelf denk dat het in de bedrading van het contactslot naar het relais, het relais zelf, of de bedrading van het relais naar dit 'blokje/schakelaar' ligt...

RE: Startprobleem 1275 SPI

Dat is je startonderbreker. Die moet uit te schakelen met je afstandbediening. Het zou dus kunnen dat je startonderbreker niet goed meer is.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Vanuit je startmotor lopen 2 bruine draden naar deze relaisbox. Kijk daar eens of er überhaupt op deze draden stroom binnenkomt in de relaisbox.

RE: Startprobleem 1275 SPI

Alle aansluitingen op de 'box' nagelopen en ook de kabels gecheckt (niet doorgemeten of zo hoor).
Niks raars aangetroffen.
En wat schetst mn verbazing...
Hij start weer gewoon zonder problemen...

case closed for the time being...?! :?

RE: Startprobleem 1275 SPI

Relais stuk en als je hem handmatig bediend dat hij dan wel werkt?
Niet alle (meeste niet volgens mij) hebben geen fabrieks af startonderbreker als je het mij vraagt.