Hoi,
Ik neem aan dat je een multimeter hebt. Zo niet dan zou ik er gelijk een aanschaffen. Ze kosten weinig en zijn onmisbaar.
Start eerst de mini (al dan niet met behulp van startkabels).
Meet dan gewoon de plus en min op de accu met draaiende motor.
Dit zou ergens tussen de 13,5 en 14,5 Volt moeten zijn. Dan laad je dynomo gewoon bij.
vervolgens moet je dan gaan zoeken naar een lekstroom.
Om dit te meten moet je de multimeter op Amere zetten.
Je haalt de min kabel van de accu en je plaats je multimeter ertussen.
Dus een draadje op de min pool van de accu en het andere draadje op de min kabel die je net losgehaald hebt van de accu.
Nu meet je het amperage wat er verbruikt word.
Als je dus dus wat meet trek dan alle zekeringen die je kan vinden eruit. Als het goed is meet je nu niets meer. Maak voor de zekerheid ook je dynamo los want die kan ook de boosdoener zijn.
Plaatst nu een voor een de zekeringen terug en tussen door steeds meten.
Zo kan je erachter komen waar hij spanning weglekt.
Succes.
- Login of registreer om te reageren
RE: Startprobleem (Elektrisch?)
Ingediend door Gerolamo op wo, 28-08-2013 14:53
Beste Mini liefhebbers, sinds een paar dagen heb ik een Mini 1275 GT uit 1972.
Na de auto naar huis te hebben gereden en stilgezet, besloot ik een paar uur later de weg op te gaan... Niet dus, want de wagen startte niet meer. Er is niets elektrisch aan blijven staan, daar had ik speciaal op gecontroleerd.
Als ik de sleutel omdraai krijg ik een klik en draait de startmotor 1 keer langzaam rond, niet genoeg om te starten. De auto de garage in gereden en de contactpunten van de startmotor losgehaald en schoongemaakt. De lampen aangezet en proberen te starten, de lampen dimden licht, maar geen verandering in het startprobleem. Kabels van de accu gehaald, opnieuw vastgemaakt evenals de dynamo. Voor de zekerheid alle vloeistoffen gecontroleerd. Hierna nog een poging gewaagd en de motor sloeg aan, uiteraard met gebruik van de choke. Een kort rondje gereden en daarna weer geparkeerd, waarbij de auto meteen afsloeg en wederom niet meer aan sloeg.
De volgende ochtend maar zonder veel hoop de sleutel omdraaien en ja hoor, start in 1 keer. Naar m'n schoonouders gereden en daar geparkeerd. Wil een uur daarna weer wegrijden, weer alleen maar een klik en een langzaam draaiende startmotor. Andere accu gepakt (vol) en startte zonder problemen. Voor de zekerheid een flinke ronde gereden en opnieuw proberen te starten, dit lukte niet. Dynamo probleem was het eerste waaraan we dachten, er uit gehaald en laten testen bij dynamo bedrijf. Dynamo bleek in orde, er weer terug in gezet. Sleutel omgedraaid en startte weer in 1 keer.
Naar huis gereden en in de garage geparkeerd. Hierna ben ik drie dagen naar Duitsland gegaan met m'n andere auto. Bij terugkomst de Mini gestart (weer zonder problemen). Gedurende de dag (gisteren) een paar rondjes gereden en iedere keer zonder problemen gestart.
Dus ik vanochtend de Mini weer gepakt om m'n vriendin op te halen, rondje gereden etc en ik parkeer de wagen. Waarna deze weer niet startte. Andere auto opgehaald en met startkabels weer gestart.
Het is mij nu niet helemaal duidelijk meer wat het probleem zou kunnen zijn. Ik neem aan dat het probleem elektrisch is en dat er ergens stroom weggetrokken word. Wat opvalt is dat de knipperlichten aan beide kanten niet knipperen maar constant branden, zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?
Iemand die mij op weg zou kunnen helpen?