Startprobleem (Elektrisch?)

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Beste Mini liefhebbers, sinds een paar dagen heb ik een Mini 1275 GT uit 1972.

Na de auto naar huis te hebben gereden en stilgezet, besloot ik een paar uur later de weg op te gaan... Niet dus, want de wagen startte niet meer. Er is niets elektrisch aan blijven staan, daar had ik speciaal op gecontroleerd.

Als ik de sleutel omdraai krijg ik een klik en draait de startmotor 1 keer langzaam rond, niet genoeg om te starten. De auto de garage in gereden en de contactpunten van de startmotor losgehaald en schoongemaakt. De lampen aangezet en proberen te starten, de lampen dimden licht, maar geen verandering in het startprobleem. Kabels van de accu gehaald, opnieuw vastgemaakt evenals de dynamo. Voor de zekerheid alle vloeistoffen gecontroleerd. Hierna nog een poging gewaagd en de motor sloeg aan, uiteraard met gebruik van de choke. Een kort rondje gereden en daarna weer geparkeerd, waarbij de auto meteen afsloeg en wederom niet meer aan sloeg.

De volgende ochtend maar zonder veel hoop de sleutel omdraaien en ja hoor, start in 1 keer. Naar m'n schoonouders gereden en daar geparkeerd. Wil een uur daarna weer wegrijden, weer alleen maar een klik en een langzaam draaiende startmotor. Andere accu gepakt (vol) en startte zonder problemen. Voor de zekerheid een flinke ronde gereden en opnieuw proberen te starten, dit lukte niet. Dynamo probleem was het eerste waaraan we dachten, er uit gehaald en laten testen bij dynamo bedrijf. Dynamo bleek in orde, er weer terug in gezet. Sleutel omgedraaid en startte weer in 1 keer.

Naar huis gereden en in de garage geparkeerd. Hierna ben ik drie dagen naar Duitsland gegaan met m'n andere auto. Bij terugkomst de Mini gestart (weer zonder problemen). Gedurende de dag (gisteren) een paar rondjes gereden en iedere keer zonder problemen gestart.

Dus ik vanochtend de Mini weer gepakt om m'n vriendin op te halen, rondje gereden etc en ik parkeer de wagen. Waarna deze weer niet startte. Andere auto opgehaald en met startkabels weer gestart.

Het is mij nu niet helemaal duidelijk meer wat het probleem zou kunnen zijn. Ik neem aan dat het probleem elektrisch is en dat er ergens stroom weggetrokken word. Wat opvalt is dat de knipperlichten aan beide kanten niet knipperen maar constant branden, zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?

Iemand die mij op weg zou kunnen helpen?

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Hoi,

Ik neem aan dat je een multimeter hebt. Zo niet dan zou ik er gelijk een aanschaffen. Ze kosten weinig en zijn onmisbaar.
Start eerst de mini (al dan niet met behulp van startkabels).
Meet dan gewoon de plus en min op de accu met draaiende motor.
Dit zou ergens tussen de 13,5 en 14,5 Volt moeten zijn. Dan laad je dynomo gewoon bij.
vervolgens moet je dan gaan zoeken naar een lekstroom.
Om dit te meten moet je de multimeter op Amere zetten.
Je haalt de min kabel van de accu en je plaats je multimeter ertussen.
Dus een draadje op de min pool van de accu en het andere draadje op de min kabel die je net losgehaald hebt van de accu.
Nu meet je het amperage wat er verbruikt word.
Als je dus dus wat meet trek dan alle zekeringen die je kan vinden eruit. Als het goed is meet je nu niets meer. Maak voor de zekerheid ook je dynamo los want die kan ook de boosdoener zijn.
Plaatst nu een voor een de zekeringen terug en tussen door steeds meten.
Zo kan je erachter komen waar hij spanning weglekt.

Succes.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Dank voor t snelle antwoord. Inderdaad meten zoals ik dacht.

Meteen bij de eerste meting ging het al fout. Op de accu krijg ik met draaiende motor 11.89v

Dan zou het dus in de bedrading van de dynamo naar de accu moeten liggen of niet? Gezien de dynamo getest is en daar niets mis mee was.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Hallo Gerolamo, lullig dat je meteen zo iets hebt met je auto.
Echter, wanneer je een behoorlijke lekstroom hebt kan dit een spanningsval veroorzaken, hetgeen jij meet: ca. 13,5 minus 12 volt is 1,5 volt.
Het kan dus nog overal zitten. Succes!

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Dit zou ergens tussen de 13,5 en 14,5 Volt moeten zijn. Dan laad je dynomo gewoon bij.
vervolgens moet je dan gaan zoeken naar een lekstroom.
Om dit te meten moet je de multimeter op Amere zetten.
Je haalt de min kabel van de accu en je plaats je multimeter ertussen.
Dus een draadje op de min pool van de accu en het andere draadje op de min kabel die je net losgehaald hebt van de accu.



Volt is dus lager.

Nu, heel dom misschien, maar de motor blijft niet lopen als je de - los haalt...

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Je motor hoeft ook niet te lopen, de lekstroom loopt misschien continu. Ligt er net aan wat de oorzaak is, een kortsluiting wellicht.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Ok nou op verschillende standen gemeten... Alleen op 10A geeft de multimeter een 1 aan, alle andere standen 00.0

Sorry maar met stroom ben ik echt een leek :'(

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Meetdraden goed ingeplugd en meter op gelijkstroom staan?

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Hallo Gerolamo,

Je eerste meting, bij draaiende motor, metende op de accu was rond 12volt. te laag dus.
Ik denk dat er geen goede massaverbinding tussen je motorblok en je chassis zit.
Er moet daar een dikke massadraad lopen die misschien rot is.
De makkelijkste test is om een startkabel tussen een bout op je motorblok en het chassis te plaatsen en dan nog eens op de accu te meten met een draaiende motor.
Wanneer de spanning dan hoger is, zou ik een extra draad maken van het blok naar je chassis.
Stroom meten: Je meet 1A in de 10A stand met alle verbruikers en de motor uit?
Dat is wel flink. Ik vraag mij af of die meting wel juist is, zou de accu de volgende morgen helemaal leeg zijn, terwijl jij dan juist weer kan starten.
over je meter: de meeste multimeters hebben voor de standen lager dan 10A een ander gat voor de rode meetpen.
Ik denk dat je eerst het bovenstaande even moet checken. Het werkt namelijk 2 kanten op.
Het laden is beperkt en je startmotor krijgt niet genoeg stroom.

Ik hoop dat dit je helpt 8)
Peter

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Ik denk toch dat je een probleem hebt met het laden van de accu.
Of de dynamo is toch stuk of anders je spanningsregelaar.
Ook al heb je flinke stroomverbruikers zal je altijd een spanning redelijk boven de 13 volt moeten meten op je accu met draaienede motor.

Als je een beetje gas bij geeft, kan via het handeltje op je carburatuer, dan zal de spanning iets op moeten lopen.
Gebeurd dit niet en meet je minder dan 13,5 volt dan heb je echt een laadprobleem.
Voer deze meting een paar keer uit. Het kan zijn dat er ergens een slechte verbinding is. Of misschien heeft het met warmte van je motor te maken. Een onderdeel met slecht contact kan dit geheel verliezen omdat het door je motorwarmte iets uitzet. Of andersom.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Gerolamo schreef:

Nu, heel dom misschien, maar de motor blijft niet lopen als je de - los haalt...



Om te beginnen vind ik een vraag nooit dom. Ik vind het juist dom als je iets niet snapt en je vraagt het niet. Ik zelf ben ook helemaal geen kei in electra enz. maar heb dit probleem pas zelf bij de hand gehad. Daarom weet ik hoe het probleem op te sporen. En ook pas na veel vragen.

Maar deze test moet je doen zonder dat je motor draait en met het contact uit. Zo kan je zien of je ergens een lekstroom hebt.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

XXLman schreef:
Hallo Gerolamo,

Je eerste meting, bij draaiende motor, metende op de accu was rond 12volt. te laag dus.
Ik denk dat er geen goede massaverbinding tussen je motorblok en je chassis zit.
Er moet daar een dikke massadraad lopen die misschien rot is.
De makkelijkste test is om een startkabel tussen een bout op je motorblok en het chassis te plaatsen en dan nog eens op de accu te meten met een draaiende motor.
Wanneer de spanning dan hoger is, zou ik een extra draad maken van het blok naar je chassis.
Stroom meten: Je meet 1A in de 10A stand met alle verbruikers en de motor uit?
Dat is wel flink. Ik vraag mij af of die meting wel juist is, zou de accu de volgende morgen helemaal leeg zijn, terwijl jij dan juist weer kan starten.
over je meter: de meeste multimeters hebben voor de standen lager dan 10A een ander gat voor de rode meetpen.
Ik denk dat je eerst het bovenstaande even moet checken. Het werkt namelijk 2 kanten op.
Het laden is beperkt en je startmotor krijgt niet genoeg stroom.

Ik hoop dat dit je helpt 8)
Peter



Neem aan dat je deze bedoeld?


Ik heb dezelfde multimeter als deze, alleen ander buitenkantje.

Pak de twee linkse gaten en stand op 10A. Dan word er een 1 aangegeven, alles uit.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Hoi, ik denk dat je de spanning wel moet meten als je eerst eens gas hebt gegeven,zodat de dynamo gaat laden.Ook is het waarschijnlijk een gelijkstroomdynamo.
Hier zit een regelrelais bij die wel eens doorfikken.
Maar het probleem is,denk ik de startrelais,die op je motorblok geschroefd zit.Hiervandaan zit een dikke draad naar je startmotor.
Als de relais intern vuil /verbrande kontakten heeft kan hij ene keer wel en andere keer geen goede stroom doorgeven.
Een goede massa is zoals een ander al zie het eerste dat je snel kan zien/kontroleren.
Een dikke draad loopt dan van je carosserrie naar je blok.
Het laden van de accu is een ander probleem als het niet starten,maar het een kan het ander wel verbloemen en je in de verkeerde richting laten zoeken.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

De hele middag op zoek naar een startrelais, niks te vinden wat ook maar enigszins op een relais lijkt. De enige dikkere kabel zit op de elektronische ontsteking die loopt naar de carb.

Iemand in de buurt van Breda toevallig die mij uit de brand kan helpen? Ik snap er echt de ballen niet van.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Als de auto origineel is dan zit het startrelais op het rechter binnenscherm. Dat is een vierkant blok met een tweetal dikke zwarte en een aantal wat dunnere bruine draden. '

http://www.minisport.com/13h5952-starte ... inals.html

Is er nieuwer blok in gegaan dan zit het startrelais op de startmotor.

http://www.minisport.com/gxe4527-starte ... gaged.html

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

relais even aangegeven op je eigen foto:
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =18&pos=20

.. lastig zo te zien, achter de massakabel en onder de draadboom, maar die ene witte en enkele bruine draden geven voor mij aan dat ie daar zit. En volgens mij is dat ook de boosdoener .. of je massakabel raakt 1 van de contacten?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Theo van den Bogaard schreef:
relais even aangegeven op je eigen foto:
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =18&pos=20

.. lastig zo te zien, achter de massakabel en onder de draadboom, maar die ene witte en enkele bruine draden geven voor mij aan dat ie daar zit. En volgens mij is dat ook de boosdoener .. of je massakabel raakt 1 van de contacten?

succes,
Theo van den Bogaard



Inderdaad, was al naar de garage gelopen na het zien van de afbeelding van Dennis.

Zal hem eens demonteren en schoonmaken kijken wat er gebeurd.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Ik zou hem gewoon vervangen, weet je zeker dat het daar niet meer aan ligt.

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Dennis schreef:
Ik zou hem gewoon vervangen, weet je zeker dat het daar niet meer aan ligt.

Dennis



Morgen nieuwe d:)b

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Nog een vraagje, ik heb drie aansluitpunten op mn dynamo, waarvan er twee aangesloten zijn. Een voor t lampje andere de plus, moet er geen min op aangesloten zitten?

Ook alle aardpunten aangepakt. Metingen zijn nu stabiel overal tussen 11 en 12 volt.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Nee, dat is gewoon de aansluiting op het blok van de behuizing. Daarom is het bij een Mini ook belangrijk dat de dikke aardingstrip tussen blok en body in goede staat is.

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Helaas geen tijd gehad vandaag, morgen het nieuwe startrelais er in.

Zoals eerder gezegd zijn de metingen na de dynamo nu stabiel rond de 11.50v, maar dit moet hoger zijn toch? Nu wordt de accu natuurlijk nog niet geladen.

De aardkabel van het blok naar het chassis is goed, ga morgen de contactpunten van de aardkabel daar en van de - van de accu naar het chassis schoonmaken/schuren. Als het voltage dan hetzelfde blijft, iemand nog ideeën?

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Zo, nieuwe startrelais zit er in... Nog steeds helemaal dood, alleen een klik.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Die 11,5 V, is dat met draaiende motor?

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Ja, draaiende motor.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Euvel gevonden, de accu laadt niet bij. Dynamo is waarschijnlijk kapot. Bij draaiende motor moet de dynamo zo tussen de 13,5 en 14 V leveren.

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Maar Dennis, ik heb de dynamo naar een specialist gebracht en die kon niets vinden...

Bedankt voor alle hulp trouwens haha

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Die heeft er dan zeker alleen maar naar staan kijken... :+)

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

De accu-polen en aansluitingen ook goed schoongemaakt?

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Willy1 schreef:
De accu-polen en aansluitingen ook goed schoongemaakt?



Vergeet ook niet de voorbekrachtiging: vanaf contactslot via dynamolampje op je dashbord loopt er een stroompje die voor de veldkracht zorgt. Staat daar geen prik op dan zal de dynamo niet wakker worden.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Heb ik ook een keer gehad, lampje in het dashboard stuk. Doet de dynamo ook niks, alleen was ik toen al twee dynamo's verder |:(

Dennis

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

En het was natuurlijk het lampje :) Nu alleen ergens een nieuw lampje voor de oliedruk vinden, heb die namelijk omgewisseld met die van de dynamo...

Nu de knipperlichten nog werkend krijgen.

RE: Startprobleem (Elektrisch?)

Nu het nieuwe knipperlichtrelais er tussen gezet, links werkt perfect, rechts klikt alleen maar (een beetje te snel) maar geen van de lampen doet het (dashboard, voor en/of achter)...