Lucas
.. alle aansluitpunten op corrosie checken? ook van de zwevende zekering(en) ..
ergens een draadbreuk?
succes met speuren,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Lucas
.. alle aansluitpunten op corrosie checken? ook van de zwevende zekering(en) ..
ergens een draadbreuk?
succes met speuren,
Theo van den Bogaard
Tot een paar weken geleden ergens problemen mee gehad. De massa-aansluitingen zijn een paar jaar geleden, na de restauratie al onderhanden genomen. Die hebben toen even voor problemen gezorgd. Komt ook bij dat de andere delen, die op dezelfde zekering zitten en op dezelfde massa, het wel gewoon doen.
Wat je kan doen is de relaisbox open maken en het relais met de 'hand' bedienen.
(ik zou het met een niet geleidend materiaal aanraken )
Als dat werkt dan weet je in ieder geval dat het circuit naar de benzinepomp goed is.
Als dat niet werkt zou je de 'interna switch' tijdelijk kunnen omlussen (daarmee bedoel ik de 2 draadjes die de 'interna switch' met elkaar verbinden)
Ik weet dat er bij een spi een zwarte draad uit de ECU komt die dit relais schakelt, dat zal bij de mpi niet veel anders zijn.
zoek er even een draadschema bij. heb je een startonderbreker/alarm?
succes
Ja, een mpi heeft net als een Spi een startonderbreker/alarm. De zender is hetzelfde. Ik kan de startonderbreker uitschakelen. Als ik dat niet doe, dan gaat de startmotor al niet rond.
Ik zal eens kijken of ik het relais voorzichtig open kan maken.
Ik ben vandaag even bezig geweest om de mini weer aan de praat te krijgen. Op advies, heb ik het relais, waarmee de brandstofpomp aangestuurd wordt open gemaakt. ik heb handmatig het relais ingeschakeld, met het contact aan. Dan wordt de brandstofpomp ingeschakeld.
Helaas, als het relais handmatig ingeschakeld is, dan start de mini niet.
Heb je niet per abuis één van de stekkers omgewisseld ?
Eén van de 2 aansluitingen van het MFU relais is identiek aan die van de stappenmotor, alleen is de ene blauw en de andere zwart, maar ze passen beiden op elkaars plek, met eenzelfde probleem als gevolg... been there.. seen that.. fixed it...
Ik ben ondertussen heel wat verder. Na wat meer info via andere kanalen ingewonnen te hebben, uiteindelijk de oorzaak van de problemen gevonden.
1) de draadzekering die er op het startrelais aangesloten zit, Deze was in dermate slechte staat, dat ik die heb moeten vervangen.
2) de verbinding tussen het startrelais en de startmotor is in al die jaren weggerot. Ik stond uiteindelijk met een los relais in mijn handen, bij een poging om de startmotor schoon te maken. Dus een andere startmotor geplaatst, met goede bedrading.
De mini is afgelopen weekend gestart. Alleen het proefrondje moet nog.
RE: Startprobleem, elektrisch, mpi
Ingediend door (b)engeltje op ma, 05-11-2018 22:10
Ik heb een paar maanden geleden mijn blok gewisseld van mijn Mini 40. Het originele blok zat tegen de 300.000 aan, als ik het goed heb, het nieuwe blok heeft er origineel 70.000.
Bij het nieuwe blok heb ik de verschillende sensoren, krukas-sensor, vliegwielsensor en temperatuursensor laten zitten. De ontstekingsmodule heb ik over gezet van het oude blok, net als de dynamo.
Nadat alles weer gemonteerd is, heb ik geprobeerd te starten. Tijdens het starten bleek dat de benzinepomp niet draaide. Andere pomp aangesloten, zelfde probleem. Bestaande pomp rechtstreeks op de accu aangesloten, de pomp draait.
Bedrading doorgemeten: Er staat spanning op de draad, welke het relais in gaat, die de benzinepomp aanstuurt. Er staat alleen geen spanning op de uitgaande draad. Een andere relais geprobeerd, welke uit een lopende Mpi komt. Mini start nog niet. Ik meet ook geen spanning op de bedrading die bij de inertia-switch (dodemansknop) komt.
Ik ben ten einde raad. Iemand een idee wat het verder zou kunnen zijn?