startprobleem maar wat

RE: startprobleem maar wat

hallo
mijn mini starte laatst slecht dus ik de accu doormeten die was goed dan maar ff aan de lading volgende ochtend starte hij weer als gewoonlijk maar toen ik die middag de auto weer wou starten ging dat heel slegt en die avond wou die net niet meer aanslaan beetje zielig ronddraaien :'( was alles wat er nog uitkwam de dynamo laad wel goed bij waar kan dit aan liggen .

ps het gaat over een 92' mini (uiteraard) 1.3i

ik hoop dat iemand het weet

RE: startprobleem maar wat

hoe is de staat van onderhoud, bougies, bougiekabels, contactpuntjes, verdeelkap, rotor???

Niet om te zeuren ofdat ik je niet zou willen helpen, maar heb je al een gezocht op het forum, dit soort problemen zijn al heel vaak aan bod gekomen.

RE: startprobleem maar wat

Klopt wat Red flame vermeld,

Maar heb je kontrole uitgevoerd op de stand van het accu zuur? Dat de dynamo goed laadt waar lijdt je dat vanaf?

Een mogelijkheid is dat de accu te snel ontlaadt,doordat de platen gedeeltelijk of in zijn geheel droogstaan ofwel de dynamo niet bijlaait.

?

RE: startprobleem maar wat

Hey, Dit is het enige topic waar de symtomen het meest lijken op die ik nu ervaar.
De Mini slaat wel direct aan, alleen de eerste keer ronddraaien van de startmotor gaat heel langzaam. maar dan springt hij wel aan. Gister wilde hij zelfs helemaal niet meer starten, en na even wachten sprong hij wel weer moeizaam aan... :?

Heeft de topicstarter een oplossing gevonden waar het aan lag?
En zou je kunnen laten controleren waar het probleem ligt (kwikfit ofzo???)? Accu of dynamo? accu is wel opgeladen, al moet ik wel even vertellen dat ik geen normale, maar een spiraal-accu heb...
www.optimabattery.freeserve.co.uk/engli ... optima.htm

RE: startprobleem maar wat

hoe oud is de accu, en zitten de accu polen wel goed?? zo te horen laad hij gewoon niet goed bij... want na je oplaad sessie deed hij het weer...

dus controleer die dingen even.. of vervang eventueel je accu.. 30 a 40 euro en je hebt een halford accu.. koop er eentje van 55ampere ipv de gebruikelijke 45.. kan ook wat helpen..

RE: startprobleem maar wat

ik zou voor een accu niet naar de kwikfit gaan die zijn hartstikke duur!
en je moet er bovendien vaak nog lang wachten ook

RE: startprobleem maar wat

Zoals je aan de prijs op die internetsite kunt zien zijn deze spiraal-accu's nieuw niet te betalen, daarom heb ik deze 2e hands gekocht. Maar hij is helemaal nagekeken en gekeurt, dus daar ga ik vanuit dat hij goed is (1 maand geleden gebeurt).
De polen zitten goed. Oplaad sessie? Ik heb hem gemeten, en hij is gewoon volgeladen dus niet extra aan de lader gehangen...
Ik heb ook de vorige accu nog thuis liggen, dus kan die oude er wel aanhangen, maar ik durf voor 90% te zeggen dat het dat niet zal zijn.
Maar omdat ik ook al diverse problemen heb gehad met de v-snaar (en wellicht dus ook de dynamo...) wil ik dus graag weten of dit hier ook mee te maken zou kunnen hebben...

RE: startprobleem maar wat

Hoe heb je hem gemeten, belast of onbelast? Als je alleen een meter opd e accu zet dan kan de spanning er nog best een gezonde spanning op staan, die als hij belast wordt helemaal inzakt. Controleer ook eens de spanning op de accupolen als de motor draait. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd wat het zou moeten zijn, maar je moet daar de laadspanning van de dynamo meten (wel de auto een beetje toeren laten maken). Mogelijk dat de dynamo gewoon niet of niet voldoende bijlaadt.

RE: startprobleem maar wat

Peter schreef:
En zou je kunnen laten controleren waar het probleem ligt (kwikfit ofzo???)? Accu of dynamo?


Eelke":24t3gm5e] Mogelijk dat de dynamo gewoon niet of niet voldoende bijlaadt.[/quote:24t3gm5e]

Kun je dat zelf, of kun je dat beter laten doen?
Ik heb wel een multimeter overigens :|

RE: startprobleem maar wat

als je motor draait, moet je 13,8V meten op de accupolen. Als de motor stilstaat 12V.

Het meten van de accuconditie moet je onder belasting doen. Zeg bijv. de blower en lampen aan. Dan zou je nog steeds 12V moeten meten op de accuklemmen. Misschien ietsje minder, maar absoluut niet lager dan een volt of 11.

Wouter

RE: startprobleem maar wat

kan het kloppen dat als ik m'n ruitenwissers en lampen aan heb, dat mijn accu dan al onder de 12 volt komt. Dit is namelijk wel het geval. ik heb echt het geval dat ik niet genoeg stroom heb in m'n mini.

RE: startprobleem maar wat

Als je de motor hebt lopen?

Wouter

RE: startprobleem maar wat

Onlangs had ik ook startproblemen. Eigenlijk ging het starten gedurende maanden steeds iets minder goed. Nu onlangs de accu eruit gehaald en helemaal bijgeladen. En nu start ie als een tiet al meerdere malen. De accu is minder dan een jaar oud, dus ik verdenk deze niet defect te zijn. Mijn vermoeden is dat de dynamo niet voldoende stroom levert...
Ik heb nu dus het volgende gemeten. Hopelijk kunnen jullie een uitspraak doen over de status van mijn dynamo... Waarschijnlijk of onwaarschijnlijk dat deze defect is???

Accu: Varta 55 Ah. Voltmeter op accupolen gezet.
Motor uit: 12,80 V
Gemeten bij 3000 toeren:
zonder verdere belasting: 13,50 V
met lampen aan: 12,90 V
met lampen, blower en radio (geen extra versterker etc): 12,70 V

Lijkt mij dat zodra er iets meer stroom nodig is, de accu niet meer goed bijgeladen wordt...

Het betreft een dynamo uit een Austin Metro 1989.

V-snaar staat goed strak (met redelijke druk 1 cm in te drukken) en lijkt niet te slippen.

Overigens draait de motor wel prima verder zodra de accu afgekoppeld wordt (echter zonder lampen etc aan).

Er gaan trouwens geen lampjes branden op het dashboard.

Graag jullie mening over het te volgen beleid...
Moet ik nog andere dingen meten voordat er uitspraak gedaan kan worden? Ik heb helaas geen Amperemeter.

RE: startprobleem maar wat

[size=85:33hgqvgz][topics samengevoegd - Crispy][/size:33hgqvgz]
zodra de sint in het land is krijg ik startproblemen met mijn 1275 uit 1996. Vorig jaar hetzelfde, toen maar een nieuwe accu geplaatst waarop het euvel weg leek. Maar nu de eerste vlokken al weer gevallen zijn en de accu toch echt niet dood kan zijn zo snel, start de wagen niet meer zonder verse power van de buurauto.

De accu is 1 jaar oud en nog prima inorde.
Als de boel loopt geeft de volt meter in de auto zo'n 13,5 tot n14 volt aan (loopt wel wat terug bij veel gebruikers aan zoals licht en blazer. Lijkt me dus geen probleem met de dynamo. Toch laadt de accu volgens mij niet op. De smithg amp meter geeft een kleine + aan bij een dot gas. Dus er loopt wel iets richting accu.

Enig idee waar ik het probleem moeet zoeken? En hoe kan ik het e.e.a. testen?

Toch dynamo probleem?
Toch (weer) kapotte accu?
Bobine?


hoop op een paar mooie suggesties in de schoen!

RE: startprobleem maar wat

Heey, ik heb precies hetzelfde probleem met een 1.3i uit 1993 :((
heb ook de accu al vervangen vorig jaar toen ik het probleem ontdekte, en nu inderdaad met het kouder wordende weer weer startproblemen :'(.
Ik heb ook al eens gemeten en krijg er de zelfde waardes uit als jij. Als ik de accu een nacht aan de lader hang dan kan die weer een paar weken mee maar dan komen de problemen toch weer terug. Dus hij laad niet goed op bij het rijden, ook niet als ik alleen maar langere ritten rijdt. Verder heb ik hooguit een lekstroom van 0.04A als alles uit staat. Dat zou betekenen dat hij met een 44A/h accu toch zeker een week stil zou moeten kunnen staan tussendoor en dat haalt hij ook vaak niet als ik de accu niet regelmatig aan de acculader hang.
Ik zit nu te denken aan slechte verbindingen tussen dynamo en accu, dus geoxideerde verbindingen die een hoge weerstand zouden hebben waardoor er niet zo veel laadstroom naar de accu kan lopen. Dit moet ik nog controleren of dit het probleem kan zijn. Maar voor nu hoop ik dat er mensen zijn die het probleem al eens eerder hebben opgelost.
rolfx, ook jij suc6 ermee! ;)

Groeten, Jasper

default

RE: startprobleem maar wat

rolfx schreef:
zodra de sint in het land is krijg ik startproblemen met mijn 1275 uit 1996.


## je kunt die oude kinderlokker van veel dingen de schuld geven, maar niet dat je mienie niet start! (of mienie moet vlechtjes hebben)
een nieuwe accu geplaatst waarop het euvel weg leek. Maar nu de eerste vlokken al weer gevallen zijn en de accu toch echt niet dood kan zijn zo snel, start de wagen niet meer zonder verse power van de buurauto.

Toch laadt de accu volgens mij niet op.


## als het koud is heeft de accu minder capaciteit, kan minder stroom afgeven.
als het koud is draait de motor door inwendige weerstand moeilijker rond, dus moet de startmotor meer moeite doen om hem te draaien.

suboptimale massaverbindingen hinderen de stroomvloed ook nog, zodat de startmotor te weinig sap krijgt.

als bij het rijden de dynamo de accu niet oplaadt, is het gauw afgelopen, met name als je met licht aan rijdt.
laat 's nachts maar eens een acculader aangesloten (gaat niet als de kar op straat staat) of haal de accu eruit en zet hem 's nachts in de warme kamer.

btw: misschien toch niet zo'n goede accu?? (de redenering 'hij is nog jong dus hij moet fit zijn' geldt voor accu's niet)

default

RE: startprobleem maar wat

jasperheuvel schreef:
dat haalt hij ook vaak niet als ik de accu niet regelmatig aan de acculader hang.


## laat maar eens een [i:32vjigiz]belastingstest[/i:32vjigiz] doen op die accu (bij een Bosch-dienst of zo)

RE: startprobleem maar wat

Ik zou evt eens voorzichtig gaan kijken voor aan andere dynamo. En je verbindingen eens nalopen.

RE: startprobleem maar wat

Ik heb de vragen aan een bestaand topic toegevoegd over soortgelijke startproblemen met SPI. Lees het eens door.

Belangrijk zijn iig goede massa-verbindingen, check eens de kabel tussen blok en carrosserie.

RE: startprobleem maar wat

Ook eens startproblemen gehad met een MPI, daar was toen de voedende kabel van accu naar startmotor rot (nouja, rot, vervangen en de problemen waren over).
Maar eerst de connecties schoon maken en accu laten testen, lijkt mij een goed begin.

RE: startprobleem maar wat

Mausje75 schreef:
Ik zou evt eens voorzichtig gaan kijken voor aan andere dynamo. En je verbindingen eens nalopen.



is toch een redelijk bedrag.
ik zou eerst eens verder kijken voor je klakkeloos een dynamo gaat vervangen.
als die nou een paar euro kost, dan deed ik het ook, maar je moet al gauw op 150 tot 200 rekenen.
beetje jammer als dat het probleem niet is.

aangezien de klachten komen wanneer het kouder word, lijkt de accu mij aannemelijker.
ff een accu van iemand lenen.
wel een 100 procent goede lenen.

default

RE: startprobleem maar wat

je hebt al een hele nieuwe dynamo (orgineel) voor €89,00 bij (bedrijf)..deze ga ik binnenkort ook kopen omdat mijn accu ook niet helemaal goed oplaadt :(

RE: startprobleem maar wat

rolfx schreef:
[size=85:3pd6xk6t][topics samengevoegd - Crispy][/size:3pd6xk6t]

De accu is 1 jaar oud en nog prima inorde.
Als de boel loopt geeft de volt meter in de auto zo'n 13,5 tot n14 volt aan (loopt wel wat terug bij veel gebruikers aan zoals licht en blazer. Lijkt me dus geen probleem met de dynamo. Toch laadt de accu volgens mij niet op. De smithg amp meter geeft een kleine + aan bij een dot gas. Dus er loopt wel iets richting accu.




om precies te zijn: 11,7 V over accu zonder draaiende motor. Met draaiende motor 13,8V. loopt terup naar een kleine 11 V met alle verbruikers aan en stationair. Bij 3000 toeren weer netjes 13,8. Gemeten o,a, over de accu.

Er is een kleine lekstroom van 0,1 tot 0,2 amp als de motor niet loopt. Bij de accu leverd 3000 toeren een amp op van circa 2 tot 3 amp (bij een niet maximaal geladen accu). Geen idee of dit normaal is of veel te weinig. In elk geval zal Ik wou het nog bij de dynamo zelf meten maar de vingers waren nu echt bevroren. misschien vandaag een nieuwe poging.

Hoe kan ik trouwens een betrouwbare meting krijgen? Waar te meten? speelt er nog mee of de accu bijna vol is of practisch leeg?

Kan MAVO natuurkunde wel weer gaan volgen maar dit gaat vast sneller ;)

owja... een dynamo kost inderdaad rond de 90 euro. Hoeveel amp raden jullie aan?

RE: startprobleem maar wat

GEzien die meetwaarden moet de dynamo nog wel goed zijn, dus denk ik dat je eerder aan een andere acu moet denken.

RE: startprobleem maar wat

90 euro is niet duur voor een nieuwe dynamo.
maar als het niet nodig is, is 20 euro zelfs te duur.

probeer nou eerst even een goede accu die je van de buurman leent.
wat voor merk acu heb je er een jaar geleden in gegooid?

default

RE: startprobleem maar wat

Als de laadspanning van je dynamo 13,5 V meet is dat gedeelte in orde.
Een dynamo levert echter ook laadstroom (Amp) om het amperage van je accu op peil te houden.
Hoeveel is afhankelijk van de capaciteit van de dynamo maar dit ligt meestal tussen de 40 en 60 Ampere voor de meeste personen auto's.
Op je dynamo zit meestal een sticker of plaatje waar op staat wat de capaciteit van de dynamo is.
Als je accu op peil is (40 Amp.?) 45 Amp ?) zal de dynamo maar weinig Amp. leveren omdat anders de accu overladen zal worden.
Je kunt de laadstroom controleren door een Amperemeter aan te sluiten bij de dynamo of eventueel achter bij de accu, en dan de motor te starten en het toerental op ongeveer 2/3 van maximaal te brengen.
De waarde die je dan afleest is de onbelaste waarde die de dynamo levert als er verder geen verbruikers aan staan.
Dan schakel je een voor een de verbruikers aan tot dat je alle verbruikers aan hebt staan.
Zet alle verbruikers aan die je hebt. (alle verlichting, alarmlichten, kachelmotor, achterruitverwarming, binnenverlichting radio enz.
Bij iedere verbruiker die je aan zet moet de laadstroom (Amp.) die de dynamo dan levert verder oplopen tot dat je alles aan hebt staan en dan moet hij dicht tegen zijn maximale Amperage aan zitten. (bijv 45 Amp. dynamo moet dan ± 40 Amp. leveren)
Als hij dit doet is de dynamo goed.
Als hij hier 25 tot 30 procent onder blijft is er iets met de regelaar in de dynamo aan de hand en is de beste en goedkoopste optie een nieuwe.
Reparatie is vaak duurder dan een (ruil)dynamo.

Hopelijk heb je hier wat aan.

RE: startprobleem maar wat

ik dacht altijd dat het amperage gemeten over de accu juist terugliep als je meer verbruikers aanzetten, en juist opliep bij weinig verbruikers (dus genoeg over omte laden)

Ik zoek nog wel even een goede tekening om aan de dynamo zelf het e.e.a. te meten.

Er werd al gezegd dat een accu moeilijk oplaad als het erg koud is, nu hangt dat ding van ons natuurlijki practisch ONDER de kofferbak, dus niet echt de plaats om het warm te krijgen. Dan kan 2 ritjes van 14 km op een dag misschien met deze temperaturen ook wel eens onvoldoende zijn om een beetje juice in je accu te krijgen. Toch?

Voorlopig gaat het nog. af en toe dan maar een nachtje de accu eruit om binnen aan de lader te leggen.

default

RE: startprobleem maar wat

Dat idee leeft wel en het wordt vaak zo begrepen maar is niet juist.
Als je een amperemeter aansluit bij de accu en je gaat dan verbruikers aan zetten dan zul je zien dat de meter ook oploopt alleen geeft hij dan aan wat er uit de accu getrokken wordt en dan ook alleen maar bij stilstaande motor.
De dynamo is aangepast aan het totaal verbruik van alle (standaard) gebruikers die in de auto zitten, plus nog wat extra, om bij koud weer ook voldoende capaciteit te hebben om de accu op peil te houden, en eventueel later ingebouwde verbruikers zoals bijv. mistlampen.
Dit werkt echter meestal alleen maar als je voldoende kilometers maakt in de winter want de overcapaciteit van de dynamo is meestal maar een paar Ampere en je hebt dan meestal, zoniet altijd, de verlichting, kachelmotor en achterruitverwarming aanstaan, en deze drie samen vragen zoveel dat er maar weinig overblijft voor de accu.
Daar komt bij dat je met starten zomaar 100 tot 150 Ampere uit een accu trekt, want dat vraagt de startmotor om de draaiweerstand van de motor te kunnen overwinnen en voldoende toeren te hebben om de motor aan te laten slaan en als de accu dan niet in goede conditie is zal het starten gauw over zijn omdat ook de spanning van de accu dan te weinig wordt (inzakt) en je hebt 9-10 volt nodig om de bobine een vonk te kunnen laten produceren.
Ik denk dat jouw probleem inderdaad ligt bij het aantal km's dat je per dag rijdt want 28 km heen en terug met twee keer starten er bij is heel erg weinig om de accu weer geladen te krijgen.
En zo zijn er nog diverse andere dingen die invloed hebben zoals buiten temperatuur, de weerstand van de elektrische verbindingen enz.

Oplossing ??, hang de accu 's-avonds aan de lader (binnen i.v.m. de koude buiten) en dan kun je 's-morgens starten en wegrijden.

Succes.

RE: startprobleem maar wat

Je zou ook voordat je thuis aankomt de kagel alvast uit kunnen zetten en de achterruit verwarming. Zo bespaar je tijdens het rijden energie die dan nog tijdens het rijden naar de accu gaat. (radio uit, licht uit zijn natuurlijk ook nog opties). Of bij aankomst even laten draaien aldaniet op touren zonder verbruikers.

RE: startprobleem maar wat

Belske schreef:
Ik denk dat jouw probleem inderdaad ligt bij het aantal km's dat je per dag rijdt want 28 km heen en terug met twee keer starten er bij is heel erg weinig om de accu weer geladen te krijgen.



Ik heb een tijdlang met mn Mini maar 10 heen en 10 terug naar mn werk gereden en niks nooit geen problemen met starten bij welke temperatuur dan ook... (mits je maar een goeie accu en dynamo hebt)