Startprobleem Metro

RE: Startprobleem Metro

Wij hebben een vreemd (start)probleem met een 1300 (Metro)motor:
De motor wil moeizaam starten. Hij start na een tijdje nadat de startmotor
is gestopt met draaien, contactsleutel weer terug in "ruststand". Bij het
ronddraaien van de startmotor is er geen vonk, en als als de startmotor gestopt is vonkt de bougie wel.

Wie weet de oplossing van dit probleem :?

Alvast bedankt!

RE: Startprobleem Metro

Erno schreef:
Hij start /\\ nadat de startmotor
is gestopt met draaien,



you lost me... :?

maar goed, je accu zal ver leeg zijn, je startmotor vreet alle stroom uit je accu en zo blijft er niets meer over om een degelijke vonk te produceren. als je accu vol is dan start hij meteen...

hoogstwaarschijnlijk start het karretje wel met startkabels of een booster... maar ga er nu niet vanuit dat als hij nu start dat je accu nog goed is, het kan/ zal zo zijn dat je accu oud/versleten is...

RE: Startprobleem Metro

Is de geel-witte draad aangesloten tussen de plus van de bobine en de startmotor (of het startrelais als je een oud type startmotor hebt) ?
Als dat niet het geval is, heeft de ontsteking tijdens het starten geen (of te weinig) spanning en is er pas een vonk als je de sleutel weer terug in stand 2 laat draaien. Je hebt dan na lang draaien misschien wel dat de motor start, maar meestal doet 'ie niets.

RE: Startprobleem Metro

De accu is goed, en opgeladen.

Het geel witte draad is aangesloten maar zou natuurlijk ergens onderbroken kunnen zijn ofzo, ik zal hem eens doorverbinden buiten de kabelboom om.

RE: Startprobleem Metro

Ik heb een oud type startrelais maar moet de geel-witte draad op het contact waar de + kabel van de accu komt? Dus de bobine heeft constant stroom?

Erik

RE: Startprobleem Metro

@Erik:
Nee, die moet op de aansluiting tussen de twee polen, aan de voorkant van het relais. Er zit als het goed is een apart stekkertje (mannetje). Let op: op sommige relais' zit alleen een aansluiting aan de achterkant, voor de wit-rode (start)draad.

RE: Startprobleem Metro

Ah precies. Die aansluiting heb ik dus niet. Nou keek ik net in die bedradingsschema's achterin Haynes, maar daar hale ze de stroom vanaf zekering 1-2 (bovenste dus). Dus bobine heeft dan pas stroom als contact in standje 2 staat, toch? Die aansluiting op het relais is dus het zelfde principe voro de wit-gele draad?

Erik

RE: Startprobleem Metro

Misschien zit het in het contactslot!

Je zegt dat ie in stand 3 niet vokt en 2 wel?

Steek de stekker eens om met een ander contactslot...

RE: Startprobleem Metro

CMC schreef:
Is de geel-witte draad aangesloten tussen de plus van de bobine en de startmotor (of het startrelais als je een oud type startmotor hebt) ?



Dit komt me nu helemaal niet bekend voor. Meestal is het een zwart/witte draad die via het contactslot naar de plus + van de bobine gaat.

Het kenmerk van de klacht hoort meestal bij een versleten accu of een (versleten) startmotor die zoveel stroom trekt dat er geen spanning meer is op de andere harware van de motor. Een bobinie heeft overigens niet superveel stroom nodig.

Greetz TLR

PS. Meet eens hoeveel de spanning van de accu terugvalt tijdens het starten, dat eigenlijk mag niet onder de elf volt uitkomen. Als ’t minder als negen volt is heb je een flink probleem.

RE: Startprobleem Metro

Hij geeft ook een vonk in standje drie. Contactslot is nog goed.

MM ja accu dacht ik ook aan ja, maar met startkabels doet ie het ook niet of die accu is naturrlijk echt goed stuk. Morgen maar even nieuwe accu halen en dan maar eens verder zien.

Erik