Kon je nog wat zien aan die oude cilinderkop? Kleppen die slecht afsluiten ofzo?
Mocht ie straks lopen hoop ik wel dat je nog ff de olie vervangt, is misschien ook wel wat oud?
- Login of registreer om te reageren
Kon je nog wat zien aan die oude cilinderkop? Kleppen die slecht afsluiten ofzo?
Mocht ie straks lopen hoop ik wel dat je nog ff de olie vervangt, is misschien ook wel wat oud?
beste bart,
Vraagje heb je de mini optijd gezet met facuum vervroeging aangesloten of zonder. (moet zonder)
Optie is om hem op tijd te zetten middels mechanische manier via je vertanding op de krukaspolie onder de radiateur.
Is het mengsel na een andere naald nu wel goed?
Bart schreef:
maar vervangen door een AAC naald (standaard naald).
hmm das idd de std naald, een probleem kan zijn dat je na het vervagen van je naald ook je carb weer goed moet afstellen met benzine luchtverhouding
maar dat heb je wel gedaan?
kleppen staan allemaal netjes ook?
bouwt ie wel voldoende oliedruk op?
hoe zit je vacuumvervroeging? werkt die nog/ goed aan gesloten?
hij zou het gewoon moeten doen en ik vertouw bart er wel op dat ie dit vaker heeft gedaan
Wat mij zo ook even te binnen schiet is dat automaat heeft ander stationair toerental dan handgeschakelde mini.
nou ik ben weer een gedachte verder, we hebben het vermoedden dat de nokkenas verkeerd getimed staat, dat verklaard een hele hoop dus ga ik dat eerst eens uitzoeken...
mengsel is allemaal afgesteld etc...
ricardomini schreef:
Wat mij zo ook even te binnen schiet is dat automaat heeft ander stationair toerental dan handgeschakelde mini.
klopt, maar dit zou qua starten ed geen reet uitmaken
@ bart: hoe kan de nokkenas verkeerd getimed staan als je alleen de cylinderkop hebt vervangen?
hoe kan de as verkeerd staan? geen idee, zeker niet door mijn kopvervanging, maarnu:
veel klopt er niet aan deze mini, een foute naald, een 850 kop op een 1000cc, al met al zou het me ook niet verbazen als hij fout getimed staat...
hmmz, rare practijken op deze wijze
mischien is het dan geen startprobleem.
je wil dus zeggen dat het wel ooit eens gereden heeft?
dat zou al een kunst op zich zijn dan
Ingediend door linkaard op di, 27-09-2005 14:56
Een nokkenas kan zeker verkeerd staan en hoeft Bart dat niet gedaan te hebben, maar de vorige eigenaar om toch voor de absoluute koper het gehoor te geven dat er niks mis is met de motor, nadat een klep niet sloot.
Ik twijfel dan ook geen ogenblik aan de kennis van Bart, maar als ik lees dat de mini al problemen vertoonde voor alle vernieuwingen en dan ook nog afgesteld is met sroboscoop en daarna niet meer loopt of enigzins aanstalte maakt om te starten dan is het voor mijn gedachten een snelle beoordeling.
Ik ga ervan uit dat Bart alles heeft afgesteld volgens de geldende afstelgegevens included de stroboscoop, maar dit is waarschijnlijk te netjes geweest met de stroboscoop??
Wat heeft de vorige eigenaar gedaan om het 1 en ander te verhelpen dat de mini voor een leek wel goed klonk in de oren, en deze starte??? Nu werkt er een ervaren iemand aan en weet niet meer waar het probleem schuild of zit. Alles is te manipuleren zelfs de stand van de nokkenas tegenover de stand van de krukas en dan bedoel ik de merktekens die aangegeven worden op desbetreffende onderdelen.
Als jan en alleman al aan de mini heeft gewerkt en het niet voor elkaar krijgt en verzwijgt tegenover de ander wat ie gedaan heeft dan zit men al met de gebakken peren, terwijl deze persoon niet weet wat er aangeklooit is laat staan alles verontregeld is ten ongenoegen van de eigenaar.
in principe is het verhaal heel logisch...
een kapotte klep geeft teveel co, door een armere naald te steken krijg je je co omlaag, maar loopt het apparaat niet lekker, dat los je weer op door een ander nokkenas te steken.
nu zal een andere nokkenas niet geplaatst zijn, maar een ouderwets truukje om een blok beter te laten lopen is de tijdstippen te verleggen, hoe? juist door de nokkenastiming te veranderen.
in principe heb je hier een basis voor tunen te pakken, door je tijdstippen te verleggen krijg je een beter vulling, je kleppen gaan eerder open. betere vulling betekend meer vermogen, je vermogensverlies wordt gecompenseerd door de 'winst'
van de nokkenastiming.
jammer dat het regent, ik had net de radiateur eruit, nu die stomme krukasbout, de krukas draait mee en bij een automaat is ie niet zo makkelijk te blokkeren...
Gaat denk ik wel door de startmotor te demonteren en te blokkeren op het vliegwiel?
inderdaad crispy, door de startmotor eruit te halen kan ik hem blokeren op het vliegwiel, nu nog een dop 34 score en dan kan ik an de gang...
hmm klinkt allemaal niet zo best joh!! in het begin toen ik nog bij de mini ben wezen kijken was alles nog redelijk in orde?? hij was niet rap ofzo maar ik had zulk gekloot niet verwacht?.. nou bart ik wens je succes met het oplossen en ik vind het top van je dat je dit doet voor hem.. een pluim in je hoed
Ik vind het wel een beetje ver gaan om een andere nokkenas te monteren omdat de CO niet goed is... Lijkt me toch eerder dat je eens onder de kop gaat kijken voor je zoiets als een nokkenas gaat vervangen. Maar goed, als jij denkt dat dat het probleem is... Ik zou het ook niet weten.
Ingediend door Dinkie op wo, 28-09-2005 15:49
Wie zegt dat de huidige eigenaar en zelf niet aan heeft lopen kloten en er niet meer uit kon komen!!!
Het is altijd makkelijk om een ander of de vorige eigenaar de schuld te geven.
Waar reageer je precies op Dinkie? In mijn vorige post probeerde ik alleen een beetje kritisch te zijn op de redenatie van Bart in zijn post op de vorige pagina:
een kapotte klep geeft teveel co, door een armere naald te steken krijg je je co omlaag, maar loopt het apparaat niet lekker, dat los je weer op door een ander nokkenas te steken.
Ingediend door Dinkie op wo, 28-09-2005 16:17
Er wordt meerder malen gesproken over de vorige eigenaar. Ik reageerde niet alleen op jou tekst, maar ook op de andere. Ik vind het gewoon te makkelijk om iemand anders de schuld te geven, terwijl de huidige eigenaar al ruim een jaar deze mini in zijn bezit heeft.
ik denk dat een hoop mensen de eigenaar kennen, en dus ook weten wat er met de mini is gebeurt in die periode(1 jaar?) vandaar dat er geroepen word vorige eigenaaren.. dus er kunnen meerdere zijn geweest
jongens, jongens, eventjes voor de goede orde, ik geef niemand de schuld van hetgeen er aan de hand is, MAAR na alles geprobeerd te hebben is dit hetvolgende wat gecontroleerd moet worden om op wat voor manier dan ook verder te kunnen met deze mini.
mij maakt het geen ene nix uit wie het wel of niet fout in elkaar gezet heeft, mij gaat het erom dat de mini van Badbert weer de weg op gaat. helemaal omdat er weinig animo was om pieter een handje te helpen en dat er door de mensen die wel wilde helpen er niet uit te komen was. Oftewel ik gun iemand met een probleem een goede oplossing, pieterke is echt niet de eerste en de laatste die ik help met wat voor klusje aan een mini (of andere auto) dan ook.
Van mezelf kan ik zeggen dat ik wel een beetje verstand heb van auto's en minikes, ik sta echt niet te klutten met een schroevendraaiertje zonder dat ik weet wat ik doe. menig blok heb ik gebouwd en vele auto's gerestaureerd. mag je ook wel verwachten met een complete opleiding op automobielgebied...
mijn verklaring over de verkeerde nokkenas kan op 2 manieren worden uitgelegd, ik beschuldig niemand ervan dit moetwillig in elkaar geschroefd te hebben. doordat de nokkenas fout getimed staat en een krijg je een probleem met de afstelling, door een te kleine kop krijg je een hogere compressie, door een armere naald krijg je een armer mengsel. de volgorde van oorzaak en gevolg maakt niet uit, de mini heeft nu dit probleem en zal opgelost moeten worden.
wie het ding ook gebouwd heeft, nogmaals, maakt niet uit, pieterke zal een goed rijdende mini terug krijgen. sterker nog ik weet niet een wie het ding gebouwd heeft, dus maakt het voor mij onmogelijk om naar iemand te wijzen...
Thnx Bart dat je dit voor me doet, en inderdaad, er kan ook niemand beschuldigd worden, en dat doen we dus ook niet!
Ik ben op motorisch gebied een echte leek (vandaar mijn "zoektocht" naar hulp)
Ingediend door racebuis op wo, 28-09-2005 19:18
Bart probeer eens om de opening van de bougie's
iets te nijpen naar 0,5 mm .
het klinkt raar maar als het koud is en de accu
niet 100% top , dan heb je kans dat hij niet ontsteekt bij het starten . ( te veel spannings verlies ten gevolge van de startmotor.)
dit hoeft niet aan de hand te zijn maar het is snel
geprobeerd natuurlijk !!!
dank je racebuis voor de tip...
ik heb een goede accu erin gehad en een booster en mijn mondeootje ook mee laten werken.
toen dat een succes had heb ik de lompste methode geprobeerd die je wel geleerd krijg op een mts, maar te gevaarlijk is om hem hier te postten, menig autootje is uitgefikt hierdoor...
iets met 2 accu's in 1 autootje
Inimini schreef:
enne... die mini is die ook uitgefikt? of loopt ie nu???
..., dank je voor deze bijdrage marloes, hihihihi
laat ik het zo zeggen, je kan je startmotor buiten je startcircuit laten draaiien door gebruik te maken van een extra accu, het kost wat moeite, maar je reguliere accu houd dan je ontsteking aan de gang en je gebruikt de andere accu om je startmotor te laten draaiien. evengoed kan je er een auto stevig mee kortsluiten...
Nou, bougiekabels waren het dus niet...
zouden het dan toch die assen zijn?
Ingediend door linkaard op wo, 26-10-2005 08:19
Welke assen?
sorry, AS dan.. die verkeerd getimed staat... zoals gesuggereerd enkele posts terug.
Dat is nog niet gecontroleerd, omdat de krukasmoer niet los wil...
Ingediend door linkaard op za, 29-10-2005 10:47
Hier hoef je niet meteen de krukas poelie voor te verwijderen mocht ie niet goed getimed staan, is ook een andere manier voor om dit te ontdekken.
Als die niet gekontroleerd wordt wie ben ik dan om te oordelen, of de krukasmoer wil niet los of men heeft de dop niet. Ik heb die dop liggen en zelfs hulp aangeboden dit is zeer interessant.. Wil ik niet mee zeggen dat ik het opgelost krijg maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Alle mogelijkheden zijn aanbod geweest en eventeueel vernieuwd en afgesteld volgens de normen. Wanneer een auto dan toch niet start zelfs geen aanstalte maakt, kan dit probleem niet verder liggen dan ofwel de nokenas of ontsteking, hij heeft gelopen en gedraaid voorheen meen ik te hebben verstaan. Zelfs als ik naar jouw video filmpje kijk (demo startknop) en goed mijn oren spits, hoor ik dat die maar op drie cilinders loopt en bij gas geven gaat die cilinder mee. Het rijden met die mini zal kunnen maar heeft nooit genoeg power en zal zijn vermogen drastisch laag liggen. Mocht ik verkeerd zijn hiermee moet je het maar zeggen.
Theo
Nee theo, je hebt het zeker niet verkeerd, maar zit helemaal goed.
Alleen kan ik dat alleen zeggen achteraf, omdat we er dus achter kwamen dat 1 klep zeer slecht was van cilinder 3, en de andere van deze cilinder slecht.
Ik zelf het helaas niet genoeg kennis om dit zelf te kunnen horen
Echt veel power heeft de mini nooit gehad, hoewel ik zeer goed mee kon met andere 1000cctjes, dus dacht ik niet dat er iets ernstigs aan de hand zou zijn.
Vooral onderin, en boven in mijn toerenberijk was het vermogen zeer laag. Maar reed helemaal niet slecht eigenlijk.
Bart ging geloof ik kijken naar de timing van de as, dus zou je mij heel erg helpen als je met bart hierover zou communiceren.
De dop weet ik niet of bart had, maar met een ringsleutel ging het niet omdat hij de krukas niet geblokkeerd kreeg....
alvast bedankt voor je tips en hulp!
Pieter
Nou, als het goed is word er maandag nog eens helemaal naar de afstelling gekeken (kleppen ed) en dan hopen dat hij het doet...
Ingediend door AutomaticManiac op wo, 16-11-2005 19:02
En? rijd hij weer? Tis al maandag geweest natuurlijk
Ik hoop van wel, kan je weer lekker rijden in je Mini
Groeten en succes met je Mini
Nou, rijden kan nog niet... blijkbaar heeft het blok te weinig compressie
Goed, update...
De mini is niet meer bij Bart, maar staat nu wat dichter bij huis. (thnx voor je hulp en tijd die je erin gestoken hebt bart! en theo ook trouwens! )
Het hele zooitje is uit elkaar geweest, schoon gemaakt en weer met nieuwe pakkingen en zo terug in elkaar gezet.
Wat blijkt: bobine is doorgebrand (hoe lang al?)
Hierdoor natuurlijk ook de rest van de ontsteking...
hij ploft wel, maar da;s ook het enige wat hij doet (en al een tijdje deed ook)
Er word vandaag van alles vernieuwd (bobine, rotor, contactpuntes, bougiekabels, bougies), en dan gekeken of hij wil starten...
update :D:D:D:D
[size=150:1n02fg89]HIJ DOET UT WEER!!![/size:1n02fg89]
Na de hele ontsteking vervangen te hebben liep gizmotje weer
We zijn er alleen wel achter, dat door de inlaatklep (iig 1tje en 1 zeer slecht) die kapot was, de carburateur kapot is (komt hoogst waarschijnlijk door de vlammen die terug sloegen)
Dus daar komt nog ff van de week een andere op (hebben er al 1 gevonden)
En dan word hij helemaal netjes afgesteld, en kan ik hem APK klaar gaan maken :D:D:D:D:D:D:D
Thnx Ini :D:D
(je wil niet weten HOE blij IK ben )
Ik ben net WEER gebeld door Norbert, en ja hoor, hij loopt als nooit te voren.
Hij heeft net de nieuwe carb erop gezet, en afgesteld, en hij rijd zoals een duizendje MOET rijden, aldus Norbert
Ook heeft hij ff de compressie na gemeten, en hij zegt dat hij meer als zat compressie heeft,dus ik kan als het goed is met dit blok nog wel ff door :D:D
Nu kan ik hem apk klaar gaan maken, want eigenlijk moest hij de 8e gekeurd zijn
Owja ini, nog thnx voor de cilinderkop, want volgens norbert was dit een hele goeie
[size=150:2y3fgsys]Gizmo is weer thuis!!![/size:2y3fgsys]
jajajajajaj heb net mijn Gizmotje opgehaald en naar huis gereden
Ik ken hem gewoon niet mee terug... zo erg is het! (en dan positief bedoeld he )
Ik kan weer gewoon in zijn "D" voor het stoplicht staan te wachten, en als ik gas geef, is hij ook daadwerkelijk BWOOOOOOOOOOOOOOOP weg
En rijden doet hij een STUK beter dan eerst :D:D
ZOOOO ik heb ECHT zitten genieten net in de mini, wat heb ik DAT gemist zeg!!
(het is zoals ze zeggen: je gaat iets pas missen, als het er niet meer is)
Nu door de apk halen, en weer HEERLIJK genieten :D:D:D
Wat er uiteindelijk vervangen is:
-bobine
-bougiekabels (2 v/d 4 "lekten" stroom, geen wonder dak zoveel last van het water had )
-rotor (2x)
-contactpuntjes (2x)
-condensator (2x)
-verdelerkap(2x)
-cilinderkop (met alle pakkingen)
-carburateur
-luchtfiltertje
Maar goed, ik kan weer genieten van mijn mini, en daar was het allemaal voor, dus dan is het goed
BadBert schreef:
weer HEERLIJK genieten :D:D:D
zo is het maar net
goed opgelost probleem dus
Jep het was ff zoeken, en het leek niet goed af te lopen, maar uiteindelijk is het toch weer goed gekomen
Nu besef ik weer: mini rijden is het lekkerste wat er is!! (en zeker in een automaat )
RE: startprobleem mini automaat voor gevorderden
Ingediend door Red Flame op di, 27-09-2005 12:55
HELP!!!
ik ben nu al enkel uren bezig met een mini automaat. wat begon met onderhoud wordt een slepend verhaal...
klachten begonnen met slecht optrekken, vaak afslaan en niet lekker rijden. tussensprintjes waren onmogelijk...
oorzaak was vrij snel gevonden, de auto had dringend onderhoud nodig. nieuwe verdeelkap, bougies, condensator, contactpuntjes, rotor en bougiekabels. ontsteking met de lamp goed gezet (stroboscooplamp), maar het oorspronkelijke probleem bleef bestaan.
carb opengeschroeft en jawel een foute naald in het apparaat. de naald verklaarde alle problemen bij accelleratie gaf hij te weinig benzine, dus te arm, dus slecht trekken. hoe het ding erin kwam mag joost weten maar vervangen door een AAC naald (standaard naald).
maar bij gas geven klapte de ontsteking door in de uitlaat (ontsteking te laat), als ik de ontsteking ietsiepietsie vroeger zette, klapte hij door de carb terug. oftewel een probleem met de cilinderkop.
cilinderkop vervangen door een andere.
Nu doet ie niet meer
mengsel krijgt ie, bougies vonken, maar aanslaan ho maar.
wie oh wie heeft een goede tip???
het is een 1000cc automaatbakje met standaard filter en ontsteking