nou dat heb ik ook gehad en toen was mij startrelais kapot. zit links onder ruitewisservloeistofbak even alle contacten schoon maken en dan nog eens proberen en anders een nieuwe kopen en er op zeten
- Login of registreer om te reageren
nou dat heb ik ook gehad en toen was mij startrelais kapot. zit links onder ruitewisservloeistofbak even alle contacten schoon maken en dan nog eens proberen en anders een nieuwe kopen en er op zeten
Ligt er een beetje aan wat voor startmotor je hebt. Is het er eentje met het relais tegen het binnenscherm dan is dat relais de eerste verdachte. Maak alle contacten eens goed schoon en knijp de kabelschoentjes eens aan.
Bij het tweede type zit het relais op de startmotor. Dit type geeft uit ervaring minder problemen dan het oudere type. Bij problemen bij dit type gaat de eerste verdenking bij een dergelijk euvel uit naar een slechte accu. Kan bij het eerste type ook trouwens een oorzaak zijn.
Dennis
Kan bij het eerste type ook trouwens een oorzaak zijn.
Ook als alle amdere electrische componenten wel functioneren?
Ik ben dus de bezitter van het eerste type.
Trouwens erg lastig om bij te komen...
Ruitewissertank gaat zo omhoog, maar een of andere zwarte plastik luchthapper zit behoorlijk in de weg. Kan ik hier gerust hard aan trekken of kan ik hem daarna weggooien?
En wat is het verschil met 1 tik (zoals bij mij) en meerdere tikken achter elkaar (zoals ik elders op het forum heb gelezen)?
Als je je sleutel omdraai en je hoort een tik, dan is volgens mij het startrelais nog wel goed. Als je je sleutel omdraai en je hoort geen tik (en je startmotor doet dan ook niks) dan is je startrelais kaduuk.
En je accu kan slecht zijn maar je verlichting kan het dan nog wel doen. Je startmotor vraagt veel stroom als je wilt startenen als je accu dus slecht is, dan start je ook slecht.
Erik
Probeer het met startkabels en een andere auto, als tie dan wel start is het niet de startmotor of het startrelais maar zit het probleem bij de accu.
De accu kan dus te zwak ofwel versleten zijn of deze wordt niet voldoende geladen, dit alles kun je doormeten.
De tik die je hoort is het startrelais dat om gaat. Daarna zou de startmotor moeten gaan draaien, maar dat gebeurd niet. Er loopt dus geen stroom, en dat kan aan meerdere dingen liggen.
Als je een serie tikken hoort, dan is dat de startmotor die probeert aan te grijpen, maar dat niet doet.
Ik heb het hetzelfde probleem gehad.
Misschien moet je even je auto in een versnelling zetten en hem even klein stukje heen en weer duwen. Dat heeft bij mij geholpen.
ook als alle andere electrische componenten het wel doen?
Het wel doe van overige electrische elementen heeft niets te maken met start relais.
Stel dat je accu slecht of bijna leeg is dan kan het zijn dat de verlichting het nog steeds doet maat de startmotor niet ( vergis je niet start motor trekt veel vermogen van je accu)
JE relais heeft alleen invloed op starten verder werkt elctrisch systeem zonder relais (deel kan zo gerbuikt worden de rest gaat vaak over contactslot zie electrisch schema mini)
Maar als je met een slechte accu probeerd te starten gaan de lampen uit (of in iedergeval zwakker branden). Gebeurd dit niet weet je in iedergeval dat de het in de aansturing van de startmotor zit.
Frans
[size=75:c77wema9][Edit: quote voorgaande post verwijderd - Eelke][/size:c77wema9]
OK, ik zal binnenkort even een kabeltje van de Volvo van de ouders naar de Mini trekken, kijken wat er gebeurt. Mocht hij nu wel starten, dan heeft de accu dus lopen falen. Hoe kom ik er vervolgens het beste achter of dit aan de accu of aan de dynamo ligt?
Overigens startte hij van het ene op het andere moment niet meer, niks gemerkt van moeilijker starten op het laatst.
Nou mensen, met dank voor alle tips. Het bleek uiteindelijk de startmotor te zijn. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een andere startmotor, welke ik van de week even in ga bouwen. Tot die tijd nog even aanduwen helaas...
Ingediend door Wouter1977 op zo, 20-01-2008 20:43
[size=75:2lc1s5tn][topics samengevoegd - Crispy][/size:2lc1s5tn]
hallo iedereen,
mijn mini wil niet meer starten. na 2 weken in de garage wilde ik weer starten. de startmotor draaide de eerste aantal keren gewoon rond maar de motor sloeg nog niet aan. vervolgens was de accu leeg dus startkabels erop en starten. wederom draaide de motor rond. opeens draaide de start motor niet meer en ik hoorde alleen het relais tikken.
de volgende punten heb ik geprobeerd:
- massakabel accu-carroserie in achterbak is goed gemonteerd en maakt verbinding
- massakabel motor-hondebotje deze is ook goed gemonteerd en maakt verbinding
rara kan iemand mij helpen met de oorzaak?
alvast bedankt,
wouter
relais ff meten.
kan stuk zijn.
als je start moet de relais stroom doorlaten naar de sm.
zo niet is die stuk.
Wouter, ik heb je vraag toegevoegd aan een topic met een soortgelijk probleem, lees het eens door
[size=75:2o5gdohx][vraag gesplitst uit dit topic - Crispy][/size:2o5gdohx]
'net 2 dagen geleden ook een mini cooper gehaald een knightbridge ( zwart) uit het jaar 2000, maand mei. Het eerste probleempje heb ik al . de mini kan ik niet starten, alles doet het , de radio, lampen. rara wie kan mij helpen, de meter van VOLT komt niet hoger dan 8 .
Gr Freek J
Accu leeg cq. overleden.
Even startkabels erop en nog eens proberen....
Heb ik ook al geprobeerd, toen lukte het met de startkabels, na een kleine aantal kilometers sloeg de auto me af( ff wennen met de koppeling ), daarna met een voorbij ganger de auto aan geduwd en dat lukte redelijk, na de 2e keer sloeg hij pas aan. De accu is net nieuw
Gr Freek j
@Mod: Dit moet misschien even gesplit worden naar standaard techniek.
@Freek: Gebruik de zoekfunctie eens op 'alternator' of 'dynamo'. Ik denk dat je daar wel wat antwoorden vind.
Na een paar km is zeker je accu nog niet vol, dus kan zijn dat 'ie nog niet voldoende was bijgeladen om de startmotor op volle toeren te laten werken.
Brand het rode lampje in dashboard niet tijdens het rijden?
nee het lampje brande niet op m'n dashbord, had zojuist de garage opgebeld mischien dat zij meer weten. Ze zeiden kan mischien ook aan de bekabling van de versterker liggen, mischien maal hij contakt ergens, maar heb nog geen versterker aan gesloten, volgens hun kan het niet een de dynamo liggen, had ik ook al gevraagt. ik zal de zoek functie een bekijken, bedankt
Gr Freek j
Hij heet overigens Knightsbridge, dat zou wat kunnen schelen bij het gebruik van de zoekfunctie
Freek, ik heb je vraag aan een ander bestaand topic gehangen. Lees het eens door. Liever niet de zoekfunctie "een keer" bekijken, maar elke keer voordat je een vraag stelt eerst kijken of er een bestaand topic over dat probleem bestaat...
Hallo iedereen,
Ik heb ook een startprobleem. Mijn mini start wel, maar vrij lastig. Eerst dacht ik dat het aan de accu lag, maar bij een nieuwe accu (wat toch ook moest gebeuren)heb ik hetzelfde probleem. De startmotor gaat bij het starten een paar tellen moeilijk rond. Na even door te starten gaat hij sneller rond en loopt de mini gewoon.
Is dit een kwestie van een kapotte startmotor?
Groet
Meestal hangen het dynamo en accu samen. Als die borstels in je dynamo overleden zijn laad je accu niet meer goed bij en kun je er iedere keer een nieuwe accu in gooien maar na loop van tijd kom je hem toch aan het vervangen. mijn coopertje staat nu al 2 weken stil omdat hij wacht op een nieuw dynamo.
suc6
RE: Startproblemen
Ingediend door The Bad Touch op za, 12-06-2004 13:28
Ik had laatst ook een keer een startprobleempje. Bij mij deden alle electrische zaken als verlichting, radio etc het gewoon maar bij het omdraaien van het contactsleuteltje hoorde je gewoon 1 tik uit de vooronder komen. Elke keer sleuteltje omdraaien was 1 tik. Gelukkig had ik een vriend bij me, die de Mini duwde, ik had hem in zijn 2e versnellig staan, op een gegeven moment de koppeling op laten komen en hij startte!
Aangezien dit geintje in je eentje wat lastiger uit te voeren is, vraag ik me af wat er in hemelsnaam kapot is en dus vervangen/gemaakt moet worden.
Alvast bedankt!