Startproblemen

RE: Startproblemen

Ik heb even gezocht, maar kon mijn probleem zo niet terugvinden op de site, dus snij maar even een nieuw onderwerp aan.
Sinds kort wil mijn mini niet meer starten. Op zich een vaker voorkomend probleem onder mini-rijders, maar zoals het nu niet wil is bij mij nog niet eerder voorgekomen. Hij wilde al een tijdje niet goed starten, je hoorde de startmotor moeite hebben met ronddraaien. Dus ik denk, de accu zal wel bijna leeg of slecht zijn (wel raar, want zit er nog maar een goed jaar in). Goed, ik de accu opgeladen en deze moest volgens de meter nu weer 'vol' zijn. Na een anderhalve dag nog gewoon gebruik gemaakt te hebben van m'n mini (overigens, starten ging niet veel beter) wil hij ineens helemaal niet meer starten. Sterker nog, het rode ignition-lampje wil niet eens meer branden. Na alle contacten na te hebben gekeken en met WD40 ingespoten te hebben probeerde ik het opnieuw en het lampje ging weer aan, alleen bij het starten volgde er alleen een tik en verder niks. Daarna bleef het lampje ook weer uit bij nieuwe startpogingen. Ook met een accubooster geprobeerd te starten, om er zeker van te zijn dat het niet aan de accu lag, maar zelfs met de booster aan komt er geen rood lampje...
Zelf denk ik nu dat het aan de startmotor ligt, want deze was de afgelopen maanden al aan het muiten. Maar strookt dit ook met het verhaal dat het rode ignition lampje niet meer wil branden, of duidt dit op een heel ander probleem? Wie kan mij helpen?

RE: Startproblemen

Is de kabel van je accu onder de auto door naar de startmotor in orde? Is een bekend probleem vooral bij wat oudere mini's

Zo'n booster is een hulpmiddel trouwens, lang niet zo sterk als een normale accu. Geen idee of je makkelijk een accu van een andere auto kan "lenen". Anders kan je proberen om die eens in je auto te zetten.

Startmotor zou je kunnen controleren door hem er even af te halen. Dan in de bankschroef of in ieder geval stevig neerzetten. Accu op de contacten, zou die flink moeten gaan draaien. Heel kort natuurlijk, zonder weerstand draait ie veel harder en voor je het weet is ie doorgebrand.

Leuke mini BTW, lijkt op wat ik aan het maken ben. Heb je nog meer foto's.

default

RE: Startproblemen

Even kijken naar de massa kabel
Lijkt mij een probleem van slechte massa
anders alle aansluitingen eens goed oppoetsen
kan ook helpen 8)

default

RE: Startproblemen

Ik heb ook zoiets dergelijk alleen bij mij is soms men hele auto spanningsloos en 2 tellen later werkt alles weer. het gebeurt laatste tijd vaker dus ben bang dat ie het strax helemaal begeeft.
ik zit zelf in de auto elektra dus weet wel redelijk wat maar het is altijd handiger om tips te krijgen. ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem.
denk zelf ergens aan een massa mischien die direkt aan de accu?
Of wat henkmarius al zij de + kabel, maar waar slijt ie dan door?

Herkent iemand dit probleem?

Groeten Stefan

RE: Startproblemen

Maar...het verhaal zoals ik het omschreven heb kan dus niet op de startmotor duiden...met andere woorden: de startmotor heeft geen invloed op het al dan niet aan gaan van het ignition-lampje?!

RE: Startproblemen

hoe is de staat van de massastrook??? erg belangrijk dat een elektr. systeem een circuit is en een massastrook is een belangrijke hierin, zeker omdat er door de startmotor de nodige stroom gaat en dus afgevoerd moet worden...

RE: Startproblemen

henkmarius schreef:
Zo'n booster is een hulpmiddel trouwens, lang niet zo sterk als een normale accu.




Daarom gebruiken ze zo'n ding in de garages cq showroom ook om een auto met een lege accu op te starten....dus wat nou niet sterk :?

RE: Startproblemen

Daar zijn ze ook voor bedoeld. Je zal wel allerlei verschilende versies hebben, maar degene die ik ken zijn lang niet zo krachtig als een normale accu.

RE: Startproblemen

Dat het rode lampje niet brandt als je je contact aan zet, wijst erop dat je geen spanning hebt op het startcircuit.
Dat kan naast een slechte accu/kabelverbinding bijv. aan het startrelais liggen (tegen het binnenscherm), dat dan geen contact maakt (massa) omdat 'ie los zit of gecorrodeerd of defect is (de aansluiting waar de accukabel op zit los of is intern gebroken).
Het kan ook aan het contactslot of de draden/stekkers daarvan onder het dashboard liggen.
Als de massastrip niet goed meer is, zou het contactlampje wel moeten branden, maar zal de startmotor niet goed rond gaan.
Of het is een combinatie van bovenstaande (en de door de anderen genoemde) factoren zijn.
Met meten van de verschillende punten in het circuit kom je hopelijk snel achter de oorzaak.

RE: Startproblemen

Zo, heb ff een aantal dingen doorgemeten en nu blijkt het volgende: de accu is prima in orde volgens een officiele accutester. Op het startrelais maakt het contactpunt waar de accukabel 'binnenkomt' gewoon 12 volt. Alleen het punt op het startrelais waar de kabel naar de startmotor loopt geeft geen spanning, dus ook niet als de sleutel op contact staat. Nog iets raars is dat in het zekeringkastje de constante stroom bij geen contact (dus wanneer de sleutel niet op contact staat) gewoon 12 volt geeft, maar wanneer de sleutel op contact staat deze nog maar 0,30 volt geeft en de overige aansluitingen nog steeds 0 volt. Dusss, lekt de stroom dan ergens weg als de sleutel op contact staat? En zo ja, waar kan ik dan in het meest logische geval het best kijken waar dit plaatsvindt?

RE: Startproblemen

Dat van het startrelais klopt: die krijgt alleen spanning als je de sleutel in de start-stand draait (anders zou de startmotor altijd draaien).
Dat met de zekeringen lijkt op een massaprobleem (of kortsluiting ?). Op afstand niet te zeggen waar het in zit.
Volg de draden die ervan af komen (bijv. richting contactslot) en meet aan de andere kant eens wat voor spanning er op staat en meet ze eens door op weerstand ten opzichte van massa (sluiting ?). Evt. met een voor een lostrekken van de stekkers op de zekeringenkast om te zien of het verschil maakt.

default

RE: Startproblemen

Als eerste zou ik de massastrip eens loshalen die over de bovenste motersteun zit en goed schoonmaken of des noods een nieuwe aanleggen en je kan om roest te voorkomen er gewoon wat vaseline oversmeren.

Als je een amp.meter hebt,zit op elke universeelmeter,hang die dan eens bij uitgeschakeld contact eens tussen de pluspool van de accu.Je ziet dan zo of je een acceptabele lekstroom hebt.Iets heb je meestal wel denk maar aan een elektrische klokje,constante + radio.
Als 10 A kan meten kan je ook nog met contact aan meten,niet starten natuurlijk dat kost je je meter
Als alles goed is dan kan je startmotor wel eens aan revisie toezijn
Doei

RE: Startproblemen

Ik 'leen' ff dit onderwerp aangezien ik ongeveer dezelfde problemen heb....
Laat ik bij het begin beginnen;
Sinds zondag (tijdens de BMR) brandde mijn acculampje tijdens het rijden zwakjes. Soms ging het echter ook weer uit. Maandagochtend brandde het lampje niet als ik mn autootje in stand II zette, maar tot mijn verbazing startte ie wel...
Tijdens het rijden (ja ik moet er ook dagelijks mee naar mn werk) brandde het lampje wel weer zwakjes. Als ik dan de richtingaanwijzer aan deed, pulseerde het op de maat van de richtingaanwijzer mee. Op de plaats der bestemming aangekomen, heb ik de auto weer in stand II gezet; de ene keer brand het lampje wel, de andere keer niet.... :?
Gisteren (dinsdag) startte mn auto moeizaam; de startmotor draaide langzamer, maar mn motor sloeg wel aan. Met het lampje; hetzelfde verhaal... 'sMiddags kostte het nog meer moeite om te starten; startmotor nog langzamer, maar motor sloeg wel aan. Eenmaal weer thuis is mn vader onder mn motorkap en/of dashboard gedoken; stand II; lampje uit, startten; niks meer, alleen een tik-geluid.
Aangezien ik twee weken geleden ook problemen heb gehad, heeft mn vader toen de boel doorgemeten; mijn accu was toen goed, contactslot ook, spanning tot aan bobine ook weer na het vervangen van een stekkertje bij mn zekeringenkastje en nog een paar andere kleine ingreepjes. Hij heeft gisteren mijn zekeringenkastje schoongemaakt en nog een aantal stekkertjes vervangen, maar dat mocht niet baten, helaas...
Zou het wellicht kunnen zijn dat mijn dynamo het begeven heeft??? [size=75:3kd2v15e]Of zeg ik nu iets heel doms??[/size:3kd2v15e]

Suggesties zijn van harte welkom!!!
Ik rij nu in het autootje van mn vader (bedankt pa; echt top!!! d:)b d:)b ), maar dat kan niet de bedoeling zijn.... Hij heeft nu vakantie en ik heb z'n plannen aardig in de war geschopt...(sorry.....)

RE: Startproblemen

Bloempje schreef:
Zou het wellicht kunnen zijn dat mijn dynamo het begeven heeft??? [size=75:1i6thvw6]Of zeg ik nu iets heel doms??[/size:1i6thvw6]




dat zou het kunnen zijn...

zoek ff op het forum naar het testen van een dynamo, ik heb het ooit uitgetypt en ga het niet weer doen aangezien het ergens nog staat ;) :P

kan zijn dat je dynamo niet genoeg bijlaad en langzaam aan je accu helemaal leeg gaat tijdens het rijden, heb op dit moment hetzelfde met een chevrolet lumina, kan het niet vinden, maar laat nu de dynamo doormeten...

ik zou beginnen bij alle aansluitingen schoon te maken en na te kijken van je dynamo... staat de v-snaar goed gespannen??

RE: Startproblemen

Ik zal inderdaad ff zoeken naar die test-uitleg! De v-snaar hebben we nog niet naar gekeken; ik zal het ff doorgeven aan mn monteur! ;)
Bedankt alvast, Red Flame!

Zijn er wellicht nog andere suggesties?? Het is errug rustig hier vandaag (zal je altijd zien als ik problemen heb...)...

RE: Startproblemen

:D is een bekend probleem.. heb ik zelf ook last van gehad (ook bij andere autotjes..) en 9 van de 10 keer was het een slechte massa. je kunt dit even snel testen door een(redelijk dikke) kabel aan de minpool van je accu te bevestigen en hem ergens anders aan de carroserie vast te maken. en een kabel van de carrosserie naar een boutje van het motorblok. in, zoals ik al zei bijna alle gevallen was het al verholpen! dus even op en neer naar brezan/heuts ofwatdanook voor een nieuwe massakabel. ( gewoon goed schoonmaken helpt ook wel eens, maar zon kabeltje kost net 2.5 euro) :+)

de startmotor kan het ook zijn, maar dan maakt die volledigekortstluiting in jou geval waardoor de accu in 1 keer ontladen wordt, meestal kun je dan ook zon vies luchtje ruiken!

succes! en groetjes tom

RE: Startproblemen

Red Flame en Tommetje; bedankt voor de tips!! d:)b

Bij mijn Mini bleek het inderdaad een defecte dynamo (wauw ik begin er al een btje verstand van te krijgen.... ;) )
Hopelijk blijft het hier voorlopig weer ff bij!!!!

RE: Startproblemen

Bloempje schreef:
Hopelijk blijft het hier voorlopig weer ff bij!!!!



Hopelijk wel ja... Laat ik m'n gereedschap thuis.. ;)