Kruimelpad
Startproblemen!
RE: Startproblemen!
Ingediend door Peter op vr, 26-01-2007 18:11
zou kunnen, staat gewoon 12.4V overheen...
Maar dat was niet het antwoord waar ik op hoopte
- Login of registreer om te reageren
Soms kan een vriendschapelijk tikje op de startmotor wel eens helpen, eventueel de as van de startmotor verdraaien kan ook wel helpen.
- Login of registreer om te reageren
Geen tik = startrelais denk ik
Meet even of de startmotor NA het relais wel stroom krijgt. Startmotoren overlijden minder snel dan het relais.
- Login of registreer om te reageren
ik meet over de startmotor (dus op + en de -) gewoon 12.4V... meer 'na' het relais kan toch niet?
- Login of registreer om te reageren
Dat meet je op startmotor zelf als je probeert te starten?
Als je geen klik hoort is het relais kapot, deze veroorzaakt gewoonlijk de *KLIK*.
- Login of registreer om te reageren
Heb gelukkig 4 handen
MAar de klik is er niet.. dus maandag nieuw relais halen, en nu maar even met de boodschappenauto naar mn meissie...
Relais: standaard spul, of Mini-specifiek???
- Login of registreer om te reageren
Relais zit op de startmotor en kan je dus niet apart vervangen.
Je zal een revisie startmotor moeten kopen.
Of van iemand van het forum over kunnen nemen
- Login of registreer om te reageren
Als het het startrelais is, moet je toch een tik horen?
Ik zou in in ieder geval eerst de aarddraad nakijken.
(aan de motorsteun net onder de cylinderkop)
- Login of registreer om te reageren
he peter.
mischien kun je iemand laten starten, terwijl jij de startmotor meet.
als je eerst 0 volt op de motor hebt, en tijdens starten 12,4 dan is je relais goed.
die schakelt dan wel.
je schreef dat je ook geen klik hoort, dus lijkt het mij aannemelijk dat de relais niet schakelt, dus krijg je ook geen 12,4 volt op je startmotor.
meet je wel over de goede polen.
als je nu eens 12 volt rechtstreeks op je startmotor zet?
als hij dan wel draait, is het zeker je relais.
succes
- Login of registreer om te reageren
Nou, startmotor ligt op de werkbank.
EDIT:
De startmotor is dus niet het probleem, als ik daar 12V opzet (incl relais) draait hij, dus daar is niks mee aan de hand. Dit is getest bij de garage...
Alleen de kabel die het relais aan moet sturen (vanaf het contact) geeft 0 V als ik probeer te starten.
Het ligt dus, of aan het contact slot of de zekeringen/knooppunten die onderweg in die kabel zitten.
1e:
Welke polen van je contactslot moeten 12V aangeven bij het starten?
2e:
Welke zekeringen/knooppunten zitten in die kabel, van het contact naar de startmotor?
Ik hoop niet dat ik het in mijn 2e vraag moet zoeken, dat kunnen er volgens mij toch best wel wat zijn...
- Login of registreer om te reageren
had de post gisteren ge-edit, maar dan komttie natuurlijk niet bovenaan te staan, volgende keer toch ff een nieuwe post...
Hopelijk kan iemand me toch verder helpen...
- Login of registreer om te reageren
Je kunt ook je laatste bericht weghalen en het opnieuw typen als nieuw bericht, dan bumpt ie ook
- Login of registreer om te reageren
RE: Startproblemen!
Ingediend door Mini Martin op wo, 31-01-2007 17:16
Ik weet het haast zeker dat er een aantal platen in je accu kortgesloten staan.
Je accu heeft wel de capaciteit om te willen leveren, maar kan niet leveren.
Dus even de accu er uit en starten met een andere.
Even een korte nadere uitleg.
Wanneer in de accu twee of meerdere platen kortgesloten staan dan leverd de accu wel de nodige 12 volt (spanning), maar is de CCA waarde veels te laag.
CCA (Cold Cranking Amps) of wel koude startstroom kan in dit geval niet meer geleverd worden.
Aangezien een startmotor een grootverbruiker is, zal deze dus nooit en te nimmer rond draaien.
Kleinverbruikers zoals verlichting zullen het waarschijnlijk gewoon doen.
Je kan de accu opladen, maar vermogen leverd de accu niet meer.
Op zijn hoogst zal de startmotor of startrelais een tikkend geluid produceren, maar nagenoeg niets.
Hoe controleer ik of de accuplaten kortgesloten staan?
Heel simpel: Haal de accupolen los, verwijder de accu en start met behulp van startkabels vanaf een andere accu.
Let er wel bij op dat je geen sluiting maakt en laat vooral de accuklemmen zitten om te voorkomen dat de spanningsregelaar naar zijn grootje gaat!!!
Wanneer de motor start en normaal blijft lopen staan er in de oude accu twee of meerdere platen kortgesloten.
Accu's met kortgesloten platen zijn in principe niet meer te repareren.
- Login of registreer om te reageren
nee, want doorschakelen intern (dus direct vanaf de accu) start hij ook op.
Accu is dus goed...
Maar ik denk dat ik het probleem al gevonden heb.
Boven de rembekrachtiger zit een relais-module met 4 relais.
Bij het demonteren daarvan is te zien dat 2 bruggen doorgebrand zijn, waaronder die van de massa.
Het schakelsignaal van het contact naar het startrelais loopt daar doorheen, ik weet dus bijna zeker dat deze naar zn grootje is.
Heb al geinformeerd, nieuwprijs 150 euro..
- Login of registreer om te reageren
RE: Startproblemen!
Ingediend door Mini Martin op wo, 31-01-2007 17:35
Slopertje zoeken.
Is vast wel 2e hands te vinden.
- Login of registreer om te reageren
Zijn die specifiek voor SPi's???
Of zitten in MPi's dezelfde? Carburateur zitten ze niet in, toch?
- Login of registreer om te reageren
RE: Startproblemen!
Ingediend door Mini Martin op wo, 31-01-2007 17:40
Carb.versie niet.
SPI in de eerste serie durf ik niet te zeggen.
De laatste productie SPI wel.
- Login of registreer om te reageren
we gaan op zoek!
Thanxs...
Als iemand zo-iets heeft liggen ik hoor het graag, zal zo ook een "gevraagd" aanmaken, met foto... das wel zo duidelijk
- Login of registreer om te reageren
Peter schreef:
we gaan op zoek!
Thanxs...
als je van het weekend hier bent, kunnen we ook ff langs de sloop rijden als je wil
- Login of registreer om te reageren
moet ik wel bij jou kunnen komen
Maar dit is de schade aan het relais:
- Login of registreer om te reageren
Nieuwe relaismodule erin, en hij springt in 1x aan
Probleem dus opgelost...
- Login of registreer om te reageren
Volgende probleem, wordt er een beetje maf van onderhand.
De Mini geeft weer geen kick.
Rijdend in de garage gezet en nu wil ik starten en doet helemaal niks...
Alles nagekeken, maar snap het niet.
Op het moment dat ik het contact omzet, gebeurt er niks, zelfs geen lampjes op het dash. De accu is wel goed, lampen branden, ook met andere accu gebeurt er niks.
Stroom direct op de startmotor gezet, die draait wel. Maar springt natuurlijk niet aan, omdat de benzinepomp niks doet.
Aan het contactslot gemeten, ingang is gewoon 12,6V.
Maar zodra ik hem op contact zet, valt het terug naar 6 a 7V Terwijl die op de accu zelf wel op 12,6V blijft.
- Login of registreer om te reageren
oh jah, massakabel van blok -> chassis opleiden (dus startkabel op blok en op het chassis) helpt ook niet...
Dus daar zit het probleem ook niet in...
EDIT - probleem gevonden, maar nog niet opgelost...
Draadboom onder aan het stuur, en keer tegen geduwd toen deed die het weer. nog een keertje duwen, toen deed die het weer niet
nu nog ff zoeken waar het probleem zit
- Login of registreer om te reageren
Om niet weer een nieuw topic te maken haal ik deze weer even omhoog.
Gister na het monteren van mijn mini na het spuiten starte hij prima.
Vervolgens wat draden weggewerkt bij mijn stuurkolom. Nu... geeft hij geen kick..
Helaas werkt het rommelen aan de draden ook niet. Welke van de draden vanuit mijn stuurkolom gaat naar de startmotor/blok? dus waar moet ik gaan kijken..
Wie weet het andwoord!!!!
Groetjes Gijs
- Login of registreer om te reageren
RE: Startproblemen!
Ingediend door Peter op vr, 26-01-2007 17:45
Wilde vanavond naar mn meisje rijden, maar de Mini wil niet starten!
Accu geeft 12.4V aan, op de polen, maar ook van de + op het chassis...
Maar de startmotor draait helemaal niet, tikt zelfs niet! Helemaal dood dus
Lampen doen ook allemaal gewoon hun werk! Hij heeft ongeveer 2 weken stil gestaan overigens, maar wel rijdend binnen gezet...
Ben ook op het forum aant zoeken , maar kan niks vinden!
Wie helpt even??