Startproblemen

RE: Startproblemen

Natuurlijk heb ik al gezocht en gezocht en ....... maar niet kunnen vinden wat ik zocht.

Het probleem bij mijn mini mayfair uit 87 is namelijk:

Afgelopen zondag start ik 's ochtends mijn auto,,, niets aan t handje... (hij starte wel vaker iets vertraagd,, (dus niet gelijk bij het omdraaien van de sleutel aanslaan maar iets later) 's avonds weer weg met de auto nog steeds niets aan de hand... wil ik 's maandags avond mijn versterker inbouwen start mijn auto niet meer...

De startmotor zelf draait nog wel maar lijkt niet door de compressie heen te komen. Accu is nagekeken (had ik al wel vervangen door een andere...) en die is goed valt niet weg bij starten en laad goed bij. Startrelais heb ik vervangen is het dus ook niet....

Zelf zat ik te denken aan of een spannings lek tijdens het starten of startmotor waarvan de lagers versleten zijn?? Kan natuurlijk ook vocht in de verdeler zijn....

Wat kan ik nu het beste doen om te testen wat het is, want met warme motor start hij wel,, nog wel met moeite... maar laatst wou hij ook dan niet goed starten, proberen aan te duwen, lukt niet (was maar alleen...) en toen was de accu op een gegeven moment leeg.... Gestart met startkabels, en toen starte hij in een keer....

Heb iets gehoord over multimeter plaatsen tussen plus en accu... op ampere zetten en dan zekeringen eruit halen, maar wat als dit het niet is?? radio staat nu standaard uit, binnenverlichting uit, start altijd zonder lampen aan, aanjager uit, geen ruitverwarming of iets dergelijks...

Heb de massa kabels tussen motorblok en chassis al gecontroleerd maar die lijken mij nog goed...

Wie ohw Wie heeft er nog ideeën??

default

RE: Startproblemen

Stefan schreef:
Accu is nagekeken (had ik al wel vervangen door een andere...) en die is goed valt niet weg bij starten en laad goed bij.



## start eens met het dim- of grootlicht aan.
wat gebeurt er met de lichtsterkte tijdens de start(poging)?

default

RE: Startproblemen

Stefan,

Je verhaal doet me denken aan een slechte accu/dynamo. Stroomlek lijkt me onlogisch en kapotte lagers hoor je wel rammelen! Vooral omdat je verteld dat hij met startkabel in 1 keer aanslaat verdenk ik de accu/dynamo.

Wat je kan doen:
Laad je accu eerst een nachtje op.
Meet even de spanning over de accu. Deze moet niet te ver ingezakt zijn. (12,0V. en hoger is een goede accu)
Meet hem ook eens als de motor aan is. Dan moet hij rond de 13,5V. liggen.(zo niet heb je een probleem met je dynamo)

Wat je verder nog kan meten:
Voltage over de startmotor meten, deze moet ongeveer hetzelfde zijn als de accu. Zo niet, controleer je stroomkabel accu -> startmotor

Meet de weerstand tussen je motorblok -> carosserie en de accu -> carosserie, deze moeten nagenoeg 0 ohm zijn. (zo niet controleer je massakabels)

Verder zou je nog kunnen controleren of er veel stroom weg lekt door de ampere's in serie te meten bij je accu.

Als dit allemaal goed blijkt te zijn zit er of in je startmotor of in de rest van je blok iets niet goed.
Maar eerst dit meten!

Laat je bevindingen maar horen.
Succes!

RE: Startproblemen

Kijk is aan heren,, dat zijn al tips waar ik wat mee kan... heb vandaag helaas geen tijd meer... ben de hele dag op stage en vanavond werken.... Zal morgen vroeg met daglicht even testen... het vreemde is alleen wel dat ik bij de garage via accu tester de accu getest heb... en dat was gewoon goed... ook met starten enzo zakte hij niet in en hij laad gewoon bij... ik zal morgen vroeg wel even alles doormeten...

RE: Startproblemen

je schrijft dat de massa je wel goed lijkt.
gewoon ff de aansluitingen losmaken, en opschuren, blamk maken.
dan weer monteren.
maar, zoals al gezegt. meten is weten!

je hebt denk ik geen solenoide?
zit links in je motorruimte, tegen de zijkant?
anders die eens meten.

default

RE: Startproblemen

racing green rider schreef:
je schrijft dat de massa je wel goed lijkt.




## voor TS:
heel makkelijk te controleren: een startkabel nemen, ene kant op de - van de accu, de andere aan het startmotorhuis.
dan heb je een goede massaverbinding tussen startmotor en 'koetswerk'
als dat (veel) verschil maakt doen wat gezegd is: schuren, ontroesten etc.

RE: Startproblemen

racing green rider schreef:
je schrijft dat de massa je wel goed lijkt.
gewoon ff de aansluitingen losmaken, en opschuren, blamk maken.
dan weer monteren.
maar, zoals al gezegt. meten is weten!

je hebt denk ik geen solenoide?
zit links in je motorruimte, tegen de zijkant?
anders die eens meten.



uhm ik heb wel een losse relais... maar die is al vervangen... weet niet of ik zo'n solenoide heb... dan zou hij op mijn startmotor zelf moeten zitten of niet??

RE: Startproblemen

Stefan schreef:
racing green rider":56ou9ykh]je schrijft dat de massa je wel goed lijkt.
gewoon ff de aansluitingen losmaken, en opschuren, blamk maken.
dan weer monteren.
maar, zoals al gezegt. meten is weten!

je hebt denk ik geen solenoide?
zit links in je motorruimte, tegen de zijkant?
anders die eens meten.



uhm ik heb wel een losse relais... maar die is al vervangen... weet niet of ik zo'n solenoide heb... dan zou hij op mijn startmotor zelf moeten zitten of niet??[/quote:56ou9ykh]

je solenoid zit links in je motorruimte op de zijkant geschroefd.
op de bovenkant zitten 2 draadeinden.
op een eind zit een dikke draad die van je accu komt ,
op de andere poot een dikke draad naar je startmotor.
dit word ook wel startrelais genoemd.
als je start, moet je tussen de massa van je blok, en de draad naar de sm meten.
moet minstens 12 v zijn.


op

RE: Startproblemen

ik zal zo gelijk even kijken... wat ik met start relais bedoel is die insteek maak relais met 5 poten.... die tegen schutbord aan de rechterkant (als je achter het stuur zit gezien) zit...

Laat mijn bevindingen zo wel even weten....

RE: Startproblemen

heb het een en ander gemeten:

- Accu met motor uit: 12,46 volt... dus goed....
- Accu met motor aan: 14.2 volt (2,5k toeren) dus goed...
- Bij solenoide (zit bij mij op de startmotor en heb een aparte startrelais...) is de spanning het zelfde als bij de accu...
- Massa van blok <> chassis is 0,7 Ohm dus lijkt me goed...
- Massa van Accu <> chassis is 0,6 Ohm dus lijkt me allemaal goed....

wel paar dingen opgemerkt... de motor lekt aardig... altijd al gedaan volgens mij... maar de hele motor is vet... heb de kleppendekselpakking nagekeken maar die ziet er volgens mij nog goed uit.... en het is vochtig bij het thermostaathuis (heb laatst de thermostaat vervangen...) dus die kan lekken....
heb wd40 onder verdelerkap gespoten... bij de solenoide ok... daar ook vrij smerig...

bougies nagekeken... waren zwart.. dus denk ik binnenkort even vervangen... nu even schoon gemaakt met staalborstel...

komt als ik start en ik draai 1000 toeren wat vloeistof met volgens mij olie spikkels of roet spikkels (in ieder geval zwart...) uit de uitlaat... en later toen hij even gelopen had alleen nog maar klein beetje vloeistof... ruikt nergens naar... maar mijn radiator is ook niet meer vol... dus zou de koppakking lek kunnen zijn?? of kan dat niet?? en moet ik er dan geen last van hebben tijdens het rijden.... (heb wel een tijd terug de radiator vervangen... maar telkens bij gehouden hoeveel... alleen rij nu pas sinds paar weken soms met aanjager aan...)

Hoor het wel als jullie hier iets uit kunnen vinden... want het is wel lastig dat hij de ene keer wel start (zoals nu al 3 of 4 keer achter elkaar) en een andere keer niet....

misschien handig om te vermelden, maar heeft er denk ik weinig mee te maken,,,, ik heb wel startonderbreking....

RE: Startproblemen

als je water verliest bij je thermostaat, is dat de reden waarom je radiator niet helemaal vol is.
overal olie onder de kap, kan duiden op een lekke koppakking, hoefgt niet.
kan ook kleppendeksel zijn.
ik zou alles even schoonbmaken, en in de gaten houden waar die vies word.

om terug te komen op je starten.
heb je ook gemeten tijdens starten.
de mijne deed precies hetzelfde.
soms perfect starten, helemaal niets aan de hand.
de andere keer kreeg hij hem nauwelijks een slag rond, om vervolgens de volgende morgen zo maar te starten.

bij mij was de solenoid ingebrand, waardoor hij soms slecht contact had.
voor 15 eurie vervangen, en nog nooit weer problemen gehad.

RE: Startproblemen

Dat heb ik nog niet getest... zal het morgen even doen.... (tenminste als ik iemand kan vinden die hem wilt starten voor mij....)

wat betreft die koppakking... zal het bij een garage hier in de buurt even laten na kijken... hij lekt ook water uit de uitlaat... dusjah... kunnen hun zo testen volgens mij....

RE: Startproblemen

dat water uit je uitlaat is condens
kan geen kwaad

RE: Startproblemen

dan is het wel heeeeeel veel condens.... t zou kunnen hoor... laat ik van de week even controleren bij de garage.... er komt namelijk ook heel veel witte rook uit de uitlaat, en heb er water/koelvloeistof bij gedaan in de radiator en het zit vol met bubbels... (heb ergens gelezen dat dit een gevolg van een kapotte koppakking kan zijn...) we gaan het zien... in tussen start hij de ene keer wel en de andere keer niet... dus moet morgen even testen of de solonoide nog goed is..

kleppendeksel rubber had ik vanmiddag al nagekeken... die lijkt goed....

RE: Startproblemen

he stefan

die bubbels in je radiator, en witte rook lijkt wel wat op je pakking ja.
hoop voor je dat het meevalt.

in mijn ogen heeft dat niks met je starten te maken, dus ik hoop ook dat het je solenod is, dan is het voor 15 euro weer opgelost.
succes

RE: Startproblemen

ik heb nog niemand gevonden die met daglicht (dan ben ik maar zelden thuis...) mijn auto kan starten... dus weet nog niet of het de solenoid is... maar kijk ik van de week even naar....

heb het met mijn garage over gehad... en die vermoeden ook dat de koppakking door is... nie leuk dus maarja... mss dat hij (en mss ook wel in samenwerking met de solenoid) door lekke koppakking niet door de compressie heen kan komen.... we zien wel even....

Mijn radio was wel zeikus nat van binnen... schijnt onder mijn voorraam te lekken (mijn auto wordt eind dit jaar gerestaureerd....) dusja,.,,, vaag vaag vaag...

RE: Startproblemen

Gister de koppakking vervangen... moet alleen nog de kleppen stellen.... laatste tijd weinig mee gereden dus weet niet of het starten nu beter gaat.... even uitproberen... en anders toch startmotor/solenoide vervangen.... maarjah... 't probleem blijft toch dat mijn versterker mee piept lineair op het toerental.... maar de massa van de radio zit ook al op die van de versterker... signaal kabel ligt ook al helemaal apart van alles. Weet niet of het in verband gebracht kan worden met elkaar, blijft vreemd.

RE: Startproblemen

dat van mijn versterker heeft er niets mee te maken, dat zijn de massapoortjes van mijn radio....

maar het volgende:

vervangen inmiddels:
Koppakking + bijbehorende pakkingen.
Contactpuntjes
Condensator
Rotortje
Bougies
(zaten al cilicone kabels en een goede verdelerkapje in)
radio + versterker zijn niet aangesloten...

nu starte hij laatst weer niet... mijn moeder geduwd, doet hij het wel... toen alles vervangen van ontsteking... raakte ik per ongeluk met een moer sleutel de dynamo aan (volgens mij geen eens een kabel maar alleen de dynamo) spatte de vonken er van af (de contactslot stond wel in stand 1)... maar daarna starte hij wel goed.... toen 's avonds in de regen... neej hoor doet niets....

naar huis gesleept... had geen zin om in de regen over te starten met kabels dusja... en was maar klein eindje naar huis....

's nachts om 4 uur wordt ik in een keer wakker van getoeter... blijft aan... toen maar in alle ijl alle kabels van de claxon los getrokken... vonkten ook nog eens :O toen maar de accu polen los gehaald... en weer terug naar bed... maarja wat is dit nu :'( :x |:(

RE: Startproblemen

Hey Stefan!

is het inmiddels al opgelost???

ik zit zelf ook met een probleem... mijn auto start niet meer. ik heb al even gezocht op t forum... maar ik post het toch maar hier om mijn probleem op te lossen.
als ik de sleutel omdraai draait ie mn moter net een keer rond... en dan doet ie nix meer... als ik daarna probeer te starten hoor ik (volgens mij) alleen maar mijn startrelais als een gekke tekeer gaan...

voltmeter gepakt en op de accu gezet, 12,3V bij stilstaande motor... daarna met startkabels de mini gestart en nog eens gemeten... 14,4V...
de accu is dus goed volgens mij.
lampen doen het ook gewoon erg goed en mn radio knalt nog als van ouds...

door middel van de zoekfunctie heb ik even gecheckt of de massa kabel van mn blok goed was... hij loopt langs het hondebot... maar kan hem niet meer vinden verder... is dit ook direct de massa van de starter??

mijn starter komt dus WEL naar buiten... maar krijgt de motor niet rond...

ik hoop dat iemand mij kan helpen! ik weet wel dat ik hier ontzettend veel van ga leren en nu al geleerd heb!

gr fred (ja ik weet het... Erg veel puntjes in mijn stukkie tekst :+) ;) )

RE: Startproblemen

iemand???

RE: Startproblemen

Fred B schreef:
iemand???


Das wel een beetje vlot he, net 5 uur na je eerste post ;)

Die massakabel moet aan beide kanten goed vast zitten met de bouten van het hondebot, en de kabel zelf netjes met niet teveel rafels. Kijk ook eens naar de bevestiging van de min-kabel van de accu naar de body, die kan ook nog wel eens slecht zijn.

RE: Startproblemen

meet eens tussen het pluspunt op je startmotor, en je blok.
moet dezelfde waarden geven als over de plus en min van je accu.

zo niet heb je ergens slechte contacten.

RE: Startproblemen

Yoooo hij doet t weer! :D :)

mn accu was gewoon kaduuuc!

ff iets om de staat van je accu te meten..:
1. de accu doormeten met een multimeter... ZONDER de accu aan te sluiten!
2. de accu aansluiten, NIET starten, en wel veel verbruikers aan zetten zoals je verwarming groot licht enz
3. deze waarden met elkaar delen.
4. als de uitkomst onder de 85% komt is je accu aan de slechte kant... komt ie onder de 70% is je accu dood!

dit heb ik op school geleerd met mn electro lessen! ;)
gr Fred

RE: Startproblemen

Fred B schreef:
Yoooo hij doet t weer! :D :)

mn accu was gewoon kaduuuc!

ff iets om de staat van je accu te meten..:
1. de accu doormeten met een multimeter... ZONDER de accu aan te sluiten!
2. de accu aansluiten, NIET starten, en wel veel verbruikers aan zetten zoals je verwarming groot licht enz
3. deze waarden met elkaar delen.
4. als de uitkomst onder de 85% komt is je accu aan de slechte kant... komt ie onder de 70% is je accu dood!

dit heb ik op school geleerd met mn electro lessen! ;)
gr Fred


Kijk, daar hebben we wat aan. Maar als je onder 1 zegt: zonder aan te sluiten, dan mag je hem toch aangesloten in de auto laten zitten? Contact uit is dan toch voldoende?

RE: Startproblemen

Kijk, daar hebben we wat aan. Maar als je onder 1 zegt: zonder aan te sluiten, dan mag je hem toch aangesloten in de auto laten zitten? Contact uit is dan toch voldoende?



dankje! ik leer zo nu en dan dingen op school die erg nuttig zijn en ik deel ze dan ook graag hier op het forum!

nee... je meet namelijk de bronspanning! de bronspanning is de absolute accuspanning... en moet dus helemaal onbelast uitevoerd worden. dus even je accukabels er af halen, 5 minuten wachten (de accu hersteld zichzelf en komt tot rust. dit is nodig voor een accurate meting).
dan doormeten. als het goed is komt de spanning rond de +-12,5 Volt te liggen.

daarna aansluiten en alleen verbruikers aanzetten. Niet starten, want dan neemt de dynamo de taak over en zal de dynamo de accu bij gaan laden en ook de verbruikers op zich nemen.

enneh... de waardes zijn heel ietsje anders... boven de 70% is ie goed. daaronder geeft ie problemen

gr Fred

RE: Startproblemen

Dat de spanning (licht) valt als je de gebruikers aanzet is heel normaal. Mocht iemand met deze methode een redelijke spanningsval meten, is hij nog gewoon goed want zelfs met een nieuwe accu hoort dat zo. :)

RE: Startproblemen

hmmm een spanningsval van 30% is erg veel hoor...
iig dat is wat mijn leeraar zegt...

gr FRed

RE: Startproblemen

30% is inderdaad erg veel ja. :) Maar 10% is voor een niewue accu niet slecht gok ik zo. Het hangt uiteraard ook van verbruik van gebruikers af, hoe groter de stroom is die loopt hoe groter de spanningsval.

Waar ik op doelde was, dat mensen die met een nieuwe accu niet op 100% uit komen, dat dat zou betekenen dat die accu niet 100% nieuw is ofzo. :9

RE: Startproblemen

hey sjoerd

dan begrijp ik het!
100% kan idd sowiso niet... omdat je de verbruikers aan zet... :)

kiek... met een beetje bijschaven komt er altijd wel iets degelijks aan advies uit! :D

gr Fred

RE: Startproblemen

Stefan, als het startprobleem nog niet is opgelost denk ik aan het volgende:
als je het contactsleuteltje omdraait gebeurt er even niets , als je het weer terug draait gaat hij toch nog starten maar er is een moment dat hij niets meer doet!!!?
in de bedrading van het contact naar de grote startrelais zit ergens in de buurt van de wissermotor nog een relais, zo'n klein aluminium dingetje.
Als je dit vervangt zal het probleem opgelost zijn denk ik, succes.

RE: Startproblemen

Stefan schreef:
nu starte hij laatst weer niet... mijn moeder geduwd, doet hij het wel... toen alles vervangen van ontsteking... raakte ik per ongeluk met een moer sleutel de dynamo aan (volgens mij geen eens een kabel maar alleen de dynamo) spatte de vonken er van af (de contactslot stond wel in stand 1)... maar daarna starte hij wel goed.... toen 's avonds in de regen... neej hoor doet niets....

naar huis gesleept... had geen zin om in de regen over te starten met kabels dusja... en was maar klein eindje naar huis....

's nachts om 4 uur wordt ik in een keer wakker van getoeter... blijft aan... toen maar in alle ijl alle kabels van de claxon los getrokken... vonkten ook nog eens :O toen maar de accu polen los gehaald... en weer terug naar bed... maarja wat is dit nu :'( :x |:(

Ik weet niet of het nog actueel is, maar ik las eerder over lekkage (natte radio) en nu een claxon die spontaan aangaat...........ik herken dit van een andere auto, daar bleek dus de zekeringkast de spelbreker! Die dingen kunnen aardig de boel ontregelen als daar (veelvuldig) water in komt of in gekomen is. Lijkt me verstandig om eerst de lekkage op te lossen! (mag ook met kit en ductape bijv.)
Als je twijfelt aan je contactslot, kun je toch ook gewoon starten met een draad rechtstreeks van de dunne aansluiting van de startmotor, rechtstreeks op de + pool van de accu. Let wel: contact aan en bak in vrij!

RE: Startproblemen

[size=75:111r1hmb][topics samengevoegd - Crispy][/size:111r1hmb]
zoals de titel al zegt... ik heb alweer startproblemen.

vorige week een nieuwe accu aangeschaft. dus dat kan het probleem niet zijn. met startkabels start de mini wel.

laadstroom lampje gaat niet branden en de dynamo lijkt me dus wel goed, aangezien ik als de motor loopt wel 14 volt op de accu heb.

massa probleem??? +kabel van accu naar voren kapot???

wie kan me helpen... ik ben dit gezeik nu wel n beetje zat namelijk... |:(

gr Fred

RE: Startproblemen

Ik denk dat dit topic wel aan de andere geplakt zal worden, maar dat is niet erg.

Als je wilt weten of het je plus-kabel is, ga onder je mini liggen en loop de hele kabel eens na.
Als je denkt dat het je min is, ga daar de aansluitpunten eens na. Die kunnen nog wel eens wat roestig zijn. Goed schuren en zuurvrije vaseline erop.

Het zou ook je bobine kunnen zijn. Als die niet goed is, dan kan hij ook niet lekker starten. Daarnaast zou het ook je startrelais kunnen zijn. Dan is natuurlijk de vraag zit deze tegen het schutbord of aan de startmotor?? Heb je deze ook al gewisseld met een andere/goede leenversie??

RE: Startproblemen

hmm ja laat maar samenvoegen... had ik even niet aan gedacht om in het oude bestaande topic te typen.

ik ga gewoon alles nakijken en zonodig loshalen en doormeten! IK WIL WEER RIJDEEEEE :+)

gr Fred

RE: Startproblemen

METEN IS WETEN

je accu geeft met draaiende moto14v. das dus goed.
wat geeft hij als de auto uit is?over je polen meten.
dan meet je van plus op je accu op een punt in je kofferruimte.
moet gelijk zijn als over de polen.
is dat het niet, massapunt in je koffer ruimte is slecht.
is dit goed, dan ga je verder.
dan ga je naar de voorkant.
meten tussen de pluskabel, zit op je startmotor, en de carroserie.
moet nagenoeg gelijk zijn als over de polen.is dat het niet, dan zou ik de pluskabel naar voren eens bekijken.
is dat goed, dan meet je tussen je blok en plus op de sm.
moet ook gelijk zijn aande meting over je polen.
is dit niet ggelijk, kijk dan eens naar je blok massa.

is dit allemaal goed,dan weet je zeker dat je massa zeker goed is.
je zou nog eens kunnen kijken naar de aansluiting tussen startmotor en blok.
als deze vies is, heeft je startmotor geen goede massa, uen dus slecht draaien als gevolg.

je zegt trouwens dat hij niet start.
slaat hij niet aan, of draait hij slecht of moeilijk.

als dit alles goed is, moet je je relais eens meten trijdens starten.
kan ook stuk zijn.been there, done that...

succes

ps, wel meten op een blank stukje op je carroserie.

RE: Startproblemen

Zoals besproken, toegevoegd aan het topic waar de eerdere problemen besproken worden.

Zoals al een paar keer aangegeven, heb je je massa in de kofferbak al gechecked?