startproblemen mini 1000HLE uit 1982

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Hallo mensen,

Ik ben beginnend mini-rijder en heb al via de zoekfunctie gezocht op mijn probleem ,maar iets concreets heb ik helaas niet gevonden.
Wie kan mij helpen d:)b .

Als eerste moet ik zeggen dat de auto een jaar of 5 stil heeft gestaan ,maar verleden jaar heeft hij nog goed gedraaid volgens de vorige eigenaar.

Het gaat om een 1000HLE welke ik dus van de schroothoop wil redden ,waar hij anders retecht zou komen.
Ik heb een vraag mbt de ontsteking.

Op de bobine zitten twee aansluitingen ,2 maal zwart-wit welke 1 naar de verdeler gaat en de ander naar een sensor? :? op het blok aan de voorkant.
De andere kant zit een roze-witte draad aan welke naar de fusebox gaat op het schot ,MAAR hier ligt ook nog een losse draad bij ,welke los is gekomen uit het kabelschoentje van de bobine.
Dit is een geel -witte kabel ,als ik deze kabel volg komt hij uit bij het startrelais ,het kabeltje heeft een male -aansluiting (hij ligt nu dus aan beide kanten los).
Moet deze ook aangesloten worden? ,zo ja waar,bij de bobine is het makkelijk ,maar ik zou niet weten waar hij Bij het startrelais zou moeten komen :o

Ik heb 12 volt op de bobine staan tijdens starten ,hij wil wel aanslaan maar geeft eigenlijk meer plofjes als dat hij doorzet.
Ik heb een vonk, maar echt sterk is hij niet ,je ziet hem net (de 1e cilinder vonkt het best,2e het minst ,3e en 4e redelijk.
Ook heb ik m'n bedenkingen bij de verdelerkap ,deze heb ik wel gereinigd ,ook de rotor ,maar ik kan de verdelerkap bijna een centimeter verdraaien ,hij valt niet in een uitsparing oid (made in Italy staat erop :? )
Hoort dit zo bij de verdeler ,ik heb eraan gedraaid tijdens het starten ,dit maakte niet uit.

Chapeau voor degene die dit bericht volledig heeft gelezen ,ik hoop dat iemand me op weg kan helpen \\:)/

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Op de bobine zitten op de plus zijde twee draden. Een draad gaat naar het zekering blok en dit is een weerstands draad, de andere draad gaat naar het startrelais op het spatbord.
Aan de min zijde van de bobine zit een draad welke gaat naar de verdeler en eventueel een tweede draad welke gebruikt wordt voor een toerenteller.

Op het moment van starten wordt er 12V op de bobine gezet via de draad welke afkomstig is van het startrelais. Als de sleutel los gelaten wordt staat op de bobine ongeveer 9V en 3V verdwijnt in de weerstands draad.
Het kan zijn dat er nog een losse draad zit bij de bobine hierop staat 12V als het kontakt aanstaat. Deze kan losblijven tenzij de bobine geschikt is voor 12V.
Dus je moet even kijken of de bobine geschikt is voor 12V of 9V.
De verdelerkap past maar op een manier en is niet te verdraaien misschien is het verstandig om de verdelerkap, rotor, punten en condersator te vervangen.

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.

Groet

Leon

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

beginnen inderdaad met het afstellen van de contactpuntafstand en het liefst ook de kleppen...

olie in de dashpot van de carb helpt ook...

dan zeker weten dat de ontstekingsvolgorde goed is.

heb je in de contactpunten een vonkje?

dan een verse verdeelkap (of een goed passende) met rotor...

dit kan natuurlijk pas nadat je de bobine juist aangesloten hebt zoals leon hierboven omschrijft.

waar woon je ergens, misschien kan iemand in de buurt ff helpen...

succes!!!

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Bedankt jongens ,

Ik snap dat de auto op dit moment zou moeten starten op 9 volt? ,zou verklaren waarom hij moeite heeft met aanslaan.
Aangezien ik geen aparte aansluiting op m'n startrelais heb voor de wi/gele draad ,kan ik deze toch wel op de +12 Volt van de startmotor zetten?

Contactpunten vonken als je ze van mekaar haal ,maar kan geen kwaad om deze te vervangen natuurlijk ,zijn wel een beetje ingebrand ,met schuurpapier iets opgeschuurd.
Weet iemand een goed(koop) adres voor dit soort delen? bougies ,puntjes ,rotor enz?
Pm dan graag hiervoor d:)b

Ik woon in Rotterdam \\:)/

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Ik zou zeggen probeer het eens bij de sponsors ->
de meesten sturen alles naar je op, heb je het een dag / paar dagen later.

Succes

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Bedankt Tinux ,ik heb het 1 en ander bij een autobedrijf gekocht in de buurt .
Ik heb alleen 1 vraag ,de verdelerkap is wederom een imitatie deel ,namelijk KW (italiaans volgens doosje) ,ben bang dat ik hier hetzelfde mee heb ,en hem een cntimeter of wat rond kan draaien :? ,iemand ervaring met dit merk ,of moet ik proberen ergens een Lucas oid vandaan te halen?
Ik heb wel een originele Lucas rotor.

En ik zou toch graag willen weten of ik de witte draad (hangt los) kan aansluiten parallel aan de startmotor zodat er alleen tijdens starten 12 volt op de bobine komt en niet alleen 9 volt via de weerstandsdraad? ,dit is wellicht mede oorzaak dat hij niet doorstart.

Groeten
Ed

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Ed

Op de bovenste zekering zit links een witte draad deze gaat naar het kontaktslot.
Een eventuele tweede draad, witrose, gaat naar de plus zijde van de bobine dit is de weerstandsdraad. De tweede draad op de pluszijde van de bobine, witgeel, gaat naar het startrelais. Dit is een aparte aansluiting op het startrelais, zodat er alleen tijdens het starten 12V op de bobine komt. Deze draad kun je niet parallel zetten op een andere draad op het startrelais.

Je verdelerkap moet goed passen anders klopt je timing niet. Kun je er niet beter een Lucas verdeler in zetten.

succes.

Leon

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Ed.

Hierbij een foto van het startrelais.




Links zit de witgele draad.

Leon

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Lucas verdeelkap is denk ik het beste ,zal bij een sponsor informeren.

Witte draad heb ik al eens op een fototje gezien inderdaad ,MAAR helaas heb ik deze aansluiting niet op mijn startrelais ,heel vreemd allemaal ,wellicht is deze al een keer vernieuwd naar een ander/nieuwer model.
Maar ik denk logischerwijs dat er alleen 12 Volt op deze aansluiting komt te staan als de startmotor ronddraaid.
Eigenwijs als ik ben ,denk ik dan dat ik de witte draad van de bobine ook op de aansluiting (grote bout) van de startmotor kan monteren.
Toch? :P

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Ed.

Als ik jou was zou ik de witgele draad niet aansluiten op de draad welke op de startmotor zit.
Dit kan rare gevolgen hebben. Wanneer je gaat starten zal er 12V op de bobine komen staan maar als de sleutel loslaat zal via de andere kant, de weerstandsdraad op de bobine, 9V op de startmotor komen staan.
Nu zal in het minst erge geval de zekering defect raken maar in het ergste geval de kabelboom wegsmelten daar de stroom welke de startmotor gebruikt vrij hoog is.
Mijn advies zou zijn plaats een extra relais welk aangestuurd wordt door de witrode draad welk ook op het startrelais zit. Dus parallel aan het startrelais.
Dan ben je er zeker van dat alles gescheiden is. Is het aansluitlipje op het startrelais niet toevallig af gebroken.
Waar je ook eens naar moet kijken wat voor een merk en type de bobine is, 12V of 9V. Er zij nook bobine's van 12V, dan heb je de weerstandsdraad niet nodig.

succes

Leon

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Hoi Leon,

Daar heb je ook gelijk in ,ik heb vandaag nog even snel een startrelais nieuw gehaald ,direct met een nieuwe verdeelkap en rotor ,nu het hele zwikkie erin en starten maar \\:)/

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Nou mensen,

Even een goede update \\:)/ ,it is alive.

startrelais vervangen (op het oude relais zat absoluut geen aansluiting voor +12 volt voor starten naar bobine)waar de aansluiting voor de witte draad wel op zat.

Nieuwe contactpunten ,bougies en verdelerkap ,5 seconden doorstarten en VROEMM d:)b

Loopt mooi stationair en reageert goed op gas ,ik ben tot zover happy.
Er zijn nog wel een paar puntjes, maar we zijn goed op weg.

Het enige vreemde is dat de auto uit 1982 op kenteken is gezet ,dit zou volgens de leverancier blauwe contactpunten moeten hebben ,maar er zitten rode in :? ,is dit dan een oud model Lucas ontsteking? ,heeft dit nog gevolgen?(positief of negatief) ,hij draait mooi rond in ieder geval!
Maar ook deze verdelerkap kan ik een beetje ronddraaien .merk geen verschil in stationaire loop ,maar er zit geen palletje op m'n blok om de verdelerkap te fixeren behalve de 2 klemmetjes.


Gr
Ed

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Ed.

Ik lees dat je weer een stap verder bent.
Hierbij een foto van de vergrendelingsnok op de verdeler. Zie pijl lnks.



Dit is de verdeler op mijn mini van 1983.

Ik zag op het startrelais van de mini uit 1979 ook geen extra aansluiting voor de 12V, dus dan zijn er toch verschillen.


Groet

Leon

default

RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982

Hoi Leon,

Jij hebt inderdaad een andere ontsteking ,met blauwe contactpunten en dat nokje heb ik ook niet ,de verdeler vergrendeld niet op een bepaald punt.
Ik heb hem nu wel aan de praat ,maar een lekker idee is het niet dat de verdeler een stukje heen en weer gedraaid kan worden.
Toch maar naar electronisch in de toekomst :?