Op de bobine zitten op de plus zijde twee draden. Een draad gaat naar het zekering blok en dit is een weerstands draad, de andere draad gaat naar het startrelais op het spatbord.
Aan de min zijde van de bobine zit een draad welke gaat naar de verdeler en eventueel een tweede draad welke gebruikt wordt voor een toerenteller.
Op het moment van starten wordt er 12V op de bobine gezet via de draad welke afkomstig is van het startrelais. Als de sleutel los gelaten wordt staat op de bobine ongeveer 9V en 3V verdwijnt in de weerstands draad.
Het kan zijn dat er nog een losse draad zit bij de bobine hierop staat 12V als het kontakt aanstaat. Deze kan losblijven tenzij de bobine geschikt is voor 12V.
Dus je moet even kijken of de bobine geschikt is voor 12V of 9V.
De verdelerkap past maar op een manier en is niet te verdraaien misschien is het verstandig om de verdelerkap, rotor, punten en condersator te vervangen.
Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.
Groet
Leon
- Login of registreer om te reageren
RE: startproblemen mini 1000HLE uit 1982
Ingediend door EdjeK op zo, 21-12-2008 17:12
Hallo mensen,
Ik ben beginnend mini-rijder en heb al via de zoekfunctie gezocht op mijn probleem ,maar iets concreets heb ik helaas niet gevonden.
Wie kan mij helpen .
Als eerste moet ik zeggen dat de auto een jaar of 5 stil heeft gestaan ,maar verleden jaar heeft hij nog goed gedraaid volgens de vorige eigenaar.
Het gaat om een 1000HLE welke ik dus van de schroothoop wil redden ,waar hij anders retecht zou komen.
Ik heb een vraag mbt de ontsteking.
Op de bobine zitten twee aansluitingen ,2 maal zwart-wit welke 1 naar de verdeler gaat en de ander naar een sensor? op het blok aan de voorkant.
De andere kant zit een roze-witte draad aan welke naar de fusebox gaat op het schot ,MAAR hier ligt ook nog een losse draad bij ,welke los is gekomen uit het kabelschoentje van de bobine.
Dit is een geel -witte kabel ,als ik deze kabel volg komt hij uit bij het startrelais ,het kabeltje heeft een male -aansluiting (hij ligt nu dus aan beide kanten los).
Moet deze ook aangesloten worden? ,zo ja waar,bij de bobine is het makkelijk ,maar ik zou niet weten waar hij Bij het startrelais zou moeten komen
Ik heb 12 volt op de bobine staan tijdens starten ,hij wil wel aanslaan maar geeft eigenlijk meer plofjes als dat hij doorzet.
Ik heb een vonk, maar echt sterk is hij niet ,je ziet hem net (de 1e cilinder vonkt het best,2e het minst ,3e en 4e redelijk.
Ook heb ik m'n bedenkingen bij de verdelerkap ,deze heb ik wel gereinigd ,ook de rotor ,maar ik kan de verdelerkap bijna een centimeter verdraaien ,hij valt niet in een uitsparing oid (made in Italy staat erop )
Hoort dit zo bij de verdeler ,ik heb eraan gedraaid tijdens het starten ,dit maakte niet uit.
Chapeau voor degene die dit bericht volledig heeft gelezen ,ik hoop dat iemand me op weg kan helpen