startrelais

RE: startrelais

Nu heb ik eens een probleem waar ik niet uit kom.
Omdat die lek was, heb ik de 'remote' remservo uitgebouwd. Bleek bovendien dat de hoofdremcilinder lek was, maar de helft van het systeem deed het. Dus, nieuwe hoofdremcilinder geplaatst. Er ging nogal wat tijd overheen, dus, toen ik starten wilde; geen sjoege.
Accu aan de lader gezet. Toen die 13.8 Volt aangaf, terug in de auto. Geen stroom. Accuklem ogen blank gemaakt, massa kabeltje aan de vloer; blank gemaakt. Er was stroom tot op het startrelais, maar geen sjoege. Nu startte de motor niet elke keer als het contact op starten werd gezet. Dus, maar een nieuw startrelais erin. Er is spanning op de voedingskabel aansluiting op het relais, maar geen sjoege. Ik heb het spatbord blank gemaakt waar hertellen er tegenaan zit. Tussen de aansluiting van de voedingskabel en het spatbord heb ik 12,9 V spanning. Ook tussen de kabel aansluiting en de schroeven waarmee het relais aan het spatbord zit en ook tussen de kabel aansluiting en het metalen huis van het relais.
Nu had het oude relais een 'spade' aansluiting in het midden naar voren toe waar een kabeltje aan zat wat naar de minpool van de bobine gaat en dan verder via een zwart blokje (weerstand?) naar de massa van de ophanging van de bobine aan het blok.
Ik heb het oude relais open gemaakt en de genoemde aansluiting heeft een draadje naar de kern van de solenoïde. Aarde, denk ik.
De 'spade' in het midden aan de andere kant van het relais is kennelijk de voeding voor de winding in de solenoïde.

Helaas kan ik in m'n eentje niet controleren of hier spanning op komt als ik de sleutel op starten draai.
Wie heeft nuttige aanwijzingen voor mij?

Intussen ontdek ik dat er relais zijn met drie pootjes en met vier pootjes. Eerst maar even ruilen dus.

RE: startrelais

Dat is vrij simpel Wim.

Je kan de aansluiting vanaf je kontaktslot testen door er een lampje aan te maken en dan onder de motorkap door kijken of deze gaat branden. :P

De draad die naar je "min"-pool van de bobine gaat (hopelijk de plus-pool) zal een voedingsdraad voor de bobine zijn die een weerstandsdraad overbrugt. Op de min-pool horen de kontaktpunten te zitten.

Het zwarte blokje is ws. een ontstoringscondensator. ;)

Met een vierpolig relais zal het opgelost zijn.

RE: startrelais

Hoi Wim,

Je schrijft dat de spade aansluiting aan de andere kant zit.
1- Zou het mogelijk zijn dat je dan ook de in en uitgang van de powerdraden verwisseld hebt? Ik kan mij zo voorstellen dat het relais zijn voedingsspanning van de ingang haalt en dus niet kan schakelen.
2- Wanneer ik in een schema kijk (in dit geval van 1984) zie ik een draad wit met geel naar de bobine gaan. volgens mij is dit + voor een grotere vonk bij het starten.
Lijkt me dat deze + dus ophoud na het starten.
Er loopt een draad wit met rood van het relais naar je contactslot waar een weerstand in getekend is.
Als je maar 3 aansluitingen hebt, zal je de aansluiting naar de bobine missen.
Best kans dat hij evengoed wel aan slaat.
De spade aansluiting is dan voor de draad naar het contact. Ik denk dat het een - draad is op het moment van starten.

groet, Peter (die zondag boontjes eet ;) )

RE: startrelais

P.S.
Wanneer je de wit met gele draad met de uitgang (naar de startmotor) verbind, doe je waarschijnlijk het zelfde als een solenoid met 4 contacten.
Dit kan je eventueel controleren. De spade op je oude solenoid moet verbonden zijn met de uitgang. Is te meten in weerstandbereik van je meter.

Succes, Peter

RE: startrelais

Dankjewel Jos en Peter, voor jullie reacties.
Vandaag vond ik tijd om verder te werken aan dit 'project'.
Toen ik er -eind september- mee bezig was, kwam ik tot de ontdekking dat het relais wat ik uit de auto gehaald had een 'pootje' meer aansluitingen had dan het nieuwe exemplaar. Dus maar even gecommuniceerd met mijn leverancier.
Dat kwam in orde via Postnl.
Dus nu het nieuwste exemplaar er in gezet.
Helaas, geen sjoege.
Dus nog maar eens jullie aanwijzingen ernstig doorgenomen. Nu staat daar een klein tussenzinnetje in wat mijn aandacht trok. Dus nog maar eens op de knieën en -verdraaid-, de kabel vanaf de accu en de kabel naar de startmotor had ik er 'verkeerd om' op zitten.
Kan je nagaan hoe weinig benul ik heb als het om eletriek gaat. Dus de kabels maar even verlegd. En, jawel, starten, dat ding. Alleen, de startmotor bleef ingeschakeld. Zaten er dus nóg twee draadjes verkeerd om aan het relais. Dat was snel veranderd en -wat een bevrijding-, gewoon rijden die auto. Wat een opluchting.
Nog wel bedankt voor jullie goede aanwijzingen. Het kan aan een kleinigheid liggen.

RE: startrelais

Wim wat fijn!
Lekker rondknorren in je mini.
Hoewel electriek niet je specialiteit is, ben je er toch uit gekomen.
Zo helpen wij elkaar ;)