Dat is vrij simpel Wim.
Je kan de aansluiting vanaf je kontaktslot testen door er een lampje aan te maken en dan onder de motorkap door kijken of deze gaat branden.
De draad die naar je "min"-pool van de bobine gaat (hopelijk de plus-pool) zal een voedingsdraad voor de bobine zijn die een weerstandsdraad overbrugt. Op de min-pool horen de kontaktpunten te zitten.
Het zwarte blokje is ws. een ontstoringscondensator.
Met een vierpolig relais zal het opgelost zijn.
- Login of registreer om te reageren
RE: startrelais
Ingediend door wim fournier op wo, 30-09-2015 16:58
Nu heb ik eens een probleem waar ik niet uit kom.
Omdat die lek was, heb ik de 'remote' remservo uitgebouwd. Bleek bovendien dat de hoofdremcilinder lek was, maar de helft van het systeem deed het. Dus, nieuwe hoofdremcilinder geplaatst. Er ging nogal wat tijd overheen, dus, toen ik starten wilde; geen sjoege.
Accu aan de lader gezet. Toen die 13.8 Volt aangaf, terug in de auto. Geen stroom. Accuklem ogen blank gemaakt, massa kabeltje aan de vloer; blank gemaakt. Er was stroom tot op het startrelais, maar geen sjoege. Nu startte de motor niet elke keer als het contact op starten werd gezet. Dus, maar een nieuw startrelais erin. Er is spanning op de voedingskabel aansluiting op het relais, maar geen sjoege. Ik heb het spatbord blank gemaakt waar hertellen er tegenaan zit. Tussen de aansluiting van de voedingskabel en het spatbord heb ik 12,9 V spanning. Ook tussen de kabel aansluiting en de schroeven waarmee het relais aan het spatbord zit en ook tussen de kabel aansluiting en het metalen huis van het relais.
Nu had het oude relais een 'spade' aansluiting in het midden naar voren toe waar een kabeltje aan zat wat naar de minpool van de bobine gaat en dan verder via een zwart blokje (weerstand?) naar de massa van de ophanging van de bobine aan het blok.
Ik heb het oude relais open gemaakt en de genoemde aansluiting heeft een draadje naar de kern van de solenoïde. Aarde, denk ik.
De 'spade' in het midden aan de andere kant van het relais is kennelijk de voeding voor de winding in de solenoïde.
Helaas kan ik in m'n eentje niet controleren of hier spanning op komt als ik de sleutel op starten draai.
Wie heeft nuttige aanwijzingen voor mij?
Intussen ontdek ik dat er relais zijn met drie pootjes en met vier pootjes. Eerst maar even ruilen dus.