startrelais (solenoid)

RE: startrelais (solenoid)

Ik heb een startmotor met startmotor solenoid erop. Op mijn kabelboom zit een connector die denk ik op het start relais moet maar op het start relais zitten boutjes. Of moet er op die connector een gewoon relais in.

De kabelboom komt uit een mini van 1988.
De mini's die ik ervoor heb gehad hebben een startrelais links aan de zijkant van hetspatbord zitten. weet niet meer als dit er ook zat op die van '88.

Kan iemand mij helpen

RE: startrelais (solenoid)

Geen probleem :
1) Vanaf de accu (hele dikke) , deze moet op je dikke bout op solenoid (relais dat op de startmotor vastzit).
Het kan dus zijn dat deze te kort (rechter wielkast)is en zal je deze moeten vervangen voor en langere.
2) Ook op dit punt zal je alle bruine draden moeten zetten (waarschijnlijk ook te kort , maar deze kan je verlengen).
3) De wit/rode komt van je sleutelcontact , waarschijnlijk ook te kort , en deze moet op de kleine steekklem.

Nu komt er een keuze , je hebt volgens mij 2 typen startmotors , met 1 steekklem en met 2 steekklemmen.

4) 1 klem , dan moet je de wit/geel met de wit/rode verbinden (omdat er geen hulpcontact in zit gebruik je dus het hulpstartrelais ook voor je ontsteking).
5) 2 klem , dan kan je de wir/geel hierop zetten.

Note , bij 2 klemmen weet ik niet uit m'n hoofd welke waarop maar zitten ze verkeertom dan start hij simpelweg niet , dan wisselen en ok (als ze verkeerd zitten gaat er ook niets stuk dus ook ok).
Grtjs , Jeroen2 :D :)

default

RE: startrelais (solenoid)

Ik ben nu bezig om een andere motor in te bouwen, maar deze heeft een los startrelais aan het binnenscherm zitten.
Hoe moet deze worden aangesloten?
Ik heb wel een iedee, maar of dit klopt!!


Klopt het als ik zeg;
op 1 van contact
op 2 van accu/bruine draden voor instrumenten enz.
op 3 startmotor
en wat komt er op 4??

grtzz Martin

RE: startrelais (solenoid)

ik vermoed de massa, wetende dat een relais ook aan de massa verbonden moet zijn.

maar of je nu het goede nummer de goede verbinding geeft weet ik absoluut niet ;)

RE: startrelais (solenoid)

Massa krijgt het startrelais via de bevstiging aan het binnen scherm.
Maar ik mis een aansluitpunt op de tekening?
Het zou kunnen dat dit lipje is afgebroken waardoor je het niet getekend hebt.
als het plaatje je verder kan helpen.



op nr 1 komt een wit/rode draad.
op 2 komt een bruine, gaat naar kontaktslot?.
op 3 de kabel aansluiting van de startmotor.
op 4 komt de accukabel plus een bruine en gaat naar de zekerings kast?.
op nr 5 komt een dikke bruine kabel en gaat naar de dynamo als ik de kabel boom volg.

nummer 2, 4, en 5 staan met elkaar direkt inverbinding op het aansluitpunt, worden niet onderling onderbroken.

RE: startrelais (solenoid)

The Little Sad Mini zegt



Op een 88tigger is de draadboom al weer anders, (voor de starter solenoïde) dan voor het oudere type startmotor, die oudere startmotoren zijn verdwenen met de komst van de non Verto coppeling.

Bij een draadschema zou ik niet teveel op de kleuren afgaan, die willen maar al te vaak afwijken van die in het boek en verschillen van bouwjaar en type komen al even vaak voor.

Laten we teruggaan naar de foto van Theo dan is contact 1 de aansluiting die het relais in werking zet, dus de draad naar het contactslot (vaak is die Wit/Rood maar ’t kan ook een andere kleur zijn) Op 2 hoeft niet persé iets te zitten (kan wel) maar zeker niet de draad naar 't contactslot. Op 3 staat met stip de dikke draad naar de startmotor met free wheel koppeling (heen-en-weer-glij tandwiel) Op 4 de snelste stijger deze week, oftewel de dikke kabel naar de accu. De accu kabel is meestal zwart. Dan het contact op 5, vanaf de wisselstroom dynamo komen drie draden, het stekkerblok heeft een kleine en twee grote aansluitingen. De kleine aansluiting gaat naar je laadstoom waarschuwingslampje in het dashboard (meestal bruin/geel) en de twee andere gaan op contact 5 meestal bruin en bruin/blauw. Ook komen twee (meestal bruine) draden vanaf de zekeringhouder op contact 5 te zitten. Er zijn ook nog andere types start relais waar een contact naar de bobine op zit maar dat is deze zo te zien niet.

Bij de nieuwere types loopt de draad van de accu direct naar de startmotor. Deze moet gedeeld worden en op 3 en 4 aangesloten worden. De draad van het contactslot naar de solenoïde moet nu op 1 van het startrelais komen en de rest zoals boven omschreven. Controleer steeds goed wat je doet want het is inderdaad een heel hobbywerkje.

Greetz TLR.