Stationair doet raar

default

RE: Stationair doet raar

Hallo,
ik zit met een probleem, mijn mini heeft nogal wat stationair verschillen in warm en koud

Als je hem koud start (op de afstelling waar hij nu op staat) kan je hem net/niet aanhouden met de choke, terwijl als de motor flink warm is hij +- 1500 tot 2000 toeren loopt, als ik hem dan afstel op een warme motor kan ik hem niet met de choke aanhouden als hij koud is, en moet ik gas blijven geven om hem aan te houden.

wie kent dit probleem en kan mij helpen.

alvast bedankt! :)

default

RE: Stationair doet raar

Nogal wiedes vind ik een motor die 1500 tot 2000 toeren loopt als deze warm is, dat is wel heel erg hoog.

Dan vraag ik me af hoe je een warme motor afstelt en welke werkwijze je toepast.
De afstelling van de carburateur en toerental gaat niet enkel alleen gepaard ten opzichte van de carburateur maar hangt af van meer faktoren en niet enkel alleen van de carburateur. Als 1ste dien je na te gaan of de ontsteking goed staat en de kontaktpunten juist zijn afgesteld, de bougie's, de bougie kabels enz, enz. Als dat volgens jou allemaal in orde is dien je naar de carburateur te gaan kijken, krijgt ie genoeg of te veel benzine, is de vlotter nog in orde, zit er geen vuil in, sproeier niet verstopt, zit er genoeg olie in de dashpot en zo meer.
Een motor loopt niet enkel en alleen op de carburateur???

RE: Stationair doet raar

Dat probleem heb ik ook gehad , met mijn 1300 motor bij mij was het een kwestie van nieuwe pakkingen tussen de carb. en het inlaatspruitstuk, daarna nogf even alle vacuum slangetjes vervangen , en benzine slangetjes , en klaar was kees.
starten en meteen weer perfect lopen.
dus misschien zou je het eens moetn zoeken bij de pakkingen dat ie valse lucht zuigt.

default

RE: Stationair doet raar

ja en zo kunnen we blijven doorgaan? met dees reaktie's.

default

RE: Stationair doet raar

heej hardstikke bedankt voor jullie oplossingen! ga dat eens proberen.

groetjes Tom-erik

RE: Stationair doet raar

Ik heb een zelfde soort probleem. Heb vandaag de koppakking vervangen en overal nieuwe pakkingen gebruikt. Hij slaat nu in een keer aan :D alleen loopt ie stationair 3500-4000 toeren :x En heb de toerental schroef,o p de carburateur, daarbij helemaal linksom gedraaid.
Er zit nu een andere uitlaat onder en een ander luchtfilter, maar dat moet toch niet zo'n groot verschil geven? Heb alleen een ANDER openluchtfilter dan dat er op zat. Maar is niet groter oid. En de uitlaat is een iets dikkere buis geworden en er is een demper tussen uit.
Waar moet ik nu als eerste gaan zoeken voor dit probleem?

default

RE: Stationair doet raar

@Ovi gaskabel te strak.

RE: Stationair doet raar

Nee dat dacht ik eerst ook dus gaskabel eraf gehaald en nog een keer geprobeerd en nog steeds zo hoog in de toeren.... Gashendel zit helemaal tegen de aanslag aan. :?

default

RE: Stationair doet raar

Er moet een speling op je gas zitten!

Als je de stationair helemaal hebt terug gedraaid en toerental zakt niet zul je daar toch moeten kijken en ook naar de choke kabel en de afstelling daar van.

RE: Stationair doet raar

Dat had ik zelf ook al bedacht maar als je choke kabel niet goed is afgesteld, scheelt dat geen 3000 toeren! Maar ook daarmee heb ik alle mogelijke afstellingen geprobeerd.

Iemand anders nog meer ideeën, ik sta werkelijk voor een raadsel. In principe klopt alles en zit alles er volgens het boekje op. Heb alles wel 20 keer nagelopen en ik ben niets vergeten. Voor het lichten van de kop was er met het toerental niets aan de hand, soms zelfs aan de lage kant. En nu opeens torenhoog? Wie het weet mag het zeggen maar ik snap het niet meer.

Ovi

RE: Stationair doet raar

beginnen bij het begin van afstellen, zijn de kleppen gesteld?

staat je ontsteking op tijd?

pas dan aan je carb gaan klooien...

RE: Stationair doet raar

Kleppen zijn gesteld, en ontsteking stond goed voor de kop lichten. Dus zou dat nu toch ook moeten kloppen? Of zie ik dat verkeerd?

RE: Stationair doet raar

nadat je de koppakking vervangen hebt moet je alles nieuw afstellen, zeker de kleppen...

RE: Stationair doet raar

Kleppen heb ik uiteraard gedaan. Maar in Haynes staat geloof ik niets over ontsteking e.d.afstellen. Maar ik ga me er zondag maar weer eens over buigen. Verder nog tips die ik daarvoor kan gebruiken?

Alvast weer bedankt!

RE: Stationair doet raar

Hulde! Ik heb het gevonden.

Na de kleppen, nog een keer, gesteld te hebben. Contact puntjes afgesteld en de ontsteking.

Liep ie nog steeds 4000 toeren stationair. Weer is goed kijken naar de carburateur, en toen zag ik dat de stationair schroef langs de gashendel ging als je hem aandraaide. Dat stukje van de gashendel is dus op een één of andere wazige manier verbogen. Daardoor stond de gashendel een klein beetje open, omdat ie niet helemaal terug kon. Dus verbogen en gaskabel opnieuw afgesteld en hij liep als een zonnetje. Ik ben nu weer heel blij en laat morgen de fiets lekker staan en ga heerlijk met de auto naar het werk. :D

Bedankt voor de tips, weet ik nu ook hoe je contactpuntjes en ontsteking afsteld. :)