Stationair | koelvloeistof aan de kook

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Ik heb een probleem.

Als ik met m'n mini ( 1998 MPI ) rij is er niks aan de hand totdat ik een tijdje stil moet staan en de motor stationair laat lopen.
Dan gaat m'n koelvloeistof koken en roken.
Rij ik daarna weer verder dan is er niks aan de hand.

[i:za6xisy4]Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?[/i:za6xisy4]

Thermostaat heb ik al na gekeken en daar is niks mee aan de hand..
Er zit genoeg koelvloeistof op.
Mijn radiator springt niet aan ik weet niet of het daar aan kan liggen.
Een hele poos geleden sloeg m'n radiator gelijk aan toen ik m'n auto starte en nu niet meer.

Alvast bedankt :)

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Je radiator sloeg aan ?
Je bedoelt de fan die voorop je rad zit?

Ik heb dat probleem ook gehad, exact hetzelfde.
(toerritje ergens)

Als je rijd krijgt hij koelwind (mpi zit de rad immers vooraan)

Bij mij bleek fan vast te zitten waardoor de zekering geknapt was.
Nieuwe zekering rookte ook meteen op.
Enige remedie: nieuwe/2e handse fan op de kop tikken.

default

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Mischien is er een temp. sensor stuk ofzo?? waardoor hij niet aanslaat. (heb verder geen ervaring met MPI Mini's :x )

grt Stefan

default

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Evilcomputing was net ff 1 minuut eerder als mij O:)

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Of slechte contacten in de bedrading naar de ventilator.
In elk geval hoort de ventilator aan te springen ruim voordat de boel begint te koken. De ventilator hoort zelfs relatief snel aan te als je met warme motor stil komt te staan, omdat bij een Mini de temperatuur anders in hoog tempo oploopt tot het kookpunt.

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Ik deel Ivo's mening: controleer eerst het thermocontact in je radiateur en de aansluitingen.
Trek de stekker van het contact af en sluit hem kort met een stukje ijzerdraad/ paperclip.
Met contact aan, slaat de ventilator nu aan? -> slecht contact of thermocontact stuk.
Maak de aansluitingen schoon (zuurvrije vaseline,electrospray) en sluit de stekker weer aan, start de motor.
Hou de boel in de gaten (let op je temperatuurmeter!) en controleer of je ventilator nu wel weer aansluit.
Niet? -> thermocontact kapot.
Wel? -> slecht contact, nu dus weer in orde..

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Bedankt voor jullie reactie!!

Het stekkertje zit inderdaad bij de Thermostaat erg losjes aan elkaar vast.
Ik zal er vanavond is even naar gaan kijken.

Bedankt!

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Dit heb ik ook gehad met mijn '96 mpi .Uiteindelijk bleek mijn fan kapot te zijn. Was vast geroest door rommel wat erin vliegt tijdens het rijden.

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

En als je uiteindelijk alles gevonden hebt en hebt opgelost...hou dan in de gaten of je koppakking niet kapot is gegaan..( dit is vaak het gevolg na een oververhitte motor )

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Ik ben er achter gekomen dat m'n ventilator niet werkt.

Dus nu weet ik ieder geval waar het probleem ligt.

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

zit die vast of krijgt hij geen stroom?

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Daar heb ik nog niet naar kunnen kijken...
Ik "had" een stroom lek in m'n auto en die heb ik gisteren opgelost en toen heb ik gelijk ff gekeken dus naar m'n koelvloeistof probleem en had geen tijd om de grill er voor weg te halen en dat te controleren.

Ik weet niet precies wat het probleem is maar het is denk ik niet iets ernstigs.

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

Het probleem is opgelost hoor!

Het was echt heel simpel.
Heb het draad gevolgd wat uit de ventilator kwam en toen kwam ik dus een stekker tegen en die was helemaal niet gekoppeld aan een andere stekker
dus de stekker in de andere gestoken en toen deed die het weer d:)b

default

RE: Stationair | koelvloeistof aan de kook

oke mooizo d:)b gelukkig is het maar een simpel dingetje :D