De motor zuigt waarschijnlijk vals lucht aan. Spuit eens remmenreiniger op de aansluitingen van de carburateur. Als je toerental omhoog gaat zuigt ie ergens valse lucht aan.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
De motor zuigt waarschijnlijk vals lucht aan. Spuit eens remmenreiniger op de aansluitingen van de carburateur. Als je toerental omhoog gaat zuigt ie ergens valse lucht aan.
Dennis
Oke, maar dan zou ik een nog groter 'probleem' krijgen. Want dan zou 'ie zonder valse lucht dus nog hoger in z'n stationair toerental komen te zitten?
Of...
nee, omdat remmenreiniger zeer licht ontvlambaar is,
weet je of er een "lek" in je carberateur zit,
doordat de carberateur de remmenreiniger naar binnen zuigt en de motor het verbrand.
Ingediend door mini_man op vr, 02-05-2008 22:14
Stel het is zo dat de mini van remcee valse lucht aanzuigt. Dan zou hij toch lager in de toeren moeten draaien in plaats van hoger? Dit snap ik niet helemaal.
Opzich zit daar nog wel iets in. Door het aanvoeren van valse lucht zou het statonair toerental toch dalen?
Door er remmenreiniger in te spuiten zou het toerental omhoog gaan door de ontvlambaarheid.
Maar... wanneer ik het 'lek' zou dichten, zou dit ook een verhoging van het toerental geven? = Meer vacuum of weet ik veel?
Of zorgt een 'lek' er juist voor dat het toerental stijgt?
smoor klep open = harder stationair..want meer lucht (en dus ook meer bandstof).
als je een lekje hebt kan je dat vinden door te sprayen.
(doe dit niet bij een gloeiend hete motor want je spruitstuk kan dan ook vrij goed de boel in vlammen zetten).
als je het mensel iets armer draait :links om gezien vanaf boven (dus eigenlijk rechts om en verder IN).
toerental omhoog..wrsch te arm.. dant is overigens wel wat afhankelijk van de onstekingstiming
maar ik zou er maar een haynes bijpakken en alles langslopen.
wat bij mij ook een probleem was ...
Mijn zuigertje in de carbu kwam niet helemaal meer terug.
Dan heb ik die veer die boven dat zuigertje zit een beetje uitgetrokken zodat deze iets harder veert. En dan ging die wel volledig terug en nu draait mijn mini op 800 toeren ... En daarvoor op 2000 !!
grtz
Is dat dan de veer van de naald? Want hoe kom je bij de veer die dan bij de demper zit (heeft deze een veer?). Ik heb namelijk hetzelfde probleem en alles al gecontroleerd.
[size=75:17js1wkp][Edit: quote voorgaande post verwijderd - Eelke][/size:17js1wkp]
als je je dashpot eraf haalt, zit daar een grote veer.
Die heb ik iets uit ge trokken zodat die wat strakker wordt en hierdoor blijft de zuiger in je carbu beter beneden.
Bij mij heeft het geholpen
Maar of het lang gaat duren? Want nu loopt die ondertussen al weer een tijdje 1000 toeren, maar daar kan ik nog mee leven.
grtz
Ingediend door metrodriver op do, 05-06-2008 17:43
wouterke schreef:
Bij mij heeft het geholpen
## die veren kun je los kopen, in verschillende 'hardheidsgraden'.
lamme veer > ontregelt je SU carburateur.
wel de goede naald trouwens allemaal?
Ik heb overigens een Hiff 44 carb. Wanneer ik de dashpot er af haal dan zie ik geen grote veer. Ik kan alleen bij een kleine die op de naald zit.
Ook heb ik een aangepaste naald voor mijn stage 1 set. Maar goed daar zit zoveel variatie in dat dit natuurlijk ook het probleem kan zijn.
Wel loopt hij verder helemaal super, hij trekt zonder ook maar een enkel probleem naar de 160 (op teller...) om vervolgens tot 180 te komen. Dus de afstelling is niet slecht lijkt mij.
Enige is het stationair toerental:
Als hij warm is en ik sta bij het stoplicht valt hij heeeel langzaam vanaf hogere toeren weg (zon 2000 toeren). Zet ik de stationairschroef iets strakker (dus meer toeren) dan gaat die op 2000 toeren zitten en gaat die niets omlaag, maar blijft absurd hoog. En dan praat ik echt over een minimale verstelling van deze schroef.
Op dit moment staat deze schroef helemaal los van de gaskabe en valt die dus heel langzaam weg.
Enig idee?
Valse lucht zuigt die overigens niet aan, dit is gecontroleerd.
Ingediend door metrodriver op vr, 06-06-2008 15:56
Tommieboy schreef:
Ik heb overigens een Hiff 44 carb. Wanneer ik de dashpot er af haal dan zie ik geen grote veer. Ik kan alleen bij een kleine die op de naald zit.
## als je de 'dome' erafhaalt komt de zuiger met de naald mee.
tussen de dome en de zuiger zit de grote veer.
(bij mijn hif44 tenminste)
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 06-06-2008 16:04
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hif44.gif
veer nr 2 (niet nr 6) bereikbaar zoals metrodriver beschrijft .. als 'ie er niet inzit, zal je een nieuwe moeten aanschaffen, en er zijn inderdaad verschillende sterktes te krijgen (aangeduid met: geel, rood, blauw .. geloof ik )
succes,
Theo van den Bogaard
Ok, zo een afbeelding maakt het wel duidelijk waar de veer zit.
Ik had al het vermoeden dat deze tussen de damper en het dashpotjes zat. Alleen ik kan ze niet van elkaar krijgen, is dit normaal? zoja hoe verwijder ik ze van elkaar?
Hoe kan het overigens dat ik eventueel een andere veer nodig heb? is dat door de Stage 1 set?
Alvast bedankt!
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 06-06-2008 17:01
kan ze niet van elkaar krijgen, is dit normaal
nee, normaal 'valt' ie er langzaam uit .. (niet de naald op de grond laten vallen) als 'ie echt vastzit is dat mischien ook de reden dat 'ie zo veel toeren blijft lopen; je kan het zwarte dopje bovenop losdraaien en dan kijken of dat helpt, anders perslucht erop .. wel even oppassen dat je geen grote krassen maakt als er echt iets fout zit, het geheel moet vrij in- uit-elkaar kunnen bewegen, geen bramen/krassen e.d.
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door metrodriver op vr, 06-06-2008 17:36
Theo van den Bogaard schreef:
nee, normaal 'valt' ie er langzaam uit ..
## uuhh, nou, nee hoor!
er zit een lipje (of zoiets) dat zorgt dat de zuiger niet uit de dome komt. (wel een stuk, maar je krijgt hem er zo niet uitgepakt).
ik dacht dat er iets zat van een klein schroefje of zo wat losgedraaid moet worden.
e.e.a. moet wel zichtbaar zijn (evt. moeders leesbril gebruiken)
Nou ja, hij hoort wel langzaam naar beneden te zakken zoals Theo beschrijft, maar bij mijn HIF44 komt hij er toch echt niet uit, zoals metrodriver aangeeft Als ik het goed heb is het een ringetje, bijna bovenin het buisje bovenop de zuiger (daar waar de demper in steekt die aan het zwarte dopje zit). Als de dashpot plus zuiger los zijn van de carb en het dopje is er van boven af, dan kun je de zuiger iets omhoog duwen. Je kan dan dat ringetje eraf halen en dan kan de zuiger wel uit de dashpot.
Op het plaatje van Theo is dat ringetje niet te zien, zou best kunnen dat het iets is dat niet op alle HIF44s zit.
Overigens heb ik nog niemand horen roepen: volgens mij is die veer toch niet erg aan slijtage onderhevig. Tenzij iemand hem eruit heeft gehaald (dan loopt de motor volgens mij toch niet lekker) of gesloopt heeft, kan het daar toch bijna niet aan liggen? Misschien dat eraan prutsen helpt, maar ben je dan niet bezig met symptoombestrijding?
Ingediend door metrodriver op di, 10-06-2008 11:31
Eelke schreef:
Je kan dan dat ringetje eraf halen en dan kan de zuiger wel uit de dashpot.
## kan best een veerringetje geweest zijn; had hem eruit maar dat is al weer 2 jaar terug.. ;-)
Overigens heb ik nog niemand horen roepen: volgens mij is die veer toch niet erg aan slijtage onderhevig.
## bij 'te hoog toerental' kun je denken aan 'teveel brandstof' en dat zou kunnen omdat de naald niet diep genoeg in de jet kan zakken.
het kan natuurlijk ook dat TS een extra sealringetje onder zijn stelschroefje heeft zitten :-)
maar ben je dan niet bezig met symptoombestrijding?
## we gaan toch niet ineens [i:14m1enf2]principieel[/i:14m1enf2] doen??
## edit: net even bij mijn werknotities gezocht:
"zuiger blijft erin zitten (is geblokkeerd door schroefje)"
dus blijkbaar toch een [i:14m1enf2]schroefje[/i:14m1enf2] (bij mij tenminste)
Het was inderdaad het ringetje zoals Eelke die beschrijft.
Ik heb de veer iets strakker gemaakt, ik heb er nog niet mee gereden, dus dat laat ik nog even weten!
Groeten!
Ik heb er mee gereden, in het begin leek het goed te gaan (iets lager stationair) maar later ging die weer terug naar zijn oude ritme, te hoog dus.
Ik weet zo nog niet 100% zeker of dit het probleem was, maar het leek in ieder geval wel iets te helpen.
Heb je de choke kabel niet klem zitten.
Misschien kun je de choke kabel even los draaien.
Groetjes Jeroen
Alle 'standaard' problemen die hierbij voor kunnen komen zijn al gecontroleerd.
Geen valse lucht, choke kabel zit los, gaskabel zit ook los, naald zou ook niet het probleem moeten zijn, afstelling was ook niet slecht en hij loopt verder helemaal super --> haalt met zeer groot gemak zijn topsnelheid en acceleratie is ook prima.
Ik heb nu de veer nog wat strakker gezet. Even kijken of dit effect gaat hebben. Ik vind hem namelijk wel heel erg slap aan voelen. Hij kon de zuiger met moeite uit de dashpot drukken.
kijk eens na of je choke ook wel dichtgaat, oftewel of de sproeierbuis tegen je mengselschroef aankomt als je choke dichtzit...
verder kan je daarna je carb eraf halen en eens kijken of je kleppen nog wel netjes sluiten, dus de choke-klep en de gasklep, als die krom zijn of door vervuiling niet sluiten blijf je ellende houden
De veer was dus niet de oplossing, nog steeds te hoog in toeren. Misschien is het wel iets omlaag gegaan maar niet veel.
Hoe en waar kan ik zien of de sproeierbus tegen de mengselschroef komt?
De kleppen heb ik schoon gemaakt en sluiten ook goed.
hoe is het afgelopen???? loopt ie weer fijn??? en wat was het probleem nou?!
Het is al een tijdje terug maar het leek mij wel handig om deze even weer te openen (vooral ook voor diegenen die hetzelfde probleem hebben).
Mijn stationair toerental-probleem is dus nog steeds niet opgelost. Ik heb recent de gehele carburateur uit elkaar gehad en niets was verstopt en het geheel is schoon gemaakt en zelfs nieuwe pakkingen er tussen.
Ik had de volgende ideeen:
- de werking van de Hiff (met de zuiger waar de naald in zit) lijkt mij een punt (zoals hiervoor besproken). Dus dat de grote veer om tegendruk te geven voor de zuiger te 'slap' is. Of wellicht dat de demper (wat je er van bovenaf uit kunt draaien) versleten is --> hoe kan ik dit zien?? en ervaringen hiermee??
- Misschien dat de gasklep versleten is???
- En hoe zit het met het bi-metaaltje. Ik hoorde hier ook iets over, ik heb mijn hitteschild er gewoon voor zitten. Maar wat gebeurt er als deze versleten is??
Even ter toevoeging: Als hij geheel koud wordt gestart gaat het eerst moeizaam stationair. Na een kort stukje loopt hij dan al veel beter. Vervolgens als hij helemaal op temperatuur is gaat deze richting de 2000 (!) toeren stationair.
Alvast bedankt!
Ik heb nog even de werking van het bi-metaal opgezocht op de SU website. Deze is verbonden aan het benzinemengsel in de vlotterkamer. Door verandering van temperatuur in de brandstof gaat deze reageren.
Deze 'drukt' de sproeier omhoog om het mengsel dus in feite armer te maken (dus de naald gaat meer 'in' de sproeier zitten). En haalt de sproeier omlaag wanneer de temperatuur dus daalt van de benzine.
de reden hiervoor zit hem in het verschil in samenstelling van de brandstof; warmere brandstof geeft een rijker mengsel kennelijk en dat word dan dus gecompenseerd.
Mijn vermoeden is nu dat mijn brandstofleiding (welke dicht langs mijn, maniflow, spruitstuk loopt) mogelijk de benzine veel te warm maakt en daardoor het mengsel (vooral wanneer de motor erg warm is geweest/is) te arm maakt.
Ik ga dus allereerst even mijn benzineleiding omleggen van het spruitstuk. Omdat deze gevlochten is kan hij er namelijk best dicht langslopen zonder dat er wat gebeurt --> echter word de benzine dus mogelijk te warm.
RE: Stationair op minimum, toch nog 1300tpm
Ingediend door remcee op do, 01-05-2008 18:46
Ik heb al behoorlijk wat rondgezocht op het forum, maar kon dit specifieke geval er niet echt uitfilteren.
Na wat standaard onderhoudgebeuren uitgevoerd te hebben zoals het vervangen van pakkingen, nieuwe thermostaat, radiateur, accu, contactpuntjes, rotor, etc... loopt mijn Mini weer als een zonnetje! Het verbruik op de snelweg is lekker laag (1:19) en de Mini start altijd.
Maar, ik krijg mijn stationair toerental niet meer onder de 1300 tpm. Ik heb de stelschroef al helemaal op z'n minimum staan, en ook als ik de gaskabel losgekoppeld heb blijft ie zo rond dit toerental zitten. Als ik behoorlijk trek aan de gasklep zakt 'ie tot 1000 tpm. Nu dacht ik eraan om het toerental naar beneden te brengen met de mengselschroef, maar is dit wel zo'n goed idee?
Of... hoe kan ik anders het stationaire toerental laten zakken?