stationair opeens 1500 toeren

default

RE: stationair opeens 1500 toeren

Als mijn motor stationair loopt als ie koud is is er niks aan de hand. Maar na een halve minuut gaat ie ongeveer 1500 toeren lopen. Soms meer soms minder.
Ik heb mijn dashpot al gecontroleerd niks mis mee. Verder had ik gehoord dat het een los of kapot vacuumslangetje kan zijn. Slangetje ook gecontroleerd niks mis mee. Mijn gasklep gaat ook ver genoeg terug en mijn choke ook.
Weet iemand miscchien wat kan zijn. Ik snap er in iedergeval niks meer van.

RE: stationair opeens 1500 toeren

wat voor carb zit erop of als het org is welk jaar is de mini?
jeroen2

RE: stationair opeens 1500 toeren

Is dit opeens gekomen, of na het afstellen ergens van?
Loopt ie koud op de choke of zonder choke?
Zitten de bouten van je carb en spruitstuk goed vast?
Is het vacuumdoosje van je ontsteking niet lek?
Vlotter lek?

RE: stationair opeens 1500 toeren

Als je de schakelaar welke het vacuumvervroeging in de 4e versnelling uitschakelt heb je hetzelfde effect. Deze zit aan het rechterbinnenscherm gemonteerd. Controleer die eens?

Deze zit niet op elk bouwjaar gemonteerd, van wanneer is die van jou?

Wouter

default

RE: stationair opeens 1500 toeren

Beetje dom dat ik de gegevens over de motor en caburateur er niet bij had gezet. het betreft een 1275 uit een metro met een hif 44.
spuitstuk zit goed vast vacuumvervroeger doet het nog. als die valse lucht zo hebben dan zou mijn vacuummeter het ook niet meer moeten doen volgens mij.
Ik had het vorige week ook al maar van het ene op het andere moment was het weer goed. In de tussen tijd heb ik wel mijn mengsel afgesteld. Stond te rijk nu staat ie al een stuk beter of zelfs goed.
Ik hoorde van de week nog iets over een bimetaal achter de mengselschroef. Van het weekend zal ik daar eens naar kijiken. Als een hif 44 tenminste een bimetaal heeft achter de mengsel schroef eerst maar ff in haynes kijken

RE: stationair opeens 1500 toeren

Een HIF44 heeft een soort automatische choke, inderdaad. Kan me even niet voor de geest halen hoe het ook weer precies werkt. De choke zelf zag er vrij simpel uit, dus daar zal het niet veel mee te maken hebben.

RE: stationair opeens 1500 toeren

spuitstuk zit goed vast vacuumvervroeger doet het nog



Dat bedoelde ik niet. Mini's uit begin jaren 90 hebben een kastje wat de vacuuumvervroeging uitschakelt zodra de 4e versnelling is ingeschakeld, uit economische overwegingen.

Als dat ding eruit gesloopt is, kan je ook dat een snel stationair krijgen.

Wouter

default

RE: stationair opeens 1500 toeren

Het is een blok uit een metro in een auto uit 1981 dus geen snufjes uit de jaren negentig. Over het spruitstuk en vaccumvervroeger was een reactie op Maarten.

RE: stationair opeens 1500 toeren

Je hebt dus ook geen rembekrachtiger?

RE: stationair opeens 1500 toeren

Dus het is al opgelost???
Enkele tips ;
Nu die goed loopt met de schuifmaat je liftingpin meten en opschrijven in de kaft van je onderhousboekje (als je die hebt) dan kan je later zien of er aan de binnenkant niet iets blijft hangen!
Ook aan de buitenkant alle stelschroefjes opmeten en in je boekje zetten!
Deze settings zijn dan weer makelijk in te stellen bij een koplete overhaal van je hifje.
.
Wat wel eens wil gebeuren met goedkope (witte pomp) brandstof dat als je net na de winter tankt ietswat meer parafine in je brandstof hebt.
In de winter krijg je schonere en beter gekraakte brandstof dan in de zomer.
Als het dan toch koud word (zoals afgelopen week) kan deze parafine neerslaan (natuurlijk waar een onderdruk is en waar het warm is) in je carb.
Kortom 's winters tanken om in de zomer te rijden.
Kan je zien waar een oud hoofdwerktuigkundige al niet goed voor is. 8)
grtjs ,Jeroen2

default

RE: stationair opeens 1500 toeren

Het is opgelost. De oorzaak was het volgende -> voordat ie meer toeren ging lopen stond ie te rijk. Ik had hem armer gezet daarna meer toeren. De ontsteking stond te vroeg doordat het mengsel beter werd ging ie meer toeren lopen.
Oplossing ontsteking iets later gezet nu loopt ie als een zonnetje