Ondanks dat je aangeeft dat de vacuumleidingen allemaal zijn nagekeken en/ of vervangen zou ik toch nog eens heel goed naar de knietjes kijken waarmee de leidingen op diverse componenten vastzitten...
dit klinkt namelijk als een vacuumlek...
- Login of registreer om te reageren
RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan
Ingediend door MiNi RoCk3t op za, 25-06-2011 17:15
Beste mini fanatisten ,
Ik heb de zoekfunctie al meerdere keren gebruikt , om antwoord op deze vraag te vinden.
Maar heb alle adviesen opgevolgt en toch blijft mijn probleem bestaan.
Afijn hier even wat duidelijke uitleg.
Het gaat om een Compleet standaart mini cooper SPI 1.3i bj.1994 met 129xxx op de tellert.
De auto is gekocht en vervolgens meer dan 130kmtr mee naar huis gereden zonder enige problemen.
Vervolgens thuis aangekomen , heb ik nog een halve week kunnen rijden.
Tot ik op een dag naar huis wou gaan en na een 20min te hebben gereden viel ze voor het stoplicht stil.
Ze sloeg niet meer aan , draaid gewoon rond zonder moeite of problemen.
Toen weggesleept naar huis toe , en de volgende dag starte ze weer...
Starten en gelijk lopen , stationair draaien ging prima ..
Echter liep ze met 1500 toeren stationair 'Erg hoog', dat zakte later naar 1000/900 ongveer.
Dus toen weer een stukje proberen te rijden , na 2 min viel ze weer uit...
Na een paar tellen te hebben gewacht start ze weer. (ene keer wel andere keer niet)
Stationair draaien gaat meestal prima , maar zodra je weg rijd is het binnen een paar minuutjes weer gedaan en valt ze uit.
Nu ben ik al een goede 2 weken aan het zoeken naar het probleem.
Het volgende is allemaal al gedaan :
- Vacuum leidingen vervangen
- Bougies vervangen
- Bougie kabels vervangen
- Brandstof filter
- Brandstofpomp / Relays en zekeringen nagemeten op moment van afslaan ( alles heeft gwoon spanning pomp draaid etc)
- MFU relay unit vervangen (was op geblazen)
Nu had ik vandaag het luchtfilter huis eraf liggen , en de mini stationair lopen.
De injector spuit netjes benzine naar de gasklep.
Gaskabel is netjes afgesteld volgens het haynes manual.
Ook blijft de toevoer van benzine constant tot op het moment van afslaan.(als ze uitvalt stopt de injector ook met inspuiten?)
Nu zag ik dat het "Hendeltje" (Zie foto = nr 2) (die dus de gasklep beweegt)
Met stationair draaien Ineens begint te schommellen , iedere keer zie je het palletje (Zie foto = nr 1) naar binnen verdwijnen???
Kan iemand mij uitleggen wat het nou precies is dat palletje (nr 1)ik dacht dat het gewoon de Stop was van de gasklep (dicht positie)
Maar die van mij kan dus bewegen naar binnen toe zeg maar hoort dit?
Overigens blijft me gaskabel en hendel wel stil staan.
Dan begint de mini steeds meer te schommelen met toeren tot ze uiteindelijk door het laagste punt heen valt en vervolgens afslaat...
Gelijk erna starten kan , maar dan begint ze gelijk weer met schommellen van toeren.
En slaat ze vaak heel snel weer af , tot je een paar seconden wacht en weer start dan kan het zomaar een kwartier goed gaan.
Begin er nu een beetje hopeloos van te worden.
Naar een garage voor uitlezen gaat bijna niet omdat er zo nauwlijks met de mini te rijden is.
Hopelijk kunnen jullie mij nog verder opweg helpen.
Bij voorbaat Dank!!
Mini Rock3t
Edit :
Na weer wat speurwerk in het haynes manual , zie ik dat Nr 1 het palletje is van de Steppermotor.
Nu zit ik te denken aan 3 dingen :
- Steppermotor kapot
- Fuel pressure regulator kapot/los contact
- Throttle potentiometer kapot
Klinkt 1 van die dingen logisch in jullie oren?
Meschien dat het iemand eens eerder is overkomen?
Morgen word weer een dagje storing zoeken....
Meschien is er iemand die een Spi kan uitlezen uit de buurt van nijmegen?