Stationair schommellen vervolgens afslaan

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

Beste mini fanatisten ,

Ik heb de zoekfunctie al meerdere keren gebruikt , om antwoord op deze vraag te vinden.
Maar heb alle adviesen opgevolgt en toch blijft mijn probleem bestaan.

Afijn hier even wat duidelijke uitleg.

Het gaat om een Compleet standaart mini cooper SPI 1.3i bj.1994 met 129xxx op de tellert.
De auto is gekocht en vervolgens meer dan 130kmtr mee naar huis gereden zonder enige problemen.
Vervolgens thuis aangekomen , heb ik nog een halve week kunnen rijden.

Tot ik op een dag naar huis wou gaan en na een 20min te hebben gereden viel ze voor het stoplicht stil.
Ze sloeg niet meer aan , draaid gewoon rond zonder moeite of problemen.
Toen weggesleept naar huis toe , en de volgende dag starte ze weer...
Starten en gelijk lopen , stationair draaien ging prima ..

Echter liep ze met 1500 toeren stationair 'Erg hoog', dat zakte later naar 1000/900 ongveer.
Dus toen weer een stukje proberen te rijden , na 2 min viel ze weer uit...
Na een paar tellen te hebben gewacht start ze weer. (ene keer wel andere keer niet)
Stationair draaien gaat meestal prima , maar zodra je weg rijd is het binnen een paar minuutjes weer gedaan en valt ze uit.

Nu ben ik al een goede 2 weken aan het zoeken naar het probleem.

Het volgende is allemaal al gedaan :

- Vacuum leidingen vervangen
- Bougies vervangen
- Bougie kabels vervangen
- Brandstof filter
- Brandstofpomp / Relays en zekeringen nagemeten op moment van afslaan ( alles heeft gwoon spanning pomp draaid etc)
- MFU relay unit vervangen (was op geblazen)


Nu had ik vandaag het luchtfilter huis eraf liggen , en de mini stationair lopen.
De injector spuit netjes benzine naar de gasklep.
Gaskabel is netjes afgesteld volgens het haynes manual.
Ook blijft de toevoer van benzine constant tot op het moment van afslaan.(als ze uitvalt stopt de injector ook met inspuiten?)

Nu zag ik dat het "Hendeltje" (Zie foto = nr 2) (die dus de gasklep beweegt)
Met stationair draaien Ineens begint te schommellen , iedere keer zie je het palletje (Zie foto = nr 1) naar binnen verdwijnen???
Kan iemand mij uitleggen wat het nou precies is dat palletje (nr 1)ik dacht dat het gewoon de Stop was van de gasklep (dicht positie)
Maar die van mij kan dus bewegen naar binnen toe zeg maar hoort dit?
Overigens blijft me gaskabel en hendel wel stil staan.

Dan begint de mini steeds meer te schommelen met toeren tot ze uiteindelijk door het laagste punt heen valt en vervolgens afslaat...
Gelijk erna starten kan , maar dan begint ze gelijk weer met schommellen van toeren.
En slaat ze vaak heel snel weer af , tot je een paar seconden wacht en weer start dan kan het zomaar een kwartier goed gaan.





Begin er nu een beetje hopeloos van te worden.
Naar een garage voor uitlezen gaat bijna niet omdat er zo nauwlijks met de mini te rijden is.


Hopelijk kunnen jullie mij nog verder opweg helpen. :)\\_

Bij voorbaat Dank!!

Mini Rock3t



Edit :

Na weer wat speurwerk in het haynes manual , zie ik dat Nr 1 het palletje is van de Steppermotor.
Nu zit ik te denken aan 3 dingen :

- Steppermotor kapot
- Fuel pressure regulator kapot/los contact
- Throttle potentiometer kapot

Klinkt 1 van die dingen logisch in jullie oren?
Meschien dat het iemand eens eerder is overkomen?

:) Morgen word weer een dagje storing zoeken....
Meschien is er iemand die een Spi kan uitlezen uit de buurt van nijmegen?

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

Ondanks dat je aangeeft dat de vacuumleidingen allemaal zijn nagekeken en/ of vervangen zou ik toch nog eens heel goed naar de knietjes kijken waarmee de leidingen op diverse componenten vastzitten...
dit klinkt namelijk als een vacuumlek...

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

welke bougies heb je erin gezet? merk en type??

jha dit kan heel veel uitmaken...

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

:) Thanx voor jullie advies
Ik ben Net nog even bezig geweest.

@ Brutus

Ik heb vandaag nog een keertje de leidingen eraf gehaalt.
Afgedopt aan 1 kant in een bakje water gelegt en druk op dezet. ( O:) met een fietspomp)
Ze zijn in mijn ogen lucht dicht.
Meschien binnenkort ze weer vervangen.

@ red flame

Type nr. zou ik naar meoten kijken.
Zo uit me hoofd zijn het NGK-R bougies , heb ze gekocht bij een mini specialist.



:O Vandaag maar aan de achterkant begonnen , dus benzine pomp etc.
Na dat ik het hele "spinnenweb" van kabels bloot had liggen schoten de tranen weer in mijn ogen...
De trekhaak kabels zaten tussen de achterlichten gefrummelt. (op zich niet heel erg)
Maar er ging ook 1 kabel van de Benzinepomp naar de trekhaak?? :?
Ook zat er een heel raar kastje tussen de +/- van de benzine pomp.
Het lijkt op een ontstoringsfilter... maar wat dit ding doet is mij een raadsel.

Afijn alle rotzooi van de trekhaak weggeknipt , dus dat is opgelost.
Toen dat kastje tussen me benzine pomp uit , en de orginele kabels weer aangesloten.
Auto op contact , er komt netjes 12v op de stekker. (neem aan dat die pomp gewoon op 12v werkt en niet op minder kan iemand dit bevestigen aub??)
3sec later valt die spanning weg (denk omdat je de auto niet start)

Als je de auto start , slaat ze aan en de benzine pomp begint heeel hard te piepen vanaf het moment dat er spanning op komt.

Een kleine 10sec later hoor je de piep wegzakken en de pomp stopt met draaien...
Dus ik heb de stekker gemeten , en tijdens dat hele gedoe blijft er 12v op staan.

Toen de pomp direct met 2 losse kabels op de accu aan gesloten.
Constante 12v op de pomp , en de pomp valt na 10 sec weer uit.

:) Conclusie voorals nog is dus dat de pomp kapot is.
Draaien/pompen doet ze wel , maar niet voor heel lang.

Waarom dat de trekhaak en dat rare kastje er tussen zaten weet ik nog steeds niet.
Heb het kastje doorgemeten , hij geeft gewoon door wat je erin stopt aan voeding.
Dus jha ik denk dat ik eerst maar eens een nieuwe pomp erin moet zetten.
Daarna maar eens kijken of het heeft geholpen.


Hier nog een foto van dat rare kastje tussen de stekker van de benzine pomp >>





EDIT :

Net nog even die Switch onder de motorkap door gelust.
Ook dan doet ze het zelfde , starten/lopen na 10 sec valt de pomp uit.

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

:) Zo vandaag naar oosterhout (NB) geweest.
Ik heb daar een brandstofpomp weten te scoren.
De beste man had een stuk of 4 mini's voor de deur staan , dus het kan maar zo dat hij op dit forum zit.

Ik heb de pomp gelijk maar ingebouwd , de mini gestart en ze slaat gelijk aan. (wel op 1300 toeren koude motor)
Na 10 min stationair te hebben gelopen , eens een poging gedaan om te rijden.
Zonder moeite of probleem 15kmtr kunnen rijden , toen ik de mini weer voor de deur had staan liep het toerental nog een beetje te schomellen tussen de 900 en 1100 toeren.
:D Ik wil nog niet te hard juichen maar het lijkt erop dat het nu eindelijk opgelost is.


Lijstje van de dingen die egt kapot of versleten waren >

- Thermostaat
- Vacuum slangen
- MFU relay unit
- Brandstofpomp
- Bougie kabels
- Bougies

:)" title="Evil" /> Hopelijk kan ik nu eindelijk flink was kmtrs met de mini rijden!

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

Dat schommelen zou nu niet meer mogen, maar dit is al een verbetering!
Mooi man!

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

Dat schomellen (gister) kwam omdat de ecu eerst weer op een normale manier zichzelf moest instellen.
Aangezien ze nog niet normaal had gelopen , nadat et vacuumlek opgelost was en er nieuwe bougies in had gezet.
Vanmorgen met de mini naar het werk geweest en de toerenteller geeft nu strak 900 toeren aan :D
Volgens het haynes moet het rond de 850 zitten , dus dat zit nu wel goed.
Vanmiddag vanuit me werk weer een paar kmtr maken om er zeker van te zijn dat het nu allemaal goed is.

En vooral genieten van het rijden! ;)

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

en weet je ook al wat voor kastje dat nou was?
Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

;) Nee nog niet , heb nog geen tijd gehad om dat kastje te meten.
Eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk "wat het is".
Heb nu de mini van voor naar achter helemaal nagekeken kwa electronica.
Al het "prutswerk" van vorige eigenaren(?) verwijderd , en alles wat niet werkte is nu gemaakt.
Ik kan me aandacht nu dus weer op andere dingen richten. :)" title="Evil" />
Dat heeft tog de voorkeur aangezien vrije tijd al schaars is.
Mechanisch moet ik de mini nog nakijken , maar eerst ff me interieur netjes maken.
O:) Want nu rijd ze gewoon O:)

RE: Stationair schommellen vervolgens afslaan

het lijkt op een filter om storingen uit het signaal te filteren.
Waarschijnlijk hebben ze die draad naar de trekhaak doorgetrokken om constant 12V te hebben in de aanhanger/caravan. Als je daar dan een radio oid aanhangt kan het zijn dat je storing krijgt doordat de benzinepomp ook aan die draden hangt. Door zo'n filter erin te zetten kun je dat verhelpen.