Je zou ook een andere tuimelaar as kunnen monteren...
Vreemd probleem hoor...
Draai je ze wel vast genoeg? Normaal zou dat niet zomaar los moeten kunnen lopen zou je zeggen...
- Login of registreer om te reageren
Je zou ook een andere tuimelaar as kunnen monteren...
Vreemd probleem hoor...
Draai je ze wel vast genoeg? Normaal zou dat niet zomaar los moeten kunnen lopen zou je zeggen...
Ik draai ze zo vast als mogelijk.
Maar het is idd een vreemd probleem, als je voor het blok staat zijn de rechter kleppen van een cilinder toch de uitlaatkleppen als ik het goed heb?
Das afhankelijk van welke cilinder.
Die van de 4e en 3e zitten omgedraaid tov van de 1e en 2e cilinder.
Kijk gewoon naar de in en uitlaatpoort/spruitstuk en je weet t ook...
Maar borgmoertjes op de stelschroeven plaatsen is niet echt een probleem?
is geen probleem, maar je moet engelse maat hebben, ik heb dit probleem nog nooit gezien.
ik kan je aanraden om de het moertje eraf te draaien, en heel goed schoonmaken / olie vrij maken en dan weer stevig vastzetten.
Iemand moet de eerste zijn
Schoonmaken en daarna loctite een optie?
Ingediend door mini 73 op ma, 24-09-2007 19:57
Hey weet je wat je ook kan doen, en dat is de moertjes losdraaien en even in de bankschroef klemmen oftewel een klein beetje ovaal knijpen zal ik maar zeggen.....
Niet te vast want dan sneuvelen ze....
Succes ermee...
Gr Iwan...
das wel een hele lompe manier!
ik zou gewoon nieuwe kopen die paar cent
de oorzaak is waarschijnlijk dat ze schroefdraad niet meer goed is; ik zou de boel vervangen zoals Rene al aangeeft, goede gebruikte tuimelaarassen zijn er genoeg ..
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door mini 73 op di, 25-09-2007 18:00
Hey allemaal de manier die ik beschrijf is niet persee lomp nomaal tenminste bij mij zitten er boven op t moertje een soort kraag die moet je dus (ovaal) maken dan t volgende bij de wat oudere Volvo's ed zit t zo altijd !!!!!1 Ook bij koperen uitlaat moeren wordt dit toegepast dus echt heel slecht zal t niet zijn maaaaar ik ben met jullie eens dat hij beter een setje nieuwe kan kopen...
Gr Iwan....
Dan maar even zoeken naar een ander setje, misschien meteen overgaan op tuimelaars met rollers? Of is dit met een redelijk standaard set up (stage 1) overbodig?
Pieter!
in principe zouden ze niet los moeten komen als je schoefdraad bij het draadend en bij de moet in goede staat verkeren en je deze vastzet met de orginele newtonmeters druk (voorin H1 van het haynesboek staan de nm aangegeven per moer) met een momentsleutel.
Mocht alleen de moer rot zijn, dan kun je idd nieuwe gaan zoeken. Je moet opletten of het schroefdraad het zelfde is. normale ijzer winkels verkopen europees schroefdraad. moeren zijn natuurlijk weer moeilijk engels schroefdraad (weet soort ff niet zo uit mijn hoofd UNF?).
als je het makkelijker vind de gehele setup te vervangen (is idd makkelijkst als je er een extra hebt liggen) dan zou ik voor een orginele gaan. het is zonde om er een updrade op te zetten als je verder geheel orgineel bent.
zo'n updgrade heeft alleen echt zin als je ook de kop en nokkenas aanpakt en een upgrade is best aan de prijs.
dus voor de kosten zou ik een 2ehands orginele setup zoeken. er zijn hier op het forum vast genoeg mensen die zo'n ding in een donker hoekje heeft liggen.
Simpel om te vervangen (8 moeren => 4x dop 13 => 4x dop 14). ook hier is het wel van belang dat je ze met een momentsleutel vastzet. Op het moment dat je ze nl te lost aandraait, blaas je vanzelf je koppakking eruit. dat zou zonde zijn.
sterkte ermee
Volgens mij, als je die 4 bouten/moeren losdraait, heb je zoiezo grote kans dat je je koppaking moet vervangen, je hebt 1 kant van de kop nl los.
Ikzelf heb wel full roller rocker (1:1,5) op een verder standaard blok, en qua vermogen scheelt het een hoop, maar das meer de 1,5 als de rollers die 'em dat doen.
Groet ron
inderdaad moet je officieel je koppakking vervangen als je de as demonteerd...
De koppakking heb ik onlangs nog vervangen... is opzich niet zo'n hele ramp om het nog een keer te doen (vorige keer heb ik de kop niet gevlakt nl )
Kijk wel eventjes in ieder geval bedankt voor de info! En nu dan opzoek naar een gebruikt setje...
Groeten Pieter!
Voor een 1275 heb ik een standaard tuimelaar as compleet met rockers nog liggen.
RE: Stelschroeven kleppen lopen los
Ingediend door Pieter! op ma, 24-09-2007 11:50
Beste mensen,
de laatste tijd zit ik met het probleem dat ik om de week opnieuw kleppen moet stellen. Dit komt doordat de moertjes die op de tuimelaars (uitlaat) zitten om te stellen steeds los trillen.
Nu weet ik dat het gemakkelijk op te lossen is door bijvoorbeeld extra borgmoertjes hierop te monteren. Maar weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Ik wil namelijk het probleem bij de oorzaak aan willen pakken als het even kan...
ik hoor het graag!
Pieter!